Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder settes i bur i eget hjem

Argyr

Recommended Posts

Skrevet
For å være helt ærlig aner jeg ikke hvor stort et grand danois-bur er, eller om noe slikt finnes. Poenget mitt var at jeg synes det minste en hund bør få når det er snakk om jevnlig alenetid f.eks en arbeidsdag, - er noen kvadratmeter å kunne bevege seg i. F.eks et rom. 10m2 er bedre enn 5m2 ogsåvidere. Jeg har aldri sett et så stort stuebur før.

Det største buret jeg fant på en nettside her, var 124 cm x 76 cm x 80 cm - jeg vil tippe at en chi på et par kilo vil ha stor nok plass der? Og det finnes muligens større bur, jeg tok den første og beste nettsiden jeg fant.. Poenget mitt var vel sånn omtrent at det blir litt for bastant å si at bur alltid er fysj og æsj, og at egne rom er fint og flott. Det burde være plassen hunden er på som er poenget, ikke nødvendigvis hva plassen begrenses av, sant?

- Og da må jeg jo slenge på at de aller fleste burhunder ikke har bur som blir så store at de nesten blir som et rom for hunden. Er bikkja "heldig", er buret et hakk større enn minstemål.

Her skjønte jeg ikke helt om det var meg du svarte. Men jeg er i hvert fall enig med de siste linjene dine.

Nei, det var ikke til deg :ahappy: Det var noen tidligere i tråden som snakket om å ha med hunder på f.eks harrytur. Jeg bare kom på det på tampen av innlegget mitt.. hehe

• Svar 151
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Det største buret jeg fant på en nettside her, var 124 cm x 76 cm x 80 cm - jeg vil tippe at en chi på et par kilo vil ha stor nok plass der? Og det finnes muligens større bur, jeg tok den første og beste nettsiden jeg fant.. Poenget mitt var vel sånn omtrent at det blir litt for bastant å si at bur alltid er fysj og æsj, og at egne rom er fint og flott. Det burde være plassen hunden er på som er poenget, ikke nødvendigvis hva plassen begrenses av, sant?

- Og da må jeg jo slenge på at de aller fleste burhunder ikke har bur som blir så store at de nesten blir som et rom for hunden. Er bikkja "heldig", er buret et hakk større enn minstemål.

Plassen er noe av det viktigste her ja. Også synes jeg det er ok hvis de har litt forskjellige underlag å ligge på, at underlaget ikke kun er hardt eller mykt. De bør ha plass til å ta seg en liten runde, strekke seg. Eventuelt 30 sekunder med alvorlig rulling som mitt lille suppehue. Skal man absolutt bure inne hunder har jeg generelt mer sans for slike innhegninger hvor du kan tilpasse størrelsen. Da kan man vel også bure inne møblene i stedet for hunden! Selv får jeg valp om en uke og leter desperat etter solide sperrer for områder med mange ledninger.

Nå er det jo også forskjell på hvor mye hunder er alene, og det er kanskje ok å nevne i debatter. Her jobbes det for det meste hjemmefra, og siden jeg ikke bor alene, kan det gå dager mellom alenetid for hunden min. Så et viktig poeng er det du nevnte i forrige innlegg, den jevnlige, daglige burbruken. Jeg også må jo motstrebende innrømme at man bør ha bur i bilen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...