Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder settes i bur i eget hjem


Argyr

Recommended Posts

Hvor går grensa ? Eller kanskje mer, hvilken grense ?

Svenskegrensa.

Nei, men jeg skammer meg ikke heller, siden jeg kan stå for det jeg gjør.

I repeat:

Jeg er isåfall en dyreplager, men det skal jeg nok klare å leve med..

Du kan altså "leve med" å være en dyreplager?

Han har blitt fratatt muligheten til å være urolig hjemme

My point exactly.

Så hvis dette hadde vært så grusomt tviler jeg på at han ville gått inn ditt frivillig.

Frivillig er et relativt begrep, og er forsåvidt totalt uinteressant. Tror du kamphunder tvinges til å rive hverandre i filler, eller tror du de gjør det frivillig? Du trenger ikke svare, det er et retorisk spørsmål.

Det må du gjerne være, men kunne han snakke så tror jeg at han ville vært enig med meg :P

Det kan han ikke, så det blir mitt (og svenske dyrevernmyndigheters) "ord" mot ditt, blir det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Du kan altså "leve med" å være en dyreplager?

Poenget er at jeg ikke selv synes jeg er en dyrplager, og ja derfor kan jeg leve med at du og andre måtte mene det.

Så lenge jeg selv kan stå for det jeg gjør og er fornøyd med de beslutningene jeg tar, blåser jeg i andres meninger.

Frivillig er et relativt begrep, og er forsåvidt totalt uinteressant. Tror du kamphunder tvinges til å rive hverandre i filler, eller tror du de gjør det frivillig? Du trenger ikke svare, det er et retorisk spørsmål.

Dårlig sammenligning, kamp er et instinkt, det er ikke trivsel..

Det kan han ikke, så det blir mitt (og svenske dyrevernmyndigheters) "ord" mot ditt, blir det ikke?

Men nå bor vi ikke i sverige og det finnes ingen lov mot burbruk i norge. Faktisk så ble jeg anbefalt bur av oppdretteren min og av de som holdt valpekurset. Det finnes delte meninger om dette, akuratt som det gjør med alt annet i verden. Du trenger ikke være enig med meg, synes bare det blir en smule drastisk å kalle meg dyremishandler. Jeg hverken slår eller sulter bikkjene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hosthost*

Nå virker feks ikke fagfolk som Egtvedt,Køste og Jean Donaldson som noen ihuga motstandere av bur. Jean D oppfordrer tilogmed til bruk av bur i feks renslighetstrening.

Bare for å skyte meg selv litt i leggen :P

<_< Man må nok vurdere fagfeltet også tror jeg! Klikkertrenere har vel ikke spesielt greie på etologi - og at Donaldson kan anbefale bur til renslighetstrening synes jeg er helt på trynet. Nå er det lenge siden jeg har lest hennes "The Culture Crash", men når hun omtaler bur så argumenterer hun vel ikke for bur ved å si at det er "naturlig" for hunden eller at det er "hundens trygge hule" (og hun er vel ikke etolog hun heller)?

Hallgren er mot bur, og er heller ikke etolog, men psykolog opprinnelig. Allikevel er han dog nærmere dette med hunde-adferd enn mange siden hans metodikk/filosofi alltid har vært basert på hundens adferd og tolkning av den. Lars Fält er biolog/etolog og er ikke av de som argumenterer for bur akkurat. Går man i litteratur som omhandler ulv og det man har om adferd til forvillede hunder, så bruker ikke disse huler overhodet, unntatt for å ha et sted for de helt små valpene, og å legge seg i skjul hvis de er syke/hardt skadede. Å derfor argumentere at bur er bra for hunden fordi det er hulen dens og der kan den slappe av, finnes det ikke hold for i slike studier. Når man så vet at man kan tvinge frem passivitet ved at hunden simpelthen gir opp, og så velger å tolke det som at hunden "ligger å slappe av" - så synes ikke jeg det er OK dokumentasjon for bruk av bur altså. Når man attpåtil stenger døra til buret, så er det ihvertfall veldig unaturlig for en hund! Å være innestengt på et svært begrenset område uten mulighet for å kunne flykte, er neppe noe som er akkurat positivt.. Hvis bur hadde vært så naturlig, hadde man vel ikke måttet trene på det heller?

Klart hunder bør mestre å ligge i bur - av og til behøver man bur - men å derfra hevde at det er noe som helst naturlig i dette blir helt feil.

Å sette hunder i bur fordi de ødelegger når de er alene, sparer kanskje de materielle godene - men man skal spørre seg hvorfor ødelegger hunden når den er alene? Er det dårlig oppdragelse, er hunden redd og det er en overslagshandling (det er jo ikke bra å løse en hunds redsel med å sette den i bur vel?), er det fordi den kjeder seg og er full av tiltakslyst (også noe man bør evaluere - er hunden for lenge alene, får den nok mosjon/stimuli ellers? Kanskje den får for mye?) Ødeleggelser når de er alene, er jo et symptom på et eller annet - og det et eller annet bør man finne ut av hva er før man stapper bikkja i bur!

Ellers er det litt interessant at dette med burbruk er helt uavhengig av treningsfilosofi. Faktisk så er dette med "burleker" vel sprunget ut fra folk som driver med positive treningsmetoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det litt interessant at dette med burbruk er helt uavhengig av treningsfilosofi. Faktisk så er dette med "burleker" vel sprunget ut fra folk som driver med positive treningsmetoder?

Og er ikke DET skremmenede, vet ikke jeg... Har svenskene sett på disse lekene, mon tro? Var jo en som fortalte i den andre tråden at hunden hadde skadet seg på full fart ut av buret (om jeg ikke husker feil). TonjeM, jeg tror man er positiv så lenge man ikke FYSISK tar i eller med STEMME sier nei til, så er alt bra :P Unnskyld skle litt ut. Burbruk i heimen provoserer meg minst like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<_< Man må nok vurdere fagfeltet også tror jeg! Klikkertrenere har vel ikke spesielt greie på etologi - og at Donaldson kan anbefale bur til renslighetstrening synes jeg er helt på trynet. Nå er det lenge siden jeg har lest hennes "The Culture Crash", men når hun omtaler bur så argumenterer hun vel ikke for bur ved å si at det er "naturlig" for hunden eller at det er "hundens trygge hule" (og hun er vel ikke etolog hun heller)?

Hehe, siden det var meg du quotet vil jeg bare nevne at jeg aldri har skrevet et ord om at det er hundens trygge hule etc. Jean D skriver på s.148 at bruk av bur i renslighetstrening er et humant hjelpemiddel. Hun beskriver inngående hvordan bur bør læres inn og at man noen steg ut i prossesen skal la valpen være i bur mens man selv finner frem popcornet og setter seg til rette foran tv`n og at man da skal overse alle lyder, tegn på rastløshet,raserianfall osv. Hun omtaler også moderat tid i bur som en time eller to.

Grunnen til at jeg i det hele tatt nevnte Jean D, Egtvedt og Køste er rett og slett for å vise at "fagfolk" strides også når det gjelder burbruk, at det er litt nyanser ute å går. Forøvrig litt pussig at klikkertrenere da er FOR bur ? Burde ikke det stride mot klikkerfilosofien ?

Hallgren er mot bur, og er heller ikke etolog, men psykolog opprinnelig. Allikevel er han dog nærmere dette med hunde-adferd enn mange siden hans metodikk/filosofi alltid har vært basert på hundens adferd og tolkning av den. Lars Fält er biolog/etolog og er ikke av de som argumenterer for bur akkurat. Går man i litteratur som omhandler ulv og det man har om adferd til forvillede hunder, så bruker ikke disse huler overhodet, unntatt for å ha et sted for de helt små valpene, og å legge seg i skjul hvis de er syke/hardt skadede. Å derfor argumentere at bur er bra for hunden fordi det er hulen dens og der kan den slappe av, finnes det ikke hold for i slike studier.

Når man så vet at man kan tvinge frem passivitet ved at hunden simpelthen gir opp, og så velger å tolke det som at hunden "ligger å slappe av" - så synes ikke jeg det er OK dokumentasjon for bruk av bur altså. Når man attpåtil stenger døra til buret, så er det ihvertfall veldig unaturlig for en hund! Å være innestengt på et svært begrenset område uten mulighet for å kunne flykte, er neppe noe som er akkurat positivt.. Hvis bur hadde vært så naturlig, hadde man vel ikke måttet trene på det heller ?

Mmmm...blir en hund tvunget til større passitivitet i et bur enn om man binder hunden inne ? Som jo svært ofte blir anbefalt som en del av ro trening for valper ? Og hvorfor er det værre å trene på bur enn på feks kloklipp ?

Klart hunder bør mestre å ligge i bur - av og til behøver man bur - men å derfra hevde at det er noe som helst naturlig i dette blir helt feil.

Å sette hunder i bur fordi de ødelegger når de er alene, sparer kanskje de materielle godene - men man skal spørre seg hvorfor ødelegger hunden når den er alene? Er det dårlig oppdragelse, er hunden redd og det er en overslagshandling (det er jo ikke bra å løse en hunds redsel med å sette den i bur vel?), er det fordi den kjeder seg og er full av tiltakslyst (også noe man bør evaluere - er hunden for lenge alene, får den nok mosjon/stimuli ellers? Kanskje den får for mye?) Ødeleggelser når de er alene, er jo et symptom på et eller annet - og det et eller annet bør man finne ut av hva er før man stapper bikkja i bur!

Ellers er det litt interessant at dette med burbruk er helt uavhengig av treningsfilosofi. Faktisk så er dette med "burleker" vel sprunget ut fra folk som driver med positive treningsmetoder?

Jeg bruker, også som sagt tidligere, ikke bur inne feks, men at jeg har tatt ut bilburet og satt det på bakken ved siden av stolen min når vi har vært på feks offroad kjøring og det er sovetid for valpen, kjøligere der enn inne i bilen. Når en liten valp skal sove er det ok å vite at han ikke blir tråkket på, plaget av maur osv. Derfra du tolket "trygg hule" kanskje? Buret er forøvrig innkjøpt til labradorhannen jeg hadde tidligere, ikke spes trangt for en 6 kg`s valp mao.

Det FINNES fornuftig og moderat bruk av bur, må ikke nødvendigvis være slik at man enten bruker bur min 18 t i døgnet eller ikke bur overhode vet du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er isåfall en dyreplager, men det skal jeg nok klare å leve med..

Jeg brukte bur på staffen min i 3 år, så prøvde jeg noen dager uten bur for å se hvordan det gikk og da det gikk helt fint sluttet jeg med buret. Så kom valpen min Vegas og jeg var fast bestemt på å lære han til å være alene hjemme uten bur. I begynnelsen gikk det greit, men så begynte *******.. Jeg kom jeg hjem til en rasert leilighet hver eneste dag og verdisaker ble ødelagt. Uansett hvor mye jeg ryddet bort klarte han alltid å finne noe. Itillegg tisset han og bæsjet overalt, tråkket i det og dro det opp i sofaen. Jeg ga dette 3 mnd så orket jeg ikke mer, begynte å hate bikkja og sånn skal det ikke være. Nå har jeg fått bur til han og han har blitt en helt annen hund. Han elsker buret sitt og det virker som han trives med å ha sitt eget sted. Målet er selvfølgelig å kunne la burdøren stå åpen etter en stund og så slutte helt med buret, men akuratt nå er dette en løsning som fungerer utmerket for oss alle, også for hundene.

For meg er dette ett typisk eksepel på at noen faktisk ikke bør ha valp, men kanskje heller vurdere en voksen hund...

Denne hunden hadde vel verken hjemme-alene treningen eller renslighetstreningen i boks før den ble satt igjen alt for lenge alene (du skriver ikke noe om hvor gammel valpen var/er).

OG det finnes faktisk utmerkede alternativer til bur, selv for hunder som ramponerer. En binge feks, som gir litt mer plass for utfoldelse, evt. ett eget rom eller et avgrenset område....

Det er jo strålende. Regner med at du ikke stenger døren da? For ingen hund som elsker buret sitt så mye som jeg har skjønt at alle burhunder gjør, trenger å ha døren igjen? Egentlig er burdiskusjoner fullstendig absurde. Det er usedvanlig få hundeeiere som innrømmer at de stenger inne en hund som overhodet ikke ønsker å være i buret. Ergo: Alle burhunder foretrekker å ligge i et bur og har ikke noe behov for lukket dør. Det er få burmotstandere som har noe imot bur brukt som bisarre senger. Ergo: Bur med avskrudd dør er helt ok.

Nå føler jeg egentlig at jeg har løst hele problemstillingen.

Signerer den her... Har heller aldri skjønt hvorfor disse hundene som elsker burene sine må ha døren lukket. Om det er den beste plassen ville den jo valgt det UANSETT!

Jeg stusser og veldig over sitat fra Morten E, der han skriver at noen hunder sover på samme plassen hele natten og derfor like gjerne kan ligge i bur. Kan noen være så snill å forklare meg hvorfor en hund som ligger rolig på samme plassen gjennom hele natta TRENGER å ligge i bur??? Hvorfor??? :P

Og bare for å snakke litt om det fysiske for burbikkjer... Jeg har nettopp hatt en runde hos en massør med hunden min. Han har ett vondt kne og veldig stive muskler i bakparten. Det første massøren spurte om var om han lå mye i bur, dette var helt typisk for burhunder (og han ligger IKKE i bur, annet enn i bilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippeklippe*

Jeg stusser og veldig over sitat fra Morten E, der han skriver at noen hunder sover på samme plassen hele natten og derfor like gjerne kan ligge i bur. Kan noen være så snill å forklare meg hvorfor en hund som ligger rolig på samme plassen gjennom hele natta TRENGER å ligge i bur??? Hvorfor??? :P

Tja, jeg kan jo gjette på at Morten E mente at hunder generelt ofte sov på samme plassen ?

Og bare for å snakke litt om det fysiske for burbikkjer... Jeg har nettopp hatt en runde hos en massør med hunden min. Han har ett vondt kne og veldig stive muskler i bakparten. Det første massøren spurte om var om han lå mye i bur, dette var helt typisk for burhunder (og han ligger IKKE i bur, annet enn i bilen)

Der kan man se, den type skader kan sannelig dukke opp uavhengug av bur :P

Lurer også på, disse hundene som elsker buret sitt og kan få lov av dere til å ligge der uten dør, vil ikke de være utsatt for samme type skader ? Plassen de har til rådighet vil jo være den samme med eller uten dør?

For meg er dette ett typisk eksepel på at noen faktisk ikke bør ha valp, men kanskje heller vurdere en voksen hund...

Denne hunden hadde vel verken hjemme-alene treningen eller renslighetstreningen i boks før den ble satt igjen alt for lenge alene (du skriver ikke noe om hvor gammel valpen var/er).

OG det finnes faktisk utmerkede alternativer til bur, selv for hunder som ramponerer. En binge feks, som gir litt mer plass for utfoldelse, evt. ett eget rom eller et avgrenset område.

Seriøst ???? Hvordan i all verden er det mulig å trekke slike slutninger med så få opplysninger ? Bittelitt synsk ?

Jeg har nå hund nr 3, samboer har sin nr 4. Av disse 3 (4) hundene har vi brukt bur inne på èn. Var vi midlertidig uskikket til å ha valp ? Eller kan det være noe med akkurat den valpen som tilsa litt burbruk i en periode ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg ikke selv synes jeg er en dyrplager, og ja derfor kan jeg leve med at du og andre måtte mene det. Så lenge jeg selv kan stå for det jeg gjør og er fornøyd med de beslutningene jeg tar, blåser jeg i andres meninger.

Nei, jeg tror ikke gubben med schäfer borti veien her heller karakteriserer seg som dyrelpager, selv om han banker bikkja hver gang den gir lyd fra seg... skjønner du pointet ?

Men nå bor vi ikke i sverige og det finnes ingen lov mot burbruk i norge. Faktisk så ble jeg anbefalt bur av oppdretteren min og av de som holdt valpekurset. Det finnes delte meninger om dette, akuratt som det gjør med alt annet i verden. Du trenger ikke være enig med meg, synes bare det blir en smule drastisk å kalle meg dyremishandler. Jeg hverken slår eller sulter bikkjene..

Nå har ikke jeg særlig stor tiltro til oppdrettere sånn generelt... svært få av dem har noen som helst greie på verken adferd, trening av hund eller stort annet enn det at de har greid å parre to bikkjer, så nei - oppdretterargumentet holder ikke mer mål enn ei sil !! Kvaliteten på instruktører kan vel også være litt ymse - jeg har hatt idiotinstruktører jeg, som jeg ikke ville latt TA i hunden min en gang, men intruktører er de like fullt...

Hehe, siden det var meg du quotet vil jeg bare nevne at jeg aldri har skrevet et ord om at det er hundens trygge hule etc. Jean D skriver på s.148 at bruk av bur i renslighetstrening er et humant hjelpemiddel. Hun beskriver inngående hvordan bur bør læres inn og at man noen steg ut i prossesen skal la valpen være i bur mens man selv finner frem popcornet og setter seg til rette foran tv`n og at man da skal overse alle lyder, tegn på rastløshet,raserianfall osv. Hun omtaler også moderat tid i bur som en time eller to.

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan bruk av bur i renslighetstrening av hund skal være noe som helst mer humant enn ikke bruk av bur ? Jeg har aldri hatt noe som helst behov for å bruke bur for å få mine hunder renslige, jeg har heller aldri hatt behov for å bruke andre hjelpemidler for å få hundene til å bli renslige - de blir det helt av seg selv bare man går ut med dem når de må. Dette kommer automatisk for de aller fleste NORMALE hunder når de er klare for det. I tillegg slipper man da å bruke tid på å trene valpen til å ligge i bur, men kan bruke tida til langt hyggeligere ting, som å la valpen sove i fanget ditt, bygge personlige relasjoner med den, ha det hyggelig, koselig etc etc. Og hvorfor i all verden skal man ha det hyggelig i stua si mens den stakkars valpen blir stengt borte fra det fysiske - og psykiske - samværet med eier som den har så stort behov for som valp ???? DET kaller jeg inhumant, jeg.

Grunnen til at jeg i det hele tatt nevnte Jean D, Egtvedt og Køste er rett og slett for å vise at "fagfolk" strides også når det gjelder burbruk, at det er litt nyanser ute å går. Forøvrig litt pussig at klikkertrenere da er FOR bur ? Burde ikke det stride mot klikkerfilosofien ?

Nå hevder jo klikkertrenerne hardnakket at de IKKE er noen dilledikke-folk, og det beviser de jo til fulle ved at de bruker bur i stor utstrekning for å trene bikkja.

Mmmm...blir en hund tvunget til større passitivitet i et bur enn om man binder hunden inne ? Som jo svært ofte blir anbefalt som en del av ro trening for valper ? Og hvorfor er det værre å trene på bur enn på feks kloklipp ?

Nå har jeg verken sansen for burbruk eller oppbinding inne, så nei - jeg synes ikke det er verre med bur enn binding inn - jeg synes det er to sider av samme sak - noe forb.. tull ! Greier man ikke å trene og håndtere sin hund uten slike hjelpemidler burde man kanskje revurdere sine metoder. Synes JEG ! Men hvor du får inn sammenligningen med KLOKLIPP er for meg en gåte... her handler det jo om et par minutter med nødvendig stell - ikke timer med passivitet. :P

Jeg stusser og veldig over sitat fra Morten E, der han skriver at noen hunder sover på samme plassen hele natten og derfor like gjerne kan ligge i bur. Kan noen være så snill å forklare meg hvorfor en hund som ligger rolig på samme plassen gjennom hele natta TRENGER å ligge i bur??? Hvorfor??? :P

*Flir*... man kan lure ja :P

Og bare for å snakke litt om det fysiske for burbikkjer... Jeg har nettopp hatt en runde hos en massør med hunden min. Han har ett vondt kne og veldig stive muskler i bakparten. Det første massøren spurte om var om han lå mye i bur, dette var helt typisk for burhunder (og han ligger IKKE i bur, annet enn i bilen)

Nok en grunn til å bruke bur minst mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipper*

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan bruk av bur i renslighetstrening av hund skal være noe som helst mer humant enn ikke bruk av bur ? Jeg har aldri hatt noe som helst behov for å bruke bur for å få mine hunder renslige, jeg har heller aldri hatt behov for å bruke andre hjelpemidler for å få hundene til å bli renslige - de blir det helt av seg selv bare man går ut med dem når de må. Dette kommer automatisk for de aller fleste NORMALE hunder når de er klare for det. I tillegg slipper man da å bruke tid på å trene valpen til å ligge i bur, men kan bruke tida til langt hyggeligere ting, som å la valpen sove i fanget ditt, bygge personlige relasjoner med den, ha det hyggelig, koselig etc etc. Og hvorfor i all verden skal man ha det hyggelig i stua si mens den stakkars valpen blir stengt borte fra det fysiske - og psykiske - samværet med eier som den har så stort behov for som valp ???? DET kaller jeg inhumant, jeg.

Vet`a søren jeg, Siri, er nesten tanker du må lufte for forfatteren. Dette var forøvrig et svar til ei som ikke trodde Jean D kunne "reklamere" for burbruk osv, blir nesten tatt litt ut av sammenheng dette :P Vi renslighetstrener til den store gullmedalje uten bur, ikke noe problem det :P

Men hvor du får inn sammenligningen med KLOKLIPP er for meg en gåte... her handler det jo om et par minutter med nødvendig stell - ikke timer med passivitet. :P

Nok en gang tatt litt ut av sammenehng, vedkommende lurte på hvorfor man skulle bruke tid på å lære valpen å være i bur, var det naturlig for valpen så var det heller ikke nødvendig å lære den det.

Nå er det vel heller ikke naturlig for en valp å bli holdt fast mens klørne blir klippet derav innlæring. Men regner igrunn med at du foretrakk å ikke skjønne, kverulere kan være ganske underholdende det :P

For å holde meg til meg selv og mitt bruk så er det påtvungen burpassivitet i bil, samt at jeg har tatt ut buret fra bilen og satt det på bakken ved siden av meg når det er sovetid for valpen når vi er på offroadkjøring.

Jeg bruker ikke bur hjemme, men blir litt provosert av at det fort blir en nesten fanatisk tone når det er snakk om bur.

Det FINNES moderat og fornuftig bruk av bur vet du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta dette med renslighetstrening, så er det ikke spesielt humant å tvinge en valp til å holde seg fordi den ikke vil tisse der den sover - syns jeg. Men det er kanskje ikke ovenfor hunden det er så innmari humant at den "slipper" å gå på do, det er vel kanskje mer ovenfor mennesket som slipper å vaske gulv så ofte?

Dronningen her var vant til å sove i bur når hun kom til meg, og hun la seg i buret - som hadde døren oppe - helt frivillig i tja.. 2 uker? Etter det har hennes faste soveplass vært senga, sofaen eller stolen, så sant hun ikke sover på gulvet da. Alle mine hunder har sovet uten bur, og ja - de ligger rolig, men nei, de ligger IKKE på samme sted i 8-9 timer i strekk.

Jeg syns det sier litt om hvor utstrakt burbruken begynner å bli jeg, når svenskene syns det er nødvendig å forby burbruk ved lov. Det er vel neppe fordi burbruk har vært holdt på det minimale eller vært brukt med fornuft? Da hadde det vel ikke vært nødvendig med en sånn lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg ikke selv synes jeg er en dyrplager, og ja derfor kan jeg leve med at du og andre måtte mene det.

Så lenge jeg selv kan stå for det jeg gjør og er fornøyd med de beslutningene jeg tar, blåser jeg i andres meninger.

Jeg gjentar:

Jeg er isåfall en dyreplager, men det skal jeg nok klare å leve med..

Dårlig sammenligning, kamp er et instinkt, det er ikke trivsel..

:P

Men nå bor vi ikke i sverige og det finnes ingen lov mot burbruk i norge.

Men det finnes en slik lov i vårt naboland. Hva gjør du den dagen vi får en slik lov i Norge? Er det forresten loven som er mest interessant for deg i forhold til hvordan du behandler hunden din?

Faktisk så ble jeg anbefalt bur av oppdretteren min og av de som holdt valpekurset. Det finnes delte meninger om dette, akuratt som det gjør med alt annet i verden.

Inkompetente mennesker finnes overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder har sovet uten bur, og ja - de ligger rolig, men nei, de ligger IKKE på samme sted i 8-9 timer i strekk.

Jeg har lurt på hvor alle disse hundene er, som ligger i statuepositur hele natten. Hunder har ikke samme sovemønster som mennesker, selv om burforkjempere insisterer på at dette er et faktum. I løpet av 8 timer er det ikke uvanlig at en hund labber fra mykt underlag til hardt underlag. En slurk vann på kjøkkenet og bort i et litt svalere hjørne. Hunder må få lov til å skifte temperatur, underlag, gå en liten runde, strekke seg etc. gjennom en arbeidsdag eller en natt. Jeg skjønner ikke hvorfor svenskene har kommet så mye lengre enn oss når det gjelder dyrelovgivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva de nye svenske lovene går ut på. I korthet:

Från och med den 1 maj i år är det nya regler för katt- och hundägare.

- En vuxen hund ska rastas var sjätte timme på dagtid.

- Hundar och katter ska få tillsyn minst två gånger om dagen.

- Unga, sjuka eller skad-ade hundar och katter ska ses till oftare.

- Hundar och katter ska få sitt behov av sociala kontakter tillgodosett.

- Hundar får inte hållas bundna inomhus.

- Utomhus får hundar inte hållas i löplina permanent.

- Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid vissa specifika tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och i samband med transport).

Källa: Jordbruksverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Maja er hjemme alene er hun nede i leiligheten/sokkelen min løs. Buret står der, hvis hun vil inn, - med døren fjernet. Ser at hun liker å ligge i buret, når hun kan gå inn og ut som hun ønsker. Det er ikke buret som hun oppholder seg mest i, men jeg syns at det er lurt at det er der, så hun kan ha valget. Hvis vi reiser bort (f.eks. hytteferie) tar vi med buret hennes, da velger hun ofte å ligge der. Igjen med åpen dør.

Er imot at en hund skal ligge i buret i lang sammenhengende tid, f.eks når eier er på jobb og lignende. Hvis hunden ødelegger mye eller tisser ned huset (Maja har vært der en gang hun også) syns jeg heller at hunden kan få ett "rom". Vi valgte f.eks. å ha henne på badet, der det var lett å tørke opp eventuell avføring. Der hadde hun enten buret sitt (åpent) eller kurven sin. Hun hadde også maten sin og vannet sitt der inne. Det vi opplevde var en mye tryggere (virket i allefall slik) hund, som ikke hadde så mye imot å være hjemme alene noen timer. Når hun gikk løs i hele huset sprang hun over alt og skulle "passe på" huset mens vi var borte, eller så så hun etter oss. Vet ikke hva det var, men hun ble iallefall mye roligere med ett eget rom.

Nå er hun som sagt nede i sokkelen min, der hun kan velge hvor hun skal være. Eneste rommet som er avstengt er soverommet, da jeg liker å ha det kaldt når jeg sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på hvor alle disse hundene er, som ligger i statuepositur hele natten. Hunder har ikke samme sovemønster som mennesker, selv om burforkjempere insisterer på at dette er et faktum. I løpet av 8 timer er det ikke uvanlig at en hund labber fra mykt underlag til hardt underlag. En slurk vann på kjøkkenet og bort i et litt svalere hjørne. Hunder må få lov til å skifte temperatur, underlag, gå en liten runde, strekke seg etc. gjennom en arbeidsdag eller en natt. Jeg skjønner ikke hvorfor svenskene har kommet så mye lengre enn oss når det gjelder dyrelovgivning.

Endelig noe fornuftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er ikke DET skremmenede, vet ikke jeg... Har svenskene sett på disse lekene, mon tro? Var jo en som fortalte i den andre tråden at hunden hadde skadet seg på full fart ut av buret (om jeg ikke husker feil). TonjeM, jeg tror man er positiv så lenge man ikke FYSISK tar i eller med STEMME sier nei til, så er alt bra :P Unnskyld skle litt ut. Burbruk i heimen provoserer meg minst like mye.

Men vänta nu? Burlekarna har ingenting direkt att göra med burbruk i hemmet. Jag använder burlekarna i aktiv träning med hundarna, inte som förvaring i hemmet. I den nya svenska lagen står det också tydligt att burbruk är tillåtet på tävling och i träning för tävling. Självklart får man se till att hundarna inte skadar sig när man leker burlekar, stålburar bör tejpas i nederkant och när jag jobbar med fart in i buren använder jag tygburar. Å andra sidan sker ju tyvärr skador i många situationer när vi tränar hund: på agilitybanan, i sökskogen, i vallningen etc. Lösningen blir ju inte att förbjuda agility, utan att försöka se till att hindren är så säkra som möjligt, att hundarna är vältränade och väl uppvärmda etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kan jo gjette på at Morten E mente at hunder generelt ofte sov på samme plassen ?

Ja, og så...?? Hvorfor bur liksom? Min hund er og veldig rolig om natten, jeg merker han overhodet ikke, men han ligger sjelden på samme plassen når jeg våkner som når han la seg.

Der kan man se, den type skader kan sannelig dukke opp uavhengug av bur :P

Lurer også på, disse hundene som elsker buret sitt og kan få lov av dere til å ligge der uten dør, vil ikke de være utsatt for samme type skader ? Plassen de har til rådighet vil jo være den samme med eller uten dør?

Eh... ja! Selvfølgelig kan sånne type skader oppstå allikevel, men når det er "typisk for burbrukere" er det vel kanskje en gruppe som er mer rammet enn andre.

Hunder som frivillig kan velge å forlate buret sitt, ligger ikke der i 8-9 timer i strekk, så det er jo overhodet ikke sammenlignbart...

Seriøst ???? Hvordan i all verden er det mulig å trekke slike slutninger med så få opplysninger ? Bittelitt synsk ?

Jeg har nå hund nr 3, samboer har sin nr 4. Av disse 3 (4) hundene har vi brukt bur inne på èn. Var vi midlertidig uskikket til å ha valp ? Eller kan det være noe med akkurat den valpen som tilsa litt burbruk i en periode ?

Slutningen jeg trakk var at den nevnte valpen verken var renslig eller tilstrekkelig trent til å være alene hjemme. Derfor min konklusjon. Om man ikke har mulighet til å tilpasse seg valpen den tiden det tar å få den husren/klar for hjemme alene, så er det kanskje en ide å velge en voksen hund... Det er ganske mange som kjøper seg valp for å ha to-tre uker med den hjemme, for så å forlate den en hel arbeidsdag og synes det er greit. Jeg sier ikke at det er deg, men det er jo ganske opplagt at denne valpen ikke er klar for å være alene...

Jeg ser at enkelte i en periode kan ha nytte av et bur, men det er normaliseringen av burbruken som er skummel (gud jeg lurer på hvor mange ganger jeg har skrevet nettopp den setningen). Jeg skulle i det minste ønske at de som MÅTTE bruke bur, ser på det som et verktøy i en begrenset periode, og at de faktisk har litt vondt i magen når de går fra valpen i bur. Og at de kan innrømme at det faktisk er for eier sin skyld at man bruker buret, ikke fordi det er så fantastisk flott for hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så...?? Hvorfor bur liksom? Min hund er og veldig rolig om natten, jeg merker han overhodet ikke, men han ligger sjelden på samme plassen når jeg våkner som når han la seg.

Tror du ikke hunder som sover i bur på natta venner seg til å ha litt mer begrenset plass ?

Eh... ja! Selvfølgelig kan sånne type skader oppstå allikevel, men når det er "typisk for burbrukere" er det vel kanskje en gruppe som er mer rammet enn andre.

Hunder som frivillig kan velge å forlate buret sitt, ligger ikke der i 8-9 timer i strekk, så det er jo overhodet ikke sammenlignbart...

Hvordan vet du det egentlig ? Er ikke spes vanlig at en hund ligger rolig på samme plass hele natta, men å hevde at det ikke skjer blir litt feil ?

Slutningen jeg trakk var at den nevnte valpen verken var renslig eller tilstrekkelig trent til å være alene hjemme. Derfor min konklusjon. Om man ikke har mulighet til å tilpasse seg valpen den tiden det tar å få den husren/klar for hjemme alene, så er det kanskje en ide å velge en voksen hund... Det er ganske mange som kjøper seg valp for å ha to-tre uker med den hjemme, for så å forlate den en hel arbeidsdag og synes det er greit. Jeg sier ikke at det er deg, men det er jo ganske opplagt at denne valpen ikke er klar for å være alene...

At dette er en valp som kanskje trengte ekstra lang tid, at det kan ha skjedd ting underveis som ikke var planlagt osv er ikke noe du gidder å ta med i vurderinga engang, njeeeet, vedkommende bør ikke ha valp. Snakk om svart/hvit arroganse... :P

Og nei, du bør ikke igrunn ikke "si det er meg" for det har du null dekning for :P

Jeg ser at enkelte i en periode kan ha nytte av et bur, men det er normaliseringen av burbruken som er skummel (gud jeg lurer på hvor mange ganger jeg har skrevet nettopp den setningen). Jeg skulle i det minste ønske at de som MÅTTE bruke bur, ser på det som et verktøy i en begrenset periode, og at de faktisk har litt vondt i magen når de går fra valpen i bur. Og at de kan innrømme at det faktisk er for eier sin skyld at man bruker buret, ikke fordi det er så fantastisk flott for hunden...

Og ved å legge frem ting på en så hyggelig og informativ måte får du selvsagt burbrukere til å lytte til deg.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke hunder som sover i bur på natta venner seg til å ha litt mer begrenset plass ?

jo selvfølgelig venner de seg til det, hunder er utrolig tilpassningsdyktige. At det er særlig bra for en hund å bli liggende på samme plassen i 8-9 timer er vel det jeg setter spørsmålstegn ved...

Hvordan vet du det egentlig ?

OMG, dette er jo bare barnslig... Nei, selvfølgelig VET jeg ikke at alle hunder i hele verden ville velge å forlate buret sitt, og ikke bli liggende der i 8-9 timer i strekk frivillig. En pissredd hund feks, synes vel sikkert buret er ett trygt sted...

Men i hvert fall har ALDRI noen av mine hunder ligget på samme plass så lenge.

At dette er en valp som kanskje trengte ekstra lang tid, at det kan ha skjedd ting underveis som ikke var planlagt osv er ikke noe du gidder å ta med i vurderinga engang, njeeeet, vedkommende bør ikke ha valp. Snakk om arroganse !

Og nei, du bør ikke igrunn ikke "si det er meg" for det har du null dekning for :P

Jeg sier ikke annet enn at denne valpen, uavhengig av hvor lang tid ting har tatt og hva som har skjedd, ikke er klar for å være alene hjemme. Og jeg synes faktisk at man MÅ ta høyde for at en valp kan trenge lang tid på det, og har man ikke mulighet til å tilpasse seg dette, er det bedre å skaffe seg en voksen hund.

Og ved å legge frem ting på en så hyggelig og informativ måte får du selvsagt burbrukere til å lytte til deg...

Å ved å svare på en så hyggelig og informativ måte, får du selvsagt masse sympati for at du stapper hunden din i bur fordi du ønsker en quick fix...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippeklippe*

Å ved å svare på en så hyggelig og informativ måte, får du selvsagt masse sympati for at du stapper hunden din i bur fordi du ønsker en quick fix...

Nå har det seg slik at jeg ikke bruker bur hjemme, hvor har du fått noe annet fra ? Litt typisk, fordi jeg forsvarer moderat burbruk gjør det meg automatisk til en "bruker" ?

Eller trekker du dine slutninger på det at jeg sa at jeg hadde brukt bur i en periode på èn av 3 (4) hunder ? Uten å vite noe som helst annet en det ?

Forøvrig, min farmor har hatt jakthunder i alle år, fler av hennes hunder har sovet fast i den samme stolen hele natta uten å bevege seg ut av den. Mao, mye mindre plass enn i et bur. Ikke for å være barnslig,som du så voksent foreslo, men gjøre deg oppmerksom på at det er forskjell på hunder og deres sovemønster også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at jeg ikke bruker bur hjemme, hvor har du fått noe annet fra ? Litt typisk, fordi jeg forsvarer moderat burbruk gjør det meg automatisk til en "bruker" ?

Eller trekker du dine slutninger på det at jeg sa at jeg hadde brukt bur i en periode på èn av 3 (4) hunder ? Uten å vite noe som helst annet en det ?

Forøvrig, min farmor har hatt jakthunder i alle år, fler av hennes hunder har sovet fast i den samme stolen hele natta uten å bevege seg ut av den. Mao, mye mindre plass enn i et bur. Ikke for å være barnslig,som du så voksent foreslo, men gjøre deg oppmerksom på at det er forskjell på hunder og deres sovemønster også.

Du har helt rett.... :oops: Jeg trodde faktisk du var eier av valpen vi diskuterte, men etter litt research fant jeg ut at det var feil... Sorry!

Men uansett, jeg føler for å spørre på samme måte som deg, hvordan VET du at denne hunden ikke var ute av stolen for å legge seg der igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett.... :oops: Jeg trodde faktisk du var eier av valpen vi diskuterte, men etter litt research fant jeg ut at det var feil... Sorry!

Den er grei :P

Men uansett, jeg føler for å spørre på samme måte som deg, hvordan VET du at denne hunden ikke var ute av stolen for å legge seg der igjen??

Fordi min farfar var sterkt asthmatisk og i de verste periodene satt han i sofaen i stua hvor hundene lå, han så det gjennom mange og lange våkenetter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...