Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder settes i bur i eget hjem


Argyr

Recommended Posts

Ellers hva synes du, Landy - forsvarer du slik bruk av bur - det overstiger jo 5-6 timer som DU synes er maks...

*flirer*

Siden du først spør så anser jeg Marit for å være fullstendig i stand til selv å avgjøre hva som fungerer der i huset.

Bri kommer ikke akkurat inn under kategorien "stakkars som aldri opplever noe annet enn buret sitt" og jeg vet at Bri har et bur med grei plass, ikke type bur man må ligge dobbelt i.

De timene jeg satte er hva som føles komfortabelt for MEG og ikke ment som hellige retningslinjer for andre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar
Og det finnes utallige historier om hunder som har fått betydelige skader etter å ha blitt etterlatt alene i ett bur....

Og ja, kankskje man får pepper her inne om man innrømmer burbruk, men så langt vil jeg si det er flere tilhengere enn motstandere, også her inne, men særlig ute i "den store hunde-verden". Som bl.a Bessie forteller, hoderisting fra folk når hun sier at hun ikke vil bruke bur til en aktiv og vilter valp.

Det er jo DET som er skummelt, at buret ofte kommer før valpen, man prøver ikke engang uten bur, for valpen må jo ha sin trygge lille hule som den skal ligge i enten den vil eller ei... Buret er en del av "valpepakka" sammen med matskåler, leiebånd og leker...

Og jeg tror også at veldig mange opplever det flere her beskriver, at valpen tilsynelatende er rolig og trives, og dermed blir det enklere å benytte seg av buret i stadig flere tilfeller.

Det finnes gode grunner til å bruke bur i en begrenset periode, som ett verktøy, men det skal være veloverveid og med ett mål for øye, ikke en oppbevaringsplass for en helt normal valp i "trassalder"... (og det skal gi litt vondt i magen og snev av dårlig samvittighet).

Når det gjelder "tonen", det blir stadig nevnt at burmotstandere benytter en slik stygg tone. Men det virker jo og som folk er rimelige bevisste på at de kan få "pepper" om de skriver ordet bur på sonen, og det gjenspeiler vel kanskje litt svarene. Folk går ofte veldig i forsvar, og har ingen som helst plan om å ta imot ett eneste tips, for JEG vet nemlig best.

jada, har sett det og jeg. men en desperat hund bør ikke etterlates hverken i eller uten bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flirer*

Siden du først spør så anser jeg Marit for å være fullstendig i stand til selv å avgjøre hva som fungerer der i huset.

Bri kommer ikke akkurat inn under kategorien "stakkars som aldri opplever noe annet enn buret sitt" og jeg vet at Bri har et bur med grei plass, ikke type bur man må ligge dobbelt i.

De timene jeg satte er hva som føles komfortabelt for MEG og ikke ment som hellige retningslinjer for andre :rolleyes:

:o Jeg ventet spent på svaret her nå altså! :o

Nei, Bridie, stakkars hunden.. Først er hu jaggu omplassert, så må hu FORTSETTE å sove i bur dit hu kommer, og jammen meg blir hu drasset med meg på ALT som er i tilegg. Inkl "villmannskjøring på ulovlig område i skogen" og alt... *sukk*

(ironi, for den som ikke tok den)

Nei, jeg har ikke så himla dårlig samvittighet for å ha Bridie i buret om natta altså. Selv om jeg selvsagt helst sku ønske hu hadde vært som Buffy på dette området. Sovet i fotenden av senga hele natta, og ikke minst at jeg hadde tålt det. det hadde vært det beste :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare latterlig denne tråden her. Er enda ikke ett eneste innlegg som har fått meg til å få det minste snev av dårlig samvittighet pga burbruken min.

Hunden min er i bur kun noen få timer i ukedagene, buret er stort(han kan reise seg, snu seg, strekke seg og bytte stillinger), han er stille og rolig i det og plages ikke av at døren blir lukket. Og dette er bare midlertidig til trassalderen er over, ettervert vil døren stå åpen. Så hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet?

Jeg kjenner til flere som har brukt den taktikken der, og som har endt opp med en voksen hund som ødelegger alt, fordi den aldri fikk lært at det ikke var greit/morro/bra å ødelegge, man utsetter det bare. Som en liten pekefinger- at hunden tilbringer alenetiden i bur mens den er unghund er på ingen måte noen garanti for at den ikke vil ødelegge ting når den blir sluppet ut igjen!

naboen til mine foreldre mistet terrieren sin...... den fikk så kraftig støt , og det var for sent da eierene omsider kom hjem :o (men dette hører jo selvsagt til skjeldenhetene....)

Mm- og mange hunder har blitt kraftig skadet av å ligge i bur ...

Landy: jeg har og hatt en sånn hysterisk valp som ALDRI ville slutte å bite, og som ikke reagerte positivt på noen av "standardoppskriftene". Løsningen her ble langt bånd inne/valpegrind, med tyggeleker og kong fylt med all slags knask som avledning. Det var noen kjipe mnd, men det løsnet etterhvert (han hadde og kraftig HD, by the way)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landy: jeg har og hatt en sånn hysterisk valp som ALDRI ville slutte å bite, og som ikke reagerte positivt på noen av "standardoppskriftene". Løsningen her ble langt bånd inne/valpegrind, med tyggeleker og kong fylt med all slags knask som avledning. Det var noen kjipe mnd, men det løsnet etterhvert (han hadde og kraftig HD, by the way)

Om du leser gjennom mine innlegg vil du se at vi forsøkte de tingene også :o Men i stedet for valpegrind kjøpte vi et king size bur som han kunne ligge alle veier i, helt utstrakt uten å komme borti burvegger etc.

Nå var det også begrenset hvor mye han lå der (jeg gikk hjemme og han var stort sett med meg overalt) og jeg så heller ikke for meg at vi skulle bruke bur for evig tid.

Men hatten av for deg som klarte finne løsninger som ikke inkluderte bur :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor er ikke Tulla hjemme da? løs i huset? så hu slipper å ligge i bur i bilen?

Fordi jeg kjører hjemmefra kl 7 om morgenen, og aner ikke når jeg er tilbake. I dag var jeg hjemme kl 18, men det er relativt tidlig. Noen dager er jeg ikke hjemme før halv ni om kvelden. Det (minimum 11 timer) synes jeg er alt for lenge for en hund å være alene, og jeg vet også at Tulla ikke hadde taklet det og hadde begynt å ramponere huset (dvs tygge på lenestolen).

Vi fant forresten en løsning på det; i dag lå hun i flisa i stallen. Full av flis og hestelukt er hun, men hun har tydeligvis ligget på flere forskjellige måter og har hatt mange kvadratmeter å røre seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toleranse for andres meninger er mangelvare her tydeligvis! For mye og for lite duger ikke. Ganske enkelt! Man kan ikke dømme andre uten å ha gått i deres sko! Jeg tror faktisk at de fleste her inne er opptatt av sin hund sitt beste! Bare skittkasting jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg kjører hjemmefra kl 7 om morgenen, og aner ikke når jeg er tilbake. I dag var jeg hjemme kl 18, men det er relativt tidlig. Noen dager er jeg ikke hjemme før halv ni om kvelden. Det (minimum 11 timer) synes jeg er alt for lenge for en hund å være alene, og jeg vet også at Tulla ikke hadde taklet det og hadde begynt å ramponere huset (dvs tygge på lenestolen).

Vi fant forresten en løsning på det; i dag lå hun i flisa i stallen. Full av flis og hestelukt er hun, men hun har tydeligvis ligget på flere forskjellige måter og har hatt mange kvadratmeter å røre seg på.

MEGET forståelig løsning da :P Og hest? Det lukter jo bare godt! :o

Men måtte jo bare spørre hvorfor du valgte bur fremfor hjemme alene :o Det hører jo med her :o

Toleranse for andres meninger er mangelvare her tydeligvis! For mye og for lite duger ikke. Ganske enkelt! Man kan ikke dømme andre uten å ha gått i deres sko! Jeg tror faktisk at de fleste her inne er opptatt av sin hund sitt beste! Bare skittkasting jo!

Sant så sant. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toleranse for andres meninger er mangelvare her tydeligvis! For mye og for lite duger ikke. Ganske enkelt! Man kan ikke dømme andre uten å ha gått i deres sko! Jeg tror faktisk at de fleste her inne er opptatt av sin hund sitt beste! Bare skittkasting jo!

ja det er mye av det.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva de nye svenske lovene går ut på. I korthet:

Från och med den 1 maj i år är det nya regler för katt- och hundägare.

- En vuxen hund ska rastas var sjätte timme på dagtid.- Hundar och katter ska få tillsyn minst två gånger om dagen.

- Unga, sjuka eller skad-ade hundar och katter ska ses till oftare.

- Hundar och katter ska få sitt behov av sociala kontakter tillgodosett.

- Hundar får inte hållas bundna inomhus.

- Utomhus får hundar inte hållas i löplina permanent.

- Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid vissa specifika tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och i samband med transport).

Källa: Jordbruksverket

Jeg rakk aldri å lese linken det henvises til i første innlegg.

Men jeg antar at rastas betyr luftes ? ( svensk er ikke min sterke side )

Lurer på hvordan mange skal løse dette jeg ?

Ble bare litt nysgjerrige på den biten. De fleste jobber jo 8 timer og så har man litt reisevei også. Ikke alle naboer/hjemmeværende/unger jeg ville latt lufte hunden min ( = ingen med andre ord for min del ).

Spent på hvordan det blir i Sverige etterhvert ( OT, men de har jo en total forbud mot strøm - mens her på berget har vi fortsatt lov å strømme mot bufe/sau ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig og blomstrende :frantics:

Hvor står det eller hvem sier at dette er fantastisk for hunder? Og i hvilke latterlige små bur? Hehe, overmåte begeistret kan jeg være for så mangt, men bur er nok ikke blant de tinga...

*plukker frem teskje*

HVORDAN kunne jeg vite at denne valpen var alvorlig syk før vi fikk det bekreftet ? Jeg TRODDE det feilte valpen noe, men VISSTE ikke før han ble røntget. Henger du med ? Så, vi måtte gå ut i fra hvordan valpen var frem til da og det var en forholdsvis håpløs valp som vi sleit veldig med. Og valgte å bruke bur i noen situasjoner. Slik som kanskje andre også har behov for i perioder av ulike grunner.

Hva synes du vi burde ha gjort ? Avlivet ham med en gang ?

Du svarer jo ikke på spørsmålene mine? Hva synes du er moderat og akseptabel burbruk? Og hvorfor dette skulle være til fordel for hundene?

Du trenger ikke plukke frem noen teskje for meg, for du svarer meg på ting jeg aldri har spurt deg om. Jeg sier at du blander inn ting som ikke har noe med saken å gjøre. Utfra det du skriver hadde du en valp med enorme problemer, og for å få den til å slappe av lå den en liten stund i buret med åpen dør mens du strøk på den. Det er vel ikke den type burbruk folk reagerer på? Så hvorfor bruke det som "sannhetsvitne" om at det er helt flott å gå fra hunder i bur en jobbdag? Det er like rart som å hoppe inn i en debatt som omhandler enorme alkoholskader på hjernen, hvorpå du forteller at du drikker et glass rødvin hver fredag og har aldri har hatt problemer med det. (Jeg har brukt et lignende bilde før i en debatt med deg, og da mente du såvidt jeg husker, at jeg beskyldte deg for å være alkoholiker. Så jeg vil bare understreke at dette er et bilde. Greit?)

Men hvis vi begge klarer å kutte ned på sarkasmene her: Hva slags fordel har hunder generelt av burbruk? Og hva er moderat burbruk for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på str på hunden som skal være inne i buret også ?

Hehe, ja det er klart. Men jeg synes vel hunder skal få gå noen små runder i løpet av de timene de venter på eieren. Et grand danois bur til en chihuhua synes jeg er for lite. Har man bur på størrelse med et rom og ikke er for lenge borte, skal jeg nok være sånn passe fornøyd. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer jo ikke på spørsmålene mine? Hva synes du er moderat og akseptabel burbruk? Og hvorfor dette skulle være til fordel for hundene?

Les tidligere svar. Og at burbruk er til fordel for hunder tviler jeg på at jeg har skrevet ?

Du trenger ikke plukke frem noen teskje for meg, for du svarer meg på ting jeg aldri har spurt deg om. Jeg sier at du blander inn ting som ikke har noe med saken å gjøre. Utfra det du skriver hadde du en valp med enorme problemer, og for å få den til å slappe av lå den en liten stund i buret med åpen dør mens du strøk på den.

Delvis riktig. Les tidligere innlegg.

Det er vel ikke den type burbruk folk reagerer på? Så hvorfor bruke det som "sannhetsvitne" om at det er helt flott å gå fra hunder i bur en jobbdag?

Sannhetsvitne ?? :frantics: Som sagt, les tidligere innlegg du.

Det er like rart som å hoppe inn i en debatt som omhandler enorme alkoholskader på hjernen, hvorpå du forteller at du drikker et glass rødvin hver fredag og har aldri har hatt problemer med det. (Jeg har brukt et lignende bilde før i en debatt med deg, og da mente du såvidt jeg husker, at jeg beskyldte deg for å være alkoholiker. Så jeg vil bare understreke at dette er et bilde. Greit?)

:| Om du synes dette er en relevant sammenligningen blir jeg litt matt. Eller målløs.

Men hvis vi begge klarer å kutte ned på sarkasmene her: Hva slags fordel har hunder generelt av burbruk? Og hva er moderat burbruk for deg?

Les tidligere innlegg du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke den type burbruk folk reagerer på? Så hvorfor bruke det som "sannhetsvitne" om at det er helt flott å gå fra hunder i bur en jobbdag?

Hvor har Landy sagt det? Hvem argumenterer for dette i denne tråden?

Til og med Shanice som bruker buret jevnlig forteller at hunden ikke er oppbevart i det en hel arbeidsdag, men max 4-5 timer hver dag. (Ja, jeg synes Shanice's burbruk er altfor mye.)

Jeg tipper på at det Landy forsøker å belyse er at heller ikke burbruk er en svart hvitt sak. At det finnes mellomting her også, uten at det nødvendigvis ikke trenger å gå utover hunders velferd. Hva den grensen er må selvsagt defineres i forhold til hver individuelle hund og hvilket liv den har ellers. Jeg kommer aldri igjen til å bruke bur på daglig basis, det er jeg 99% sikker på, og jeg tror definitivt hunder har det best utenfor. Det har jeg argumentert for flere ganger.

Sonen skriker ut om enhver burbruk uansett hvor stort buret er, hvor lenge buret brukes, eller i hvilke situasjoner (med få unntak). Se bare på burleker-tråden. Buret er brukt i aktiv trening og har ingenting med å bruke bur som forvaring å gjøre. Jeg ser ikke helt hva ramaskriket handler om i akkurat den tråden.

I Landys tilfelle ser jeg ikke helt forskjellene på de tipsene hun fikk om å binde hunden med kobbel inne, ha hunden i en ligg-kommando, tvangsroe den på fanget eller å gi den noe å tygge på på et teppe, og det å ha hunden i bur i de situasjonene det var nødvendig. Det er å hoppe til konklusjoner at Landy ikke trente på de andre tingene utenom de situasjonene hun enda ikke hadde fått under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har Landy sagt det? Hvem argumenterer for dette i denne tråden?

Til og med Shanice som bruker buret jevnlig forteller at hunden ikke er oppbevart i det en hel arbeidsdag, men max 4-5 timer hver dag. (Ja, jeg synes Shanice's burbruk er altfor mye.)

Jeg tipper på at det Landy forsøker å belyse er at heller ikke burbruk er en svart hvitt sak. At det finnes mellomting her også, uten at det nødvendigvis ikke trenger å gå utover hunders velferd. Hva den grensen er må selvsagt defineres i forhold til hver individuelle hund og hvilket liv den har ellers. Jeg kommer aldri igjen til å bruke bur på daglig basis, det er jeg 99% sikker på, og jeg tror definitivt hunder har det best utenfor. Det har jeg argumentert for flere ganger.

Sonen skriker ut om enhver burbruk uansett hvor stort buret er, hvor lenge buret brukes, eller i hvilke situasjoner (med få unntak). Se bare på burleker-tråden. Buret er brukt i aktiv trening og har ingenting med å bruke bur som forvaring å gjøre. Jeg ser ikke helt hva ramaskriket handler om i akkurat den tråden.

I Landys tilfelle ser jeg ikke helt forskjellene på de tipsene hun fikk om å binde hunden med kobbel inne, ha hunden i en ligg-kommando, tvangsroe den på fanget eller å gi den noe å tygge på på et teppe, og det å ha hunden i bur i de situasjonene det var nødvendig. Det er å hoppe til konklusjoner at Landy ikke trente på de andre tingene utenom de situasjonene hun enda ikke hadde fått under kontroll.

Landy skrev 5-6 timer i døgnet var det som kunne fungert for henne, men at grensen ikke er absolutt, og at hun forstår de som bruker det mer.

Jeg er nok en smule farget av at jeg og Landy har hatt utallige burdiskusjoner før, og derfor har jeg den informasjonen i hodet når jeg svarer henne. *Mulig* det ser usaklig ut når vi diskuterer i en ny tråd i et annet forum. Jeg skjønner at Landy prøver å si at ting ikke er svart-hvitt. Men når Landy skriver at hun er for moderat burbruk, og bruker en ekstrem-situasjon som et eksempel på dette, synes jeg det er et dårlig argument. Man kan forsvare det meste av alle handlinger ved å peke ut enkelte ekstreme situasjoner. Treningstips om hva hun burde eller ikke burde gjøre med den valpen som nå er avlivet, får de som kom med dem svare på.

Det er mulig jeg har misforstått denne burdiskusjonen, men de fleste diskusjoner om bur går vel først og fremst ut på jevnlig bruk av bur i huset over flere timer? Linken virket ikke, så jeg fikk ikke lest artikkelen som ts la til, men det er det jeg trodde vi diskuterte. Bur med åpen dør o.l. er det vel ikke mange som krangler på?

Helt uten å være spydig ; hva som gjør deg fornøyd eller ikke interesser meg nada :frantics:

Da foreslår jeg at du lar være å skrive innlegg rettet mot meg som jeg føler meg forpliktet til å svare på. Det hadde egentlig vært helt ok. Jeg får veldig lite ut av klipp og lim-svar uten noe ekstra informasjon, og kan ikke si at det tilfører debatten noe heller. Greit?

*Dobbelpost, bruk siterings- og redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEGET forståelig løsning da :o Og hest? Det lukter jo bare godt! :frantics:

Men måtte jo bare spørre hvorfor du valgte bur fremfor hjemme alene ;) Det hører jo med her ;)

Selvsagt må du få lov å spørre! :|

Og jo, hest lukter godt det! Bare ikke i senga, kanskje..? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mitt burbruk er moderat :D Men selvfølgelig skal alle få lov til å ha sin mening. Jeg er jo trossalt enig i at det er bedre å ikke bruke bur, men det betyr ikke at jeg er motstander av bur. Det er viktig å se ann hvordan hunden reagerer på buret. Jeg er ikke så blind at jeg ikke ville sett det om hunden min virkelig mistrivdes i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit, det har ikke vært aktivitet i tråden på noen dager, men jeg har vært borte, så jeg er unnskyldt :)

Barna satt i sofaen med bena så langt opp de kunne, de lot mer enn gjerne valpen være, men no way om lille turbopiraya hadde planer om å la barna være. Og han bet glatt hull på huden og slapp ikke før hn selv ville.

Hvordan hadde dere som ikke bruker bur for alt i verden løst slikt feks ?

Nå har det kommet frem senere i debatten at denne hunden var syk, ergo tar jeg ikke utgangspunkt i han - det er som en annen her prøver å si, litt usaklig, fordi han oppfører seg ikke normalt, ergo kan man ikke forsvare "normal"/"moderat" burbruk med han som eksempel. Jeg regner med at alle skjønner det?

Men, som vi "ihuga burmotstandere" har prøvd å si i debatt etter debatt, så er det ikke nødvendigvis den aktuelle burbruken som er problemet, men at burbruk normaliseres i den grad at man faktisk får pes og mas om man er så "gal" at man velger å IKKE bruke bur. Bur blir kjøpt inn FØR valpen, fordi den skal ha en trygg hule, sånn at renslighetstrening går lettere, sånn at barna ikke kan forstyrre valpen, sånn at valpen ikke kan forstyrre barna, and so on.. I tillegg fremstiller "burtilhengere" bur som en fin løsning for HUNDEN - og det er med all respekt å melde pisspreik. Det er ingen hund som syns at bur er en fin løsning for en sjøl, det tør jeg faktisk å vedde penger på.

Jeg har selv hatt hund i bur jeg, de bodde hele dagen i buret i bilen - sånn bortsett fra når de ble lufta, ble trent eller om natta - i hele forrige uke, og jeg har ikke litt dårlig samvittighet for det, må jeg innrømme, til tross for burmotstand. Jeg har og brukt bur til en noe aktiv valp som klatret i bokhyller og gikk på stuebordet når de var alene hjemme, så nei - det er ikke svart/hvitt. Men jeg vil allikevel ikke på noen måte si at ALLE hunder må bo i bur, at buret er et gode for hunden, eller at bur er en absolutt nødvendighet på noen måte (sånn annet enn i bil). Man MÅ ikke kjøpe og bruke bur når man får seg valp..

- Og jeg later ikke som at jeg putta den noe aktive valpen i buret fordi at hun trengte en trygg hule eller måtte skjermes mot seg selv - hun satt i bur i sin værste periode fordi hun var et herk å ha løs, hun ødela ting, og jeg gadd ikke å trene på det fordi at jeg ikke er borte så ofte at jeg så noe poeng i å drive å reise bort for å trene på at hun skal tåle at jeg reiser bort - bare for å forklare det vanskelig.

Bare for å ta det du spør om - med en normal valp som "plager" gjester og barn fordi den leker piraja, så ville jeg ganske enkelt forhindra at den fikk gjort det ved å holde den fast og/eller avledet den med noe den har lov å bite i. Det er faktisk mulig å lære normale valper "nei", "slutt", "gå bort" eller "gå og legg deg" helt uten å måtte kaste de i bur først. Og nei, jeg har aldri sperra mine hunder i bur eller i et annet rom i valpetiden når jeg har vært hjemme. Alle de nevnte kommandoene er kjekke at hunden kan når den blir voksen, så jeg ser ingen grunn til å vente med å lære de inn.

Toleranse for andres meninger er mangelvare her tydeligvis! For mye og for lite duger ikke. Ganske enkelt! Man kan ikke dømme andre uten å ha gått i deres sko! Jeg tror faktisk at de fleste her inne er opptatt av sin hund sitt beste! Bare skittkasting jo!

Nå tar jeg det du skriver som forsvar for "burtilhengerene", i og med at du mener at man "dømmer andre uten å ha gått i deres sko", men dette med å tolerere andres meninger BØR gå begge veier. Ergo bør toleransen for at de av oss som syns burbruk stort sett er sterkt overdrevent og unnskyldes med pisspreik som at det er til hundens beste, også være tilstede før man hyler om manglende toleranse, eller?

Hehe, ja det er klart. Men jeg synes vel hunder skal få gå noen små runder i løpet av de timene de venter på eieren. Et grand danois bur til en chihuhua synes jeg er for lite. Har man bur på størrelse med et rom og ikke er for lenge borte, skal jeg nok være sånn passe fornøyd. :ahappy:

Sorry, nå syns jeg du er usaklig :lol: Mine hunder har et "helt" rom de - gangen min - som de er på når jeg en sjelden gang i blant må reise fra dem, og en chihuahua i et grand danios-bur vil helt klart ha større plass enn hva mine hunder får når de må dele gangen. Det er neppe værre for chi'en å stå i et sånt bur, enn det er for mine hunder å stå i min gang, bare fordi at chi'en står i bur - så fanatiske trenger vi ikke å være?

Hvorvidt en chi har et grand danios-bur å bo i derimot, tviler jeg sterkt på.. Men tanken var sikkert god?

Bare for å nevne det og da - mine hunder er stort sett med meg når jeg er ute og farter (så sant det ikke er drit varmt ute, da lar jeg de være hjemme om jeg kan), og det kan bli en del timer i bilen når jeg f.eks skal på harrytur som de sikkert heller kunne ha vært hjemme alene. Men de foretrekker å være med meg - det er jeg og ganske sikker på, at om de får velge så vil de velge bilturen, det å få være med, fremfor å være hjemme alene. De hundene jeg har nå, ihvertfall. Jeg har ikke spesielt dårlig samvittighet for det heller, det er faktisk ikke en daglig greie vi har å dra på harrytur eller ukeskurs, så jeg ser liksom ikke helt sammenhengen her? Det er de daglige rutinene med burbruk JEG reagerer på, gjerne før man har prøvd uten, og med forsvarstaler som "hunden vil ha en trygg hule" eller "fristed", som at det er nødvendig utstyr på samme måte som mat, børster, klotang og lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, nå syns jeg du er usaklig :ahappy: Mine hunder har et "helt" rom de - gangen min - som de er på når jeg en sjelden gang i blant må reise fra dem, og en chihuahua i et grand danios-bur vil helt klart ha større plass enn hva mine hunder får når de må dele gangen. Det er neppe værre for chi'en å stå i et sånt bur, enn det er for mine hunder å stå i min gang, bare fordi at chi'en står i bur - så fanatiske trenger vi ikke å være?

Hvorvidt en chi har et grand danios-bur å bo i derimot, tviler jeg sterkt på.. Men tanken var sikkert god?

For å være helt ærlig aner jeg ikke hvor stort et grand danois-bur er, eller om noe slikt finnes. Poenget mitt var at jeg synes det minste en hund bør få når det er snakk om jevnlig alenetid f.eks en arbeidsdag, - er noen kvadratmeter å kunne bevege seg i. F.eks et rom. 10m2 er bedre enn 5m2 ogsåvidere. Jeg har aldri sett et så stort stuebur før.

Bare for å nevne det og da - mine hunder er stort sett med meg når jeg er ute og farter (så sant det ikke er drit varmt ute, da lar jeg de være hjemme om jeg kan), og det kan bli en del timer i bilen når jeg f.eks skal på harrytur som de sikkert heller kunne ha vært hjemme alene. Men de foretrekker å være med meg - det er jeg og ganske sikker på, at om de får velge så vil de velge bilturen, det å få være med, fremfor å være hjemme alene. De hundene jeg har nå, ihvertfall. Jeg har ikke spesielt dårlig samvittighet for det heller, det er faktisk ikke en daglig greie vi har å dra på harrytur eller ukeskurs, så jeg ser liksom ikke helt sammenhengen her? Det er de daglige rutinene med burbruk JEG reagerer på, gjerne før man har prøvd uten, og med forsvarstaler som "hunden vil ha en trygg hule" eller "fristed", som at det er nødvendig utstyr på samme måte som mat, børster, klotang og lignende..

Her skjønte jeg ikke helt om det var meg du svarte. Men jeg er i hvert fall enig med de siste linjene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...