Gå til innhold
Hundesonen.no

Show kontra bruksavl


Guest 2ne

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Du har helt rett Akela- den gamle labradoren så aldri ut som dagens ekstreme "jaktlabrador". På gamle bilder er det ikke problem å se hvilken rase det er. Men de så heller ikke ut som dagens ekstreme , tunge showhunder! Jeg skulle likt å se enkelte av disse på en jaktprøve, gitt.

Jaktprøvene i gamle dager hadde ikke det konkurransepreget som idag. Hundene behøvde ikke fly beina av seg, og ikke var det hensikten heller. Labradoren skulle jobbe i rolig tempo, grundig og rasjonelt, og gjøre jobben. Hverken mer eller mindre. Til dette trengtes dobbel pels(til arbeide i kaldt vann) bred brystkasse, gode vinkler ibåde foran og bak for å gi fjæring i tungt terreng - det skulle være en sterk, robust hund som tålte "a good day`s work in the fields."

Vi kan vel trygt si at både jakt-og utstillingsfolket har beveget seg et stykke bort fra den opprinnelige labradoren, på hver sin måte. Begge deler er like beklagelig. men heldigvis- der fins oppdrettere i Norge som avler gode brukshunder som også gjør det skarpt i showringen. Jeg kommer aldri til å godta at en labrador må se ut som en blandingshund for å kunne jobbe. Det samme gjelder flere andre raser også. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vil man vel anta og tro at INGEN hunderase er fremavlet for verken jaktprøve eller utstilling... De er avlet frem for dagligdags BRUK til visse ting - og dette medfører ikke nødvendigvis den raskeste apporteringen i distriktet. Eller den kjappeste samlingen av sauer i bygda - eller...

Ergo vil enhver prøve/konkurransevirksomhet vekke endel følelser hos folk som sjelden gjør godt.

Det jeg synes er synd er jo når en rase beveger seg så langt vekk fra beskrivelsen at man faktisk ikke engang med godvilje kan se hva det er.

Og da kommer spørsmålet - hvis den ser ut som en pointer - er den da ikke dèt, og ikke en labrador, liksom...?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan husky er avlet til å trekke langt og fort/fort/fort. "Jaktlabradoren" er avlet frem for å delta på jaktprøver, og løpe fort/fort/fort. Det er ikke til å komme forbi- fra arbeids- og tjenestehunder har vi avlet frem rene konkurransehunder, hos flere raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel verken alaskan husky eller jaktlabrador noen rase heller, da.. Det er vel da mer konkuransehunder på en måte.

Det jeg tenkte på var at man kan sikkert "disse" enkelte rasers utvikling, men hvis man skal kritisere de saklig bør man jo forholde seg til deres opprinnelige bruksområde - ikke ekstremvarianten VI nå ønsker for å kunne delta i høyst spesialiserte konkurranseformer.

En lurvete, langhåret showborder kan kanskje fungere helt utmerket på en gård med sau . selv om hunden kanskje verken har arbeidsvilje, lyst eller evne til å funke som konkurransehund med repeterende trening av sitt/dekk/stå 17 timer i uka'..

Men dette er sikkert OT, da vi vel her sikkert skal diskutere hvor bra bruksavl er kontra hvor ille showavl er...

Men for de som ønsker en "Lassie"-prydhund som ikke krever allverden, er det ganske klart hvilken hund de ønsker seg. Og omplasseringsstatistikken på border collies + blandinger av disse viser vel sitt tydelige språk på hva kanskje flesteparten av eierne ønsker.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det en del raser som har stor forskjell på show- og bruskhunder.

Det blir jo en ekstra kontrast mellom hunder som er i full gallopp og er helt våkne og en hund som er nyvasket og nyklippet/nappet.

Jeg er selvfølgelig mot oppdrettere som bare bryr seg om at hunden skal være "pen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Working BC:

angel2.jpg

Ehh...working border collie? Er det en betegnelse som er i bruk? Har hørt at betegnelsen show border er brukt en del i Norge, men det er jo heller færre av disse i her til lands. Per i dag har vi vel bare "vanlige" i border collies?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tja nå er da min rase alt delt, men dere kan nå få se forsjellen:

Australsk Kelpie

hyper.jpg

Working Kelpie

relief_org_copy.jpg

Ett eksemplar fra den tiden da dem var en fellesrase:

Red%20Hope%202.jpg

I teorien har egentlig ingen av dem vandret helt bort fra standaren. Du ser en Kelpie er en kelpie. Men i AK versjonen så kommer det noen som er ekstremt tunge og grove. Og hos WK får du veldig lette og høyreiste (og stor farge variasjon)

Men eksteriøret har ikke vandret for langt på noen av dem.

At AK har mye mindre gjeting enn WK er ingen hemmelighet, men det er også to "unge" raser som lenge har vært under utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh...working border collie? Er det en betegnelse som er i bruk? Har hørt at betegnelsen show border er brukt en del i Norge, men det er jo heller færre av disse i her til lands. Per i dag har vi vel bare "vanlige" i border collies?

Den lurte jeg litt på å... Har aldri hørt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt-labrador (brukte bildet Charlotte la inn over):

kongsbergbirk.JPG

http://jakt-labben.no/bilder/kongsbergbirk.JPG

"Show"-labrador (dvs egentlig bare vanlig labrador):

RUP%20BIS%20Qld%20Champ%20Show%202004%203.jpg

http://www.blackboykennels.com.au/images/R...%202004%203.jpg

orrobolette.jpg

http://www.totorp.com/ingmos/i_bild/orrobolette.jpg

Det er egentlig ikke noe typisk eksempel på dual purpose-labrador - men sånn generelt sett er det kanskje ikke umulig å si at de ligner litt på tispa mi (og som dere ser, er det egentlig ikke noen stor typeforskjell på dual og "show" (med tanke på at tispene gjerne uansett er lettere i kroppen og i helheten enn det hannene er)):

IMGP0182.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh...working border collie? Er det en betegnelse som er i bruk? Har hørt at betegnelsen show border er brukt en del i Norge, men det er jo heller færre av disse i her til lands. Per i dag har vi vel bare "vanlige" i border collies?

Joda, men det betyr bare "en border collie som ikke kun er avlet på utstillingslinjer". Regnet med at de fleste kom til å forstå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Akela- den gamle labradoren så aldri ut som dagens ekstreme "jaktlabrador". På gamle bilder er det ikke problem å se hvilken rase det er. Men de så heller ikke ut som dagens ekstreme , tunge showhunder! Jeg skulle likt å se enkelte av disse på en jaktprøve, gitt.

Jaktprøvene i gamle dager hadde ikke det konkurransepreget som idag. Hundene behøvde ikke fly beina av seg, og ikke var det hensikten heller. Labradoren skulle jobbe i rolig tempo, grundig og rasjonelt, og gjøre jobben. Hverken mer eller mindre. Til dette trengtes dobbel pels(til arbeide i kaldt vann) bred brystkasse, gode vinkler ibåde foran og bak for å gi fjæring i tungt terreng - det skulle være en sterk, robust hund som tålte "a good day`s work in the fields."

Vi kan vel trygt si at både jakt-og utstillingsfolket har beveget seg et stykke bort fra den opprinnelige labradoren, på hver sin måte. Begge deler er like beklagelig. men heldigvis- der fins oppdrettere i Norge som avler gode brukshunder som også gjør det skarpt i showringen. Jeg kommer aldri til å godta at en labrador må se ut som en blandingshund for å kunne jobbe. Det samme gjelder flere andre raser også. :rolleyes:

Dagens jaktlabrador er ikke ekstrem i det hele tatt, de er avlet med det formål å ha den lettere kroppen slik de hadde på 1950 tallet. Og jaktprøvene har utviklet seg i konkurranseformen for å bli mer lik den engelske jakten og de jaktene som foregår nedover i Europa. Norge har på en måte hengt litt etter der. På en jakt i rasens hjemland holder det ikke å tasse rolig rundt og bruke tid, hvis hunden ikke finner viltet innen kort tid så er den "ute" og neste hund blir sendt ut. Og nettopp dette lager man jaktprøvene etter, slik at prøvene skal gjenspeile en reell jakt. Ergo, man avler labradoren til å fungere slik den opprinnelig gjør og har gjort i hjemlandet og man avler den til å fungere til dette arbeidet. Labradoren må ikke se ut som en blandingshund for å jobbe, den må se ut som den gjøre før:

1940

lcard22.jpg

1930

lcard14.jpg

1920

lcard13.jpg

Og til slutt et eksemplar fra 2008

13april-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Working springer:

http://www.fantin.no/images/hunder_quick.jpg

Dual purpose:

http://www.westaway.no/images/Jamie-&-Stig-Hamar.jpg

Amerikanske showlinjer:

http://www.petville.com/photos/uncategoriz...r_wkc__6158.jpg

Edit: dette viser jo hvor grovt springeren har blitt inndelt etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiik! Litt OT, men herregud for en fæl hund. Den var seriøst RAR! Noe så merkelig. Ligner på... Nei jeg aner ikke. Men se den frisyren da?? Jeg tror jeg hadde fått latterkick om jeg hadde sett en slik spasere forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en annen "feil" å gjøre, å kun se på PRØVER som det eneste saliggjørende - da VIL man avle for fart, fart, fart uansett. Da må man på en måte avgjøre om det er det "riktige" å gjøre, og se bort fra for eksempel praktisk jakt.

Du har dette på flere fuglehundraser, der man har diskutert dette - hvis det er en liten minoritet som går på prøver, mens desto flere går i vanlig jakt, vil de vanlige jegerne ha "for mye" utbytte av å få mer ekstreme hunder?

Ser en kar i bekjentskapskretsen, som har en glimrende jakthund i sin gordon setter, og som han er svært tilfreds med. Så skulle han ha en til, siden han fryktet at hunden han allerede hadde ville slite med neglegreiene som rasen har, og kanskje måtte pensjoneres - verste fall avlives. Da kjøpte han seg en "racer", og den er litt for mye for ham - med sin fantastiske stamtavle, og gå på-egenskaper som gjør drevne fuglehundmenn mo i knærne. Den er hardere i gemyttet, den er vanskeligere å få lydig, den går stort, stort, og er mange ganger så mye "hund" som den andre. Og jakten er bare noen uker i året...

Vil man at jaktprøvene skal være kun for de mer ekstremavlede? Har man ikke tid for å vente på en mer normalbygget labrador for eksempel? Kanskje det blir som i lydighet på toppnivå, der man knapt kan hevde seg med annet enn border collie - hvis man ikke er en særskilt dyktig trener? Er det "riktig" det da?

Mennesker har det med å overdrive, det er derfor det er så mange raser som ser ut som de gjør idag - og det gjelder faktisk også på brukssiden, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har det med å overdrive, det er derfor det er så mange raser som ser ut som de gjør idag - og det gjelder faktisk også på brukssiden, etter min mening.

Interessant tanke!

Ekstreme hunder vil uansett bare passe et fåtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en annen "feil" å gjøre, å kun se på PRØVER som det eneste saliggjørende - da VIL man avle for fart, fart, fart uansett. Da må man på en måte avgjøre om det er det "riktige" å gjøre, og se bort fra for eksempel praktisk jakt.

Du har dette på flere fuglehundraser, der man har diskutert dette - hvis det er en liten minoritet som går på prøver, mens desto flere går i vanlig jakt, vil de vanlige jegerne ha "for mye" utbytte av å få mer ekstreme hunder?

Ser en kar i bekjentskapskretsen, som har en glimrende jakthund i sin gordon setter, og som han er svært tilfreds med. Så skulle han ha en til, siden han fryktet at hunden han allerede hadde ville slite med neglegreiene som rasen har, og kanskje måtte pensjoneres - verste fall avlives. Da kjøpte han seg en "racer", og den er litt for mye for ham - med sin fantastiske stamtavle, og gå på-egenskaper som gjør drevne fuglehundmenn mo i knærne. Den er hardere i gemyttet, den er vanskeligere å få lydig, den går stort, stort, og er mange ganger så mye "hund" som den andre. Og jakten er bare noen uker i året...

Vil man at jaktprøvene skal være kun for de mer ekstremavlede? Har man ikke tid for å vente på en mer normalbygget labrador for eksempel? Kanskje det blir som i lydighet på toppnivå, der man knapt kan hevde seg med annet enn border collie - hvis man ikke er en særskilt dyktig trener? Er det "riktig" det da?

Mennesker har det med å overdrive, det er derfor det er så mange raser som ser ut som de gjør idag - og det gjelder faktisk også på brukssiden, etter min mening.

Skjønner hva du mener, og må bare kommentere fra labrador vinkelen. Jaktprøvene er lagt opp for å gjenspeile de relle jaktene som er på fugl og hare rundt om i Europa og det er ikke noe forskjell på "jaktprøve retriever" og "praktisk jakt retriever". Har du en hund som gjør det sterkt på prøve så vil en sannsynligvis også være en fenomenal jakthund praktisk også. Jaktprøver for retrievere er ganske strenge og tillater ikke lyd, dommerne trekker deg hardt for stresset hund og du får aldri en 1.premie hvis hunden går altfor stort. Og hvis bikkja går stort eller altfor stort så mister den ofte litt kontakt med eier og man får trekk for "dårlig lydighet" i tillegg. Det man derimot blir godt premiert for, er: god viltfinnerevne, bruk av nese og terreng, bruk av vinden, løst grep om viltet, at den sitter stille og avslappet ved foten til fører til enhver tid og at den har gos kontakt og kun forholder seg til fører. Med andre ord skal en jaktretriever være en avbalansert, trivelig og lydig hund som kan sitte lenge og vel og se på at andre hunder jobber uten å gire seg opp. Man FÅR faktisk dette i en jaktretriever selvom den i utseendet avviker fra standarden. Overdrivelse finnes det alltid, men prosenten er heldigvis meget liten på min rasevariant.

Jaktprøver er ikke for ekstremavlede, det er for hunder som gidder å løfte labbene og gjøre en innsats bare for å bære rundt på noen grønne tøydingser :)

Edit: Og forresten, hva er egentlig en normalt bygget labrador?

Og for de som mener det er en labrador som følger FCI's rasestandard: hvem pokker var det som bestemte at en labrador som må avbrytes i feltsøket fordi den ikke orker mer, er en normalt bygget labrador? Eller at en labrador som ikke vil la seg dirigere over et vann er en normalt bygget hund? Eller at en labrador som ikke er interessert i vilt er en normal labrador?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at en labrador som følger FCIs rasestandard (standarden er forresten engelsk) nødvendigvis er de som knekker vilt, gir opp søket, har vannskrekk, er skuddredde? Jeg vil tro at de finnes hos din variant også?

Det har skjedd på jaktprøver som i lydighet- det skal være fart og fres for alle penga. De siste årene har det vært en liten eksplosjon i antall oppdrettere på "jaktlabradors" - hvor finner de kjøperne sine, det lurer jeg på? Er det virkelig så stor interesse for å stille på jaktprøver, eller bruke hund på praktisk jakt, at alle disse fantastisk talentfulle hundene havner hos jaktinteresserte kjøpere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiik! Litt OT, men herregud for en fæl hund. Den var seriøst RAR! Noe så merkelig. Ligner på... Nei jeg aner ikke. Men se den frisyren da?? Jeg tror jeg hadde fått latterkick om jeg hadde sett en slik spasere forbi.

De er helt forferdelige synes jeg... For det første er jo pelsen totalt ubrukelig med tanke på hva springeren egentlig skal brukes til, de hundene der er da nødt til å dra med seg HELE skogen hjem i pelsen. I tillegg har de jo avlet vekk de karakteristiske "prikkene" som springeren har, hvorfor skjønner jeg ikke... Generelt er de dårlig bygget, og så vidt jeg vet er de ubrukelige til rasenes opprinnelige formål. Samt at gemyttet gjerne er dårlig. Hipp hurra for ekstremavl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...