Gå til innhold
Hundesonen.no

Show kontra bruksavl

Guest 2ne

Recommended Posts

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Du har helt rett Akela- den gamle labradoren så aldri ut som dagens ekstreme "jaktlabrador". På gamle bilder er det ikke problem å se hvilken rase det er. Men de så heller ikke ut som dagens ekstreme , tunge showhunder! Jeg skulle likt å se enkelte av disse på en jaktprøve, gitt.

Jaktprøvene i gamle dager hadde ikke det konkurransepreget som idag. Hundene behøvde ikke fly beina av seg, og ikke var det hensikten heller. Labradoren skulle jobbe i rolig tempo, grundig og rasjonelt, og gjøre jobben. Hverken mer eller mindre. Til dette trengtes dobbel pels(til arbeide i kaldt vann) bred brystkasse, gode vinkler ibåde foran og bak for å gi fjæring i tungt terreng - det skulle være en sterk, robust hund som tålte "a good day`s work in the fields."

Vi kan vel trygt si at både jakt-og utstillingsfolket har beveget seg et stykke bort fra den opprinnelige labradoren, på hver sin måte. Begge deler er like beklagelig. men heldigvis- der fins oppdrettere i Norge som avler gode brukshunder som også gjør det skarpt i showringen. Jeg kommer aldri til å godta at en labrador må se ut som en blandingshund for å kunne jobbe. Det samme gjelder flere andre raser også. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vil man vel anta og tro at INGEN hunderase er fremavlet for verken jaktprøve eller utstilling... De er avlet frem for dagligdags BRUK til visse ting - og dette medfører ikke nødvendigvis den raskeste apporteringen i distriktet. Eller den kjappeste samlingen av sauer i bygda - eller...

Ergo vil enhver prøve/konkurransevirksomhet vekke endel følelser hos folk som sjelden gjør godt.

Det jeg synes er synd er jo når en rase beveger seg så langt vekk fra beskrivelsen at man faktisk ikke engang med godvilje kan se hva det er.

Og da kommer spørsmålet - hvis den ser ut som en pointer - er den da ikke dèt, og ikke en labrador, liksom...?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan husky er avlet til å trekke langt og fort/fort/fort. "Jaktlabradoren" er avlet frem for å delta på jaktprøver, og løpe fort/fort/fort. Det er ikke til å komme forbi- fra arbeids- og tjenestehunder har vi avlet frem rene konkurransehunder, hos flere raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel verken alaskan husky eller jaktlabrador noen rase heller, da.. Det er vel da mer konkuransehunder på en måte.

Det jeg tenkte på var at man kan sikkert "disse" enkelte rasers utvikling, men hvis man skal kritisere de saklig bør man jo forholde seg til deres opprinnelige bruksområde - ikke ekstremvarianten VI nå ønsker for å kunne delta i høyst spesialiserte konkurranseformer.

En lurvete, langhåret showborder kan kanskje fungere helt utmerket på en gård med sau . selv om hunden kanskje verken har arbeidsvilje, lyst eller evne til å funke som konkurransehund med repeterende trening av sitt/dekk/stå 17 timer i uka'..

Men dette er sikkert OT, da vi vel her sikkert skal diskutere hvor bra bruksavl er kontra hvor ille showavl er...

Men for de som ønsker en "Lassie"-prydhund som ikke krever allverden, er det ganske klart hvilken hund de ønsker seg. Og omplasseringsstatistikken på border collies + blandinger av disse viser vel sitt tydelige språk på hva kanskje flesteparten av eierne ønsker.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det en del raser som har stor forskjell på show- og bruskhunder.

Det blir jo en ekstra kontrast mellom hunder som er i full gallopp og er helt våkne og en hund som er nyvasket og nyklippet/nappet.

Jeg er selvfølgelig mot oppdrettere som bare bryr seg om at hunden skal være "pen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Working BC:

angel2.jpg

Ehh...working border collie? Er det en betegnelse som er i bruk? Har hørt at betegnelsen show border er brukt en del i Norge, men det er jo heller færre av disse i her til lands. Per i dag har vi vel bare "vanlige" i border collies?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tja nå er da min rase alt delt, men dere kan nå få se forsjellen:

Australsk Kelpie

hyper.jpg

Working Kelpie

relief_org_copy.jpg

Ett eksemplar fra den tiden da dem var en fellesrase:

Red%20Hope%202.jpg

I teorien har egentlig ingen av dem vandret helt bort fra standaren. Du ser en Kelpie er en kelpie. Men i AK versjonen så kommer det noen som er ekstremt tunge og grove. Og hos WK får du veldig lette og høyreiste (og stor farge variasjon)

Men eksteriøret har ikke vandret for langt på noen av dem.

At AK har mye mindre gjeting enn WK er ingen hemmelighet, men det er også to "unge" raser som lenge har vært under utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh...working border collie? Er det en betegnelse som er i bruk? Har hørt at betegnelsen show border er brukt en del i Norge, men det er jo heller færre av disse i her til lands. Per i dag har vi vel bare "vanlige" i border collies?

Den lurte jeg litt på å... Har aldri hørt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt-labrador (brukte bildet Charlotte la inn over):

kongsbergbirk.JPG

http://jakt-labben.no/bilder/kongsbergbirk.JPG

"Show"-labrador (dvs egentlig bare vanlig labrador):

RUP%20BIS%20Qld%20Champ%20Show%202004%203.jpg

http://www.blackboykennels.com.au/images/R...%202004%203.jpg

orrobolette.jpg

http://www.totorp.com/ingmos/i_bild/orrobolette.jpg

Det er egentlig ikke noe typisk eksempel på dual purpose-labrador - men sånn generelt sett er det kanskje ikke umulig å si at de ligner litt på tispa mi (og som dere ser, er det egentlig ikke noen stor typeforskjell på dual og "show" (med tanke på at tispene gjerne uansett er lettere i kroppen og i helheten enn det hannene er)):

IMGP0182.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det betyr bare "en border collie som ikke kun er avlet på utstillingslinjer". Regnet med at de fleste kom til å forstå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Akela- den gamle labradoren så aldri ut som dagens ekstreme "jaktlabrador". På gamle bilder er det ikke problem å se hvilken rase det er. Men de så heller ikke ut som dagens ekstreme , tunge showhunder! Jeg skulle likt å se enkelte av disse på en jaktprøve, gitt.

Jaktprøvene i gamle dager hadde ikke det konkurransepreget som idag. Hundene behøvde ikke fly beina av seg, og ikke var det hensikten heller. Labradoren skulle jobbe i rolig tempo, grundig og rasjonelt, og gjøre jobben. Hverken mer eller mindre. Til dette trengtes dobbel pels(til arbeide i kaldt vann) bred brystkasse, gode vinkler ibåde foran og bak for å gi fjæring i tungt terreng - det skulle være en sterk, robust hund som tålte "a good day`s work in the fields."

Vi kan vel trygt si at både jakt-og utstillingsfolket har beveget seg et stykke bort fra den opprinnelige labradoren, på hver sin måte. Begge deler er like beklagelig. men heldigvis- der fins oppdrettere i Norge som avler gode brukshunder som også gjør det skarpt i showringen. Jeg kommer aldri til å godta at en labrador må se ut som en blandingshund for å kunne jobbe. Det samme gjelder flere andre raser også. :rolleyes:

Dagens jaktlabrador er ikke ekstrem i det hele tatt, de er avlet med det formål å ha den lettere kroppen slik de hadde på 1950 tallet. Og jaktprøvene har utviklet seg i konkurranseformen for å bli mer lik den engelske jakten og de jaktene som foregår nedover i Europa. Norge har på en måte hengt litt etter der. På en jakt i rasens hjemland holder det ikke å tasse rolig rundt og bruke tid, hvis hunden ikke finner viltet innen kort tid så er den "ute" og neste hund blir sendt ut. Og nettopp dette lager man jaktprøvene etter, slik at prøvene skal gjenspeile en reell jakt. Ergo, man avler labradoren til å fungere slik den opprinnelig gjør og har gjort i hjemlandet og man avler den til å fungere til dette arbeidet. Labradoren må ikke se ut som en blandingshund for å jobbe, den må se ut som den gjøre før:

1940

lcard22.jpg

1930

lcard14.jpg

1920

lcard13.jpg

Og til slutt et eksemplar fra 2008

13april-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Working springer:

http://www.fantin.no/images/hunder_quick.jpg

Dual purpose:

http://www.westaway.no/images/Jamie-&-Stig-Hamar.jpg

Amerikanske showlinjer:

http://www.petville.com/photos/uncategoriz...r_wkc__6158.jpg

Edit: dette viser jo hvor grovt springeren har blitt inndelt etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiik! Litt OT, men herregud for en fæl hund. Den var seriøst RAR! Noe så merkelig. Ligner på... Nei jeg aner ikke. Men se den frisyren da?? Jeg tror jeg hadde fått latterkick om jeg hadde sett en slik spasere forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en annen "feil" å gjøre, å kun se på PRØVER som det eneste saliggjørende - da VIL man avle for fart, fart, fart uansett. Da må man på en måte avgjøre om det er det "riktige" å gjøre, og se bort fra for eksempel praktisk jakt.

Du har dette på flere fuglehundraser, der man har diskutert dette - hvis det er en liten minoritet som går på prøver, mens desto flere går i vanlig jakt, vil de vanlige jegerne ha "for mye" utbytte av å få mer ekstreme hunder?

Ser en kar i bekjentskapskretsen, som har en glimrende jakthund i sin gordon setter, og som han er svært tilfreds med. Så skulle han ha en til, siden han fryktet at hunden han allerede hadde ville slite med neglegreiene som rasen har, og kanskje måtte pensjoneres - verste fall avlives. Da kjøpte han seg en "racer", og den er litt for mye for ham - med sin fantastiske stamtavle, og gå på-egenskaper som gjør drevne fuglehundmenn mo i knærne. Den er hardere i gemyttet, den er vanskeligere å få lydig, den går stort, stort, og er mange ganger så mye "hund" som den andre. Og jakten er bare noen uker i året...

Vil man at jaktprøvene skal være kun for de mer ekstremavlede? Har man ikke tid for å vente på en mer normalbygget labrador for eksempel? Kanskje det blir som i lydighet på toppnivå, der man knapt kan hevde seg med annet enn border collie - hvis man ikke er en særskilt dyktig trener? Er det "riktig" det da?

Mennesker har det med å overdrive, det er derfor det er så mange raser som ser ut som de gjør idag - og det gjelder faktisk også på brukssiden, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har det med å overdrive, det er derfor det er så mange raser som ser ut som de gjør idag - og det gjelder faktisk også på brukssiden, etter min mening.

Interessant tanke!

Ekstreme hunder vil uansett bare passe et fåtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en annen "feil" å gjøre, å kun se på PRØVER som det eneste saliggjørende - da VIL man avle for fart, fart, fart uansett. Da må man på en måte avgjøre om det er det "riktige" å gjøre, og se bort fra for eksempel praktisk jakt.

Du har dette på flere fuglehundraser, der man har diskutert dette - hvis det er en liten minoritet som går på prøver, mens desto flere går i vanlig jakt, vil de vanlige jegerne ha "for mye" utbytte av å få mer ekstreme hunder?

Ser en kar i bekjentskapskretsen, som har en glimrende jakthund i sin gordon setter, og som han er svært tilfreds med. Så skulle han ha en til, siden han fryktet at hunden han allerede hadde ville slite med neglegreiene som rasen har, og kanskje måtte pensjoneres - verste fall avlives. Da kjøpte han seg en "racer", og den er litt for mye for ham - med sin fantastiske stamtavle, og gå på-egenskaper som gjør drevne fuglehundmenn mo i knærne. Den er hardere i gemyttet, den er vanskeligere å få lydig, den går stort, stort, og er mange ganger så mye "hund" som den andre. Og jakten er bare noen uker i året...

Vil man at jaktprøvene skal være kun for de mer ekstremavlede? Har man ikke tid for å vente på en mer normalbygget labrador for eksempel? Kanskje det blir som i lydighet på toppnivå, der man knapt kan hevde seg med annet enn border collie - hvis man ikke er en særskilt dyktig trener? Er det "riktig" det da?

Skjønner hva du mener, og må bare kommentere fra labrador vinkelen. Jaktprøvene er lagt opp for å gjenspeile de relle jaktene som er på fugl og hare rundt om i Europa og det er ikke noe forskjell på "jaktprøve retriever" og "praktisk jakt retriever". Har du en hund som gjør det sterkt på prøve så vil en sannsynligvis også være en fenomenal jakthund praktisk også. Jaktprøver for retrievere er ganske strenge og tillater ikke lyd, dommerne trekker deg hardt for stresset hund og du får aldri en 1.premie hvis hunden går altfor stort. Og hvis bikkja går stort eller altfor stort så mister den ofte litt kontakt med eier og man får trekk for "dårlig lydighet" i tillegg. Det man derimot blir godt premiert for, er: god viltfinnerevne, bruk av nese og terreng, bruk av vinden, løst grep om viltet, at den sitter stille og avslappet ved foten til fører til enhver tid og at den har gos kontakt og kun forholder seg til fører. Med andre ord skal en jaktretriever være en avbalansert, trivelig og lydig hund som kan sitte lenge og vel og se på at andre hunder jobber uten å gire seg opp. Man FÅR faktisk dette i en jaktretriever selvom den i utseendet avviker fra standarden. Overdrivelse finnes det alltid, men prosenten er heldigvis meget liten på min rasevariant.

Jaktprøver er ikke for ekstremavlede, det er for hunder som gidder å løfte labbene og gjøre en innsats bare for å bære rundt på noen grønne tøydingser :)

Edit: Og forresten, hva er egentlig en normalt bygget labrador?

Og for de som mener det er en labrador som følger FCI's rasestandard: hvem pokker var det som bestemte at en labrador som må avbrytes i feltsøket fordi den ikke orker mer, er en normalt bygget labrador? Eller at en labrador som ikke vil la seg dirigere over et vann er en normalt bygget hund? Eller at en labrador som ikke er interessert i vilt er en normal labrador?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at en labrador som følger FCIs rasestandard (standarden er forresten engelsk) nødvendigvis er de som knekker vilt, gir opp søket, har vannskrekk, er skuddredde? Jeg vil tro at de finnes hos din variant også?

Det har skjedd på jaktprøver som i lydighet- det skal være fart og fres for alle penga. De siste årene har det vært en liten eksplosjon i antall oppdrettere på "jaktlabradors" - hvor finner de kjøperne sine, det lurer jeg på? Er det virkelig så stor interesse for å stille på jaktprøver, eller bruke hund på praktisk jakt, at alle disse fantastisk talentfulle hundene havner hos jaktinteresserte kjøpere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiik! Litt OT, men herregud for en fæl hund. Den var seriøst RAR! Noe så merkelig. Ligner på... Nei jeg aner ikke. Men se den frisyren da?? Jeg tror jeg hadde fått latterkick om jeg hadde sett en slik spasere forbi.

De er helt forferdelige synes jeg... For det første er jo pelsen totalt ubrukelig med tanke på hva springeren egentlig skal brukes til, de hundene der er da nødt til å dra med seg HELE skogen hjem i pelsen. I tillegg har de jo avlet vekk de karakteristiske "prikkene" som springeren har, hvorfor skjønner jeg ikke... Generelt er de dårlig bygget, og så vidt jeg vet er de ubrukelige til rasenes opprinnelige formål. Samt at gemyttet gjerne er dårlig. Hipp hurra for ekstremavl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...