Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleksklubben


Symra&Pippin

Recommended Posts

Melder meg inn her jeg ogå, etter mye frem og tilbake med Elkjøp fikk jeg meg idag ett Nikon D40 speilrefleks kamera. Har ingen erfaring så denne lille tiden jeg har hatt kamera har jeg funnet ut, jeg har mye å lære. Morro er det ihvertfall. Her er ett par bilder fra idag.

Juli2008026.jpg

Juli2008057.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 242
  • Created
  • Siste svar
Hva går galt? Om jeg tar bilde i raw format så kommer de ikke inn på pc'en... de vises ikke i det hele tatt bortsett fra på kameraet... regner med det er noe jeg har gjort med instillinger eller noe... men hva? ;)

Du må bruke et eget program for å se raw-filene i, og vil du redigere dem må du ha en plugin til photoshop for å få redigert dem der og gjort dem om til jpg-bilder som du kan bruke som "vanlig" ;)

Jeg bruker et program som heter RAW PhotoDesk for å se over bildene i også åpner jeg dem i photoshop via det første programmet og jobber videre med dem der.

RAW-filer er masse masse info fra bildesensoren i kameraet ditt og det er en "rå-fil" som ikke kan brukes på noe vis før den har blitt omgjort til et jpg-bilde. RAW-bilder krever etterbehandling i f.eks photoshop, så hvis du ikke er en "slik en" anbefaler jeg å ta bilder i jpg-format. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke et eget program for å se raw-filene i, og vil du redigere dem må du ha en plugin til photoshop for å få redigert dem der og gjort dem om til jpg-bilder som du kan bruke som "vanlig" ;)

Jeg bruker et program som heter RAW PhotoDesk for å se over bildene i også åpner jeg dem i photoshop via det første programmet og jobber videre med dem der.

RAW-filer er masse masse info fra bildesensoren i kameraet ditt og det er en "rå-fil" som ikke kan brukes på noe vis før den har blitt omgjort til et jpg-bilde. RAW-bilder krever etterbehandling i f.eks photoshop, så hvis du ikke er en "slik en" anbefaler jeg å ta bilder i jpg-format. :)

Jupp, jeg har lastet ned RAW PhotoDesk, men filene er fortsatt ikke der... vises ikke i det hele tatt ;) og jeg har Photoshop cs3 extended. Men virker som om filene ikke kommer fra kameraet over på pc'en. Jeg ser de heller ikke om jeg åpner kameraet under min datamaskin... Bildene er vises kun i forhåndsvisningen på selve kameraet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva/hvor/hvem?

På det første bildet ditt hadde jeg likt å se litt mer av øynene til hunden.

hehe, en kompis av pappa som har en weaten terrier, Løve :) skikkelig godkump!

Det var da så mye pels! :rolleyes: skjønner ikke hvordan han ser jeg ;)

vito.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg har lastet ned RAW PhotoDesk, men filene er fortsatt ikke der... vises ikke i det hele tatt :o og jeg har Photoshop cs3 extended. Men virker som om filene ikke kommer fra kameraet over på pc'en. Jeg ser de heller ikke om jeg åpner kameraet under min datamaskin... Bildene er vises kun i forhåndsvisningen på selve kameraet...

Hmm... Får du ikke sett noen filer på dataen etter du har ført dem over i det hele tatt? Hos meg kan jeg ikke forhåndsvise filene ene og alene, da må jeg bruke RAW photo desk - men filene vises jo i form av photoshop tiff-filer(raw)

Men hvis det er slik, aner jeg virkelig ikke hva som kan være feil :o Hva bruker du for å overføre bildene til dataen? Hvis du bruker windows og ikke et annet program så kan det være at windows ikke klarer å lese av raw-filene og derfor lar være å lagre dem. Jeg bruker det programmet som fulgte med på cd'n jeg fikk når jeg kjøpte kameraet for å overføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg har lastet ned RAW PhotoDesk, men filene er fortsatt ikke der... vises ikke i det hele tatt :o og jeg har Photoshop cs3 extended. Men virker som om filene ikke kommer fra kameraet over på pc'en. Jeg ser de heller ikke om jeg åpner kameraet under min datamaskin... Bildene er vises kun i forhåndsvisningen på selve kameraet...

jeg bruker RAW filer, og de vises ikke før jeg har redigert de (bruker bare picasa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg barer lurer på en ting, litt OT

Hvis jeg har ei linse 55-300 pentax, som var til mitt gamle speilrefleks(ikke digitalt). Finnes det steder hvor jeg kan selge dette?

Har fått et Canon 400d i gave, og linsen passer jo ikke.

Vet ikke om det er lov å spørre om dette, hvis ikke send meg gjerne en PM med mer info om dette..

Hvor mye hadde du evt tenkt å ta for objektivet, og hvilke blenderverdier kan du stille inn på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Får du ikke sett noen filer på dataen etter du har ført dem over i det hele tatt? Hos meg kan jeg ikke forhåndsvise filene ene og alene, da må jeg bruke RAW photo desk - men filene vises jo i form av photoshop tiff-filer(raw)

Men hvis det er slik, aner jeg virkelig ikke hva som kan være feil :) Hva bruker du for å overføre bildene til dataen? Hvis du bruker windows og ikke et annet program så kan det være at windows ikke klarer å lese av raw-filene og derfor lar være å lagre dem. Jeg bruker det programmet som fulgte med på cd'n jeg fikk når jeg kjøpte kameraet for å overføre.

Fant ut det jeg også :) Var i grunn bare å installere programmene som fulgte med kameraet så virket det. Nå får jeg de inn så jeg får sett på dem og kan åpne dem i photoshop for redigering og lagring i annet format ;) Google er fint, godt det ikke var bare meg som ikke har peiling... :banana: Så nå er det bare å bli kjent med det her og prøve seg fram :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No tenkte eg at eg skulle delta litt i denne tråden også. Eg fekk meg speilrefleks i mars i år, og prøver meg litt fram på diverse ting. Eg har også funnet ut at dette forumet er gull verdt, eg får mykje bra hjelp herfra!

No har eg prøvd meg på fotoredigering på photoshop for fyrste gang, så eg vil gjerne ha litt kommentarar på resultatet. Er det noko eg kunne godt betre, noko som overredigert osv.?

Her er original biletet.

16vMarkspringng166.jpg

Og det redigerte biletet. Eg synst at det blei litt for mykje rødt i pelsen ... Kva dykk synst?

16vMarkspringng166redi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noe spesielt god på dette med bilder, men jeg ville kanskje prøvd å fjerne den blå lina i bakgrunnen? Og jeg er enig i at det litt mye rødt, jeg har det samme problemet når jeg skal redigere bilder av Josie... Fint motiv, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susu&Nica:

Prøvde meg på å redigere bildet. Si ifra om jeg skal fjerne det!

nica.jpg

Er ingen kløpper i photoshop. Her har jeg justert "shadows/highlight" for å gjøre skyggene svakere, justert kontraster og fjernet lina.

Litt lyst kanskje?

Forøvrig så har ikke jeg speilrefleks enda, men skal mest sannsynlig kjøpe Olympus E-520 når lønna kommer. Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susu&Nica:

Prøvde meg på å redigere bildet. Si ifra om jeg skal fjerne det!

*klippe vekk bilde*

Er ingen kløpper i photoshop. Her har jeg justert "shadows/highlight" for å gjøre skyggene svakere, justert kontraster og fjernet lina.

Litt lyst kanskje?

Forøvrig så har ikke jeg speilrefleks enda, men skal mest sannsynlig kjøpe Olympus E-520 når lønna kommer. Noen med erfaringer?

 Takk! Det var fint, men litt lyst ja ... Det kvite i panna hennar forsvinner liksom litt..

Prøvde på nytt eg, der eg fjerna lina i bakgrunnen, og fjerna litt av skuggene. Rødfargen fekk eg ikkje endra noko på sia eg redigerte vidare på den redigerte versjonen istadenfor den orginale.. Men da veit eg det til ein anna gang!

16vMarkspringng166redi-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne92: Korleis fjerna du stråa? Brukar du clone stamp tool?

Eg får ikkje til å få riktige fargar med color balance...

Vi har sikkert to forskjellige programmer.. Jeg har Corel Paint Shop Pro

Der bruker jeg noe som heter Scratch Remove Tool, og setter knappen color balance på et høyere tall, der det står 'warm'. Du får prøve deg litt fram i ditt eget program en stund, så finner du sikkert noe som du kan bruke. Dersom du likte den jeg la ut, er det bare å bruke den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sikkert to forskjellige programmer.. Jeg har Corel Paint Shop Pro

Der bruker jeg noe som heter Scratch Remove Tool, og setter knappen color balance på et høyere tall, der det står 'warm'. Du får prøve deg litt fram i ditt eget program en stund, så finner du sikkert noe som du kan bruke. Dersom du likte den jeg la ut, er det bare å bruke den!

 Å, tusen takk :) Eg trur jammen meg at eg tar å bruka den eg ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...