Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er din trenings metode?


Brunette88

Recommended Posts

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Jeg trener på min måte.

Har regler og grenser i hundeholdet, men jeg straffer minst mulig for uønsket oppførsel, fordi jeg veit hunden min ikke blir bedre av det. Jeg korrigerer litt under trening, men ikke med straff. F.eks prøver å få henne til å sitte rettere om hun setter seg skjevt, ikke like lett med 40 kilo bestandig, som skaller til deg med hodet når du bøyer deg ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på min måte.

Har regler og grenser i hundeholdet, men jeg straffer minst mulig for uønsket oppførsel, fordi jeg veit hunden min ikke blir bedre av det. Jeg korrigerer litt under trening, men ikke med straff. F.eks prøver å få henne til å sitte rettere om hun setter seg skjevt, ikke like lett med 40 kilo bestandig, som skaller til deg med hodet når du bøyer deg ned :)

AUUUUUU! Det er kraft nok til å knekke nesa det! :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Hun satt seg skjevt, så jeg bøyde meg over henne for å trekke henne inntil meg. Hun bare HVA SKJER A MAMMA? Og kastet huet bakover og traff meg midt i trynet med hodeskallen :D

auauauauauauaua :D Hehehehehe stakkars deg :) Ser det for meg at du sitter der med 40 kg hund og skal lære henne noe og så smeller hun skallen i trynet på deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener Charlottes Treningsmetoder! =D>

Jeg trener verken nordenstam eller klikker, for jeg assosierer ikke 100 % med verken eller. Jeg liker nordenstam pga enkelte prinsipper, som f.eks lederskap og kontakt. Samtidig mener jeg at hvis man har muligheten til å bare fjerne noe som straff, så er dette det beste, men litt situasjonsavhengig. Jeg tar i bikkja ordentlig EN gang, også slipper jeg å få atferden mer. Enkelt og greit. Så er det et par ting i læringspsykologien som klikkere følger som jeg ikke er enig i, f.eks at hunder gjør ting KUN av to grunner, hvor jeg mener det finnes en tredje faktor inne i bildet. "Jammen det står jo i boka mi at will to please ikke finnes!" sier dere klikker-entusiaster nå. Flott for dere, det står nemlig noe helt annet i boka mi, derfor velger jeg å følge hva magefølelsen min tilsier kombinert med litt sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener litt på min egen måte. Hunden vet hva han får lov til, og hva han ikke får lov til. Har kjøpt klikker for å belønne akkurat når han gjør tingen og ikke lenge etterpå, men tror ikke jeg kommer til å trene 100% klikktrening. Har funnet en gylden middelvei som jeg er fornøyd med, og det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener også min måte. han er ung ennå da, men det funker så langt, men blir jeg for hard mot han så blir han redd, så er ikke for hard mot ham. men selvsagt masse ros å kos :D har vurdert å kjøpe en klikker, men når jeg sier bra! så er det samme reaksjon som det skal være med klikkeren. tror ikke jeg blir raskere i oppfatningen selv om jeg bruker klikkeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel normal hverdagsdressur MED klikker nå.

Men satser på å begynne med 100% klikker :)

Noe av det samme her...

Har tenkt å begynne så smått med klikker, men 100% blir det nok ikke...

Og akkurat som IW, så hjelper det ikke alltid å straffe, ofte blir hun bare verre, så jeg prøver å unngå og straffe, kun en sjelden gang når det er nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det samme her...

Har tenkt å begynne så smått med klikker, men 100% blir det nok ikke...

Og akkurat som IW, så hjelper det ikke alltid å straffe, ofte blir hun bare verre, så jeg prøver å unngå og straffe, kun en sjelden gang når det er nødvendig

ser for meg når hunden spiser mat av bordet bare står du der å venter til den har spist opp og kommet seg ned fra bordet, også klikker du .... jaja, folk vil ha det slitsomt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... :) Er litt enig med deg Vicky. Meg og Nemi har funnet en metode som funker for oss... Vi bruker klikker av og til for å lære inn nye ting, men jeg prøver å guide henne i riktig retning ikke bare vente, men selv om jeg bruker klikker og er for positiv forsterkning er nei et nei. Har man ikke lov til ting så har man ikke lov til ting, sånn er det bare!! :) Så har liksom laget min egen lille versjon, fin mix kalles den!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he...  :)  Er litt enig med deg Vicky. Meg og Nemi har funnet en metode som  funker for oss... Vi bruker klikker av og til for å lære inn nye ting, men jeg prøver å guide henne i riktig retning ikke bare vente, men selv om jeg bruker klikker og er for positiv forsterkning er nei et nei. Har man ikke lov til ting så har man ikke lov til ting, sånn er det bare!!  :) Så har liksom laget min egen lille versjon, fin mix kalles den!!  ;)

jeg er ikke imot å bruke klikkeren som bra f.eks, men jeg syns det blir litt sånn "små" komisk å trene 100%. sånn som f.eks Linn88 trener er jeg ikke noe imot :) morsomt det der med å stå å vente til hunden har spist opp...

Wheaten terrier: hva gjør du hvis hunden er mett etter den har spist opp alt på bordet? det å ta på den blir å påføre noe vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke imot å bruke klikkeren som bra f.eks, men jeg syns det blir litt sånn "små" komisk å trene 100%. sånn som f.eks Linn88 trener er jeg ikke noe imot :) morsomt det der med å stå å vente til hunden har spist opp...

Wheaten terrier: hva gjør du hvis hunden er mett etter den har spist opp alt på bordet? det å ta på den blir å påføre noe vettu :P

Personlig er jeg ikke så opptatt av å passe inn i kategorier, treningskategorier eller andre hehe :roll: :P Men når det gjelder eksempelet om klikkerideologien er det litt misforståelser ute å går her.. ,- Canis er vel 100 % klikker-ideologi vil jeg tro (?) Og de mener jo ikke at man skal vente til hunden er ferdig (med å spise maten din, parre seg, jage i hjel sau eller hva det måtte være), men heller å gå inn å stoppe (men ikke straffe) hunden. Dette regner de som "brannslukning" (correct me if i'm wrong..), og har ikke noe med trening å gjøre. Neste gang kan man bruke hodet bedre og forutse situasjonen og trene før den oppstår. Klikke for å stå rolig på bakken og se på maten.. osv.. Dette da iflg klikkerteorien. Det er jo frivillig å bruke den :P

Skjønner ikke at dere gidder å krangle så mye om disse ideologiene jeg :wink: Finner man noe man virkelig trives med så er jo alt ok egentlig? Bryr meg ikke om hva de andre gjør jeg, så lenge de ikke gjør noe med min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheaten terrier: hva gjør du hvis hunden er mett etter den har spist opp alt på bordet? det å ta på den blir å påføre noe vettu :)

Det er du som sier at hun kommer til å stå å se på at hunden spiser opp maten og deretter klikke og belønne når hunden går ned. Og vi har forklart deg mange ganger at ingen klikkertrenere står og bare ser på hunden når den står med forlabbene på bordet og eter av maten til eieren!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...