Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoggorm


Blondiemamma

Recommended Posts

Denne skapningen traff jeg på ute i skogen i dag da jeg og ei venninne var ute med bikkjene. .Gjett om det var ei som fikk Blondie fort opp på armen da! Burde vel ha Prednisolon tabletter liggende i tursekken.. Hvordan var det med hund og hoggorm bitt igjen? få i de tabeletten og så rett på til veterinær hvis de blir bitt?

080520081451rPPCsJj8d5MRWmpsp4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Inn med kortison ja også komme seg til veterinær fortest mulig. Men ikke løp, gå normal. Det er ikke bra at hunden får høyere puls (økt sirkulasjon gir økt spredning av evt gift).

Heldigvis går det veldig bra i dem fleste tilfellene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vi ha kortisonpille med alltid?? Vet at det er endel orm her hvor jeg bor - selv om jeg aldri har sett noen (bare små stålormer og sånne røde som egentlig ikke er ormer...Kobberorm?) etter at jeg flyttet fra Oslo. Men i nordmarka har jeg sett seriøst mye hoggorm (OG STORE) før i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en stålorm i dag, og jeg bråsnudde og gikk strake veien hjem igjen!

Hadde jeg møtt en hoggorm så hadde jeg enten DØDD! Eller løpt som faan... *pysete* Hehe...

Jeg hadde i allefall ALDRI stoppet opp for å ta bilde. Jeg hadde ikke klart å holdt kameraet stille engang. *Flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha alltid med prednisolon ja, gi det til hunden hvis den blir bitt og kom deg til dyrlegen fortest mulig. Det beste er om du kan bære den, men hvis ikke så gå rolig som mulig..

Hoggorm er en ganske rolig orm og angriper ytterst sjalden. Som oftest bare kryper de forbi deg, om det så er 10cm foran på stien. Bare vent til den har passert et stykke og gå videre. De angriper bare hvis de må forsvare seg (feks hvis man tråkker på dem eller lignende) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en stålorm i dag, og jeg bråsnudde og gikk strake veien hjem igjen!

Hadde jeg møtt en hoggorm så hadde jeg enten DØDD! Eller løpt som faan... *pysete* Hehe...

Jeg hadde i allefall ALDRI stoppet opp for å ta bilde. Jeg hadde ikke klart å holdt kameraet stille engang. *Flire*

Hadde zoomen på max da.. *ler* Men vet at huggormen ikke er agresiv av seg, men hjertet banket fort ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på en her om dagen jeg også. Orm er grunnen til at jeg alltid vil ha Elwira inntil meg i skogen.. Men jeg må si jeg syns de er utrolig flotte da! Liker bare ikke at jeg har en hund som kan gå bort til dem :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for noen år tilbake var jeg på leting etter hoggorm for og få tatt bilde av en, og fordi jeg har altid vært så fasinert av reptiler og amfibier for den sagt skyld. :) Lette leeeeenge uten noen hell, hadde sikkert kikket på 100 forskjellige hoggorm lingene favoritt hvileplasser.. og da jeg var nære og gi opp så jeg en stor barkebit liggene ved siden av meg, tenkte at dette for være siste skjekk, så gidder jeg ikke mer .... siden jeg var overbevist om det ikke lå noe der, så tok jeg og brukte handen denne gang,isteden for pinner som tidligere, og snudde denne store biten... :rolleyes: og joda.. bare noem cm fra der handen min hadde vært lå det en stor og flott orm :) fikk litt hjerte i halsen og var så opptatt av og se på den at jeg glemte og ta bilde , men fikk iallefall sett på den nøye :) før den stakk sin vei og ble borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiii! Hvis jeg hadde sett en orm i skogen hadde jeg slengt bikkjene over armen (tilsammen 60 kg) , og spurtet som en gal. Jeg har skikkelig slangeskrekk...

Det krøp en huggorm noen cm fra min barbeinte fot engang. Jeg sto stiv som en stokk, og kjente ormen såvidt inntil foten *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis tok også bilde av en hoggorm (eller skrives det huggorm??) i går, da han var på fjellet. Og jeg som hadde SÅ lyst til å dra på fjelltur med hunden! Kommer ikke til å tørre det, jeg.... :) Men flotte - det er de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er flotte! Har alltid likt slanger, og om det hadde vært lovlig ville jeg eid en. MEN når det er sagt så er jeg ganske redd for at Bonzo skal møte på en når vi går tur i skogen. Jeg slipper han tross alt fri og lar ham gå løs. Har ikke tenkt på hoggormfaren før jeg leste om økende bestander i forrige uke. Jeg vet at mennesker pleier å tåle bitt ganske godt, men det gjør vel ikke stakkars bikkja, som er endel mindre. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis tok også bilde av en hoggorm (eller skrives det huggorm??) i går, da han var på fjellet. Og jeg som hadde SÅ lyst til å dra på fjelltur med hunden! Kommer ikke til å tørre det, jeg.... :) Men flotte - det er de!

trodde ikke det var mye til orm på fjellet jeg? men det kommer sikker litt ann på hvor i landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så også hoggorm i går, og jeg får litt noia. Jeg vet jo at de finnes, men når man ser en så har man ikke lyst til å gå i kratt lenger. Og jeg som har gått der å luftet hunder i nesten to uker, uten å egentlig tenke over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er flotte! Har alltid likt slanger, og om det hadde vært lovlig ville jeg eid en. MEN når det er sagt så er jeg ganske redd for at Bonzo skal møte på en når vi går tur i skogen. Jeg slipper han tross alt fri og lar ham gå løs. Har ikke tenkt på hoggormfaren før jeg leste om økende bestander i forrige uke. Jeg vet at mennesker pleier å tåle bitt ganske godt, men det gjør vel ikke stakkars bikkja, som er endel mindre. .

Jeg har også alltid likt slanger, de er nydlige :)

Jeg hadde og hatt en hadde det vært lovlig :)

(Bare vent t du blir bitt, så syns du ikke de er særlig fine) Ja har hørt den! :)

Jeg og søskenbarnet mitt fanget en sleve i forfjord, og hadde den som kjæledyr en dag i en boks :)

Men jeg skal på hytten i helgen med Keela, og der har det vært mye hoggrom :S

Hvor får jeg tak i kortison da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid likt slanger, de er nydlige :)

Jeg hadde og hatt en hadde det vært lovlig :)

(Bare vent t du blir bitt, så syns du ikke de er særlig fine) Ja har hørt den! :)

Jeg og søskenbarnet mitt fanget en sleve i forfjord, og hadde den som kjæledyr en dag i en boks :)

Men jeg skal på hytten i helgen med Keela, og der har det vært mye hoggrom :S

Hvor får jeg tak i kortison da?

Tror du får kjøpt slike små "bokser" med kortison til å henge i halsbåndet hos vet'n :) Vi har ihvertfall kjøpt det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fytte ****..ormer, slanger, u name it er det VERSTE jeg vet om! :)

Men jeg hørte at dyrleger ikke var så hyppen på å gi ut de tablettene fordi det ga eieren falsk trygghet og mange sløyfet å dra rett til dyrlegen når de hadde tabletter liggende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror da ikke det er deilig å bli bitt, lol, men det er interessangt å vite at 30% av bittene er uten gift, fordi de heller vil advare enn å skade. Når en til gjengjeld tenker på at de mye heller vil flykte enn å angripe, så er det ikke rart at så mange ferdes så nær hoggorm hver dag, uten å tenke på det, men allikevel blir så få skadet av dem.

Har vært på hoggorm-jakt mange ganger, når jeg var yngre. Ikke for å skade en, men bare for å se på dem, og ta bilde. Det var ikke så ofte jeg fant en da, hoggorm-bestanden har da vært lav noen år. Hvertfall der jeg bodde før.

Det beste ville vel vært om man faktisk møtte en hoggorm på stien, mens man gikk tur med bikkja, så man fikk "lært" hunden at de er farlige. Du får vel ikke lært dem det på et møte, men hvertfall gitt dem noe signaler. For de kan dukke opp overalt, så da er det jo greit at også bikkja forstår at man skal holde seg unna dem..

Forresten, om hunden for eksempel blir bitt da, uten at eier ser det, hva om man da ikke merker det?? Eller er det klassiske symptomer på bittene? Merker jeg ble litt urolig da jeg tenkte på at han kunne bli bitt ute, uten at jeg hadde sett det.. Selv i bånd, liksom. Det er litt synd om jeg må ha ham i bånd hele sommeren også, fordi man er redd for orm... Jeg vet at det er helt naturlig for mange, men både jeg og bikkja setter stor pris på at han får gå litt rundt. Ikke at han forsvinner ut av mitt syne, for han holder seg alltid rett ved. Men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte nettopp til dyrlegen for å hørre. Han sa at det ikke var så alvorlig mange av gangene, og at det viktigste er å holde hunden i ro. Og dra til dyrelegen med en gang, så fort du klarer. Men noe tabletter trengte jeg vist ikke, for det var så usikkert om det hjalp i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...