Gå til innhold
Hundesonen.no

Bartesnuppa er født

Raksha

Recommended Posts

Skrevet
Blir moro å se henne sammen med Bessie. Hun tar henne vel kjapt igjen i størrelse, tenker jeg, så Bessie får nyte det mens hun kan. :hmm:

Det er Bonnie nå da. Ikke Bessie og jeg heter Lene så får jeg jo forvirret deg litt til :hmm:

Ja, dette dyret blir jo ganske stort å ja. Hvor høye blir dem?

• Svar 346
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Det er Bonnie nå da. Ikke Bessie og jeg heter Lene så får jeg jo forvirret deg litt til :hmm:

Ja, dette dyret blir jo ganske stort å ja. Hvor høye blir dem?

:hmm: Forvirra ja... Bonnie selvsagt.

Hun blir stor, håper jeg.

Skrevet
Mankehøyde på riesen er mellom 60 og 70 cm, både for tisper og hanner.

Så store ;)

:hmm: Forvirra ja... Bonnie selvsagt.

Hun blir stor, håper jeg.

Jeg kaller Bonnie for Bessie støtt og stadig jeg. Er litt for like navn :hmm:

Skrevet
Og mor Eli er jo en stor dame, 67-68 cm. Papsen er vel ikke særlig mindre vil jeg tro. Så nå må du begynne å løfte vekter snuppa ;)

Minst! Godt det tar litt tid før hun utvikler full tyngde og styrke.

Så store ;)

Jeg kaller Bonnie for Bessie støtt og stadig jeg. Er litt for like navn :hmm:

Hihi mamma holdt på å ramle av stolen da jeg sa åssen rase jeg ville ha, hun ymptra frempå at de er aaaaaltforstore. Skjønner overhodet ikke hva som er greia. De er jo helt perfekte i størrelse. :hmm:

Godt å høre det ikke bare er jeg som roter med navn.

Skrevet

Ok, da var vi tilbake på navn igjen. Prøver meg med en fullstendig navneliste her.

• Medina
    Thale
    Vilde
    Ylva
    Anja
    Lina
    Mille/Milla
    Annie
    Amy
    mimmi
    Bella
    Babe
    Ella
    Yara
    Finella
    Haily
    Abiella
    Brioni
    Citzy
    Dobrinka
    Eylena
    Selene
    Nike
    Eos
    Hecate
    Medusa
    Ceto
    Anuket
    Heget
    Isis
    Satis
    Seshat
    Swenet
    Mafdet
    Betina
    Yri
    Yra
    Yrja
    Irja
    BELLONA
    VIVIANA
    AKUA
    EKUA
    Elliken
    Eine
    Lyng
    Ryllik
    Ada
    Agnes
    Flora
    Kora
    LuLu
    Zwiebel/ Svibel
    Eira
    CALISTA
    CASSIA
    CADHLA
    CAILIN
    CARIS
    CARISSA
    Kesi
    Habika
    Halima
    Hidi
    Mahdi
    Naeem
    Nailah
    Nasha
    Obiajulu
    Saidah
    Safiya
    Shasmecka
    Uba
    Mariasha
    Desta
    Oba
    Thema
    Ona
    Nefertiti
    Cleopatra
    Bisa
    Svibel
    NAPPI
    Shasa
    Action
    Nonstopp
    Raksha
    Saga
    Ebony
    Kali
    Li
    Lorna
    Shyama
    Charna
    Lamya
    Nila
    Vilma
    Venus

Phuh - det var vel så og si alle som er foreslått, sikkert noen som står flere ganger.

Legger til Venus for egen regning.

Bestemme seg er oppskrytt, så for øyeblikket heller jeg mest mot Raksha.

Skrevet

Er ikke så flink med hunde navn eller navn i det hele tatt, men

jeg kan prøve og ramse opp noen her:

- Luna

- Nikita

- Tuva

- Inka

- Amy

- Kikki

- Akaia

- Caro - Cara

- Kaos

Men du kan jo gå innpå denne nett linken her: Canis hundenavn..

Skrevet
Ok, da var vi tilbake på navn igjen. Prøver meg med en fullstendig navneliste her.

*klippet massevis av navn*

Phuh - det var vel så og si alle som er foreslått, sikkert noen som står flere ganger.

Oi, det var jo ... hehe - et par stykker? ;) Du må jo selvsagt bestemme selv, men de jeg syns passer best til ei stor, flott, stolt og robust riesentispe er disse:

Isis

Agnes (ja, hehe... Altså, jeg skal kalle min neste tispe Bodil, så jeg er kanskje litt inhabil når det gjelder å bruke litt ... eh, uvanlige og "teite" menneskenavn på hunder)

Zwiebel/Svibel

Nefertiti (det kan jo forkortes på utallige måter når det blir for langt, men du vil kanskje heller ha et navn du i utgangspunktet slipper å forkorte?)

Skrevet
Oi, det var jo ... hehe - et par stykker? ;) Du må jo selvsagt bestemme selv, men de jeg syns passer best til ei stor, flott, stolt og robust riesentispe er disse:

Isis

Agnes (ja, hehe... Altså, jeg skal kalle min neste tispe Bodil, så jeg er kanskje litt inhabil når det gjelder å bruke litt ... eh, uvanlige og "teite" menneskenavn på hunder)

Zwiebel/Svibel

Nefertiti (det kan jo forkortes på utallige måter når det blir for langt, men du vil kanskje heller ha et navn du i utgangspunktet slipper å forkorte?)

Hehe ja, det er alle navna ca, som er foreslått her. Så det mangler absolutt ikke på forslag fra folk.

Agnes er jo kult da. Jeg har liksom bare ikke funnet noe navn enda som hopper frem og sier at det er perfekt. Blir sikkert anderledes når jeg får hilst på dem.

Skrevet

• Vilde
    *klipp klipp*

Vilde ;)

Jeg synes Nonstop og Nappi er kule jeg! Men kanskje ikke helt riesen?

Skrevet
Vilde :(

Jeg synes Nonstop og Nappi er kule jeg! Men kanskje ikke helt riesen?

Nappi blir jeg ikke helt "venn" med. Er en napperase liksom (pelsmessig) men Nonstopp passer bra, er en ganske heftig og begeistra rase som gjerne er non stopp, om den får lov. Men det er jo ikke så feminint at det gjør noe da.

Skrevet
Åh! Yey! Ikke glem at jeg skal kosæ! Ok?

Klabert! Bartedamen må jo terrorisere Amigo. :(

Skrevet

hva med immi eller issi? det er to navn jeg faktisk vurderte tidligere... men jeg falt for roxy:wub: men så har du joh feks..

xena

atina

mitzy

mimmi

lita

lucie

bella

sita

tussi

bare noen forslag i farten

Skrevet

Kali er veldig fint, men er vel minst en annen hund her inne som heter det?

hva med immi eller issi? det er to navn jeg faktisk vurderte tidligere... men jeg falt for roxy:wub: men så har du joh feks..

xena

atina

mitzy

mimmi

lita

lucie

bella

sita

tussi

bare noen forslag i farten

Veldig fine forslag, men alle er opptatt. (ja, jeg kjenner for mange hunder :( )

Skrevet

Der har du jo noen å velge mellom :( Lykke til

Her er noen til:

CORDULA: English and German name derived from a diminutive form of Latin cor, meaning "little heart."

SUSE: German nickname for Susanna, meaning "lily."

SVENJA: Low German nickname for names beginning with svan, meaning "swan."

CITLALI: Nahuatl unisex name meaning "star."

IZEL: Nahuatl name meaning "unique."

YOLIHUANI: Nahuatl name meaning "source of life."

YOLTZIN: Nahuatl name meaning "little heart."

YOLOTLI: Nahuatl unisex name meaning "heart."

ZELTZIN: Nahuatl name meaning "delicate."

ZYANYA: Nahuatl name meaning "always; forever."

Edit

madoow - svart på Somali

siyah - svart på tyrkisk

Guest Just me!!
Skrevet

Egentlig så MÅ det bar være Raksha. Siden det er deg liksom. Mao, jeg skulle egentlig kalt Archie for Pus! :P

Raksha Raksha Raksha Raksha Raksha Raksha Raksha Raksha Raksha Raksha Raksha Raksha Raksha Raksha. :(

Skrevet

hva med:

zelda

bessie

bibbi

alva

eile

mouse (uttales mus og er dansk og betyr noe som søtnos om jeg ikke tar feil)

jolie

laste (er ikke sikker på om det er gutte eller jente navn)

millie

sasha

sol

sissi

det var da enda noen forslag...

Skrevet

Mitt nerdete forslag: Vista

Her er de som passer en riesen, i mitt hode (så mange TEITE forslag på den komplette listen, jeg mener; EKUA?? Dauer :P ):

Ylva

Anja

Yara

Eos

Isis

Zwiebel/ Svibel (usikker på den her, men tvilen kommer Mari til gode)

Kesi

Uba

Raksha

Ellers er jeg fortsatt enig med meg selv i å finne et navn som er i ett eller annet du er interessert i. Om det så er strikking, så finnes det sikkert noen kule strikkeuttrykk å meske seg med :(

Skrevet
Mitt nerdete forslag: Vista

Her er de som passer en riesen, i mitt hode (så mange TEITE forslag på den komplette listen, jeg mener; EKUA?? Dauer :P ):

Ylva

Anja

Yara

Eos

Isis

Zwiebel/ Svibel (usikker på den her, men tvilen kommer Mari til gode)

Kesi

Uba

Raksha

Ellers er jeg fortsatt enig med meg selv i å finne et navn som er i ett eller annet du er interessert i. Om det så er strikking, så finnes det sikkert noen kule strikkeuttrykk å meske seg med :(

*fnis* Godt jeg slapp å si noe om snodige forlag.

Har vurdert å kalle bikkja "Nei" :P, men spørs om det blir så poppis på klikkerkurs å ha en hund som heter "Nei".

Jeg er veldig glad i historie, og bøker - så saumfarer alt jeg leser etter gode navnetips, men er noe med å ikke se skogen for bare trær.

Kanskje jeg bare skal kalle henne Nikon? Eos funker ikke, jeg har ikke canon kamera... Sigma? :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...