Gå til innhold
Hundesonen.no

Bunad ?


Lollipopp

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Når jeg skal få bunad, blir vel noen år til, må spare litt penger.

men da blir det hvertfall Alta bunaden, den er helt ny på markedet og er utrolig pen. Og siden farfar sin familie holder til i Alta kan jeg ha den. Jeg syns man bør ha familie derifra man har bunad. eller at man har en kobling med stedet, og at man ikke bare velger etter utseende :lol:

https://www.alta.kommune.no/alta-har-faatt-...ad.4457538.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vossabunad. Jeg liker ikke så godt rogalandsbunaden fordi den er så mørk, litt vikingaktig :lol: Pappa og den slekta er fra Voss, derfor valgte jeg den jeg har. Siden jeg bor i Stavanger er det heller ikke så mange jeg treffer som har den samme som meg, og det er jo litt kjekt da.

Her er en link:

http://www.bunadstovo.com/2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har" Nordmørsbunad, den gamle typen. Er egentlig mormor sin, men den ble sydd om til meg til konfirmasjonen min. Det er vel egentlig eneste gang jeg har brukt den også :blush: Synes bunad er kjempefint, men jeg synes det er fryktelig upraktisk å bruke, derfor kommer jeg neppe til å bruke så mye penger på å kjøpe meg en selv :lol:

Edit; Jeg "burde" jo hatt Trønderbunad egentlig da, men beklager å måtte si det; jeg liker den ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hm... jeg har en som heter festdrakt fra toftegårdene på dovre. Det er ihvertfall det familien sier, den er arva. Men jeg har aldri hørt om den noe annet sted, og får ikke opp noe når jeg søker på den. Noen som vet noe? Moren min har akkurat samme, men jeg er litt nysgjerrig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bunad, men har veldig lyst på. Foreldrene min er fra Oslo begge to, men moren min har familie fra vestlandet så om jeg skulle hatt bunad hadde det nok blitt Fanabunad. Festdraktene fra Oslo er ikke så fine synes jeg.

Edit: La til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blå Nordlandsbunad og er veldig glad i den. Håper jeg får den på meg til konfirmasjonen til minstesøstra mi nå i mai, har på en måte lagt meg litt ut i det siste og den har ikke vært lagt ut etter at den ble sydd til meg da jeg var 15. På et eller annet mystisk vis har jeg klart å få den på så langt når jeg har behøvd det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sognebunad, landets fineste, etter min smak :lol: Jeg er født og oppvokst i sogn til jeg var 7,5 (eller noe i den duren). Begge søstrene mine har også den type bunad. Pappa er sunnmøring, men jeg liker ikke den :D Mamma har romsdalsbunda, rød, siden hun er derfra. Men jeg har rotet bort alt sølvet mitt :lol: aner ikke hvor jeg har gjordt av det, kanskje like greitt at jeg er russ i år da, slik at jeg kan bruke russeklærne på 17 mai..

Slik ser bunaden min ut, bare at jeg kun har sølv framme på beltet mitt og ikke rundt hele, også har jeg ikke veske.

damebunad2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en festdrakt fra Stjørdalsområdet (hvor halve slekta mi kommer fra). Jeg har nok lyst på trønderbunad etterhvert, en rød en, fordi det er hakket mer stas syns jeg. Trønderbunad er det selvsagte valget - 3/4 av slekta mi er fra Trøndelag og jeg har bodd i Trøndelag hele livet (ikke bare i Trondheim, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blå Nordlandsbunad og er veldig glad i den. Håper jeg får den på meg til konfirmasjonen til minstesøstra mi nå i mai, har på en måte lagt meg litt ut i det siste og den har ikke vært lagt ut etter at den ble sydd til meg da jeg var 15. På et eller annet mystisk vis har jeg klart å få den på så langt når jeg har behøvd det. :lol:

Hehee kjenner til den der.

Har ikk brukt min sidne jeg var 14 og nå er det 4 år siden.

Mamma lo når jeg sa jeg skulle prøve den, Men den passet :lol: Wohoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå jærbunad, familien er derfra :lol: Jeg synes det er den flotteste bunaden av alle. Det er ikke rart jeg valgte den framfor romeriksbunaden. hehe.

Farmor har sydd min.. :lol: Skal se om jeg ikke finner bilde av meg med min..

Sånn ser den i alle fall ut:

http://www.kleppbroderi.no/Bilder/jaerbunad.gif

Mamma har den samme i hvit.. Den er skikkelig flott! :D Også sydd av farmor.

Fant et bilde av den på finn: http://cache.finn.no/mmo/4/126/500/54_-386017479.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...