Gå til innhold
Hundesonen.no

Velkommen hjem, lille Aynï!

Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Da starter jeg et nytt emne om valpen. Bjarte har sagt et rungende JA (skulle jo nesten tro at jeg hadde fridd), så nå er det i boks, eske og kartong!

Navnet er ikke bestemt enda, Bjarte mente vi måtte opp og se litt nærmere på henne og vurdere det da. Vi står nå mellom to valg, som jeg ikke kommer til å si her før vi har bestemt oss. Blir det det ikke opprinnelige navnet jeg har hatt klart i et år snart, sier jeg det uansett ikke, for da skal jeg bruke det på en annen hund, hirr hirr! :) Litt egoistisk må man være kan skjønne!

Jeg har skrevet litt utfyllende om slekten i bloggen hvis noen er interessert i det. Ellers kommer det bilder hvert øyeblikk.. Jeg legger de ikke inn her fordi jeg rett og slett ikke gidder å krympe de. De er ikke redigert (bortsett fra et som er beskjært), rett og slett fordi jeg ikke gidder nå (men vil vise bilder, hihi). Beklager crappy kvalitet, kameraet samarbeidet ikke den dagen.. Men dere får vel tilfredsstilt den aller verste nysgjerrigheten, tenker jeg.. :)

• Svar 114
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Takk, takk! SELVSAGT er hun søt! :rolleyes:

Bilder ligger altså i bloggen for de som ikke har funnet de enda. :) Gidder fremdeles ikke å krympe de for å legge de inn her. :)

Skrevet
Gratulerer så mye

Trenger ikke krympe bildene for å legge de inn her.... De er små i bloggen.

Bloggen krymper automatisk, bildene er fremdeles mellom 1 og 2 MB, dessuten er det enkel link i signaturen min.

Det er vel bare fordi de er krympa i bloggprogrammet? Her er bildeadressen til det første bildet, liksom...

http://bp2.blogger.com/_K_uK9UYCtmQ/R_vi0V...-h/_MG_3878.JPG

Nemlig, men jeg gadd ikke skrive det.. :rolleyes: Dessuten hadde jeg allerede lagt de ut der, og jeg hadde ikke tid til å gjøre det i går. I dag gidder jeg ikke, hihi!

Jeg har vært og kjøpt et pittelite halsbånd i dag, og kobbel. Det aller minste jeg fant, og det tror jeg skal gå greit. Rødt, selvsagt, det passer best til en mørk hund. :) Tulla var litt forundret over at noe i en pose fra en dyrebutikk IKKE var til henne, og selv om hun ikke helt skjønte hvordan den nye "leken" fungerte, gikk det helt fint å bære rundt på det. :)

Skrevet

wee :blink: Gratulerer med å ha fallt for en av verdens beste raser! :lol: Garanterer deg mye gøy med Cairn! Jeg var å så på to uker gamle valper på søndag, de er så herlige! :P

Gratulerer MASSE!

Skrevet

Da er navnet bestemt! Det blir Aynï. Jeg ville veldig gjerne ha et navn med to stavelser, og som hadde bokstaven ï i seg, og plutselig og endelig, en dag i fjor sommer, kom jeg på Aynï. Det gjør jo ingenting at når man sier det med rett tonefall på kinesisk, betyr det "elsker deg". :blink: Egentlig synes jeg det passer best til hunder med hengeører, eller som er veldig søte i utseendet. En terrier er jo ikke "søt" sånn på samme måte som en spaniel, men siden hun sikkert blir den søteste terrieren jeg vet om, og det dessuten ville blitt lenge å vente til neste hund som kunne hete Aynï, så valgte jeg å bruke navnet på henne.

Det andre navnet vi vurderte var Vilja. Vilja er et navn flere hunder har, men jeg tenkte at en terrier har litt vilje, så sånn sett passet det jo bra. Vill ja, det kan man kanskje også si hun er. Valpen ville i så fall bli kalt opp etter en hest jeg red før, og det synes jeg er litt kjedelig; det finnes jo så mange fine navn å kalle dyr og man kan velge mellom så mye man ikke kan velge blant når man skal gi barn navn, så derfor valgte vi bort det.

Guest Just me!!
Skrevet

Oi, dette hadde jeg heller ikke fått med meg. :lol:

Grattis da Huldra! Wow, så søt hun var. Lykke til med den lille! :blink:

Skrevet

:P Da er det avklart; vi henter lille Aynï på lørdag formiddag! :P Weee! Og som om ikke det var nok; nå skal jeg og Tulla ut og trene agility; endelig er banen kommet frem! :lol:

Åh, så strålende fornøyd jeg er i dag! :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...