Gå til innhold
Hundesonen.no

Folkeskikken som flyr ut av vinduet


Poter

Recommended Posts

Luftet Arn en snartur her i stad når jeg kom fra butikken, med armene fulle av bæreposer osv. Han tisset like ved parkeringsplassen her og jammen satt det ikke en mann i bil på tomgang og peivet til meg! Peivet og pekte og mente antakelig at jeg burde la Arn tisse lengre opp i skråningen. :D Jeg skulle peivet tilbake og sagt noe om global oppvarming! Irriterer meg når voksne mannfolk oppfører seg som noen griser! Folkeskikken bare flyver ut av vinduet og de ser ut til å kunne tillate seg hva som helst ;)

Har flere ganger blitt kjeftet opp i marka av en tilfeldig forbipasserende menn. Enten det nå er for at jeg bare ER der med hunden (i bånd!) eller at jeg går i lysløypa slik at hunden ødelegger sporene (fortsatt i bånd!). Eller, det tar kaka, når ei venninne, mannen og jeg gikk til fjells på ski. Det var ingen som hadde gått der før oss, så vi grynnet vår egen vei oppover. Vi hadde to hunder med oss. Bak oss kom det et par med pulk som etter hvert tok oss igjen. Vi fikk hundene på plass og de satt pent og så på de som kom. Vi gikk til og med ut av løypen (som vi hadde laget) for at de skulle få passere. Men hva presterer mannen da? Jo, mumle noe surt oppgulp om at vi hadde hund med oss! :) Hva er det med slike folk som bare mister all høflighet og folkeskikk?!

For ikke å snakke om de minst to meter høye mennene i 50-60 årene som antakelig har det som hobby å brøle og kjefte på 150 høye, små damer... ;)

Neih... Pass deg Ulv, snart kommer Rødhette og tar deg!

Men det teite er jo at jeg blir redd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ja, slikt er ikke enkelt :)

For en del år siden, da vi bodde i "By'n", jeg var ute og gikk tur med "gamlefar". Og som jeg bestandig gjør, plukker jeg opp dritten etter bikkja. Men da han sto og tisset på en rimelig stor tue, kom en mann bort til meg og kjeftet. "Du må da for inni H*****E plukk opp pisset også" kauket han (det var på vinteren). Han var sikkert 50+ og så ut som om han hadde brukt hele livet på å irritere seg over "ting og tang". Rimelig forb***** så jeg på han og sa: "Ja for du tisser vel i pose du også, når du er ute og kjører bil, blir dotrengt og det ikke finnes toalett i nærheten!" Mannen "snøftet" og gikk sin vei :D

Jeg så han flere ganger da jeg var ute med hunden, men han turde ikke komme i nærheten av oss igjen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slikt er ikke enkelt :)

For en del år siden, da vi bodde i "By'n", jeg var ute og gikk tur med "gamlefar". Og som jeg bestandig gjør, plukker jeg opp dritten etter bikkja. Men da han sto og tisset på en rimelig stor tue, kom en mann bort til meg og kjeftet. "Du må da for inni H*****E plukk opp pisset også" kauket han (det var på vinteren). Han var sikkert 50+ og så ut som om han hadde brukt hele livet på å irritere seg over "ting og tang". Rimelig forb***** så jeg på han og sa: "Ja for du tisser vel i pose du også, når du er ute og kjører bil, blir dotrengt og det ikke finnes toalett i nærheten!" Hannen "snøftet" og gikk sin vei :D

Jeg så han flere ganger da jeg var ute med hunden, men han turde ikke komme i nærheten av oss igjen :rolleyes:

Haha, den var fin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neih... Pass deg Ulv, snart kommer Rødhette og tar deg!

Det er som om jeg skulle sagt det selv. Enkelte menn jeg treffer når jeg har med hundene, er rett og slett helt motbydelige. Jeg fatter ikke hva som skjer jeg :) Svære mannfolk (ja, det er faktisk de som går til uprovosert angrep stort sett) som SKAL si hva de mener om jenter med hund eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hunden min må se fryktelig skummel ut for ingen sier sånt til meg :D

Hadde en diskusjon med en fyr litt tilbake fordi Loke hadde lukket opp døren til leiligheten vi var i og begitt seg ut på vandring i sentrum.. Loke var rett på utsiden av døren når jeg oppdaget det og har neppe gått langt, men fyren var visst av den oppfatningen at jeg stort sett slapp bikkja løs midt i byen liksom. At hunden åpnet døren selv trodde han ikke noe på for slikt kan ikke hunder for tenk. Farlig var han også for den lille hunden hans ble skremt. (Loke farlig liksom ;) )

Jeg ble jo pissredd når jeg fant ut at Lok var løs i byen (biler etc) så jeg hadde kort lunte og ble totalt usaklig tilbake :) Det siste jeg behøvde var usaklig kjeft fra en hysterisk fyr som trodde jeg slapp løs hunden hver morgen så den kunne spise små Bichons til frokost liksom.... :rolleyes:

For ordens skyld, jeg er nøye på å LÅSE dørene stort sett, men en av de som sov over der var ikke klar over at Loke var utbryterkonge og i tilegg må noen ha sluppet han ut av hovedinngangen.

Ellers er folk, både kvinner og menn, stort sett høflige mot meg og krapylet mitt. Mange stopper oss og sier han er fin, de andre haster fort forbi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig forb***** så jeg på han og sa: "Ja for du tisser vel i pose du også, når du er ute og kjører bil, blir dotrengt og det ikke finnes toalett i nærheten!"

*ler godt* det der var årets kommentar! Utrolig bra!! :D

Nei, jeg vet ikke hva som flyr i slike menn, jeg. Kan jo bli engstelig for å gå ut av døren av slike ting... :)

Loke, du er jo utrolig heldig som slipper slike skyllebøtter, da. Men for ordens skyld, så er det aller mest bare hyggelige folk jeg møter ute på tur, som vil hilse på Arn og som synes han er sååå fin. Så det er jo bra!

Har mange ganger tenkt på hva jeg skal si til slike menn, men ikke helt kommet på noe knusende som ikke senker meg til deres nivå. Forslag?! Gleder meg til å høre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vel... Jeg hadde hørt av andre hundepersoner at det fantes "en slik en" i nabolaget, så kommentaren hadde jeg godt innarbeidet i pannebrasken :) Tror ikke han prøvde å si noe til de han så at jeg gikk turer sammen med heller, ei heller da sambo var ute med hunden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite kjekt å møte på slike folk ja. Har truffet på en del som bare skal klage på alt hunden gjør tidligere, men har bare svart de frekt tilbake så holder de raskt kjeften igjen :angel: Slipper heldigvis slik her jeg bor nå, de fleste vil bare bort å kose med hunden faktiskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden kanskje, men for mange år siden var jeg og gamlehunden på sykkeltur og jeg måtte ta en pause i en oppover bakke. Stod en lykestolpe der ved siden av en inngjerdet hage så jeg stoppet der og lente meg inntil lykestoplen for å få pusten tilbake. Bikka bare snuser litt rundt og gjør i grunn ingenting. Plutselig kommer en mann brølende ut av huset og roper at jeg for h...må pelle opp etter bikkja mi og ikke bare stå der ..... :)

Verste var nesten at han ikke trodde at jeg stoppet fordi jeg var sliten og at bikkja overhode ikke hadde gjort fra seg.

Folk er snåle noen ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm:S Jeg må være veldig heldig jeg i grunnen.. Kan ikke huske at jeg har vært ute for noe lignende som det dere forteller om nå.

Virker som om folk lider av fritidsproblemer hvis de gidder å lage så mye bråk med fremmede mennesker de møter "bare" fordi de har hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en sur kjærring et par ganger :P

Bor ganske sentralt og tydeligvis er det populært å gå bort i gaten vår og lufte hundene sine før de lar bilen m/hund stå parkert i parkeringshuset ikke så langt unna.

Helt ok det hadde de latt bikkjedyrene sine pisse andre steder enn på hage gjerdet vårt rett vedsiden av postkassen min, de gangene jeg tar dem på fersken blir jeg rimlig tante grusom :P:)

Noen er også såpass freidige at de slipper hunden løs inn i hagen vår og lar hunden gjøre sitt der eller bare "tilfeldig" lar flexilinen (enda en grunn til å hate flexi) snurre løs etter hunden når den er på vei inn i hagen min og pisser på det lille fine grantreet jeg har i oppkjørselen til huset :)

Vi har tre katter (som ikke er mine) som går mye i hagen vår som ofte blir jagd vegg imellom av noen av disse hundene som får lov til å utforske hagen vår løse, da blir jeg også Tante Grusom.

Kattene er her faktisk daglig og de går bra sammen hunden min og da skal jeg ha meg frabedt at hundene til andre løper inn i hagen min etter disse kattene.

Er jeg fæl som blir irritert på sånt?

Bare spørr, for jeg syntes folk er litt over gjennomsnittet frekke som bruker hagen vår som dass til sine hunder og når de itillegg lar hundene jage kattene så syntes jeg det går litt for langt...heldigvis har ikke Chicka møtt noen av disse hundene løse i sin hage, det hadde hun nok ikke satt pris på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd noe selv , tror jeg.. Men jeg VET at her i byen er det mye "hundehat" ute å går. Det blir litt hundefolk mot foreldre med allergi-barn eller de som tydelig har noe imot hunder. De har en nedlatende tone og kaller hunder for loppesirkus, og eierne for tullinger som er noe for seg selv. Dette er ting som har kommet frem via debatter i lokalaviser, nettet, og ellers av hva man har hørt. Man får litt blikk også. Noen ganger føler jeg meg iveien og at jeg må ta hensyn overalt. Altså det må man jo, men ikke at man måtte føle seg til bry når man går igjennom en gate med en hund ibånd fordi folk ikke liker hunder..

Men men, det kommer vel sikkert alltid til å bli sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
*klippe*

Bare spørr, for jeg syntes folk er litt over gjennomsnittet frekke som bruker hagen vår som dass til sine hunder og når de itillegg lar hundene jage kattene så syntes jeg det går litt for langt...heldigvis har ikke Chicka møtt noen av disse hundene løse i sin hage, det hadde hun nok ikke satt pris på :)

Litt OT fra meg. Vår nærmeste nabo kom bort til meg og skrøt over at våre hunder aldri gjorde sitt fornødne i gården dems, selv om hundene sprang løse her. Men hun var mektig forbannet over en annen nabo som slapp ut valpene (som h*n kke hadde fått solgt enda) slik at de sprang løs over alt og gjorde "bommelibom" i gården/plena (ja overalt hos de). Årsaken til at hun fant ut at det ikke var våre hunder er markant stor forskjell på størrelsen på avføringa (stor rase som vi har og "liten" rase som valpene var), samt at hun på kvelden hørte hunder ute og sto opp for å titte etter. Da sto den andre naboen og ropte etter valpene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate jeg synes du er i din fulle rett til å bli irritert når andre folk lufter hundene sine i hagen din. Det er jo DIN hage. Der har ingen andre hunder noe å gjøre, så enkelt er det :) Men si i fra på en skikkelig måte, da :)

Som Djervekvinnen sier, man føler seg noen ganger rett og slett i veien når man kommer gående med hund. At noen ikke liker hunder er helt greit, synes jeg, men da må de også synes det er helt greit at det er noen som på sin side liker hunder. Jeg er vel så naiv at jeg fortsatt tror at om jeg viser hensyn, respekt og forståelse, så får jeg det samme tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så opplever jeg bare hyggelige ting på tur med hundene. Kanskje mye fordi jeg er svært nøye med å ha Fibi under kontroll og Scilos forelsker alle seg i, uansett.

Men siden vi er igang med å kuppe tråden ved å fortelle egne historier, kan jeg godt komme med en fersk hurpehistorie herfra: Hver eneste morgen går jeg samme runde sånn ca i syvtiden om morgenen. Turen har et mål og det er at begge bikkjene skal få gjort fra seg, slik at de ikke skal måtte på do mens vi er på jobb og skole. Det er ikke en tur jeg tar for fornøyelsens skyld, men bare noe som må gjøres på lik linje med å pusse tenna. I utgengspunktet er jeg ikke særlig blid om morgenen og tidsskjemaet er rimelig stramt, slik at det er ikke rom for noe særlig mer enn det som står fast på programmet. Innimellom møter vi en og annen hund og eier ute i samme ærend som oss selv om morgenen, men stort sett er det rimelig dødt rundt kvartalet vårt på denne tiden. Uansett er det ingen som prøver å dra igang noen samtale, eller annen sosial aktivitet på denne tiden, så vi går stort sett i innbitt taushet og trener litt fot langs den trafikkerte veien, hvis jeg har husket godbiter.

I går morges hørte jeg den velkjente, men akk så forhatte riiitsjelyden av et flexibånd oppe i gutua her da vi var på vei imot og hundene hadde tissa og gikk sånn nogenlunde pent, klare for neste etappe. Da jeg så en liten svart sak komme ned bakken, var mine hunder allerede i sitt, godt ute i veikanten på andre siden. Som vanlig sier jeg (litt høyt) til ungjenta i andre enden av flexien at hundene ikke skal hilse. "Å" var det intelligente svaret jeg fikk, mens hun svingte av litt unna oss. Den lille svarte rotta hadde derimot fremdeles full lengde på flexien og snerret seg helt innpå Fibi og lillebror. Fibi klarte ikke å dy seg, men snerret tilbake. Nå ble det ikke noe sus over utfallet hennes, fordi jeg hadde henne i rimelig kort bånd, men jeg fikk jammen meg en erfaring på utfall jeg også, da jeg brølte "Helvetes flexibånd" etter pelsdotten med følge.

Vi brøler alt for lite kom jeg fram til, sånn litt i ettertanke. Hvorfor skal jeg finne meg i all mulig idioti fra folk som ikke aner hva de driver med. Det er da vel ikke jeg som skal be om unnskyldning for at det stort sett er duster som bruker flexibånd på bikkjene sine! :) Nei, brøl til pulkeslusker og løypetyver, pissenoiaduster, kondomsyklister og alle som opptrer uvettig og ufint. BRØØØØL!

EDIT: Egentlig lurer jeg på om flexifolket vet at de har en hund i andre enden av idiotboksen. (Se tidligere tråder for å få et mer nyansert bilde av mitt syn på flexibånd. Eller mer nyansert er det vel ikke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så opplever jeg bare hyggelige ting på tur med hundene. Kanskje mye fordi jeg er svært nøye med å ha Fibi under kontroll og Scilos forelsker alle seg i, uansett.

Men siden vi er igang med å kuppe tråden ved å fortelle egne historier, kan jeg godt komme med en fersk hurpehistorie herfra: Hver eneste morgen går jeg samme runde sånn ca i syvtiden om morgenen. Turen har et mål og det er at begge bikkjene skal få gjort fra seg, slik at de ikke skal måtte på do mens vi er på jobb og skole. Det er ikke en tur jeg tar for fornøyelsens skyld, men bare noe som må gjøres på lik linje med å pusse tenna. I utgengspunktet er jeg ikke særlig blid om morgenen og tidsskjemaet er rimelig stramt, slik at det er ikke rom for noe særlig mer enn det som står fast på programmet. Innimellom møter vi en og annen hund og eier ute i samme ærend som oss selv om morgenen, men stort sett er det rimelig dødt rundt kvartalet vårt på denne tiden. Uansett er det ingen som prøver å dra igang noen samtale, eller annen sosial aktivitet på denne tiden, så vi går stort sett i innbitt taushet og trener litt fot langs den trafikkerte veien, hvis jeg har husket godbiter.

Skummet bare over og fikk litt småpanikk når du skulle fortelle hurpehistorie og måtte granske mine hurpetendenser og sjekke om jeg hadde gått amok i det siste, spolte over til nicket og pustet lettet ut. Du bor ikke i mitt kvartal *flir*

EDIT: Egentlig lurer jeg på om flexifolket vet at de har en hund i andre enden av idiotboksen. (Se tidligere tråder for å få et mer nyansert bilde av mitt syn på flexibånd. Eller mer nyansert er det vel ikke.)

Nope, eller så har de "kontroll" hunden er i bånd OG er så snill, må jo få hilse da må vite.

Opplever så mye rart jeg at jeg sluttet å tro på folkeskikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe galt med flexibånd også? :)

Jeg synes det blir feil å si at alle som bruker flexibånd på hunden sin har null kontroll på den.

Men det er min mening da...

Her er en tråd hvor vi gjerne kan diskutere flexi igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...