Gå til innhold
Hundesonen.no

Flyball ..


Kristiin

Recommended Posts

I motsetning til lurecoursing, for eksempel...? Eller hundekjøring?

Jeg vil si at sporten fortsatt krever en del selvkontroll og samarbeid med eier. Som med de fleste andre hundesporter. Og som med alle hundesporter må man være klar over hvilke belastninger hunden blir utsatt for og ta hensyn til det ift. oppvarming, kontrollert mengde og alt det der. Ballutløseren skal for eksempel ikke være noe tung å utløse, og er antageligvis ikke noe særlig med belasting enn en hund som smeller nedi et touch-felt i agility eller over et klatrehinder i bruks. Bruker man det feil, så kan hunden bli skadet av det, bruker man det riktig er det ikke farlig. :)

Men hver sin lyst.

Sett opp et hinder midt i banen som myndene smeller inn i, da kan jeg være enig med deg.

Og ser du virkelig ikke forskjell i belastningene en hund får i agility og flyball? I agility støter hvertfall hunden i samme retning som den kommer fra, og det står ikke en stor boks i veien som tar imot støtet. Vesentlig forskjell. Uansett hvor lett ballen utløses, det spiller ingen rolle så lenge hundene ikke lærer å ta det forsiktig, og hadde de gjort det ville de ha tapt mye tid.

Flyball gir heller ikke særlig utløp for hundens behov, slik løp vil gjøre. I stedet bygger det opp stress. Nå er heller ikke mynder kjent for å stresse, men flyball tiltrekker seg selvsagt typiske stresshunder/raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg har sett av flyball syns jeg det ser ut som en skikkelig stressport. Dette er nok en sport for de som har hunder med høy stressterskel. Kan nok tenke meg at noen hunder hadde syns det hadde vært en artig sport, og kunne ha trivdes med det. Det er jo mange hunder som ikke fungerer til agility heller grunnet for mye stress, men syns det virker som om denne sporten er mye mer stressende enn agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp et hinder midt i banen som myndene smeller inn i, da kan jeg være enig med deg.

Og ser du virkelig ikke forskjell i belastningene en hund får i agility og flyball? I agility støter hvertfall hunden i samme retning som den kommer fra, og det står ikke en stor boks i veien som tar imot støtet. Vesentlig forskjell. Uansett hvor lett ballen utløses, det spiller ingen rolle så lenge hundene ikke lærer å ta det forsiktig, og hadde de gjort det ville de ha tapt mye tid.

Flyball gir heller ikke særlig utløp for hundens behov, slik løp vil gjøre. I stedet bygger det opp stress. Nå er heller ikke mynder kjent for å stresse, men flyball tiltrekker seg selvsagt typiske stresshunder/raser.

Om jeg ser forskjell på belastningen? Jo? My point exactly... De fleste hundesporter belaster hundene på ulike måter og det må man ta hensyn til. Men jeg er skrekkelig dårlig til å forklare innimelom. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser forskjell på belastningen? Jo? My point exactly... De fleste hundesporter belaster hundene på ulike måter og det må man ta hensyn til. Men jeg er skrekkelig dårlig til å forklare innimelom. :thumbs:

Og fordi jeg syns sporten ikke gir noe positivt, så er det en drittsport i mine øyne. Jeg syns belastningene er for store ift hva man får ut av sporten. Jeg er heller ikke kjempefan av agility, men jeg syns det er totalt unødvendig med en sport hvor det står en tung boks midt i veien som hundene skal buldre inn i. Ergo drittsport, i tillegg til at sporten bare fokuserer på stress.

Og selvfølgelig syns mange hunder det er moro, som noen her nevnte. Mine kunne ha løpt utfor et stup for å få tak i en fille, men det er ingen grunn til å kaste fille utenfor stup av den grunn. Min stressede hund hadde også stortrives med å løpe etter baller, men det betyr ikke at det er bra for henne. Hvordan blir hundene positivt stimulert av flyball?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir hundene positivt stimulert av noen som helst hundesport som ikke direkte går på de instinktene de er avlet for?

Det flyball gir mest av er jo stress. Andre hundesporter gir hvertfall hunden positiv stimuli ved at hunden enten blir fysisk sliten eller mentalt sliten fordi den må konsentrere seg og tenke, samarbeide og finne løsninger med fører. Slikt er det ikke mye av i flyball. Alle hunder har godt av hundesporter som krever fysisk utholdenhet eller mentale egenskaper. Men det er få hunder som har godt av det stresset flyball gir, og de belastningene det påfører hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flyball gir mest av er jo stress. Andre hundesporter gir hvertfall hunden positiv stimuli ved at hunden enten blir fysisk sliten eller mentalt sliten fordi den må konsentrere seg og tenke, samarbeide og finne løsninger med fører. Slikt er det ikke mye av i flyball. Alle hunder har godt av hundesporter som krever fysisk utholdenhet eller mentale egenskaper. Men det er få hunder som har godt av det stresset flyball gir, og de belastningene det påfører hundene.

Først sier du at flyball krever for mye av hunden fysisk og mentalt (hvorfor skulle de bli stresset om det ikke krevdes noe av dem?), og så sier du at det ikke gjør det? Flyball krever selvkontroll, samhandling med fører, god kroppskontroll og fart (sistnevnte ikke først og fremst. Det hjelper lite med fart om ikke resten er til stedet) .Men som sagt, jeg tror ikke flyball er hverken bedre eller verre enn mange andre hundesporter, så lenge man tar hensyn til de belastningene det gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sier du at flyball krever for mye av hunden fysisk og mentalt (hvorfor skulle de bli stresset om det ikke krevdes noe av dem?), og så sier du at det ikke gjør det? Flyball krever selvkontroll, samhandling med fører, god kroppskontroll og fart (sistnevnte ikke først og fremst. Det hjelper lite med fart om ikke resten er til stedet) .Men som sagt, jeg tror ikke flyball er hverken bedre eller verre enn mange andre hundesporter, så lenge man tar hensyn til de belastningene det gir.

Jeg vet ikke om du bare er ute etter å kverulere eller om du faktisk MENER det du sier her? Hvorfor skulle ikke en hund blir stresset av en aktivitet som ikke krever stort av hjerneaktivitet? Hunder blir ballgale, pinnegale, konglegale - you name it. Men hvor mye hjernekapasitet krever det å løpe etter en ball liksom?

Jeg kan ikke se ett eneste sted at det krever stort av selvkontroll eller kroppsbeherskelse, samarbeid med fører eller hjerneaktivitet for å bedrive det der. Så jeg er grunnleggende uenig med deg. Med stor fart og bråstopper, vendringer etc er dette en sport som jeg anser å ha et mye større stress- og skadepotensiale enn mange andre hundesporter. Nei, det er ikke den eneste sporten med dette som resultat, men det er en av dem - og nei - det er dessverre ikke sånn at man tar hensyn til belastninger. Nok en gang: skal man vinne, går man over lik. Det holder ikke med behersket aktivitet om man skal nå til topps.

Og nei, jeg sier ikke at stress nødvendigvis er negativt i alle sammenhenger, men jeg ser ikke mye positivt i den type stress slik aktivitet skaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sier du at flyball krever for mye av hunden fysisk og mentalt (hvorfor skulle de bli stresset om det ikke krevdes noe av dem?), og så sier du at det ikke gjør det? Flyball krever selvkontroll, samhandling med fører, god kroppskontroll og fart (sistnevnte ikke først og fremst. Det hjelper lite med fart om ikke resten er til stedet) .Men som sagt, jeg tror ikke flyball er hverken bedre eller verre enn mange andre hundesporter, så lenge man tar hensyn til de belastningene det gir.

Hvor skriver jeg at flyball krever for mye av hunden fysisk? Og ja, flyball bygger på stress, hvor har jeg skrevet noe annet? Les hva jeg skriver er du snill. Først skriver jeg at andre hundesporter forhåpentligvis gir hundene en positiv stimuli, og hva har overhodet det med dette stresset å gjøre?

Flyball krever akkurat nok selvkontroll til at hundene klarer å gripe en ball - wow. Og til og med der er det utrolig mange flyball-hunder som faller vekk fordi de er for høyt i stress. At en hund klarer å gripe en ball, komme tilbake med den og hoppe over lave hindere og smelle inn i en kasse gir ikke positiv stimuli så lenge alt foregår under et såpass høyt stressnivå.

Jeg tror flyball er langt verre enn mange hundesporter, og det er enkelt å si at man skal "ta hensyn til de belastningene det gir", men hvordan da? Kutte ut farten og gjøre hunden forsiktig når den stempler, og dermed miste hele poenget med sporten? Jeg syns ikke det er riktig å drive med en hundesport hvor man trener hunden til å løpe så fort den bare kan inn i en kasse, dempe på den og springe tulling tilbake.

Jeg satt og så på mange flyballkonkurranser på Crufts i fjor, og hundene hylte og bjeffet når de kom inn på banen og var utrolig høyt i stress. MANGE hunder klarte heller ikke å gripe ballen fordi de ikke klarte å holde fokuset i alt stresset. I oppsamlingsbåsene etterpå lå hundene og peste i lang, lang tid.

Jeg syns det er morsomt å se på, og blir helt revet med når jeg ser på det selv, men med stor bismak. Jeg syns ikke det er noe kjekt å se belastningene hundene får og alt stresset rundt ringen. Bare hør hvor mye bråk det er her:

Og på Crufts er det enda værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til lurecoursing, for eksempel...?

Den må du forklare for meg :thumbs:

Du kan ikke sammenligne det med LC hvertfall hvor hundene blir bedømt etter begevelighet,fart,utholdenhet,entusiasme og jaktevne. I den sporten må de bruke både hode og kropp masse.

Momentene du nevner i LC er riktig, men rekkefølgen er:

utholdenhet, bevegelighet, entusiasme, jaktevne og fart :)

Så ja, det går mer på "hode" enn fart. Kroppsmasse behøver nødvendigvis ikke spille noen stor rolle, en stor, kraftig hund kan gjøre det like bra som en liten, smekker en :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er morsomt å se på, og blir helt revet med når jeg ser på det selv, men med stor bismak. Jeg syns ikke det er noe kjekt å se belastningene hundene får og alt stresset rundt ringen. Bare hør hvor mye bråk det er her:

Og på Crufts er det enda værre.

Bråket er jo ikke noe verre enn en haug med sheltier på agilitytrening i hvert fall. Men stresset er jeg enig i.

Og Oslo Hundeskole må forresten ha veldig dårlig hukommelse. Vært oppvisning i flyball før på NKK stevner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråket er jo ikke noe verre enn en haug med sheltier på agilitytrening i hvert fall. Men stresset er jeg enig i.

Jeg har mange meninger om agility også, men flyball tar kaka :thumbs:

Og Oslo Hundeskole må forresten ha veldig dårlig hukommelse. Vært oppvisning i flyball før på NKK stevner...

Åh, nei, det tror jeg ikke de var klar over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat lydmessig synes jeg det er himla mye bråk på agilitybanen også. Bikkjer som skriker hyler og bjeffer konstant under hele løpet og alle de som står rundt fordi det blir helt giret av det.

Det ligger masse filmer i slow motion fra disse løpene for hundene tryner på hodet først, og går helt i bakken før de klarer å stable seg opp igjen. Jeg synes at Agility fører også til skader og stress. For mange bikkjer koker det over når de ser agilitybanen, det synes jeg er like dårlig som hunder som koker over av flyball. Men å si at flyball er så mye verre klarer jeg ikke å se, hunden bremser, og snur. I agility hopper de over store hindrer og går rett i bakken i ny og ne og får all trøkk på forben og front, tar lange rare hoppe, vrir kroppen og lander feil.

Jeg fikk hodepine etter hver ag trening pga alle jabrende bikkjene. Var et lydnivå og bråk uten like som både jeg og hunden ble stresset av. Jeg er litt mer for at trener du alt på rett måte og gjør det riktig istedenfor å overbelaste, riske og gjøre ting som kan skade hunden.

Edit:

Uansett vil aldri "alle" være enige om at en sport er bra på alle måter for en hund, jeg har folk som sier lydighet ødelegger hunden, rundering,agility etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Der var jo underlaget helt forj*** også! Det var jo MASSE søle som de skled i, det pleier jo vanligvis ikke det.

jada, men jeg har sett på mange videoer og vært på flere stevner. Hunder som feilbergener, hopper og faller og tryner ganske godt og bare spretter opp og forsetter synes jeg er like ille som å hoppe inn i en boks og snu altså.

Det er bunkevis av slow motion videoer på grass og andre underlag hvor hundene like mye presterer å ta feilberegninger og tryne godt, og få store belastninger på forparten. å hoppe over noe høyt og treffe nesten bakken med hele seg før man spretter opp er bedre enn å treffe en boks, jeg bare prøver å se dette fra flere vinkler. Jeg har jo selv sittet på trening og sett en hund gå helt i bakken når bena ikke tok imot godt nok, det er god nok grunn til å ikke drive med agility.

og hensikten at jeg dro opp tråden var at jeg ville kanskje prøve, sa aldri konkurrere og alt det, jeg ville bare prøve det jeg da uten at jeg har tenkt meg på et bråkette stevne og masse styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prøve å forsvare en hundesport ved at andre hundesporter også er ille? Som sagt, jeg har mine meninger om agility, men jeg syns agility er mye mer "nyttig" for hundens del enn hva flyball er. I agility er fokuset på så langt mer enn fart, og det er ikke normalen at hunder i agility går på trynet etter et hinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, men jeg har sett på mange videoer og vært på flere stevner. Hunder som feilbergener, hopper og faller og tryner ganske godt og bare spretter opp og forsetter synes jeg er like ille som å hoppe inn i en boks og snu altså.

Sant det! Men synes egentlig ikke det er så ille til feilberegning på de fleste hunder. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prøve å forsvare en hundesport ved at andre hundesporter også er ille? Som sagt, jeg har mine meninger om agility, men jeg syns agility er mye mer "nyttig" for hundens del enn hva flyball er. I agility er fokuset på så langt mer enn fart, og det er ikke normalen at hunder i agility går på trynet etter et hinder.

Fordi du bare trakk frem alt som var så galt med flyball, og jeg synes agility er minst like ille. Derfor :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prøve å forsvare en hundesport ved at andre hundesporter også er ille? Som sagt, jeg har mine meninger om agility, men jeg syns agility er mye mer "nyttig" for hundens del enn hva flyball er. I agility er fokuset på så langt mer enn fart, og det er ikke normalen at hunder i agility går på trynet etter et hinder.

Av samme grunn som å forsvare den bedritne helsa til en hunderase ved å si at det finnes hunderaser som er enda sjukere...?

Ser ut til å være en spesialitet på hundesonen, å forsvare noe med å komme å si at det finnes noe som er enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn som å forsvare den bedritne helsa til en hunderase ved å si at det finnes hunderaser som er enda sjukere...?

Ser ut til å være en spesialitet på hundesonen, å forsvare noe med å komme å si at det finnes noe som er enda verre.

Og ditt bidrag til diskusjonen var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del som driver aktivt med agility nå er MYE mer obs på belastninger og riktig hoppteknikk for hunden enn det man var for bare noen få år siden. Så endel har kommet veldig langt i å gjøre det best mulig fysisk for hunden med agility. Mye trening på føring uten hinder, mye trening på lave hinder, mye på korte kombinasjoner for å få inn riktig bevegelsesmønster.

Stressdelen skal jeg ikke si noe om. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO har også harde belastninger og det er ofte at hunder blir slengt flere meter bortover og tryner salto bortover marka rett som det er. De blir slengt etter kjeften og røsket og nykket i. Det har blitt diskutert det også, og hvor "bra" denne sporten egentlig er. Jeg syns det er mye stress i IPO også, men her er det jo mye mer kontrollert enn flyball. Hunden må faktisk fokusere og kontrollere sine drifter ganske så mye. Det samme med agillity. Der må hunden fokusere mer enn bare løpe rundt. Jeg personlig vil heller roe ned hunden enn å hype den opp. Jeg syns vanlig lydighet var bedre å trene med hunden enn IPO, for sistnevnte gjorde hunden ganske mer stressa (på en annen måte enn i lydigheten) og det var lett å koke over, samt gav mye mer lyd i hunden, bjeffing og fustrasjon. Lydighet blir mer rolig og fokusert. Syns jeg da. :thumbs: Hver sin smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at flyball er veeeldig stressende for hunden. Men det synes jeg mange hundesporter er, ihvertfall hvis man vil holde på i et høyt nivå. Hundene blir så gira at de ikke helt vet hvor de skal gjøre av seg. Hyler og bjeffer og er umulge å få kontakt med forsi de er så ivrige på å starte. Jeg ville ikke begynt med flyball.

Bare legger ved en film jeg husker jeg så for en stund siden. Agility da, men her er det stress også. Og det er ikke bra for hunden.. Ikke rart de blir slitne etter en dag på agilitybanen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...