Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er valpene mine litt over 4 uker.


olivia

Recommended Posts

Søtere enn påskemarsipan (som de for øvrig ikke er helt ulike...).

kristiin: Det er American hairless terriers, om jeg ikke tar helt feil (om man regner USA som en annen planet eller ikke, får bli opp til hver enkelt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om skjønne valper! :ahappy:

Valpebilder som dette er rett og slett usunt for meg å se på, så søte rynketryner. :)

Kunne du fortalt litt om rasen, særtrekk, gemytt, allergivennlighet o.l? Am Hairless Terrier er ny for meg, og den var vakker. :ahappy:

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det rareste jeg har sett! Beklager, men jeg må si meg enig i marsipangris likheten :P Særlig på matfat bildet som er tatt ovenifra - haha :P

OT, men hva er ugjevnheten på hodet til valpen som gjesper på bilde nr to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiin: Det er American hairless terriers, om jeg ikke tar helt feil (om man regner USA som en annen planet eller ikke, får bli opp til hver enkelt...)

sikker på at det er American hairless terrier? Hadde aldri hørt om rasen så jeg søkte den opp ..

Først søkte jeg opp en valp: http://members.aol.com/florida4terriers/images/m1a.jpg (ingen hadde på langt nær så mye rynker som disse valpene! Alle hadde "glatt" hud)

Så søkte jeg opp en voksen enn: http://www.dogbreedinfo.com/images17/Ameri...HorizonAHTs.JPG

(De var jo litt søte da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på at det er American hairless terrier? Hadde aldri hørt om rasen så jeg søkte den opp ..

Først søkte jeg opp en valp: http://members.aol.com/florida4terriers/images/m1a.jpg (ingen hadde på langt nær så mye rynker som disse valpene! Alle hadde "glatt" hud)

Så søkte jeg opp en voksen enn: http://www.dogbreedinfo.com/images17/Ameri...HorizonAHTs.JPG

(De var jo litt søte da :P )

Jo, det er American Hairless Terrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det er av rasen American Hairless Terrier.

Rasen er helt ny her i Norge.Vår tispe var den første inn i landet.

Så vi reiste til Finland for og parre henne.

Valpene våres er det første kullet født.

Til sammens har Norge 7 stykker.

Utrolig moro og følge utviklingen helt fra dag en.

Hvor de kommer ut med pels,og så for og gradvis miste alt.

AHT har et herlig gemytt,liten,middels stor rase.

Og for de som har allergi.Kan jeg si så mye som at,mange

alergikere som har prøvd andre allergi vennlige raser,b.l.a av de andre nakne rasene men som reagere på de,

har mange lykkes med og tåle AHT.

Rasen fasinerer meg,og jeg falt pladask,dem har et herlig gemytt,og er lett trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker som en utrolig spennende rase, og de har et tiltalende utseende :P Fortsett å post bilder etterhvert som valpene vokser til da :P

Hvordan er tennene på denne rasen? En del andre nakenhunder har jo ofte en del tannproblemer som følger med gener for nakenhet? Gjelder dette også AHT eller har disse normal tannstatus? De er jo litt ulik andre nakenhunder i og med at de blir født med hår og så mister det, så kanskje de har normal tannstatus likavel?

Er bare nysgjerrig altså :P

EDIT: fant litt om rasen nå, tillater meg å sitere:

AHT skiller seg ut fra de andre nakne hunder raser som Kinesisk nakenhund,

Meksikansk nakenhund og Peruansk nakenhund.

Disse rasene har tilfelles at de har en dominant hårgen. De har hårtufter

på hode, hale og føtter og at de har manglende tenner. Noen av valpene de føder er en puff-variant(med hår).

En AHT derimot har et komplett tannsett, det hårløse genet er recessive og det

innebærer at de er født med hår men mister alt av hår ved 12 ukers alder og forblir naken.

Virker som en utrolig spennende rase, håper den blir godkjent av NKK etterhvert da! For de er vel ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHT er ikke godkjent av FCI. Jeg lurer på om de ikke registreres i amerikanske UKC, og at de har egne utstillinger for dem i Finland?

At nakengenet deres er recessivt, betyr dessuten at de "avler rent" - altså at naken x naken gir 100 % nakne valper, i motsetning til andre nakenraser, der det som regel fødes noen valper med pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det stemmer alt ihop.

Og mange AHT ENTUSIASTER jobber med og få rasen videre godkjent.

Ting tar tid.AHT har et komplett sett med tenner.

motsettning til alle de andre nakne rasene.

AHT ER GODKJENT I U.K.C.

Og vi benytter sjansen til og stille våre aht i Finland.

vet at vi kan stille ut i flere land også.

Sverige har ca 20 stykker av rasen

Finland har den største poulation med rundt 60/70

Norge med sine 7.Snart 8 da vi får en tispe til fra U.S.A. I AUG mnd.

Da er papir mølla klar og hun kan komme hjem til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...