Gå til innhold
Hundesonen.no

astrid

Elisabeth

Recommended Posts

• Svar 170
  • Created
  • Siste svar

en Rotweiler med riktig psyke er ikke god å trene klikkeliklikk med mener jeg.

:) Det er jo helt lov til å ha sin egen mening om treningsmetoder, bare man er åpen for andres meninger :P Det hadde jo vært fryktelig kjedelig om alle var enige i alt :) Jeg trener kontakttrening med Rottiser som jeg gjør med sheltier, kan love deg at det funker også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er riktig psyke på en rottweiler da?

jeg liker en hund som er litt å ta i. En som ikke bare blir helt psyka ut. En god rotweiler er en som har rask reaksons evne, og som ikke blir redd for alt. Mange rottiser er sånn. Det er de som passer til klikkeliklikk synes jeg. det går dårlig med klikkertrening på en ekte rotweiler mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er IKKE å vise respekt å kalle klikkertrening klikkerliklikk.

2. Buhund-jenta har faktisk tatt frem et eksempel tidligere her hvor hun forteller om en rottweiler som er klikkertrent og kjempeflink, og Gunn forteller at hun trener rottweilere på kurset (eller, instruerer er kanskje mer rett?) med samme metode som med sheltiene, noe som ikke inkluderer å ta i dem.

3. Forstår jeg deg rett, vil du at psyken til hunden din skal være sånn at den tåler at du tar den. Eller klyper i øret eller lignende. Er man en god leder fra første stund er vel dette unødvendig? Jeg skjønner ikke hvorfor du vil ha en hund som du kan ta på en måte. Hvorfor vil du ta hunden? Hvorfor vil du ikke ha en hund med "middels" psyke eller mildere så du slipper det å ta den? At det er unødvendig? :?

Jeg greier ikke å få frem hva jeg mener akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er IKKE å vise respekt å kalle klikkertrening klikkerliklikk.

2. Buhund-jenta har faktisk tatt frem et eksempel tidligere her hvor hun forteller om en rottweiler som er klikkertrent og kjempeflink, og Gunn forteller at hun trener rottweilere på kurset (eller, instruerer er kanskje mer rett?) med samme metode som med sheltiene, noe som ikke inkluderer å ta i dem.

3. Forstår jeg deg rett, vil du at psyken til hunden din skal være sånn at den tåler at du tar den. Eller klyper i øret eller lignende. Er man en god leder fra første stund er vel dette unødvendig? Jeg skjønner ikke hvorfor du vil ha en hund som du kan ta på en måte. Hvorfor vil du ta hunden? Hvorfor vil du ikke ha en hund med "middels" psyke eller mildere så du slipper det å ta den? At det er unødvendig?  :?  

Jeg greier ikke å få frem hva jeg mener akkurat nå.

1. jeg kaller det klikkerliklikk, for jeg syns det passer bedre :) ikke noe negativt ment med det.

2. jaja, men jeg mener ikke det funker like bra.

3. er man en god leder er man konsekvent, og jeg liker ikke hunder som er svake i psyken som bare yngler seg på for hver minste ting. Jeg liker en hund med godt språk, og som ikke bukker under for alt mulig. jeg syns det er greit om den ikke trenger å tas, men jeg vil ha en sterk psyke, og hunder med sterkt psyke er ofte litt mer egenrådige. du kan værsegod å mene hva du vil. jeg tror du kun mener dritt om meg uansett, så du trenger ikke si mer :) jeg vet hva du vil frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. jeg kaller det klikkerliklikk, for jeg syns det passer bedre :) ikke noe negativt ment med det.

2. jaja, men jeg mener ikke det funker like bra.

3. er man en god leder er man konsekvent, og jeg liker ikke hunder som er svake i psyken som bare yngler seg på for hver minste ting. Jeg liker en hund med godt språk, og som ikke bukker under for alt mulig. jeg syns det er greit om den ikke trenger å tas, men jeg vil ha en sterk psyke, og hunder med sterkt psyke er ofte litt mer egenrådige. du kan værsegod å mene hva du vil. jeg tror du kun mener dritt om meg uansett, så du trenger ikke si mer :) jeg vet hva du vil frem til.

Ja, men det ville kanskje gi andre et bedre inntrykk om du ikke sa klikkerliklikk? Jeg kan jo begynne å kalle Nordenstam for Nordenslam. Høres ikke hverken bra eller respekterende ut? Hehe!

Passer bedre, hva mener du? :?

Ok.. for en saklig uttalelse :P At jeg mener bare dritt om deg? Det gjør jeg ikke, og det er et argument som ikke hører hjemme i denne diskusjonen. At jeg ikke trenger å si mer? Vel.. Jeg TRENGER sikkert ikke, men jeg liker en god diskusjon :) OG jeg føler at jeg kommer med relativt gode argumenter som ikke peker mot at "jeg bare mener dritt om deg"

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rakket ned på deg og Vicky. Og det er jeg lite lysten på å forsvare at jeg ikke har gjort flere ganger, jeg gjorde det mange nok ganger til at du faktisk burde ha skjønt det i den andre tråden :)

det var mobbing på det groveste. du merket kanskje ikke at det var mobbing, men det var det det var. Ferdig med den saken. Prøv å diskuter i en litt vennligere tone er du grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra min side var det ikke ment som, og det var aldri, mobbing.

Da kan jeg si at du mobba meg og Mona også :)

Og hva i all verden mener du med "diskuter i en vennligere tone"? Jeg har en ordentlig tone jeg nå  :?

du mobba meg, og når man presser noen på det groveste er det vanlig at det kommer en reaksjon etter hvert. Det som kom fra meg var en reaksjon på alt det ekle du sa.

og man merker at du ikke diskuterer like høflig mot meg som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid: Hvis det er noen som diskuterer i en uvennlig tone er det i alle fall ikke Julie. Hun legger det hun mener fram på en ordentlig og klar måte, i stedet for å trakassere/mobbe/være usaklig osv. Dessuten skal man gjerne se på seg selv før man påstår noe om andre.

ahh, var det ikke som jeg tenkte :) gjettet riktig jeg. tenkte du ville komme til i en slik diskusjon. hehe. du får synes som du vil, men jeg syns at det i den forrige tråden var nedrakking og skikkelig ekkel mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh, var det ikke som jeg tenkte :) gjettet riktig jeg. tenkte du ville komme til i en slik diskusjon. hehe. du får synes som du vil, men jeg syns at det i den forrige tråden var nedrakking og skikkelig ekkel mobbing.

For du var ikke frekk og nedlatende? I en diskusjon på internett skal man ikke ta alt personlig, jeg tar aldri noe her inne personlig, for jeg veit at den eneste som forsåvidt har sett nok av Tinka og meg sammen ikke har sagt noe imot meg. Om søstera mi hadde kommet inn her og sagt at jeg er en dårlig hundetrener hadde jeg tatt det personlig, men om noen som ikke engang har sett Tinka og meg sammen omtrent sier at jeg ikke er noe flink med hunden min/at hunden min er fæl osv så driter jeg i det. For de vet ikke nok om Tinka og meg sammen til å si noe sånt. Og nå skreiv jeg fort og uten å forklare så veldig grundig og flott.

Og hva mener du forresten med: "tenkte du ville komme til i en slik diskusjon."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du mobba meg, og når man presser noen på det groveste er det vanlig at det kommer en reaksjon etter hvert. Det som kom fra meg var en reaksjon på alt det ekle du sa.

og man merker at du ikke diskuterer like høflig mot meg som før.

Jeg mobbet deg ikke. Og jeg skal ikke engang skrive et eksempel på hva jeg ville ha skrevet dersom jeg virkelig hadde gått inn for å såre deg! Jeg kan love deg at jeg hadde skrevet på en totalt annerledes måte dersom jeg hadde diskutert uhøflig med deg, noe jeg ikke føler at jeg gjør :)

Det jeg mener er at du kanskje ikke burde kalle klikkertrening for klikkerliklikk trening, for andre kanskje kan se på det som en hånlig måte å beskrive deres trening på, selv om det kanskje bare er din måte å si det på :)

Også lurte jeg på hva du mente med det psyke og ta i hunden og alt det der, og det fikk jeg svar på! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For du var ikke frekk og nedlatende? I en diskusjon på internett skal man ikke ta alt personlig, jeg tar aldri noe her inne personlig, for jeg veit at den eneste som forsåvidt har sett nok av Tinka og meg sammen ikke har sagt noe imot meg. Om søstera mi hadde kommet inn her og sagt at jeg er en dårlig hundetrener hadde jeg tatt det personlig, men om noen som ikke engang har sett Tinka og meg sammen omtrent sier at jeg ikke er noe flink med hunden min/at hunden min er fæl osv så driter jeg i det. For de vet ikke nok om Tinka og meg sammen til å si noe sånt. Og nå skreiv jeg fort og uten å forklare så veldig grundig og flott.

Og hva mener du forresten med: "tenkte du ville komme til i en slik diskusjon."?

hehe, det der med personlig, og det sier DU! :) kult... det er jo du som går rundt å ikke liker meg når du ikke kjenner meg, og har såvidt sett meg. hihi... jaja, folk er forskjellige..

hvorfor jeg tenkte du ville komme til i en slik diskusjon? i en slik diskusjon er det kanskje muligheten til å trakkasere meg! for det er jo så "morro" det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mobbet deg ikke. Og jeg skal ikke engang skrive et eksempel på hva jeg ville ha skrevet dersom jeg virkelig hadde gått inn for å såre deg! Jeg kan love deg at jeg hadde skrevet på en totalt annerledes måte dersom jeg hadde diskutert uhøflig med deg, noe jeg ikke føler at jeg gjør :)

Det jeg mener er at du kanskje ikke burde kalle klikkertrening for klikkerliklikk trening, for andre kanskje kan se på det som en hånlig måte å beskrive deres trening på, selv om det kanskje bare er din måte å si det på :)

Også lurte jeg på hva du mente med det psyke og ta i hunden og alt det der, og det fikk jeg svar på! :P

jeg vet godt hva mobbing er. og jeg så tydelig hva du brukte den diskusjonen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det der med personlig, og det sier DU! :) kult... det er jo du som går rundt å ikke liker meg når du ikke kjenner meg, og har såvidt sett meg. hihi... jaja, folk er forskjellige..

hvorfor jeg tenkte du ville komme til i en slik diskusjon? i en slik diskusjon er det kanskje muligheten til å trakkasere meg! for det er jo så "moro" det :P

Jeg syns ikke det er moro å trakkasere deg, for det har jeg aldri gjort. Hadde jeg villet gjøre det så hadde du merket det. Men jeg liker å diskutere - ja.

Hva har det at jeg aldri tar ting på internett personlig med å gjøre hvorvidt jeg liker deg eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid, det er såå mange ting jeg har lyst til å si nå, men i stedet stenger jeg denne diskusjonen :roll: Eller, jeg kan få Kine til å gjøre det så det ikke er en som deltar aktivt som stenger den.

Dersom det er noe kan du sende meg en PM eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...