Gå til innhold
Hundesonen.no

astrid


Elisabeth

Recommended Posts

  • Svar 170
  • Created
  • Siste svar

Jeg er ganske enig men sådan er realiteten vel for alle racer og ikke blot de små... selvom de måske er overrepræsenterede. Men schæfer, lab, og golden tror jeg også er udsatte racer fordi der er så stort et antal af dem og ofte anskaffer folk sig dem uden at sætte sig ind i hvad de kræver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig men sådan er realiteten vel for alle racer og ikke blot de små... selvom de måske er overrepræsenterede. Men schæfer, lab, og golden tror jeg også er udsatte racer fordi der er så stort et antal af dem og ofte anskaffer folk sig dem uden at sætte sig ind i hvad de kræver.

Å ja, har sett mange, mange ganger at folk ikke har anelse på hvilker rase de har skaffet seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duuh? Har du hatt Vicky fra hun var valp? Er hun familiens hund liksom, eller er det din hund som du har hatt fra 8. leveuke? Bare lurer.. :lol:

merkelig det der med all allergien... syns det er helt tåpelig egentlig... tenk deg at jeg skulle gått rundt å hoggd ned alle trær pga jeg var allergisk mot dem :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duuh? Har du hatt Vicky fra hun var valp? Er hun familiens hund liksom, eller er det din hund som du har hatt fra 8. leveuke? Bare lurer.. :lol:

Vicky har jeg hatt fra første stund :lol: Var med da de skulle finne hanne, jeg var der under fødselen, jeg sov over hos oppdretter for å være med Vicky så mye som mulig. Har fulgt med fra første stund :D My precious :D Hun er ikke familiens... familien ville ikke ha hund i det hele tatt... ;) så jeg måtte kjempe hardt for å få henne. Men jeg har hatt god støtte fra foreldre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Fint at du er den eneste med hundedilla, da slipper du at de andre skal legge seg opp i treningen. Hadde følelsen av at Vicky ikke var et helt tilfeldig valg liksom, og hadde følelsen av at du hadde hatt henne lenge og at det ikke var en omplasseringshund eller fôrhund.

Vicky har jeg hatt fra første stund :lol: Var med da de skulle finne hanne, jeg var der under fødselen, jeg sov over hos oppdretter for å være med Vicky så mye som mulig. Har fulgt med fra første stund :D My precious :D Hun er ikke familiens... familien ville ikke ha hund i det hele tatt... ;) så jeg måtte kjempe hardt for å få henne. Men jeg har hatt god støtte fra foreldre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Fint at du er den eneste med hundedilla, da slipper du at de andre skal legge seg opp i treningen. Hadde følelsen av at Vicky ikke var et helt tilfeldig valg liksom, og hadde følelsen av at du hadde hatt henne lenge og at det ikke var en omplasseringshund eller fôrhund.

ja, det er litt deilig å kunne styre treningen selv. Da blir ikke hunden forvirret heller... :D Hyggelig du så at Vicky ikke var et tilfeldig valg :D Jeg er utrolig glad i henne og stolt av henne. Husker da jeg ventet på at hun skulle bli født.. da snakket jeg konstant om henne.. jeg snakket så mye om henne at det ble til at hele skolen begynte å mobbe meg pga min sære interesse... men jeg ser at det var verdt det :D for hund er det som holder meg oppreist i sorger og i lykke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ca 2 timer hver dag. Trener aktivt i Grenland Hundeklubb de dagene jeg ikke har privat timer, både lydighet og agility. Også trener jeg lydighet hos Berith Larsen to ganger i uka, også har jeg mental lære hos Heidi Jacobsen. Ellers trener jeg litt sammen med Skien og Omegn hundeklubb :lol:

Skjønner ikke hvorfor du gidder å trene med Skien og Omegn Agility klubb, når du har den trenings ideologien du har.I Soak trener de jo med klikker og det du kaller godbit dressur.Har heller ikke sett deg på noen treninger..

Hoppetussa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du gidder å trene med Skien og Omegn Agility klubb, når du har den trenings ideologien du har.I Soak trener de jo med klikker og det du kaller godbit dressur.Har heller ikke sett deg på noen treninger..

Hoppetussa

grunnen til at jeg noen ganger trener der er fordi når jeg skal trene med venninna mi er det nærmere for henne. Og det er kun noen helger. synd du ikke har sett meg da.. er det noe negativt for deg ved at jeg trener der en gang iblant? :? siden du hørtes så negativ ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg noen ganger trener der er fordi når jeg skal trene med venninna mi er det nærmere for henne. Og det er kun noen helger. synd du ikke har sett meg da.. er det noe negativt for deg ved at jeg trener der en gang iblant? :? siden du hørtes så negativ ut

Nope, ikke noe negativt for meg..Alle er velkommne i klubben, bare klubb reglene blir fulgt.. Hos oss skal innlæring og trening være gøy.Du får komme deg opp på felles treningene våre.Så får du deg garantert en god latter...Vi trener tirsdag og torsdag fra kl 18, og søndag kl 16.En gjeng mennesker, som har det gøy og trener hund..Vel møtt

Hoppetussa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke noe negativt for meg..Alle er velkommne i klubben, bare klubb reglene blir fulgt.. Hos oss skal innlæring og trening være gøy.Du får komme deg opp på felles treningene våre.Så får du deg garantert en god latter...Vi trener tirsdag og torsdag fra kl 18, og søndag kl 16.En gjeng mennesker, som har det gøy og trener hund..Vel møtt

Hoppetussa

skal nok komme å trene med dere en gang :lol: har lovet noen andre at jeg skal det... det som er synd er at på torsdag og tirsdag har jeg satt opp trening :D men skal nok få det til en gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tror jeg ikke at papillon er en spesielt myk rase. Man finner sikkert individer som passer til en slik beskrivelse, men jeg opplever rasen somen tøff, liten og robust hund. Mye hund i liten kropp. For det andre så handler jo ikke nordenstam om å denge bikkja, eller å være "hard" for den saks skyld. Det handler om samarbeid, kontakt og kontroll. Man kan godt trene nordenstam på en ydmyk liten papillon, akkurat som man kan trene klikker på en svær dominant (ikke dominant i forhold til menneske altså, det er en annen diskusjon) dobermann. Det er min oppfatning :lol:

Ikke noe negativt dette altså, for all del, men passer Nordenstam på en papillon? Er ikke det ganske myke hunder? Vet ikke jeg, bare spørr jeg  

*Føler jeg bruker alle mulige "dempende signaler" for å stille dette som et spørsmål og ikke for å få igang en krangel :lol: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Siden du mener at man kan trene Nordenstam på alle slags hunder, mener du også at man kan klikkertrene alle hunder, eller sier du som Astrid at da blir de vrak? At det ikke er smart å trene f.eks en rottweiler med klikker?

Jeg bare lurer :lol: Ikke ute etter krangler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn ca nordenstammer (har ikke gått nordenstam-kurs eller utdanning, derfor vil jeg egentlig ikke kalle meg nordenstammer), og jeg legger all trening opp til å være positiv, det er jeg sikker på at Astrid og Berith Larsen og Geir Nordenstam gjør også. Jeg tror mange misforstår treningsmetoden jeg benytter meg av. Det virker som om dere tror at nordenstammere ikke gjør noe annet enn å korrrigere og irettesette alt mulig, og dere klarer liksom ikke å se at vi (hvertfall jeg) også ignorerer mye av ugangen til bikkjene, eller fjerner en gode istedet for å ta i bikkja.

Jeg er vel kanskje ikke den rette til å uttale meg, men mener å huske at Lilleariel sa de burde trenes positivt.  

Jeg tror jeg hadde trent positivt med en så liten hund hvertfall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ei vennine av meg trente sin rottis med klikker fra første stund, da den hunden var ett år kunne den appelmerke øvelsene på rams, klikkertrening mener jeg du kn bruke på alle hunder. vet ingenting om hverken klikking eller NS, men ville bra si det med den rotissen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som kaller seg Nordenstammere eller trener i den retningen (kanskje mer i den retningen enn du gjør) tar hunden dersom den gjør noe galt, i stedet for å fjerne et gode.

Det er jo sant at Nordestammere korrigerer og irettesetter mye. Slipper hunden apporten, klyp i øret og apport tilbake i munnen. Det har jeg nemlig lest i boka :lol: Setter ikke hunden seg, settes den ned. Jeg ser ikke på det med f.eks sitt og dekk som STRAFF og mishandling, langt ifra, men jeg syns ikke Nordenstam er en så positiv retning som mange andre måter å trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder blir vrak av å trene klikker. Og alle hunder kan trenes med klikker. Jeg er bare skeptisk til hva slags resultat man kan forvente av en klikkertrent hund, både i hverdagen og i konkurranse. Jeg er opptatt av å ha bedre enn best kontakt med hunden pga det arbeidet hun trenes opp til, og jeg føler at klikker blir feil å bruke for min del. Men jeg tror mange hunder har blitt reddet med klikkertrening, mange hjem har fått en ny hund etter å ha skiftet treningsmetode. Men dette går jo begge veier. Har vært borti hunder som har levd sitt eget liv og gjort som den selv har følt for, og blitt "reddet" av motsatt type trening. En rottweiler kan helt sikkert trenes med klikker, det tror jeg :lol: Man må liksom se på individet, og finne ut hva som fungerer for hver enkelt individ, og hva man vil oppnå med det. Min neste hund reagerer kanskje helt annerledes på ting som har fungert for Lisa, og omvendt.

Hmm... Siden du mener at man kan trene Nordenstam på alle slags hunder, mener du også at man kan klikkertrene alle hunder, eller sier du som Astrid at da blir de vrak? At det ikke er smart å trene f.eks en rottweiler med klikker?

Jeg bare lurer :lol: Ikke ute etter krangler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg faktisk ikke noe om i det hele tatt. Ta f.eks apporten: Man oppnår ingenting ved å straffe en hund for å være passiv? Man må jo heller forsterke det at hunden har apporten i munnen, enn å straffe den for noe den ikke har lært. Det er mye urettferdighet ute og går blant de som trenger tvangsapport. Selv trener jeg spontanapport, og kommer aldri i livet til å klype en hund i øret for at jeg selv ikke har lært hunden ordentlig apport. Jeg kan selvsagt ta i hunden min, men dette er kun hvis det er noe helt uakseptabelt, og da trenger jeg kun å gjøre det EN gang og aldri mer. Men jeg ser alltid etter en utvei, for å slippe å ta bikkja. Jeg vil mye heller fjerne noe, enn å ta henne. Vil ikke ha en håndsky hund som skvetter og er usikker.

De aller fleste som kaller seg Nordenstammere eller trener i den retningen (kanskje mer i den retningen enn du gjør) tar hunden dersom den gjør noe galt, i stedet for å fjerne et gode.

Det er jo sant at Nordestammere korrigerer og irettesetter mye. Slipper hunden apporten, klyp i øret og apport tilbake i munnen. Det har jeg nemlig lest i boka :lol: Setter ikke hunden seg, settes den ned. Jeg ser ikke på det med f.eks sitt og dekk som STRAFF og mishandling, langt ifra, men jeg syns ikke Nordenstam er en så positiv retning som mange andre måter å trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...