Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagens oppfordring! Meld deg som blodgiver!


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Dagens lille oppfordring til alle gode medsoniser. Dere som allerede ikke er det, meld dere som blodgivere! Sykehusene har store behov for blod. Det tar ikke mer enn tre kvarters tid og kan redde liv. Skjekk ut mer på nettsidene til deres nærmeste sykehus for mere info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

:/ jeg kan ikke.. går på for mye medisiner..

Jaja..

Btw, har hørt at homofile ikke får lov til å gi blod, så hvis de har "råd" til å ikke ta imot blod fra homofile så er det vel forhåpentlighvs ingen som dør fordi jeg ikke kan gi blod enny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
:/ jeg kan ikke.. går på for mye medisiner..

Jaja..

Btw, har hørt at homofile ikke får lov til å gi blod, så hvis de har "råd" til å ikke ta imot blod fra homofile så er det vel forhåpentlighvs ingen som dør fordi jeg ikke kan gi blod enny.

Det har ingen ting med diskriminering å gjøre, men reelle tall og sansynlighet for smitte. Du kan heller ikke gi hvis du har solgt sex til noen eller vært sammen med noen som har gjort det. Eller hvis du har vært i visse land eller vært sammen med en som har vært i visse land, eller veier under 50 kg osv osv. Det er mange krav som kan virke hysteriske, men de er satt med tanke på sikkerheten til giver og mottaker og sansynlighet for smitte.

Selvfølgelig skal man ikke gi blod hvis man går på medisiner, men jeg vil oppfordre alle som kan til å melde seg som blodgiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har jernmangel (gidder ikke gjøre noe med det, vet jeg er dum), så jeg kan vel ikke gi blod jeg heller... Kanskje jeg skal begynne å ta jerntabletter? :rolleyes:

Hehe det kunne jo kanskje være en ide for din egen skyld hvis du har jernmangel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig "karantene" for piercinger og tatoveringer for å gi blod? Og diskriminerer "de" virkelig homofile også?

Og JO - det er selvsagt diskriminering hvis seksuell legning gjør at man IKKE kan gi blod. Hva om man har hatt samme partner i 30 år - er da "reelle tall og sansynlighet for smitte" virkelig reelt - eller bare pga stupide fordommer?

Uansett - vi fikk tilbudet på jobben her forrige dagen om å gi blod. Da kommer det en sånn "blodbuss" (?) og steller seg utenfor arbeidsplassen - også kan de som har meldt seg på gi blod.

Et kjempefint tilbud - da f.eks. en som meg har aldri giddet å tilby mitt blod til "samfunnets beste" før. Men når det nå blir SÅ enkelt, så kan jeg selvsagt gjøre det. Tatoveringen jeg har er "ørti" år gammel, og de kunstgjorte hullene man har i kroppen er minst like gamle.

Men hvis de nekter å ta imot blodet mitt fordi jeg er single ("TENK om hun er lesbisk, liksom"), så begynner jeg virkelig å lure på samfunnet vi bor i..

Og DA får de så saktens klare seg uten mitt blod i blodbanken også - fullstendig uavhengig av evt. seksuell legning - for DET kan jeg faktisk ikke bevise inne i en blodbuss (antar jeg..).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får heller ikke mit blod, da jeg heller ikke kan bliver donor, for få røde blodceller der kommer af en genetisk asiatisk blodsygdom, har haft hepatitis ved fødsel, piercing i tungen og en tatovering der er lavet i østen, tror det vist er nok grunde til at jeg ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sprøyteskrekk og går på sykepleien.. les logikken i det du...

ingen stikker sprøyte i meg, Om jeg får stikke den selv, så kan de gjerne få blodet mitt.. men ellers, nei da får de klare seg uten hihi...

sist jeg tok blodprøve hos legen, så fikk jeg bestemt at jeg fikk stikke selv, og da gjorde det ikke så vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig liten sannsynlighet for at jeg får gi noe som helst blod. Men om det er så stor mangel på blod, så syns jeg de kan kutte ut noen av "reglene". Selvom man er homofil og har partner, betyr ikke det at man er smittet. (dessuten, kan man jo bare ta en blodprøve av dem og få svar på prøvene før en evt får gi blod). Syns det er veldig strenge krav, og man utelukker mange.

Men min mor og ene bror gir blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også blodgiver, har vært det i 3 år.

Jeg er også treg til å ta jerntabeletter, så har vært mange gang jeg har kommet til blodbanken og ikke fått lov til å gitt blod. Da har de gidd meg jerntabeletter også har jeg måtte kommet igjen etter 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er tåpelig for man kan jo ha hiv selv om man ikke er homofil, så det betyr jo at de må sjekke blodet likevell.. gjør det ikke? De homofile kan heller ikke være donor.

så altfor å ikke sjekke blodet til de homofile også.

ser jeg fyller flere av de andr kriterene her..

tattis o0g jern mangel.

tror det er noien regler på at man ike kan ha vært i utlandet ï løpet av det siste året(halvvåret eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tester alt blod for blant annet HIV/aids etter tapping, så synes det er merkelig at homofile ikke kan gi blod... Står det virkelig skrevet noe sted, eller er det bare oppdikta?

Det gjelder menn som har hatt/har sex med andre menn, og jeg synes også det er merkelig. Er man i et fast forhold, altså, har man ike skiftet seksualpartner de siste seks mnd (som og er et krav), og man er fri for sykdommer, så ser jeg ikke problemet. Alle givere blir jo uansett vurdert individuelt.

Følgende skal i dag ikke gi blod i Norge:

1. Personer som ikke er friske.

2. Personer under 18 og over 60 år. Registrerte blodgivere kan vanligvis fortsette til 65 år, i noen tilfeller lenger.

3. Personer som veier under 50 kg.

4. Personer som går på medikamenter. Årsak og medikament må vurderes av fagpersonell.

5. Personer som har hjerte-, lever- eller lungesykdom, eller har hatt kreft eller blødningstendens.

6. Menn som har eller har hatt sex med menn.

7. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing.

8. Prostituerte og tidligere prostituerte.

9. Personer som har oppholdt seg sammenhengende i minst 6 mnd. i land der malaria har stor utbredelse (egen landliste finnes). Ved bekreftet negativ test kan en gi etter 6 mnd.

10. Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i over 1 år til sammen i perioden 1980 - 1996 eller har fått blodoverføring her etter 1980.

11. Personer som er født i eller har fått blodoverføring i Amerika syd for USA, pga T. cruzi-virus. Ved negativ test kan en gi etter 6 mnd i Norge.

12. Personer som har oppholdt seg i over 5 år til sammen i Afrika syd for Sahara (dvs. gjelder ikke Egypt, Libya, Tunis, Algerie eller Marokko).

Du må også vente med å gi blod hvis du har:

Byttet seksualpartner (gir 6 måneders karantene)

Fått piercing (gir 6 måneders karantene)

Fått tatovering (gir 6 måneders karantene)

Tatt hull i ørene (gir 6 måneders karantene)

Har du vært hos tannlegen?

Ved enkel tannbehandling må du vente to dager før du gir blod. Ved rotfylling må du vente en uke etter behandlingen før du kan gi blod.

Flåttbitt gir karantene i 4 uker

Blodbanken har karantene på 4 uker etter et ukomplisert flåttbitt. Har du fått utslett eller reaksjoner vil karantenetiden være lenger. Dette gjøres for å hindre en eventuell smitte til pasientene.

Les mer

Har du vært ute på reise?

Her finnes det visse begrensninger i forhold til å gi blod. Dette kan du lese mer om.

Akupunktur

Vi følger regler utarbeidet av Sosial- og helsedirektoratet, og her står følgende:

* Hvis akupunktur er utført av lege eller tannlege i Norge: Kan gi.

* Ellers må det foreligge dokumentasjon på godkjente steriliseringsprosedyrer fra akupunktøren eller erklæring om at det brukes engangsutstyr.

* Hvis ikke: Karantene i minimum 6 måneder.

Blodbanken i Oslo har laget et eget register over akupunktører som er godkjent av oss. Ta kontakt med oss hvis du vil sjekke om din akupunktør er registrert hos oss, eller om vi skal innhente denne godkjenningen.

Er akupunktøren godkjent hos oss har vi ingen karantentid.

Epilasjon eller permanent make-up

Her gjelder de samme reglene som for akupunktur.

(Hentet fra: http://www.blodbanken-oslo.no/ og www.giblod.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre.. det var litt av en liste igrunn.

Da kan det virkelig ikke være sååå krise mye blod mangel her i landet?!

Det er jo fordi sikkerheten MÅ settes i høysetet, det er jo dessverre endel tilfeller av mennesker som har blitt smittet bl.a av HIV via blodoverføring før man innførte disse strenge reglene. Men jeg synes noen er litt drøye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at reglene er helt OK. De er betryggende rett og slett.

I stedet for å henge dere opp i alle reglene, så kan dere heller tenke på hvilken god sak dere støtter. Tenk om dere selv eller noen av deres nærmeste blir kritisk skadet i en ulykke, men får ikke overført blod fordi dere ikke "gidder å gi blod på grunn av de teite reglene", eller evt. får overført blod med smittsomme sykdommer, fordi reglene ikke var strenge nok. Man kan aldri være for sikker når det gjelder slikt som dette! Reglene angående homofile er nok ikke ubegrunnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kan være enig i at det virker strengt at de ikke vil ha homofile som er i fast forhold, men utroskap skjer jo i homofile forhold akkurat som hetrofile. Og det er faktisk sånn at HIV er mer utberedt blandt homofile enn hetrofile i norge. Og ja, de tester jo alle for HIV, men når vi tar med i betraktningen at HIV ikke kan påvises i blodet før ca 8 uker etter smitte så kan smittede personer gå som fri på testen (det gjelder jo også hetrofile hvis partner har vært utro uten at de vet det, men sansynligheten for smitte er mindre blandt hetrofile). Bl.a. derfor er det også et punkt om at du ikke kan gi blod hvis du har bytta partner de siste 6 mnd.

Jeg er enig i at en del av disse kravene høres både ekstremt strenge og litt merkelige ut, men for å være ærlig syns jeg det er veldig betryggende jeg. Det er jo, spesielt i utlandet, en viss mulighet for smitte gjennom blodoverføring og jeg syns det er godt å vite at blodbanken gjør alt de kan for å minimere sansynligheten. Selv om det fører til at noen potensielle blodgivere blir utelukket. Det er jo ingen folkerett å gi blod, men jeg syns det er en veldig verdifull ting å gjøre hvis man har muligheten.

Hvor mye ubehag er det i ettertid? Søsteren til samboeren min besvimte både første og andre gang etter at hun hadde gitt blod. Er det ofte det skjer egentlig?

Jeg har tenkt på tanken mange ganger, og har veldig lyst.

De fleste har ikke noe serlig ubehag i ettertid. En del føler seg litt slappe samme dag og dagen etter, mens andre igjen drar rett på trening (selv om blodbanken ikke anbefaller det). Så det er veldig individuelt, men de fleste har ikke vesentlig ubehag. At folk besvimer er sjeldent, men det kan jo selvfølgelig skje, som med søstern din. Man kan også få tilbud om jerntabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at reglene er strenge da, det er jo som regel veldig syke mennesker som er mottager av blodet. En liten infeksjon hos en frisk person, kan få alvorlige følger for en allerede syk og svak person...

Bakteriene ifm ett munnsår feks kan være dødelig i kombinasjon med "andre ting"... (jeg husker ikke helt hva/hvordan dette var, men jeg husker at jeg ble det fortalt når jeg engang kommenterte de "strenge" reglene...)

Jeg har gitt blod i mange, mange år (17 år faktisk), men har sjelden opplevd ubehag. 2 ganger har jeg svimt av, og begge gangene var i forbindelse med inntak av alkohol (ikke veldig smart!) Ene gangen var faktisk på DiDerre konsert, midt under "jenter som kommer og jenter som går" og det var i grunn veldig flaut... Det får være måte på groupi liksom... :rolleyes:

Det er greit å ta det rolig dagen man har gitt blod, ikke trene hardt osv, men de påfølgende dagene, da kroppen jobber med å lage nytt blod, føler jeg meg faktisk mer opplagt enn jeg vanligvis gjør.

Blodet blir testet for HIV (og hepatitt tror jeg) hver gang, så det er vel ikke det som er frykten når det gjelder homofile... Hva det er, aner jeg ikke (og det gjelder sex mellom menn, kvinner er ikke nevnt), men det skal jeg jammen spørre om neste gang... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Blodet blir testet for HIV (og hepatitt tror jeg) hver gang, så det er vel ikke det som er frykten når det gjelder homofile... Hva det er, aner jeg ikke (og det gjelder sex mellom menn, kvinner er ikke nevnt), men det skal jeg jammen spørre om neste gang... :wub:

Hehe det har jeg også lurt på. Hvis det er HIV og hepatitt (ja, mener å huske de tester for hepatitt også) det er som er grunnen kan det være fordi det visnok smitter lettere ved analsex. Det var ihvertfall teorien til en homofil jeg kjenner, men jeg vet ikke jeg. Syns det høres merkelig ut men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...