Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagens oppfordring! Meld deg som blodgiver!


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Skrevet

Jeg gir både fullblod og trombocyttkonsentrat. Sistnevnte tar borti 2 timer hver gang - men så har du da også gitt like mye som 8 blodgivere tilsammen (blodet "vaskes" for blodplater og sendes tilbake til deg).

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Kan ikke gi jeg,går under punkt 4 og 5. Men har akutt nåleskrekk men har faktisk vurdert å bli donor,bare for å kurere skrekken (Og hjelpe andre )

Skrevet
Men hvorfor kan man ikke gi hvis man har bodd i England mellom 1980-1996

Ga blod igjen for første gang på 1,5 år igår og da fikk jeg faktisk vite akkurat det. Det er på grunn av faren for kugalskap (husker du at det var masse prat om det en gang i tiden). Egentlig gjelder vel igrunn bare om du har spist kjøtt, men da de fleste av oss ikke er vegeterianere har de jo laget det som ett generelt kriterie.

Skrevet

Vel, vel. Siden denne tråden ble startet så har jeg faktisk meldt meg som blodgiver ;) Er ikke noe skummelt, kjapt og greit unnagjort.

Skrevet

3. Personer som veier under 50 kg.

Der datt jeg ut gitt. Ligger jo og vipper.

Hvorfor ikke det egentlig? Sammenheng med at jeg pleier å besvime av blodprøver? ;)

Skrevet

Jeg er for ung til å gi blod gitt, hehe!

Men kanskje jeg burde når jeg blir eldre, hvis jeg har arvet pappas blodtype. Den var vist AB rhesus minus, noe som ikke er vanlig.

Skrevet

den 50 kg grensen er vel satt pga helsen til folk tenker jeg. Det er jo ganske mye blod som skal ut og da bør man ha litt kropp å ta av:P

Guest Snusmumrikk
Skrevet
den 50 kg grensen er vel satt pga helsen til folk tenker jeg. Det er jo ganske mye blod som skal ut og da bør man ha litt kropp å ta av:P

Jepp, den reglen er der for blodgiverens skyld. Naturlig nok her en liten person mindre å gå på enn en større.

Flott at så mange vil gi blod! Og dere som nevner mulige skjeldne blodtyper, det er jo selvfølgelig flott at folk med skjeldne blodtyper vil gi, men blodbanken er like interessert i alle typer blod, for jo vaneligere blodet er jo flere er det jo som vil trenge det også.

Det er kjapt og greit unnagjort, de fleste får ikke noen problemer av noe slag (får du det bør du selvfølgelig ikke gi flere ganger) og der jeg har gitt har de ihvertfall vært veldig hyggelige og greie.

Skrevet

Ble tidligere "innkalt" til trobocytt tapping, men er lenge siden nå når jeg tenker meg om. Har noen artige antistoffer av litt sjelden variant, så sikkert derfor jeg kun er populær der oppe sånn i perioder...

Skrevet

Jeg har tenkt seriøst på å gi blod i mange år, har tom fyllt ut sånn skjema en gang, men aldri kommet lengre enn det... Har besvimt av sprøyter og annet siden jeg var lita så har en liten sperre der... Men har også tenkt at jeg kanskje kunne kommet over dette (slutter sannsynligvis å puste har jeg funnet ut etter "forskning") ved å gi blod... Men altså ikke kommet lengre... *skamme seg* :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dyrebutikker har som regel dette.  Ville begynt med ørepudderet.  Hvis du har en smal pinsett, kan du bruke det istedenfor veneklemme.
    • Er det det samme hvor jeg kjøper sånn tang? Ja hvis det hjelper så er det verdt det men var redd å kjøpe enda en ting som ikke blir brukt. Hehe😉
    • Ja mente røytefri hund.
    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...