Gå til innhold
Hundesonen.no

Beauceron

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har snust litt på Beauceron, og har fått litt sansen for denne rasen. Ihvertfall etter det jeg har lest om den, og så møtte jeg et fint eksemplar også en gang. Så har noen andre noen erfaringer med denne rasen?

• 2 years later...
Skrevet

Kan jeg ta opp en gammel tråd når jeg lurer på det samme? Ikke aktuelt nå, men om ett år eller to kanskje? Blitt nysgjerrig på rasen..ønsker en hund som egner seg til lydighet/bruksarbeid, som er førervar, kan vokte og har lav stressterskel.

Skrevet

Den kan nok passe. :whistle: Det er en brukshund som trives best med aktivitet og jobb og den er lettlært og allsidig, kan være reservert og vaktsomme. De trenger en kosekvent leder. Jeg har inntrykk av at gemyttmessig kan de ligne litt på dobermann, men de er nok mer hardfør med tanke på temperaturer.

Jeg selv valgte den bort pga den er såpass ukjent og det er få oppdrettere (hadde ikke lyst å importere). Den ser ut som en blanding og den har mye av de samme egenskapene som man kan finne i feks dobermann, som jeg valgte å satse på, på nytt.

Men syns du burde lese mer om den ja :) Kanskje du finner noe info Norsk beauceron gruppe

Guest lijenta
Skrevet

Så bra det har kommet en interessegruppe for rasen. Kjente litt til noen fra Jakiras og rasen virker som du sa trenger enkonsekvent eier

Skrevet

Jeg har snakket en del med hun som har kennel Javisst, og jeg har fått inntrykk av at det er en rase som kan egne seg til bruksarbeid, men jeg fikk også følelsen av at det var veldig mye utstillingsfokus på mange linjer. I tillegg er de jo ganske store og tunge, så ikke en rase jeg ville valgt om man ønsker å komme veldig langt, men en fin og balansert arbeidshund ellers(om man finner riktig linjer/individ). Flere som konkurrerer i lp i Norge (eller, jeg vet om en dame som konkurrerer med mange), også i elite, men igjen, det er en stor og tung hund som kanskje mangler den ekstreme motoren mange brukshunder har. Som familie/hobbyhund tror jeg rasen er veldig fin. Jeg er litt forelsket i harleqin Beauceroner :whistle:

Anita (kennel Javisst) er i hvert fall veldig hyggelig, og forteller gjerne om rasen :)

Skrevet

Åååh, beauceroner er noen av de fineste rasene som finnes! :whistle:

Har lest mye om dem,og har blitt helt forelsket. Har også snakket med ei som driver på med oppdrett av beauceron i polen :P Husker ikke kennel navnet her og nå, men utrolig flotte dyr :)

Skrevet

Takk for tips, har sjekka ut begge oppdretternes hjemmesider og skal koke sammen en mail.. Kennel Javisst planlegger jo valper allerede, men det blir nok for tidlig her i gården i alle tilfeller.

Men hvorfor landa du på Dobermann igjen? Jeg ser for meg at Beauceron likner dobermann på en del områder, og det er også en rase som er til vurdering. Syns bare det er så mange rare individer å treffe på:-/

Skrevet

Jeg falt på dobbis igjen fordi jeg hadde erfaring fra før, at jeg syns rasen er penere enn Beauceron (ja det er sikkert et dårlig agrument men), og fordi Beauceron er såpass sjelden fortsatt og det er så få oppdrettere. Jeg liker å ha litt å velge i, men samtidig ville jeg ikke importere.

Jeg tror også at Beauceron på sin side, tåler mer kulde og blir litt mer anvendelig sånn sett, samt stressnivået er ikke like høyt som det kan være på dobbern.

På hvilken måte har de vært rare, de du har møtt? Oppførsel? gemytt?

Skrevet

Rar som i dårlige nerver.. Piping, pistring, stress og angstbiting. Men en fin dobermann er FIN! Både mentalt og fysisk. Litt på siden det her, men er du litt bevandret i miljøet må du gjerne anbefale noen kenneler. Litt research har vel ganske fort fått meg til å avvise Beauceronen likevel.

Skrevet

Sånn bare for å svare litt på siden: Angstbiting har jeg vel ikke kommet over på noen av dobberne jeg har omgått med (og det er endel), kun et par tilfeller av bitt ved alder mest sannynlig pga sykdom. Jeg klarer ikke å forstå at noen i det hele tatt lar en angsbiter av denne type hund leve.

Ja rasen er kjent for å ha lyd i seg og dette kan forværres ved stress pga understimuli. Det er mange hvermannsen som får dobber, og som ikke klarer å gi dem det de behøver, ergo får man et stresset og pipete/masete individ. Eller at man trener feil rett og slett.

For dobbern er en veldig aktiv hund, som har et relativt høyt stressnivå, som igjen gjør den kjapp, utholden og lærevillig. Det blir litt som med BC, som lett kan bli hyper-stress-mas- hund hos noen som vil ha kosehund, men topp for de som liker å trene hund. :whistle:

Jeg vil påstå at de som trives best med en dobermann, er de som er aktive innen ulike hundesporter, gjerne litt over gjennomsnittet.

Hvorfor har du avist Beauceron? (send meg gjerne PM om du ikke vil utdype her)

Skrevet

Sånn bare for å svare litt på siden: Angstbiting har jeg vel ikke kommet over på noen av dobberne jeg har omgått med (og det er endel), kun et par tilfeller av bitt ved alder mest sannynlig pga sykdom. Jeg klarer ikke å forstå at noen i det hele tatt lar en angsbiter av denne type hund leve.

Ja rasen er kjent for å ha lyd i seg og dette kan forværres ved stress pga understimuli. Det er mange hvermannsen som får dobber, og som ikke klarer å gi dem det de behøver, ergo får man et stresset og pipete/masete individ. Eller at man trener feil rett og slett.

For dobbern er en veldig aktiv hund, som har et relativt høyt stressnivå, som igjen gjør den kjapp, utholden og lærevillig. Det blir litt som med BC, som lett kan bli hyper-stress-mas- hund hos noen som vil ha kosehund, men topp for de som liker å trene hund. :whistle:

Jeg vil påstå at de som trives best med en dobermann, er de som er aktive innen ulike hundesporter, gjerne litt over gjennomsnittet.

Hvorfor har du avist Beauceron? (send meg gjerne PM om du ikke vil utdype her)

[/quo

Jeg er muligens litt "miljøskadd" av å jobbe på dyreklinikk.. Sender deg en PM ja;-)

Skrevet

Mitt inntrykk er at det er ingen brukshund som ligger på samme nivå som rottis, schåafer og malle.. Mer som en Hovawart etter mitt syn..

Jeg selv og noen jeg vet om, har vurdert rasen. Men den dugde ikke for våres del..

• 8 months later...
  • 2 weeks later...
Skrevet

hva som helst egentlig :P er litt begrensa info om rasen på nettet. Så om det er noen som har direkte erfaring med rasen hadde det vært fint å høre generelt om hvordan hverdagen med en slik hund er :)

Skrevet

Trente en periode ei Beaucerontispe og rent bortsett fra ene Rottweilertispa jeg hadde da var hun kjappere og bedre å jobbe med enn de andre Rottweilerene. Skulle jeg startet opp med brukshund igjen ville jeg skaffet meg en Beauceron. Dette pga mentaliteten til de individer jeg har truffe tog blitt kjent med. Videre pga den flokktilhørligheten de viser (det er jo gjeterhund), lette å jobbe med, tar ting meget kjapt og egner seg i grunnen til det meste.

Du kan jo ta en titt på den Den engelske raseklubbens hjemmesider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...