Gå til innhold
Hundesonen.no

Beauceron


Djervekvinnen

Recommended Posts

  • 2 years later...

Kan jeg ta opp en gammel tråd når jeg lurer på det samme? Ikke aktuelt nå, men om ett år eller to kanskje? Blitt nysgjerrig på rasen..ønsker en hund som egner seg til lydighet/bruksarbeid, som er førervar, kan vokte og har lav stressterskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan nok passe. :whistle: Det er en brukshund som trives best med aktivitet og jobb og den er lettlært og allsidig, kan være reservert og vaktsomme. De trenger en kosekvent leder. Jeg har inntrykk av at gemyttmessig kan de ligne litt på dobermann, men de er nok mer hardfør med tanke på temperaturer.

Jeg selv valgte den bort pga den er såpass ukjent og det er få oppdrettere (hadde ikke lyst å importere). Den ser ut som en blanding og den har mye av de samme egenskapene som man kan finne i feks dobermann, som jeg valgte å satse på, på nytt.

Men syns du burde lese mer om den ja :) Kanskje du finner noe info Norsk beauceron gruppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket en del med hun som har kennel Javisst, og jeg har fått inntrykk av at det er en rase som kan egne seg til bruksarbeid, men jeg fikk også følelsen av at det var veldig mye utstillingsfokus på mange linjer. I tillegg er de jo ganske store og tunge, så ikke en rase jeg ville valgt om man ønsker å komme veldig langt, men en fin og balansert arbeidshund ellers(om man finner riktig linjer/individ). Flere som konkurrerer i lp i Norge (eller, jeg vet om en dame som konkurrerer med mange), også i elite, men igjen, det er en stor og tung hund som kanskje mangler den ekstreme motoren mange brukshunder har. Som familie/hobbyhund tror jeg rasen er veldig fin. Jeg er litt forelsket i harleqin Beauceroner :whistle:

Anita (kennel Javisst) er i hvert fall veldig hyggelig, og forteller gjerne om rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, beauceroner er noen av de fineste rasene som finnes! :whistle:

Har lest mye om dem,og har blitt helt forelsket. Har også snakket med ei som driver på med oppdrett av beauceron i polen :P Husker ikke kennel navnet her og nå, men utrolig flotte dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, har sjekka ut begge oppdretternes hjemmesider og skal koke sammen en mail.. Kennel Javisst planlegger jo valper allerede, men det blir nok for tidlig her i gården i alle tilfeller.

Men hvorfor landa du på Dobermann igjen? Jeg ser for meg at Beauceron likner dobermann på en del områder, og det er også en rase som er til vurdering. Syns bare det er så mange rare individer å treffe på:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt på dobbis igjen fordi jeg hadde erfaring fra før, at jeg syns rasen er penere enn Beauceron (ja det er sikkert et dårlig agrument men), og fordi Beauceron er såpass sjelden fortsatt og det er så få oppdrettere. Jeg liker å ha litt å velge i, men samtidig ville jeg ikke importere.

Jeg tror også at Beauceron på sin side, tåler mer kulde og blir litt mer anvendelig sånn sett, samt stressnivået er ikke like høyt som det kan være på dobbern.

På hvilken måte har de vært rare, de du har møtt? Oppførsel? gemytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar som i dårlige nerver.. Piping, pistring, stress og angstbiting. Men en fin dobermann er FIN! Både mentalt og fysisk. Litt på siden det her, men er du litt bevandret i miljøet må du gjerne anbefale noen kenneler. Litt research har vel ganske fort fått meg til å avvise Beauceronen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bare for å svare litt på siden: Angstbiting har jeg vel ikke kommet over på noen av dobberne jeg har omgått med (og det er endel), kun et par tilfeller av bitt ved alder mest sannynlig pga sykdom. Jeg klarer ikke å forstå at noen i det hele tatt lar en angsbiter av denne type hund leve.

Ja rasen er kjent for å ha lyd i seg og dette kan forværres ved stress pga understimuli. Det er mange hvermannsen som får dobber, og som ikke klarer å gi dem det de behøver, ergo får man et stresset og pipete/masete individ. Eller at man trener feil rett og slett.

For dobbern er en veldig aktiv hund, som har et relativt høyt stressnivå, som igjen gjør den kjapp, utholden og lærevillig. Det blir litt som med BC, som lett kan bli hyper-stress-mas- hund hos noen som vil ha kosehund, men topp for de som liker å trene hund. :whistle:

Jeg vil påstå at de som trives best med en dobermann, er de som er aktive innen ulike hundesporter, gjerne litt over gjennomsnittet.

Hvorfor har du avist Beauceron? (send meg gjerne PM om du ikke vil utdype her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bare for å svare litt på siden: Angstbiting har jeg vel ikke kommet over på noen av dobberne jeg har omgått med (og det er endel), kun et par tilfeller av bitt ved alder mest sannynlig pga sykdom. Jeg klarer ikke å forstå at noen i det hele tatt lar en angsbiter av denne type hund leve.

Ja rasen er kjent for å ha lyd i seg og dette kan forværres ved stress pga understimuli. Det er mange hvermannsen som får dobber, og som ikke klarer å gi dem det de behøver, ergo får man et stresset og pipete/masete individ. Eller at man trener feil rett og slett.

For dobbern er en veldig aktiv hund, som har et relativt høyt stressnivå, som igjen gjør den kjapp, utholden og lærevillig. Det blir litt som med BC, som lett kan bli hyper-stress-mas- hund hos noen som vil ha kosehund, men topp for de som liker å trene hund. :whistle:

Jeg vil påstå at de som trives best med en dobermann, er de som er aktive innen ulike hundesporter, gjerne litt over gjennomsnittet.

Hvorfor har du avist Beauceron? (send meg gjerne PM om du ikke vil utdype her)

[/quo

Jeg er muligens litt "miljøskadd" av å jobbe på dyreklinikk.. Sender deg en PM ja;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 2 weeks later...

Trente en periode ei Beaucerontispe og rent bortsett fra ene Rottweilertispa jeg hadde da var hun kjappere og bedre å jobbe med enn de andre Rottweilerene. Skulle jeg startet opp med brukshund igjen ville jeg skaffet meg en Beauceron. Dette pga mentaliteten til de individer jeg har truffe tog blitt kjent med. Videre pga den flokktilhørligheten de viser (det er jo gjeterhund), lette å jobbe med, tar ting meget kjapt og egner seg i grunnen til det meste.

Du kan jo ta en titt på den Den engelske raseklubbens hjemmesider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...