Gå til innhold
Hundesonen.no

har dere dekken til hunden ?

ipadda

Recommended Posts

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

jeg bruker ikke dekken til odin, men til wilma, vår tidligere dalmatiner hadde vi dekken til, hun var en skikkelig frysepinne

Skrevet

Jeg har tre dekken tror jeg, det er et fleecedekken(showmaster) som jeg bruker på Nena ved kaldt og surt vær for å beskytte hoftene, samme dekken bruker jeg på Oscar om høsten/vinteren etter han har badet og gjerne ikke er helt tørr, også har jeg to regndekken, Oscar bruker disse etter vask fram til jeg klipper han og før utstillinger om været tilsier at det trengs...

Skrevet

Jeg har 4 dekken

To tynne varmedekken som brukes om høsten, under jakt i pausene ( men de er ikke vanntette =minus )

Et tjukt vinterdekken som jeg skal bytte ut med Dogman sitt ( om det funker bra i -10-/20, noen med erfaringer ? ), til vinter trening ved pauser og perioder i kobbel.

Og et regndekken som jeg kjøpte når hun ble sterilisert og skulle være beskyttet ( dette er fra Hooks, og med ull, men den ulla tror jeg ikke varmer noe som helst ....det er et tynt dekken i mine øyne ). Så det kan jeg også bruke som høstdekken når det regner, siden ingen av de to tynne dekkene er vanntette.

Bruker bare dekken under jakt ved pauser og evt kalde perioder i kobbel.

Dette fordi hunden skal bruke kreftene på jakt og ikke på å holde varmen.

Har også flust med jaktdekken - utstyrskåt som jeg er :ahappy:

Skrevet

I dag fikk jeg dekkenet :P Ullforet var ganske tynt, men jeg håper jeg ikke trenger tykkere.

Så typiskt at jeg fant det gamle dekkenet for ikke lenge siden da ;) hehe

Men det var veldig pent, skal ta å kjøpe den spray saken :P

Skrevet
Et tjukt vinterdekken som jeg skal bytte ut med Dogman sitt ( om det funker bra i -10-/20, noen med erfaringer ? ), til vinter trening ved pauser og perioder i kobbel

I helga var vi på telttur med hundene. Er ikke sikker på hvor kaldt det var ute, men iom at pakksekken min ble pinnestiv, og den er myk og fin i 14minusgrader så var det garantert kaldere enn det :rolleyes: Lyng hadde dogman dekkenet på og han var varm og god på kroppen. Valpen hadde et litt dårligere dekken, og dårligere pels, så hun fikk litt særbehandling slik at hun også var varm og god på natta.

Det jeg funderer på er et ekstra katahdindekken til ham, når det er som kaldest. Det kan han ha alene på i bevegelse når det er skikkelig kaldt, og under dogman dekkenet på kalde kvellinger. RR'n får det uansett pga den tynne pelsen, spesielt på magen.

Skrevet

Jeg har dekken til begge mine. Aussien bruker det ikke så ofte, men har ett i tilfelle han skal ligge ute i mange minus, eller blir liggende blaut i kald bil. Tror ikke han på sine 5 år har brukt dekken mer en 6-7 ganger.

Lille dyret er nakenhund og har ett ganske bra utvalg av dresser, dekken og ullgensere nødvendigvis. Hun er ikke noe veldig glad i å kle seg da men anser det som en nødvendighet.

Skrevet

Har flere dekken til våre hunder. Ett fleecedekken, ett hjemmelaget dekken med ull innerst og militærfarget stoff ytterst (husker ikke hva det heter), et "draculadekken" som Mailin beskrev her tidligere, et katadindekken og en "kondomdress".

Skrevet

Rex har kun ett dekken, og blir svært sjeldent brukt. Mens Bocca har vel et par-tre stk (bruker egentlig kun det ene, fordi de andre sitter ikke noe bra). Og bruker det kun når det er noen minusgrader ute. Regner med å kjøpe et tynnere dekken som jeg skal bruke ved regn (når det i tillegg ikke er så varmt ute).

Skrevet

Kjøpte meg ullfilt i dag, og mekka sammen et "underdekken" til knøttis for å ha under obtrackdekkenet, spent på om det gjør jobben sin.

Skrevet
Hva slags dekken har du til hunden ( om du har dekken self. ) ?

Bare nysgjerrig på hva andre har..

og så skal jeg kjøpe et til dekken, men dette skal varme også, ikke bare være reintett :)

det er ikke til den hunden på profilbildet mitt, men til min kommende valp :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Ingen som tilfeldigvis har lagt merke til hundekken i str hest på nettet?

Har søkt og leitet, men finner ingen som er stor nok til min Grande gutt. (90 cm)

Kjøpte det gamle fra FK, men de har byttet produkt merker.

Kan jo forsåvidt leite etter ponni dekken, men de blir derimot veldig vid rundt halsen... :(

Skrevet

Emma har fått seg et dogman-dekken nå! Det varmer utrolig godt og mageplaten liker jeg virkelig. Det skal MYE snø og vann for at den skal bli våt og kald helt inntil huden på bikkja! Det sitter litt løst over rumpa og strikkene er litt for stramme til å kunne brukes men alikevel et veldig genialt dekken. Er det så kaldt at jeg føler at hun trenger ekstra varme over bakparten også så får hun på seg en ullgenser under dekkenet igjen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...