Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i bil


comit

Recommended Posts

Hunder i bur dør mest sansynlig i en kollisjon med relativt høy fart fordi den ikke har airbag og ikke sitter spendt fast i en stilling slik som vi mennesker er (de er jo løse inne i en boks). Et flybur/bilbur er noe bedre fordi hunden ikke blir most av buret, men dette har liten betydning når det er så liten sansynlighet for at hunden kommer fra en kollisjon med livet i behold (altså evt. uten så store skader at den avlives). Bilseler er skjeldent godkjent gjennom ulike tester og har ofte dårlig passform eller kvalitet som gjør at den ikke holder hunden på plass. Det viktigste med hundebur eller varebil-rom må jo derfor være at VI ikke blir drept av en hund i bakhodet...

Grunnen til at jeg ønsker et SLIKT bur, er først og fremst at jeg kan ha bildøra bak åpen mens hundeburet er forsvarlig låst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar

hvis dere ser på videon som er linka et par innlegg bak, så flyr bikkja som en torpedo ut av den plastkassa og tror ikke den kassa hadde tålt at jeg sto oppå og hoppet oppå den med mine 75 kilo. Det tror jeg derimot det helsveisede buret jeg har i bilen tåler ganske greit. For meg var det aldri noe spørsmål om hva jeg skulle bruke. Har dårlig råd, men ga 700 for et helsveiset bur som er mindre enn det mange betaler for sammenleggbare i samme størrelse. Har selv et sammenleggbart hjemme som brukes når vi er borte,sover osv, og det ville jeg ALDRI turt å bruke i min bil. Da skulle jeg heller hatt bikkja i forsetet eller ved beina, enn at den ble spidda av et bur.

Ellers så må jeg si at jeg er litt heldig ettersom jeg har stor bil(berlingo) så plass og form ang buret aldri har vært noe tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man et stasjonsvogn alla. V70 får man kjøpt gitter som hindrer flygende hund fremover i bilen, man trenger ikke et bur. Og jeg har aldri ting bak med hunden min uansett.

Vi har bare kaisa i bur i bagasjerommet. Vi har stasjonsvogn. Syntes det bare er like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enya har sammenleggbart bur i bagasjerommet. Vi kjører stasjonsvogn. Det er også netting mellom bagasjerommet og baksetene (ikke helt sikker på at det motstår så mye kraft men). Det er stort sett min bil vi bruker når vi skal ha med Enya i bilen.

Men etter å ha lest denne tråden kom jeg på et problem: hva gjør jeg hvis jeg kjører ut og havner i vann? Midten på baksetene kan foldes ned slik at jeg har tilgang til bagasjerommet, men den andre døren på buret er jo på siden.. Tror jeg skal hjem å se på det etterpå gitt.. Må få laget til så jeg kan komme til buret fra innsiden av bilen..

Har en bekjent som har 2 seters bil og 2 små hunder. Når de er med sitter de foran i setet sammen.. Uten belter. Har sagt fra hva jeg syns om det.. Skal ikke store farten til før de blir slengt ut gjennom frontruten..

Har vært i en nestenulykke hvor jeg måtte bråbremse for ei som krysset mitt felt på min forkjørsvei, rakk ikke å bremse raskt nok ned, så jeg måtte kjøre slalom rundt henne (var ganske stolt etter den kjøringa der faktisk, det kunne virkelig gått galt). Da hadde jeg en bil bak meg som fikk det kjempetravelt med å bråbremse før han traff meg. Heldigvis var de som kom etter hun som svingte over, veldig oppmerksomme som stoppet så jeg fikk kjørt rundt henne.. Hvis ikke så hadde bilen bak truffet meg og jeg hadde truffet hun som kjørte over mitt felt.. Stoppet på første bussholdeplass for å få beina til å slutte å sjelve og samboer kjørte resten av veien hjem.

(litt klønete forklart men:)

Jeg absolutt enig i at bilførere som ligger oppå fangern min når jeg kjører er utrolig irriterende. Og da er det selvsagt å holde større avstand til bilen foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enya har sammenleggbart bur i bagasjerommet. Vi kjører stasjonsvogn. Det er også netting mellom bagasjerommet og baksetene (ikke helt sikker på at det motstår så mye kraft men). Det er stort sett min bil vi bruker når vi skal ha med Enya i bilen.

Men etter å ha lest denne tråden kom jeg på et problem: hva gjør jeg hvis jeg kjører ut og havner i vann? Midten på baksetene kan foldes ned slik at jeg har tilgang til bagasjerommet, men den andre døren på buret er jo på siden.. Tror jeg skal hjem å se på det etterpå gitt.. Må få laget til så jeg kan komme til buret fra innsiden av bilen.. .

Variocage har tatt høyde for at ting kan skje.

De har nødutgang i bakenden av buret.

Dette synes jeg høres veldig bra ut, også i forhold til en eventuell kræsj der buret kanskje er like helt, men man bare ikke får opp bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, altså.. Vi bruker ikke bur fordi vi tenker at hunden skal sitte helt sikkert dersom det skjer en kollisjon. Her bruker vi bur fordi hunden ikke skal bli slengt veggimellom når vi kjører vanlig, eller fordi at hunden ikke skal fly gjennom frontruta om vi bråbremser/kolliderer. Buret er jo fastbundet, og hunden blir værende i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Jeg har brukt nettingbur før. Ikke fordi det var ideelt, men fordi det er mye bedre enn ingen sikring.

Å kritisere folk som bruker det, blir som å kritisere folk for å kjøre rundt i en gammel bil uten airbag o.l,

når en ny flott bil hadde vært mye sikrere. Selvfølgelig ville det jo vært det! Men selv om en ikke har råd,

er jo behovet for å kjøre bil fortsatt der...

Jeg har skaffet et helsveiset bur nå, men da ble jeg obs på et par ting som folk kanskje ikke tenker over.

Buret er relativt tungt og den samlede vekten av det og hunden er mer enn nok

til å knuse alt som ligger foran ved en kraftig kollisjon.

Tro for all del ikke at et baksete er nok for å holde et slikt bur på plass.

Jeg turte rett og slett ikke bruke buret, før jeg hadde handlet inn endel jernvare,

og forankret det så godt som mulig i bagasjerommet.

Neste bekymring er hvis bakluken på bilen og/eller luka på buret blir skadet,

og bilen begynner å brenne. (ekstremt scenario ja, men det kan skje).

Trådburet kunne jeg alltids klart å bryte opp, men det nye er altfor solid.

Så det spørs om det ikke blir variocage isteden når jeg har fått spart opp litt penger.

Er det forresten noen som vet om andre bur enn variocage som har nødutgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Er det forresten noen som vet om andre bur enn variocage som har nødutgang?

Dem fleste som lager bur etter mål, lager også nødutgang på forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å demre for meg at for å være en "ordentlig" hundeeier, så bør man ha god inntekt for å ha råd til hus med hage, "ordentlig" bil, god forsikring på hunden, og råd til å kjøpe det beste og dyreste av utstyr og fôr. Dog må man ikke jobbe for mye (sånn at hunden slipper å være for mye alene), man må bruke all fritid på å aktivisere hunden, dra den med til dyrlege ved den minste uventete fis, børste tennene dens hver dag og gå over ører og øyne, og aller helst pakke hunden inn i bobleplast, sånn at man unngår både kollisjonskrefter, smitte av sykdommer, uheldige opplevelser med andre hunder og mennesker, og generelt unngår å leve for mye.

Hva med en selv? Et menneske er vel mer verdt enn en hund? Bør ikke alle som har barn ha den ulimat sikre bilen? Og også de av oss som ikke har barn, men "bare" er vanlige mennesker? Og bør vi ikke beskytte oss like mye som vi beskytter hunden? Og hva med alle situasjonene vi setter oss selv i når vi kjører bil; tipper at det ikke er noen som noen gang har kjørt litt for fort, eller som har tatt en liten sjans i et kryss...

Nei, dette syns jeg er å gå for langt. Livet er farlig, og det er ikke alt man kan gardere seg imot (eksempel med de som har blitt påkjørt i 10km/t og fått skader), men noen grunnleggende ting kan man jo prøve å gjøre (bruke bur/sele/kjøre fornuftig). Men jeg kjøper ikke bil etter sikkerheten for hunden, men etter økonomi, plass til hunden (og buret), og andre behov jeg trenger en bil til for å dekke. Selvsagt skulle jeg ønske jeg hadde råd til å kjøpe den sikreste bilen som finnes, men frem til da vil jeg ikke utelukke å være hundeeier.

Hundehysteriet lenge leve. :rolleyes:

Som jeg skulle sagt det selv! :) Har tenkt endel på dette i det siste, hvordan noen gjør hundehold nærmest til en vitenskap.

Men, det var litt på siden.

Selv har jeg sikkerhetsele til hunden, har ikke bil, og de gangene jeg kjører bil er når jeg er hjemme på ferie og sånn, så da ligger sikkerhetselen bare i foreldrene mine sin bil. Sikkerhetsselen er nødvendig ikke bare pga. eventuelle kræsj, men for at han faktisk skal holde seg i baksetet, uten at jeg trenger sitte med ham. Har stor caravelle, der de midterste setene er tatt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på en ting ang sikkerhetsbelte til hund og det er om det er testet noe sted hvor mye disse tåler??? Står jo på pakka at de tåler en hund på 30 kg eller 5o kg.. men den jeg kjøpte ihvertfall vr tol 5o kg hund men det jeg stusser på er at det er plastikk på spennene og dette kan da umulig tåle en kræsj uten om å ryke???!!?? defor lurer jeg på om dette er godkjent i bil forutenom at de i dyrebutikken sier..

Jeg har en nissan micra og som alle vet er dette en mini bil, og med en stor hund så er det umulig å inne et passende bur. Burde helt sikkert kjøpt en annen bil men men... derfor bruker jeg bilsele..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved en kollisjon i 50kmt (bråstopp alla fjell stolpe ol), blir en usikret hund på 15kg, 500kg som beveger seg i bortmot 50kmt framover mot deg...

(fra fifth gear som gikk på lørdag)

Kravet er : last skal sikres

Noen som vet om det kravet er mer spesifisert.? alla, "...mot å løsne og skade personer"

Det stilles ingen krav til om hunden skal overleve...

LolaP. Quote av Huldra er veldig sant... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ihvertfall at gjenstander liggende løst på hattehyller er strengt forbudt.

Nå er det vel de færreste her inne som kjører med hund på hattehyllen,

men jeg ser det stadig vekk ute i trafikken. Både små og mellomstore hunder.

Når det gjelder gjenstander ellers i bagasjerommet, er det vel stort sett

sunn fornuft som gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt nettingbur før. Ikke fordi det var ideelt, men fordi det er mye bedre enn ingen sikring.

Å kritisere folk som bruker det, blir som å kritisere folk for å kjøre rundt i en gammel bil uten airbag o.l,

når en ny flott bil hadde vært mye sikrere. Selvfølgelig ville det jo vært det! Men selv om en ikke har råd,

er jo behovet for å kjøre bil fortsatt der...

Jeg har skaffet et helsveiset bur nå, men da ble jeg obs på et par ting som folk kanskje ikke tenker over.

Buret er relativt tungt og den samlede vekten av det og hunden er mer enn nok

til å knuse alt som ligger foran ved en kraftig kollisjon.

Tro for all del ikke at et baksete er nok for å holde et slikt bur på plass.

Jeg turte rett og slett ikke bruke buret, før jeg hadde handlet inn endel jernvare,

og forankret det så godt som mulig i bagasjerommet.

Neste bekymring er hvis bakluken på bilen og/eller luka på buret blir skadet,

og bilen begynner å brenne. (ekstremt scenario ja, men det kan skje).

Trådburet kunne jeg alltids klart å bryte opp, men det nye er altfor solid.

Så det spørs om det ikke blir variocage isteden når jeg har fått spart opp litt penger.

Er det forresten noen som vet om andre bur enn variocage som har nødutgang?

Ved å feste buret i bagasjerommet sikrer man bedre at ikke buret kommer rasende framover i en eventuell kræsj.

Da vi bytta bil i fjor hadde vi tenkt å kjøpe Variocage, da dette har nødutgang, og visstnok er testet nøye.

Siden vi skulle på World dog show i Stockholm, bestemte vi oss for å kjøpe buret der.

Men forhandleren var over hodet ikke hjelpsom med å skaffe bur i riktig str, og dårlig service liker jeg dårlig.

Vi har en dyrebutikk vi alltid er innom i Stockholm, og der selger de Atrfex hundebur.

http://www.mypets.dk/product.asp?product=1204

Dette er også helsveisa, og har nødutgang.

Buret kan også låses.

Prismessig ligger det en hel del lavere enn Variocage, så vi kjøpte bur der i stede.

Er kjempefornøyd med buret.

Det er heller ikke tyngre enn at jeg selv fint lemper det ut om jeg trenger mer bagasjeplass.

Det ligger også kræsjtest av buret på Youtube:

Vi tok en runde på byens dyrebutikker før vi reiste til Stockholm i fjor, for å se om vi fant noen brukbare bur lokalt.

1 va 6 steder som selger bur kunne skaffe et noen lunde ordentlig et.

Det var Felleskjøpet som selger Herkules.

Men der hadde de ikke riktig str, og jeg har før prøvd å bestille varer derfra uten hell...

Ellers anbefalte de alle sammen sammenleggbare bur, noe som for meg ikke er et bedre alternativ enn stoffburet vi hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det buret så helt ypperlig ut. Synd at det tilsynelatende ikke er noen norske importører.

Men det ser ut som endel svenske dyrebutikker selger dette,

så det bør være håp om å få tak i det litt nærmere enn Stockholm...

Jo, det selges faktisk i Norge også;

http://www.tayloroutdoors.no/index.php?pag...rt&Itemid=1

Men dog er prisforskjellen såpass stor, at det faktisk lønner seg å ta en tur over grensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det buret så helt ypperlig ut. Synd at det tilsynelatende ikke er noen norske importører.

Men det ser ut som endel svenske dyrebutikker selger dette,

så det bør være håp om å få tak i det litt nærmere enn Stockholm...

Jo, det selges faktisk i Norge også;

http://www.tayloroutdoors.no/index.php?pag...rt&Itemid=1

Men dog er prisforskjellen såpass stor, at det faktisk lønner seg å ta en tur over grensen...

Man kan jo bestille poste restante til Strømstad, og hente buret der.

Nå står den Svenske krona sinnsykt lavt, 76 nkr for 100 skr, så da blir det jo enda billigere å handle i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg hund, men ikke bil. Hvordan bør jeg da sikre hunden min på de få bilturene jeg tar. Vel, i foreldrene mine sin bil har jeg et plastikk-reisebur strappet fast. Dette er såpass lite at vofsen ikke blir slengt noe rundt, ellers har jeg også hatt henne ved beina mine når jeg sitter foran.

Nå har jo jeg en liten hund, som får plass de fleste steder. Men hadde jeg hatt henne løs bak, og hun kom flyvende under en kollisjon vil jeg tro at hun kunne gjort stor skade på oss mennesker og selvfølgelig seg selv.

Så hva er det beste alternativet når man ikke har egen bil, men skal ut å reise med hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg hund, men ikke bil. Hvordan bør jeg da sikre hunden min på de få bilturene jeg tar. Vel, i foreldrene mine sin bil har jeg et plastikk-reisebur strappet fast. Dette er såpass lite at vofsen ikke blir slengt noe rundt, ellers har jeg også hatt henne ved beina mine når jeg sitter foran.

Nå har jo jeg en liten hund, som får plass de fleste steder. Men hadde jeg hatt henne løs bak, og hun kom flyvende under en kollisjon vil jeg tro at hun kunne gjort stor skade på oss mennesker og selvfølgelig seg selv.

Så hva er det beste alternativet når man ikke har egen bil, men skal ut å reise med hunden sin?

Jeg har heller ikke bil, og da syns jeg at sele er en ok måte å sikre hunden på når vi sitter på med andre. Det er i hvertfall bedre enn å ikke sikre hunden i det hele tatt. Selen klikkes enkelt og greit inn i de vanlige selefestene i bilen.

Men hadde jeg hatt egen bil, ville jeg nok satset på bur i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke bil, og da syns jeg at sele er en ok måte å sikre hunden på når vi sitter på med andre. Det er i hvertfall bedre enn å ikke sikre hunden i det hele tatt. Selen klikkes enkelt og greit inn i de vanlige selefestene i bilen.

Men hadde jeg hatt egen bil, ville jeg nok satset på bur i bagasjerommet.

Hmm, kanskje jeg bare skal kjøpe meg en av de selefestene.. Men da må man vel kjøpe seg en trygg sele i tillegg.. ikke så morsomt om hunden flyr ut av selen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har forslag til GD bur da?? som er godt sikret og passer en voksen en;) har stor caravelle, så buret kan være forholdsvis stort=D

Med en så stor hund som du har, tror jeg utvalget o gode bur er veldig begrenset.

Hverken Variocage, Atrfex, eller Herkules har alternativer, da de høyeste burene disse merkene har er 72, 5 cm på Atrfex.

Tror nok kanskje du må forhøre deg med de som lager bur på mål for å få det du ønsker.

Feks Trønderburet som jeg tror lages på mål.

http://www.freshnews.no/go/?p=http://www.tronderburet.no

Eller bur fra Alu-consult:

http://www.aluconsult.no/

Vet de har store str i disse sammenleggbare stålburene også, om du synes det er et bra alternativ og ikke absolutt ønsker et helsveiset et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje jeg bare skal kjøpe meg en av de selefestene.. Men da må man vel kjøpe seg en trygg sele i tillegg.. ikke så morsomt om hunden flyr ut av selen liksom.

Sele og stropp kommer som regel i samme eske :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en så stor hund som du har, tror jeg utvalget o gode bur er veldig begrenset.

Hverken Variocage, Atrfex, eller Herkules har alternativer, da de høyeste burene disse merkene har er 72, 5 cm på Atrfex.

Tror nok kanskje du må forhøre deg med de som lager bur på mål for å få det du ønsker.

Feks Trønderburet som jeg tror lages på mål.

http://www.freshnews.no/go/?p=http://www.tronderburet.no

Eller bur fra Alu-consult:

http://www.aluconsult.no/

Vet de har store str i disse sammenleggbare stålburene også, om du synes det er et bra alternativ og ikke absolutt ønsker et helsveiset et.

Jeg kjøpte et dobbeltbur fra Bonzobur.no og er veldig fornøyd med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Det er jo enkelte som synes bilbelte til hund er Ok, men sjekk hvor stor bevegelses frihet hunden har i et slikt belte, og med et rundvelt med bilen vil hunden sikkert bli skremt og redd . Da vil hunden mest sansynelig prøve å komme seg ut gjennom en knust siderute full av glass skår.

Hunder reagerer jo litt anneledes enn vi mennesker om ulykken skulle inntreffe.

Og siden ikke alle eiere er så opptatt av hundens sikkerhet så tipper jeg at vi vil om 2-3 år følge Tysklands (og snart Sveriges)eksempel på redusert forsikring om hunden ikke er i godkjent bur.

Yo!

Mitt første innlegg her.

Skjønner din bekymring over bur som ved en viss belastning kan klappe sammen. Har noen av produsentene av de forskjellige bilburtypene testet hva som skjer når uhellet/ulykken er ute og buret utsettes for større belastning enn ved vanlig kjøring?

Har verken førerkort eller lappen selv, men en rottistispe som ser ut til å bli ganske voksen i størrelsen etterhvert. Så å anskaffe et bilbur til henne nå, er ikke aktuelt.

En godt tilpasset sikkerhetssele er en løsning som holder for vårt bruk, grei å pakke i sekken som den er i tilfelle vi skulle få bilskyss. Hunden sitter/ligger behagelig, og er like trygg som svigermor, barna våre og andre vi plasserer der bak.

Men får en gang jeg lappen og bil, da blir det bur på dyret. Så håper jeg bare at vi ikke blir påkjørt bakfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...