Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i bil


comit

Recommended Posts

Jeg bruker som regel kun sikkerhetsbelte til hunden min, som jeg sikrer ordentlig. Dessverre er det ikke noe poeng for meg å kjøpe et ordentlig bur, for jeg har ikke egen bil. Og da er jeg avhengig av å inne et bur som passer til alle bilene jeg sitter på med. Siden jeg også planlegger hund nr 2 må jeg være sikker på at jeg kan ha begge inni der, og jeg vet jo ikke sikkert hva slags rase jeg skal ha så det blir jo dumt å kjøpe et så dyrt bur også må jeg bare selge det med engang!

Så alternativet for sånne som meg, vil jeg si, er sikkerhetsbelte for hund! Ellers vil jeg jo tro at et lite tøybur (som akkurat har plass til hunden, forutsatt at det er en av mindre størrelse) så burde det være greit, så lenge man har sikret det. Poenget er jo å unngå at hunden slår seg ved å bli slengt rundt omkring.. og der vil man jo unngå det.. i tillegg til at hunden ikke flyr ut til menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar

Vi har kjøpt godkjent sele til valpen vår. Etter å ha betalt 16 tusen nå i utstyr/valp/flybillet, og i Februar blir det betaling av valpekurs/forsikring, så tenker jeg vi kjøper et bilbur i Mars :ahappy: Men en så lenge blir det sele, også får heller jeg sitte bak med valpen i starten. Ellers har vi et meget stort kattebur til main coon pusen våres, som hun har GOD plass i en så lenge :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg skal kjøpe en førstehjelpsbok til hundene mine, så kanskje klarer de å lære litt livreddende førstehjelp? Eneste er at Vida har litt store labber, så jeg trur hu sliter med å klare å ringe 113 da...

Sorry Nirm, vet jeg quoter et hauggammelt innlegg nå, men for pokker! Vida er da DAME! hu har da vel såpass lange klør (rosa formoder jeg) at hu kan bruke dem til å knotte på telefonen? Fint med lange negler vettu :)

Når jeg leser innleggene her ellers, så tror jeg man får gå for alternativet å ikke ha hund.. Ikke kan de sitte løs i bilen, da dør de. Ikke kan de sitte i sammenleggbart bur, da dør de. Ikke kan de ha sele, da dør de. Ikke kan de være hjemme heller, for da dør de også (gjnf: de fleste ulykker skjer hjemme)

Så kanskje man ikke skal ha hund? Du vet, ingen har overlevd å være hund enda uansett. Alle dør, før eller senere desverre. Farlig det der. :wub:

Selv har vi nå 3 forskjellige biler vi putrer rundt i. I krokanrullen (golf'n min) har vi et lite sammenleggbart stålbur hvor Gry sitter, og Bridie sitter løs. Det er liksom ikke plass til så mye mer i en liten slitt Krokanrull. Vi har forøvrig vært av veien engang også med den, siden jeg skrev innlegg her sist. Snurret rundt engang eller to på hjulene, før vi havnet med rævva i snøkanten. Bridie satt da løs i baksetet. Hu satt jaggu på samme plass både før og etter snurr hu! :D Og hu lo sammen med oss når vi begynte å le :whistle:

Vi har også en BMW X5 varebil. Her er det et digert sammenleggbart bur som står så midt i bilen som det får stått. Stripset sammen, og festet i skilleveggen. Der ligger begge hundene. Skal de få most buret her, så må de ta en god del av bilen også, for å si det sånn. Men ja, jeg ønsker meg helsveiset skikkelig bur. Men alt til sin tid :D

Også har vi Roger da. (gammel Land Rover Serie bil) Her har vi pr tiden kun et lite bur, type ok plass til en liten aussie, men allikevel sitter de visst to stk inni der når vi kjører. De gikk inn begge to uten at jeg ba dem om det, så da var det sikkert ikke så ille :aww: Her ser jeg at dette buret holder. For skal noen klare å mose det buret (som er festet godt), så må de klare å mose Roger først! En gammel x-militær :hmm:

Har også vært både frivillig og ikke fullt så frivillig (mannfolk bak rattet altså!) av veien med Roger, og Bridie hoppet og spratt baki der hu, men lo sammen med oss etterpå her også gitt. Den bikkja er herdet. Eller gal, alt ettersom.

Så, ja, man tager hva man haver. Og når man "haver" et sammenleggbart bur eller tre og ikke "haver" penger, så blir det sånn. Og det har da jammen gått bra med bikkjer i de 10 årene jeg har hatt det OG kjørt bil :D Så satser på det fortsetter sånn noen år til.

Men ja... I gamle Audi A6'n vi hadde i Buffy (schæfern) sin tid, så hadde vi helsveiset bur. For jeg må vel innrømme at jeg heller hadde kjørt uten bur, enn å ha sammenleggbart stålbur bakerst i en stasjonsvogn. De er vel litt mer utsatt bakerst der, enn ca midt i bilen som de sitter i de 3 andre vi har her. Da hadde jeg heller gått for en solid skillevegg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Håper ingen kritiserer når jeg forteller dette, men jeg hopper i det.

Jeg har en yorkshire terrier gutt/mann, 8år gammel, og litt for stor for rasen.

Han er en virkelig bil-elsker, og reagerer bare vi sier ordet bil.

I begynnelsen satt han i bur når vi kjørte bil,

men det resulterte i en trist hund, som kastet opp hver gang.

Vi prøvde derfor å la han sitte ved siden av oss, mens vi kjørte bil.

Da sitter han tett inntill oss, slik at en ulykke skulle inntreffe, kommer han mest sannsynlig hel i fra det.

Dette har funket perfekt i over 7 år, og han har heller aldri vært bilsyk etter dette.

EDIT: skrivefeil .. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne allerede er dratt opp, går det ann å bare kjøpe sånt gitter til å ha mellom bakerst og baksetene? For det er godkjent, det? Jeg har IKKE plass til bur som er store nok til mine hunder i bilen. Er et sånt gitter veldig dyrt, evt? Kan man kjøpe det på Biltema? Jeg har Toyota Corolla.

Edit: Ja, også trenger vi ikke tenke på, eller snakke om, hva jeg gjør i dag når jeg kjører med de. :lol:

Edit2: Never mind, fant det ut selv, faktisk. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ingen kritiserer når jeg forteller dette, men jeg hopper i det.

Jeg har en yorkshire terrier gutt/mann, 8år gammel, og litt for stor for rasen.

Han er en virkelig bil-elsker, og reagerer bare vi sier ordet bil.

I begynnelsen satt han i bur når vi kjørte bil,

men det resulterte i en trist hund, som kastet opp hver gang.

Vi prøvde derfor å la han sitte ved siden av oss, mens vi kjørte bil.

Da sitter han tett inntill oss, slik at en ulykke skulle inntreffe, kommer han mest sannsynlig hel i fra det.

Dette har funket perfekt i over 7 år, og han har heller aldri vært bilsyk etter dette.

EDIT: skrivefeil .. :lol:

Ingen kritikk, jeg bare forteller om ei jeg veit om som hadde sin hund i forsete som du gjør, og havnet i ulykke. Bilen snurra rundt og landet på taket, og hunden kom fra det - som du skriver - hel fra det. Men, et bilvindu hadde knust, og hunden løp panisk ut av bilen og ble påkjørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ingen kritiserer når jeg forteller dette, men jeg hopper i det.

Jeg har en yorkshire terrier gutt/mann, 8år gammel, og litt for stor for rasen.

Han er en virkelig bil-elsker, og reagerer bare vi sier ordet bil.

I begynnelsen satt han i bur når vi kjørte bil,

men det resulterte i en trist hund, som kastet opp hver gang.

Vi prøvde derfor å la han sitte ved siden av oss, mens vi kjørte bil.

Da sitter han tett inntill oss, slik at en ulykke skulle inntreffe, kommer han mest sannsynlig hel i fra det.

Dette har funket perfekt i over 7 år, og han har heller aldri vært bilsyk etter dette.

EDIT: skrivefeil .. :icon_cry:

Du kommer ikke til å klare å holde han i ulykke faktisk. Noen med en chihuahua trudde det i Sverige et sted. Hunden fikk store brudd på hodeskallen og måtte avlives faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvirkelig ikke hvordan folk kan være så tankeløse og kort-tenkte at de har en hund løs i bilen. Det er over grensa til idioti.

Ikke bare kan du bli drept av en hund som kommer flygende ved en bråstopp, hunden kan også hindre ambulansepersonell som så gjerne skulle kommet seg inn i bilen for å redde livet ditt om du nå skulle overleve. Om hunden er aldri så snill, vet du aldri hvordan den vil reagere om den får sjokk/ ser sin eier blir hardt skadet og skal beskytte, eller hunden blir hardt skadet selv. De kan ende opp med å måtte se deg dø inne i bilen, mens de venter på dyrlege/ politi for å avlive hunden...

Og det er da virkelig ingen som ved sine fulle fem tror at et sammenleggbart bur vil holde om det får en trøkk!?? Uansett hvor mye det er stripset og surret sammen. Om man forstår det, men ikke har råd, ja det er en ærlig sak og man vil sikkert skaffe bur når man får økonomi til det. Om man derimot virkelig er tilfreds med en løs hund eller et ståltrådbur pga uvitenhet, ja det syns jeg blir for dumt altså.

Jeg håper det kommer flere seriøse bur-produsenter på markedet snart sånn at det blir litt større konkuranse, for jeg har full forståelse for at folk ikke har råd til å kjøpe Herkules bur til 4-5000 kroner i hytt og pine.

Ikke rettet mot noen spesielle her inne, bare en generell utblåsning mot uvitenhet og dumskap... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvirkelig ikke hvordan folk kan være så tankeløse og kort-tenkte at de har en hund løs i bilen. Det er over grensa til idioti.

Ikke bare kan du bli drept av en hund som kommer flygende ved en bråstopp, hunden kan også hindre ambulansepersonell som så gjerne skulle kommet seg inn i bilen for å redde livet ditt om du nå skulle overleve. Om hunden er aldri så snill, vet du aldri hvordan den vil reagere om den får sjokk/ ser sin eier blir hardt skadet og skal beskytte, eller hunden blir hardt skadet selv. De kan ende opp med å måtte se deg dø inne i bilen, mens de venter på dyrlege/ politi for å avlive hunden...

Og det er da virkelig ingen som ved sine fulle fem tror at et sammenleggbart bur vil holde om det får en trøkk!?? Uansett hvor mye det er stripset og surret sammen. Om man forstår det, men ikke har råd, ja det er en ærlig sak og man vil sikkert skaffe bur når man får økonomi til det. Om man derimot virkelig er tilfreds med en løs hund eller et ståltrådbur pga uvitenhet, ja det syns jeg blir for dumt altså.

Jeg håper det kommer flere seriøse bur-produsenter på markedet snart sånn at det blir litt større konkuranse, for jeg har full forståelse for at folk ikke har råd til å kjøpe Herkules bur til 4-5000 kroner i hytt og pine.

Ikke rettet mot noen spesielle her inne, bare en generell utblåsning mot uvitenhet og dumskap... ;)

Så hvordan skal man da komme seg rundt med hunden, hvis man ikke kan kjøre bil fordi man ikke har råd til bur? Er det ikke da bedre å ha hunden i et sammenleggbart bur. Ja, hunden kan risikere livet sitt i en krasj.. men det er vel bedre enn død hund + død eier?

Og seler er da ikke såå verst. Ellers har jeg på korte turer hatt henne ved beina mine med båndet festet på utsiden av døren. Og setet langt frem, da sitter hun godt fast. Men nå har ikke jeg en stor hund og jeg forstår at de som har det kunne ikke gjort det samme som meg.

Men først og fremst handler det vel å sikre seg selv for hunden, deretter gi hunden størst sjanse til å overleve.

I farten nå kom jeg på kollektivtrafikk som buss. Da er jo hundene løse (eller normalt sett i bånd).. tenk deg når de flyr rundt og treffer andre mennesker? Der er det jo ingen måte å sikre på. Kan jo heller ikke ha med et Herkules bur inn der, og da bil jo bare hele buret lette og fly rundt i bussen.. Uff.. nei det er virkelig skumle greier, både med og uten hund. Man skal tenke seg godt om at alt er sikret før man kjører. En løs saks i baksetet!? Skummelt! Og tipper at en six-pack med øl gjør stor skade om den får lov! Eller bare boksen med mais som du plukket opp siden samboer hadde glemt det til taco'en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan skal man da komme seg rundt med hunden, hvis man ikke kan kjøre bil fordi man ikke har råd til bur? Er det ikke da bedre å ha hunden i et sammenleggbart bur. Ja, hunden kan risikere livet sitt i en krasj.. men det er vel bedre enn død hund + død eier?

Og seler er da ikke såå verst. Ellers har jeg på korte turer hatt henne ved beina mine med båndet festet på utsiden av døren. Og setet langt frem, da sitter hun godt fast. Men nå har ikke jeg en stor hund og jeg forstår at de som har det kunne ikke gjort det samme som meg.

Ja klart det er bedre med et sammenleggbart ett, enn ikke noe bur. Selv om hunden kan komme seg fri fra et skadet ståltrådbur etter krasj så er det bedre enn ingenting. Mulig det ikke kom klart frem at jeg mente det, men det må være en midlertidig løsning mener jeg til man får skaffet et som faktisk holder mål.

Seler er jo en grei løsning det, så lenge det er forsvarlig festet og sitter godt! Har sett eksempler på folk som lar hundene sitte i setet og så fester setebeltet rundt hunden som om den skulle vært et menneske.. Da har man mistforstått liksom! Må jo ha hundesele på hunden som så kan festes i bilselen på forsvarlig måte. Finnes spesielle bånd/fester som er beregnet på dette, laget av samme materiale som bilbeltet.

I farten nå kom jeg på kollektivtrafikk som buss. Da er jo hundene løse (eller normalt sett i bånd).. tenk deg når de flyr rundt og treffer andre mennesker? Der er det jo ingen måte å sikre på. Kan jo heller ikke ha med et Herkules bur inn der, og da bil jo bare hele buret lette og fly rundt i bussen.. Uff.. nei det er virkelig skumle greier, både med og uten hund. Man skal tenke seg godt om at alt er sikret før man kjører. En løs saks i baksetet!? Skummelt! Og tipper at en six-pack med øl gjør stor skade om den får lov! Eller bare boksen med mais som du plukket opp siden samboer hadde glemt det til taco'en!

I busser sitter som regel alle uten belte, så da vil alle fly rundt om uhellet er ute.. Uansett så finnes det vel seler i bussene å nå? I enkelte iallefall, og da kan man jo bruke hundeselen på hunden og feste i selen i bussen.

Ang løse bur, så gjelder jo det også i biler. I mange (om ikke alle?) bilers bagasjerom så finnes det kroker for festing av last sånn at man kan feste buret. De fleste baksetevegger i normale biler vil aldri klare å holde vekten av 30kg hund + bur i en bråstopp.

Ja du har helt rett i at andre løse ting kan gjøre stor skade. Ta for eksempel en tom, halvliters brusflaske i plast, som ofte ligger slengende ett eller annet sted i de fleste biler. Ved en bråstopp i 50 kilometers fart blir den troskyldige brusflasken en brutal trussel mot folkene inni bilen. Plutselig veier den ynkelige tomflasken 9,1 kilo. Ved en bråstopp i 90 kilometers fart er vekten 16,3 kilo.

Sunn fornuft i tillegg til litt kunnskap hadde reddet mange! Syns det er ekstra viktig i forhold til frakt av levende dyr da, for ingen tom brusflaske angriper ambulansepersonell som vil inn i bilen for å redde deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk noe jeg har lurt på lenge, skal hunden sitte i bur i bilen? Vi har aldri brukt bur, Luna sover ved siden av oss på setet (eller i fanget mitt hvis setene er fulle). Det samme gjorde forrige hunden vår. Men jeg lurer på om bur er noe vi alltid bør ha når vi kjører bil. Pappa fikk hund da han var 12-13 og frem til nå, men har aldri brukt bur så vi har ingen erfaring med bur. Men så er det jeg så begynner å tenke mer på utstyr enn det vi har brukt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk noe jeg har lurt på lenge, skal hunden sitte i bur i bilen? Vi har aldri brukt bur, Luna sover ved siden av oss på setet (eller i fanget mitt hvis setene er fulle). Det samme gjorde forrige hunden vår. Men jeg lurer på om bur er noe vi alltid bør ha når vi kjører bil. Pappa fikk hund da han var 12-13 og frem til nå, men har aldri brukt bur så vi har ingen erfaring med bur. Men så er det jeg så begynner å tenke mer på utstyr enn det vi har brukt før.

Du bryter loven. Gods (inkludert levende dyr) skal sikres i bil. Ikke fortrinnsvis for å redde hunden, men for å sikre fører og passasjerer, og eventuelle stakkarer som står i veien for flyvende prosjektil ut av frontruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk noe jeg har lurt på lenge, skal hunden sitte i bur i bilen? Vi har aldri brukt bur, Luna sover ved siden av oss på setet (eller i fanget mitt hvis setene er fulle). Det samme gjorde forrige hunden vår. Men jeg lurer på om bur er noe vi alltid bør ha når vi kjører bil. Pappa fikk hund da han var 12-13 og frem til nå, men har aldri brukt bur så vi har ingen erfaring med bur. Men så er det jeg så begynner å tenke mer på utstyr enn det vi har brukt før.

I følge norsk lov er det krav om sikring av last i bilen. Hund går under last, og skal dermed sikres. Dessverre har ikke staten funnet ut hvilken inntektskilde dette er å starte å bøtelegge folk som ikke sikrer hundene forsvarlig. Den dagen de finner ut det, starter forhåpentligvis folk å sikre hundene, i stede for å komme med bortforklaringer som "har ikke råd" etc (det handler jo om prioriteringer bare...).

Grunnen til at hunden bør sikres, er jo ved kollisjoner. En hund som ikke sitter i et sikret bur, vil komme flyvende fram i en kollisjon og kunne skade både seg selv og andre passasjerer. I tillegg vil den kunne komme seg ut av bilen om ruter knuses, og skape farlige situasjoner for andre, evt bli påkjørt og drept.

En gang brukte vi ikke bilbelter hverken på voksne eller barn, hadde barn "løse" i bagasjerom i varebiler etc, men heldigvis blir man mer og mer opptatt av sikkerheten. Det burde bare mangle at man ikke gjør det med hunden også. Både av hensyn til hunden, andre passasjerer og evt andre som kommer til en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge norsk lov er det krav om sikring av last i bilen. Hund går under last, og skal dermed sikres. Dessverre har ikke staten funnet ut hvilken inntektskilde dette er å starte å bøtelegge folk som ikke sikrer hundene forsvarlig. Den dagen de finner ut det, starter forhåpentligvis folk å sikre hundene, i stede for å komme med bortforklaringer som "har ikke råd" etc (det handler jo om prioriteringer bare...).

Tror du? Kan jo håpe. Jeg ser stadig førere som snakker i mobiltelefonen fortsatt. Og angående penger er jeg helt enig. Hva hvis bilbeltet ditt går i stykker? (det er dyrt å fikse..) Har man ikke råd til å sikre seg selv og andre når man er ute på veien, så burde man faktisk la være å ferdes der. Harde fakta, men sånn er det. Det finnes jo alternativer som bilbelte til hund, i alle fall for dem som ikke har de største rasene. Men sikkerhet kommer først her. Det skylder man de andre som er ute på veien!

Edit: Angående dette med straff, så har jo politiet alltid i ytterste konsekvens myndighet til å dømme på grunnlag av §3 i vegtrafikklovgivningen, den som sier at enhver skal ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Det gjør man jo ikke akkurat hvis man kjører rundt med et potensielt dødelig projektil i baksetet.

Edit igjen hehe: Ville bare legge ved litt sitater fra www.lovdata.no i tilfelle noen hadde lyst til å kverulere:

Forskrift om bruk av kjøretøy

§ 3-2. Plassering og sikring av gods

3. Godset skal være sikret slik at det ikke volder skade eller fare, sleper på vegen, faller av kjøretøyet eller framkaller unødig støy. Det samme gjelder kjetting, tau, presenning eller annet festemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du? Kan jo håpe. Jeg ser stadig førere som snakker i mobiltelefonen fortsatt. Og angående penger er jeg helt enig. Hva hvis bilbeltet ditt går i stykker? (det er dyrt å fikse..) Har man ikke råd til å sikre seg selv og andre når man er ute på veien, så burde man faktisk la være å ferdes der. Harde fakta, men sånn er det. Det finnes jo alternativer som bilbelte til hund, i alle fall for dem som ikke har de største rasene. Men sikkerhet kommer først her. Det skylder man de andre som er ute på veien!

Det er alltid noen som driter i lover og regler selvfølgelig, men jeg trur nok at noen fler hunder blir sikret i bil om det blir tatt tak i. Det er nok fler som kjører med handsfree nå, og fler som bruker belte etter det ble påbudt, enn hva det var før.

En annen ting er at forsikringsselskapene kunne tatt sin del. Forkortet eller ingen erstatning av veterinærutgifter ved ulykker der hunden ikke har vært forsvarlig sikret. Å miste hunden er tydeligvis ikke en god nok grunn for å sikre de skikkelig for mange. Man gjør faktisk ikke sitt beste for å unngå at hunden skades, og da burde man ikke ha rett til full dekning av veterinærutgifter etterpå synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som driter i lover og regler selvfølgelig, men jeg trur nok at noen fler hunder blir sikret i bil om det blir tatt tak i. Det er nok fler som kjører med handsfree nå, og fler som bruker belte etter det ble påbudt, enn hva det var før.

En annen ting er at forsikringsselskapene kunne tatt sin del. Forkortet eller ingen erstatning av veterinærutgifter ved ulykker der hunden ikke har vært forsvarlig sikret. Å miste hunden er tydeligvis ikke en god nok grunn for å sikre de skikkelig for mange. Man gjør faktisk ikke sitt beste for å unngå at hunden skades, og da burde man ikke ha rett til full dekning av veterinærutgifter etterpå synes jeg.

Joda, du har nok rett. Jeg er kanskje i overmåte kynisk når det gjelder dette. Jeg tror mye av det er mangel på kunnskap, ikke at hundeeiere egentlig vil hunden sin eller seg selv vondt. Jeg føler jeg har et enormt ansvar for å spre denne kunnskapen som trafikklærer, men det skal nok mer til. Vi har flere ganger foreslått til vegvesenet at de skal ha kampanje angående sikring av løse gjenstander i bil, for kampanjene deres har som regel kjempestor effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du har nok rett. Jeg er kanskje i overmåte kynisk når det gjelder dette. Jeg tror mye av det er mangel på kunnskap, ikke at hundeeiere egentlig vil hunden sin eller seg selv vondt. Jeg føler jeg har et enormt ansvar for å spre denne kunnskapen som trafikklærer, men det skal nok mer til. Vi har flere ganger foreslått til vegvesenet at de skal ha kampanje angående sikring av løse gjenstander i bil, for kampanjene deres har som regel kjempestor effekt.

Det er nok både mangel på kunnskap og gi litt f***, det merker man bare i slike tråder som omhandler sikring av hund i bil.

Det hadde vært kjempebra om de hadde tatt tak i det ja. Se bare på den tomflaska, hva den ender med å veie i en kollisjon. At folk hadde tatt litt mer ansvar både med hensyn på pakkinga av bil og å ha hunder i den. For hver hund som blir sikret, så kan man faktisk spare menneskeliv. Stygt sagt, så håper jeg det går utover hundeeierens famile og ikke uskyldige forbipasserende om uhellet er ute. Selv om det beste hadde vært at det ikke går utover noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, jeg får så dårlig samvittighet hver gang jeg ser denne tråden..

Bikkjefilla mi HATER bur, og jeg har prøvd alt for å få henne til å godta bilbur, men resultatet er en bikkje som stritter i mot alt hun kan flere meter før man er fremme ved bilen, og det har jeg bare ikke samvittighet til.. I tilegg så vræler hun vår hun sitter i buret, noe som dreper konsentrasjonen min bak rattet..

Så, hun har en bilsele, som jeg har ytterst liten tro på, bortsett fra å kanskje dele bikkja i to under en eventuelt krasj.. Noen ganger sitter hun ogspå løs..

Usj.. Jeg føler meg som et fryktelig menneske som ikke sikrer bikkja i bilen, men hva er alternativet?

De bilselene jeg finner er (i mine øyne) ubrukelig, og bur er en høyst uoptimal løsning for min hund. Så for meg så blir det å ha henne i sele, kun for å slippe en eventuell bot, ikke for å redde meg selv eller bikkja, og det er jo feil det også synes jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj.. Jeg føler meg som et fryktelig menneske som ikke sikrer bikkja i bilen, men hva er alternativet?

De bilselene jeg finner er (i mine øyne) ubrukelig, og bur er en høyst uoptimal løsning for min hund. Så for meg så blir det å ha henne i sele, kun for å slippe en eventuell bot, ikke for å redde meg selv eller bikkja, og det er jo feil det også synes jeg da..

Jeg skrev dette også i en annen tråd, men få tak i en ordentlig sele. Jeg har skrevet det i en annen tråd også, men denne her for eksempel: Klein Metall - Original All Safe : https://ssl0502.onit...=2&categorie=46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev dette også i en annen tråd, men få tak i en ordentlig sele. Jeg har skrevet det i en annen tråd også, men denne her for eksempel: Klein Metall - Original All Safe : https://ssl0502.onit...=2&categorie=46

Fikk ikke opp noe jeg, men så på denne i den andre tråden, men hvordan fikk du tak i den? Bestilte du fra denne nettsiden?

Hvordan er innstillingsmulighetene på denne? Har Whippet, og hun er midt i mellom liten og mellom hund, så er vanskelig å finne noe som passer med mindre det er godt tilpassnigsmuligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke opp noe jeg, men så på denne i den andre tråden, men hvordan fikk du tak i den? Bestilte du fra denne nettsiden?

Hvordan er innstillingsmulighetene på denne? Har Whippet, og hun er midt i mellom liten og mellom hund, så er vanskelig å finne noe som passer med mindre det er godt tilpassnigsmuligheter!

Nå har ikke jeg whippet, men en sheltie, han bruker størrelse medium og det er fortsatt masse å stramme inn på hans sele. Jeg bestilte den ikke på nett, men de har den på Nordby kjøpesenter ved Svinesund i Sverige. Sikkert flere steder også, men det er der jeg kjøpte min...

Edit: fant siden til denne butikken, kanskje du kan kjøpe online der.. http://www.myone.se/

Selve selen her http://www.myone.se/e-handel.html?category=4529&product=38108

Som du ser så er det minimalt med skjøter som kan ryke ved kollisjon, du må faktisk tre på hele selen på hunden, ingen spenner eller slikt som kan ryke. Er dette som gjør at jeg stoler sånn på den, i tillegg til at den er kollisjonstestet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som driter i lover og regler selvfølgelig, men jeg trur nok at noen fler hunder blir sikret i bil om det blir tatt tak i. Det er nok fler som kjører med handsfree nå, og fler som bruker belte etter det ble påbudt, enn hva det var før.

En annen ting er at forsikringsselskapene kunne tatt sin del. Forkortet eller ingen erstatning av veterinærutgifter ved ulykker der hunden ikke har vært forsvarlig sikret. Å miste hunden er tydeligvis ikke en god nok grunn for å sikre de skikkelig for mange. Man gjør faktisk ikke sitt beste for å unngå at hunden skades, og da burde man ikke ha rett til full dekning av veterinærutgifter etterpå synes jeg.

I min hundeforsikring står det faktisk at jeg plikter å hunden forsvarlig sikret, for å få erstatning. Husker ikke akkurat ordlyden nå, men noe i den dur. Kjempebra synes jeg ;)

Ser det er flere som har spurt i tråden, men ingen har svart. Så jeg prøver igjen; hvor trygge/utrygge er plastbur, feks fra ferplast? Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...