Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i bil


comit

Recommended Posts

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar

Vi har røykvarsler og brannslukningsapparat hjemme hos oss. Men hvor mange har fått bruk for det? Vi har innbruddsalarm på huset vårt. Bilen vår har også alarm. Vi spenner oss selv fast med sikkerhetsbeltet, og barna våre skal sitte i godkjente seter i bilen. Mye av det er selvfølger og lovpålagt. Men mener man at hunden skal sitte forsvarlig sikret i en bil, da krisemaksimerer man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har røykvarsler og brannslukningsapparat hjemme hos oss. Men hvor mange har fått bruk for det? Vi har innbruddsalarm på huset vårt. Bilen vår har også alarm. Vi spenner oss selv fast med sikkerhetsbeltet, og barna våre skal sitte i godkjente seter i bilen. Mye av det er selvfølger og lovpålagt. Men mener man at hunden skal sitte forsvarlig sikret i en bil, da krisemaksimerer man...

hehe - Det var ikke sånn ment, og det tror jeg du egentlig vet. Mine hunder er sikra i bilen de, sitter i bur eller med sele (en av hver), mest fordi de ikke skal fly løst rundt om jeg får en bråstopp. Jeg har dog ikke helsveiset og kollisjonssikkert bur, jeg tenker heller ikke mest på hva som skjer dersom ulykken skulle vært ute og bikkja får panikk og helsepersonellet ikke får hentet meg ut av bilen fordi de er krakilske - jeg satser på å kjøre såpass fornuftig de neste 15 årene at jeg slipper det, slik som jeg har gjort til nå.. Og OM vi skulle havne i en større bilulykke, antar jeg at bikkjene er det som bekymrer meg minst i alt kaoset - så kynisk er jeg at jeg heller bekymrer meg for folka i disse bilene vi kommer til å kræsje med så ruter spruter og taksnurrer og hele pakka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at grunnen til at jeg har og har hatt bur til mine hunder er for å sikre meg selv og andre passasjerer i hovedsak, samt å sikre hunden mot evt. flyvende gjenstander ved en bråstopp, OG at den ikke skal få mulighet til å stikke ut ved evt. knuste ruter. Hva som skjer med hund og bur om bilen blir sammentrøkt i alle bauger og kanter har jeg liksom ikke tenkt så himla mye på, annet enn at jeg har plassert buret sånn ca midt i bilen, inntil setene, og dermed vil tåle en trøkk både her og der...

Jeg har nå ett helsveiset bur, men har også tidligere brukt disse sammenleggbare når jeg har hatt under under vekst. Og greit nok, både det og det kan skje, men ett sammenleggbart bur er tross alt bedre enn intet bur... Det beskytter hunden mot flyvende gjenstander, det hindrer hunden i å komme som ett prosjektil gjennom frontruta, og det beskytter evt. hjelpepersonel mot hunden om det skulle bli tema... (og om det står sånn ca midt i bilen, så er vel og sjansen for at det skal bli smadret og spidde hunden ganske liten også... ) men selvfølgelig "Worst case..." osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke nødvendigvis slik at alt sikkerhetsutstyret bidrar i positiv rettning. Min svigerrinne var innvolvert i en personbilulykke i Askim for 1 1/2 år siden. De som satt fremme uten bilbelte kom seg fra uykken uten varige skader, mens hun som satt bak med bilbelte døde...noe tilsvarende hendte en god venn av meg for 13-14 år siden, begge satt fremme og han som kjørte bilen hadde ikke bilbelte og overlevde.

Jeg byttet ut Coach`en med en forholdsvis ny Caddy her om dagen, der har hundene god plass. Jeg har lagt inn tepper og polstrett veggen ekstra, så da tror jeg hundene ligger forholdsvis tryggt. Skal fjerne glasset mellom førerhuset og varehuset, slik at det blir litt varme til de bak også :D

Grunnen til at jeg ikke vil bruke bur, er vell at dersom de skulle bli dårlige :thumbs: eller måtte gjøre sitt fornødne, vil det være til hundens beste om den ikke må ligge i det etterpå :innocent:

En morgen jeg kom hjem fra jobb, satt min hund bortgjemt i hjørnet av buret, med flytende dritt overalt :D Etter noen timer med vasking og oppkast, fant jeg ut at bur skal aldri mer tas i bruk i mitt hjem! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en skikkelig slem hunde-eier.

Jeg har mine i stoffbur.

Dette er pga at vi bruker forskjellige biler, og jeg kan ikke akkurat sette inn helsveisa bur i min manns arbeidsbil, da det vil bli ganske så i veien.

I bilen vi har pr i dag, så har vi heller inegn mulighet til fast bur, da de siste 2 setene er bunnen av bagasjerommet når disse er nede.

Med et fast bur har vi plutselig bare 4 seter i bilen, i stede for 6.

Så jeg er avhengig av bur som kan klappes sammen og enkelt håndteres,/ flyttes til en annen bil.

Slik jeg ser det, er jeg ikke så sikker på at de sammenleggbare metallburene er så mye mer sikre enn et av stoff, pga skarpe kanter om de får en trøkk.

I tillegg skrangler de!

Så derfor bruker jeg stoffbur.

Mine hunder liker faktisk ikke å sitte i bilen uten bur de.

Nå er vi midt i bytte av bil.

Så da får vi se hvordan vi ordner for hundene.

Optimalt sett ønsker jeg meg et godt helsveiset bur i min bil, og så bruke stoffburet i de andre vi bruker, da min bil er den som i hovedsak blir brukt på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vil bare si at Schmidt bur er godkjente bil bur, ikke bare variocage. Jeg har full forståelse for at ikke alle har råd til skikkelig bur. Så lenge folk har en eller annen form for sikkring av hunden i bilen så ok. Men jeg snakket med en hundeeier her om dagen som sa at i hennes hundeforsikring så måtte hunden være sikkret enten i godkjent bur eller med godkjent sikkerhetssele i bilen. Nå spurte jeg ikke hvilket selskap hun brukte. Noen andre som har slik forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke nødvendigvis slik at alt sikkerhetsutstyret bidrar i positiv rettning. Min svigerrinne var innvolvert i en personbilulykke i Askim for 1 1/2 år siden. De som satt fremme uten bilbelte kom seg fra uykken uten varige skader, mens hun som satt bak med bilbelte døde...noe tilsvarende hendte en god venn av meg for 13-14 år siden, begge satt fremme og han som kjørte bilen hadde ikke bilbelte og overlevde.

Så fordi at et par personer du hørte om med bilbelte døde og noen uten overlevde, så setter vi all statistikk og undersøkelser til side?

#

Trolig ville 40 færre blitt drept i trafikken hvert år hvis alle brukte bilbelte - alltid.

#

Bruk av bilbelter reduserer sannsynligheten for å bli drept med 40-50 prosent for fører og forsetepassasjerer.

#

En usikret person i baksetet er en stor fare for dem i forsetet

#

Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 10 meter

#

Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 19 meter

#

Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 32 meter

Grunnen til at jeg ikke vil bruke bur, er vell at dersom de skulle bli dårlige :whistle: eller måtte gjøre sitt fornødne, vil det være til hundens beste om den ikke må ligge i det etterpå :D

En morgen jeg kom hjem fra jobb, satt min hund bortgjemt i hjørnet av buret, med flytende dritt overalt :D Etter noen timer med vasking og oppkast, fant jeg ut at bur skal aldri mer tas i bruk i mitt hjem! :D

Nå må man tenke konsekvenser.

Konsekvensen av at hunden ligger i sin egen møkk er at den blir skitten og er litt uggen etterpå.

Konsekvensen av at hunden ikke ligger i bur er at den treffer skilleveggen i en stor fart. Som du ser i dataene over så er tallene sånn at om du kræsjer i 70km/t så tilsvarer det at du slipper hunden din ned fra 19 meter. Det er høyt.

Nå sier jeg ikke at kollisjoner er ufarlige om hunden ligger i bur, men den er mye tryggere i et bur enn uten.

Forresten, Variocage er bra, men skilleveggen er FARLIG, valpen min har hatt to operasjoner nå etter at den satte fast foten og brøt hoftekula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med sikkerhetsutstyr kan man jo ikke garantere noe som helst... fordi ulykker er fæle greier. Nytter lite med bilbelte hvis traileren knuser din side av bilen. Har også hørt om de som overlever fordi de er blitt kastet ut - og derfor ikke knust eller klemt i filler, men på den annen side så er det jo sikkert de som blir drept nettopp AV å bli kastet ut av bilen også. Hadde man vært synsk og visst hva slags ulykke man skulle komme ut for, så.... neida.

Men det blir som burbruk: Det vil redde svært mange hunder, men ja, jeg tenker mitt når jeg kjører langs en smal vei med sjø eller vann på den ene siden også og hundene sitter i buret bak i bilen (som jeg dog har laget ekstra dør/nødutgang til ut i kupeen). Man kan ikke sikre seg mot alt, eller forutse noe særlig utover at det gjelder å sikre seg som best man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med sikkerhetsutstyr kan man jo ikke garantere noe som helst... fordi ulykker er fæle greier. Nytter lite med bilbelte hvis traileren knuser din side av bilen. Har også hørt om de som overlever fordi de er blitt kastet ut - og derfor ikke knust eller klemt i filler, men på den annen side så er det jo sikkert de som blir drept nettopp AV å bli kastet ut av bilen også. Hadde man vært synsk og visst hva slags ulykke man skulle komme ut for, så.... neida.

Men det blir som burbruk: Det vil redde svært mange hunder, men ja, jeg tenker mitt når jeg kjører langs en smal vei med sjø eller vann på den ene siden også og hundene sitter i buret bak i bilen (som jeg dog har laget ekstra dør/nødutgang til ut i kupeen). Man kan ikke sikre seg mot alt, eller forutse noe særlig utover at det gjelder å sikre seg som best man kan.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordercollien min ligger helt nede på gulvet bak førersete, så langt under førersetet som hun kommer. Så hun ligger vel rimelig trygt.

DPen, sitter i et plastbur, atlas bur faktisk. Det står fastklemmt mellom forsetet og seteryggen bak, men likavel, hadde nok vært bedre med et ordentlig bur. Atlasburet får duge til jeg får meg egen bil med plass til bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes sele er sikkere en og ha bur, i ett bur fyker jo hunden rundt om man skulle være så uhelldig og kjøre utfår.

Føler mere sikkerhet og ha sele på hundene. :icon_clapping:

Det kommer jo helt an på størrelsen på buret da. Det skal jo ikke være så stort at hunden "fyker rundt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er noen av oss som har litt mer enn en hund og som er litt større enn en middels kneip liksom.. Syns jeg ser 5 schäfere fastspent i sele i det baksetet vi ikke har.. Tror det er greit å holde seg til bur og kassebil jeg. :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen av oss som har litt mer enn en hund og som er litt større enn en middels kneip liksom.. Syns jeg ser 5 schäfere fastspent i sele i det baksetet vi ikke har.. Tror det er greit å holde seg til bur og kassebil jeg. :D

Du må jo kjøpe minibuss selvfølgelig, og en hund i hvert sete. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med seler i baksetet?

har ingen erfaring med disse selene .... er de gode og trygge?

Jeg har erfaring med selerne, på min gamle hund og de 2 jeg har nu.

Min gamle hund var med i en ulykke hvor hun sad i en sele, og hun klarede det fint, så længe selen de har på kroppen er af ordentlig kvalitet er "sikkerhedseler" til hund gode, selvfølgelig også så længe den er rigtigt indstillet til dem.

Jeg har altid strammet dem, så min hunde kun lige akkurat kan sidde op eller ligge ned, og ikke stå op og gå rundt, og det var en god ting, da min gamle hund netop ikke faldt ned af sædet men blev liggende, da en anden bil kørte ind i bagenden på min bil.

Jeg vil dog ikke anbefale den til hunde med lang ryg som dachs og bassets, netop pga af deres ryg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Nå har jeg bare skummlest igjennom innlegget.. Så tilgi meg om det har vært tatt opp inni her.. Men uansett, dere som ikke sikrer hunda i det hele tatt, eller bruker sæle, tøybyr/andre typer lette bur uten å feste dette ordentlig. En ting er at hunden blir skadet enten om den blir flaksende rundt i bilen (ut av bilen og for den sakens skyld) eller blir klemt/spiddet av disse billigbura. Tenker dere på hva som skjer med hver enektl person ellers i bilen??? En hund kan treffe mye fra bakerst i bilen og på vei fremover og evt tilbake igjen.. Kan volde stor skade for deg som sjårfø, eller med passasjer enten du sitter foran el bak. En hund kan ikke ta ansvar for seg selv, samme som et barn ikke kan det! det er din jobb som sjåfør å sikre din "last" på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes sele er sikkere en og ha bur, i ett bur fyker jo hunden rundt om man skulle være så uhelldig og kjøre utfår.

Føler mere sikkerhet og ha sele på hundene. :P

Ved å ha sele utsetter du hunden for større skade om noe skjer! det er mye i en bil som regel som kan treffe en som man ikke tenker over. folk kaster handleposer inn i bilen.. en pose med appelsiner kan være tungt nok å få i hue altså.. Mens med et traffiksikkert bur unngår du dette! Men selvfølgelig må buret være tilpasset slik at man ikke fyker rundt! det skal være minimalt med plass når man kjører, så får man heller som jeg har gjort (kjøpt dobbeltbur) og da ta ut sideveggen når hun skal stå lengre perioder i bil! Tenker ikke på at hunden min skal kunne stå, gå, å snu seg hit og dit når vi kjører, tenker sikkerhet og hun har minimalt med plass men selvfølgelig ikke pining heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...