Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid


Symra&Pippin

Recommended Posts

Det har vært noen løpetidtråder her før, men akkurat det jeg lurer på finner jeg ikke. Altså: Det finnes jo noen indikasjoner på at løpetid nærmer seg, men hvor pålitelige er de? Idag kjente jeg at Symra har blitt ganske hoven "der nede", jeg tror iallefall ikke hun har vært så bollete før. Vi snakker om en hund med masse pels her, så man må visst føle seg fram. Samtidig sniffer Pippin litt mer på henne enn før, men ikke veldig mye mer. Han går ikke etter henne og sniffer, liksom.

Jeg kom til å tenke på en oppdretter som sa i flere måneder at nå var hun sikker på at løpetiden var rett rundt hjørnet, dette var en person med flere tiårs erfaring med tisper...

Altså folkens: Hvor nøyaktig kan dere vite når tispene deres får løpetid? Går dere alltid rundt og er usikker i lange tider?

Og dette med løpetid som begynner, og som så forsvinner igjen, hvor vanlig er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det at de blir hovne er ofte et tegn på at løpetiden i alle fall nærmer seg. Men samtidig så synes jeg det alltid kommer som "julekvelden på kjerringa" når man plutselig ser blodspor på gulvet..

På samme måte som at man "alltid" venter, venter og venter i ukesvis når en tispe skal parres..

Men på voksne tisper som har hatt noen løpetider, så pleier man å kunne gjøre i alle fall en sånn nogenlunde korrekt gjetting (pluss/minus noen uker ca). Intervallene mellom dem pleier å stabilisere seg ganske bra etter 2-3 løpetider.

Så da gjelder det bare å huske på å notere ned når de har dem, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi igang! Oppdaget akkurat nå at hun blør! Dermed måtte jeg panikklese gamle tråder om løpetid. Spesielt det med hvor lenge hanner og tisper kan gå sammen. Fant en tråd der flere mente at de kunne gå sammen en ukes tid etter løpetidens begynnelse, problemet mitt er at jeg kan ikke være helt sikker på at hun begynte å blø akkurat i dag. Jeg har ikke sett noe blod før, men hun har slikket seg endel i det siste. Det hadde passet best hvis Pippin kunne vært her til 1. juledag før han flytter til Sara. Pippin virker ikke særlig interessert foreløpig. Sniffer kanskje litt ut i luften når hun svinser forbi, men er akkurat den slappfisken han bruker å være ellers.

Gjett om jeg kommer til å følge med med falkeblikk disse dagene da! Og så gøy det blir hvis han plutselig blir hyperstressa på julaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tessa gikk jeg å lurte i lang tid på om noe var i gjære. Hun var liksom så slapp, ville sove mye osv osv, men det gikk flere uker før det skjedde noe. Men hun ble ikke hoven før dagen hun begynte å blø :lol: Nå har hun blødd og vært hoven siden 8.desember om jeg husker riktig. Er riktignok ikke mye hun blør, ingen flekker på gulv osv. De jeg kjenner med hanner og tisper, bruker å skille de etter en ukes tid cirka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET at Sara sin løpetid begynner å nærme seg, ho har ikke blitt hoven ennå, MEN :

- virker mere urolig innendørs, vil gjerne sitte i vindu hele tiden for å følge med ( se om det kommer noen kjekke gutter forbi)

- tisser flere ganger enn vanlig når vi er ute på tur

- mere ukonsentrert når vi er ute å trener, vil heller stikke snuta ned i bakken å lukte

Regner med løpetiden kommer innen 2 uker hvis jeg kjenner bikkja mi godt nok :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin er fortsatt helt uinteressert i Symra. Virker helt ustressa og sniffer nesten ikke på henne. Han er så uinteressert at jeg nettopp har sjekka om hun virkelig HAR løpetid, men det har hun altså. Pippin skulle egentlig dra hjem sammen Sara i dag, men siden alt er så avslappa her, bestemte Sara seg for å bli en dag til. Jeg følger med som en hauk om Symra begynner å "by seg fram", men jeg har ikke sett noe til det heller. Er det ikke omtrent en uke ut i løpetiden at de begynner å bli noen skikkelige flyfiller?

(Pippin er ikke homse heller, jeg har opplevd at han har vært veldig interessert i løpetisper på terriertreff :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når løpetiden kommer her må vi ha kontroll på hundene, første uka så er det ikke kjempe farlig, men selv om hannen ikke viser særlig interesse kan ting plutselig skje hvis tispa er "glad" i hannen kan hun slippe han til tidligere, derfor får ikke våre hunder være løse sammen under løpetida når vi ikke er hjemme, da snakker jeg bur, låste dører osv. Men er vi tilstede får de gå sammen under oppsyn. I stådagene må hundene her i huset luftes separat, ellers får ikke hannen gjort noenting fordi han er så opptatt av tispa, ikke så rart, og mest hensynsfullt mot dem begge synes jeg..... Når løpetida dabber av igjen får de igjen være litt sammen, passer på å vaske tispa så hun ikke lukter såå godt, men de får fortsatt ikke være sammen alene før løpetida er 100% over. Jeg vil ikke ha uhell mellom mine hunder, er livredd for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er under konstant tilsyn her også. Det er vel sjette dagen av løpetiden nå, og i morgen reiser Pippin hjem til Sara. Jeg er litt overrasket over at Pippin er så rolig, hadde trodd han kom til å stresse mer med huset fullt av løpetispelukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunder reagerer veldig forskjellig på løpetid. Vi har to hanner og to tisper her hjemme, og måten hannene oppfører seg mht løpetid er som natt og dag.

Sheltien blir helt fra seg, og begynner å mase nesten et par dager FØR tispa får løpetid, og stresser seg bare mer og mer opp ettersom tisen "nærmer seg". Ganske uutholdelig, og han blir derfor plassert bort til mine svigerforeldre (som bare har hanner) i løpetidsperioder.

Basenjihannen her bryr seg døyten. Vi hadde tispebesøk av ei svensk lita høyløpsk frøken han skulle parre (Hun kom på dag 12 i løpetiden). Han viste null interesse når hun kom, så vi begynte nesten å bli bekymret. Ikke før den 3. dagen (dag 15) hun var her var han interessert, og der satt de :) (Og de har nå blitt foreldre til 6 herlige små)

Dagen etter hadde han igjen ingen interesse.

Slik er han med tispene som løper her hjemme også. Kun interessert en dag eller to. Derfor bor han hjemme hele perioden, men slik som WheatenMali sier- under oppsyn. Når vi drar bort bor de i forskjellige rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Pippin dratt på besøk til Sara. Men 8 januar drar hun bort, det er dag 20 av løpetiden (hun kan ha hatt løpetid et par dager allerede da jeg oppdaget det, hun vasket seg mye de to siste dagene før).

Hvor sannsynlig er det at den farlige perioden er over etter 20 dager? Er det sånn at hovenheten må være borte før Pipsemann kan komme hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Centa klarte for et par år siden å tjuvparre seg med en wheatenterrier-herremann da min mamma gikk på tur med henne. Det var på dag 23 i løpetiden, så jeg mente at "faren var over" og at hun kunne løpe løs. Akk ja. Det ble abortsprøyte og vet utgiter av det utsagnet.

Men- for all del. I TEORIEN skal det være forholdsvist trygt da, men følg litt ekstra med på dem, og ikke etterlat dem alene sammen de første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner også dag 21 som trygg, men man vet jo aldri.

Er jo lurt å følge med uansett.

Vet at mange starter på bla jaktprøver fra dag 21 så det er vel en tommelfinger regel ( men aldri regler uten unntak ).

Gamle hannhunden min var alltid siste mann som oppdaget at Toya hadde lfått øpetid ( muligens fordi han gikk i lukta hennes hele tiden ? Han oppdaget det gjerne en dag eller to etter at andre hannhunder reagerte på henne ) men til gjengjeld var han siste mann som innså at løpetiden var over .....

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Huff ja, løpetid er et stress her i gården. Karo oppførte seg noenklunde normalt fra dag en, men etter ca. 10 dager ble han helt gal. Det var Milas første løpetid og nå er hun nesten ferdig tror vi, for han er roligere. Så sies det at den neste løpetiden blir verre. Vi var og trekte med trehjulingen han og jeg for ledendag og da skulle han parre seg på sykkelen og på leggene mine. Tror det hang lukt igjen på sykkelen etter henne og på mine klær. Hadde med meg strøypkjetting som jeg ble nødt til å bruke til jeg fikk ham til å lyde. Jeg liker ikke den, men er man nødt så er man nødt. Noen som har gode råd hvordan man bør forholde seg best mulig under løpetiden. Skiller dem i hundegården. De har hver sin avdeling med plater mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er dessverre en konsekvens av å ha både hann og tispe - og særlig hvis hannen er eldre og uvant løpetisper når tispen flytter inn i huset.

Bortsett fra å kastrere en (eller begge), la den ene flytte vekk i den værste perioden, er det lite som virkelig hjelper på disse gutta'..

Holde de mest mulig unna hverandre KAN hjelpe, men en hannhund som har løpetispe i samme hus som seg er selvsagt fullstendig klar over dette.

Er man heldig greier gutten til en viss grad til å venne seg til at det er slikt som skjer, men noen er bare fryktelig stresset og masete denne tiden, uansett tilvenning..

Så "sov-i-ro" i ørene, håpe at naboene ikke bor så nærme, og bare late som om alt er helt normalt...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med antibjeffehalsbånd i en slik situasjon? Vil det være dyrplageri tro?

Hva i alle dager skal det være godt for? Stresset som kommer fordi tispa har løpetid vil jo ikke forsvinne - høyst sannsynlig vil det bare bli verre fordi han ikke får mulighet til å vise hva han føler uten å bli straffet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...