Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargeavl


miss mini blue dior

Recommended Posts

OT: Dette er vel som å kaste sprit på bålet for enkelte. Så det er ikke lurt å si slikt på ett offentlig fora. Forøvrig trodde jeg de skulle være vennlige mot folk og at det var viktig i forhold til egenskapene de skulle ha. Men mulig jeg blander med amstaff nå altså... at vanlig staff skal være beskyttende, mens amstaffen skal være sosial.

Nei, ikke egentlig. Det er ikke spesielt rasetypisk at en staff beskytter sin eier. De er menneskehorer på lik linje med amstaff og pit bull. Jeg sa en gang at jeg hadde hatt mer beskyttelse i en ukokt spaghetti enn i Bacon ved et eventuelt angrep, og sånn skal de være. Både amstaff og pit bull stammer opprinnelig fra staffen (den originale), og jeg kan ikke forstå hvorfor de skulle være noe annerledes. Og du har helt rett, dette er pga av rasen(e)s historie, og i min mening en veldig viktig del av individets temperament. Hunder som viste noe slags motforestillinger mot mennesker ble i rasen(e)s opprinnelse fjernet fra genpoolet, og jeg synes det er synd om den praksisen har forsvunnet. Uhemmet sosial er liksom essensen av disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar
Nei, ikke egentlig. Det er ikke spesielt rasetypisk at en staff beskytter sin eier. De er menneskehorer på lik linje med amstaff og pit bull. Jeg sa en gang at jeg hadde hatt mer beskyttelse i en ukokt spaghetti enn i Bacon ved et eventuelt angrep, og sånn skal de være. Både amstaff og pit bull stammer opprinnelig fra staffen (den originale), og jeg kan ikke forstå hvorfor de skulle være noe annerledes. Og du har helt rett, dette er pga av rasen(e)s historie, og i min mening en veldig viktig del av individets temperament. Hunder som viste noe slags motforestillinger mot mennesker ble i rasen(e)s opprinnelse fjernet fra genpoolet, og jeg synes det er synd om den praksisen har forsvunnet. Uhemmet sosial er liksom essensen av disse rasene.

Fortsetter ot: hihi stakkars lille bacon, han er helt sikkert av typen som jeg må løfte opp ungene for i fare for at de blir veltet av en overglad, hyper staff, men som til gjenngjeld begynner å hoppe på meg i ren skjær glede bare av å være i verden som kun er skapt for Bacon. Herlig virklighetsfjerne er de alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter ot: hihi stakkars lille bacon, han er helt sikkert av typen som jeg må løfte opp ungene for i fare for at de blir veltet av en overglad, hyper staff, men som til gjenngjeld begynner å hoppe på meg i ren skjær glede bare av å være i verden som kun er skapt for Bacon. Herlig virklighetsfjerne er de alle sammen!

Hehe! :D Trynes er til for å vaskes må vite! Små, store, skjeggete, hvite, svarte, blå, de diskriminerer ikke. Disse fantastiske tobente som er satt på jorden for å tilbedes! Min venninne fikk slått ut en fortann av sin glade staff engang. De er teite. lol

Sånn for ordens skyld: No biggie men, Bacon var en amstaff, hun var en tispe, hun er dessverre død og hun er intenst savnet fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slem - er det noen her som er slemme? :D

Hvis du skal leke hundeoppdretter så er det på høy tid at du tar inn over deg at dine valg, prioriteringer, kunnskaper og fornuft vil påvirke en lang rekke andre menneskers liv også.

Øhhh. Den blå fargen du er så opptatt av kommer av at genetisk sorte hunder mangler D-genet ("gen for normal mengde fargestoff. Hvis dette genet mangler, blir fargestoffet uttynnet. Da blir svart til blått, brunt til aprikos, osv. Mangel på D skriver vi som d. En blå eller aprikosfarget hund har derfor alltid samensetningen dd." - Ref Per-Erik Sundgren - et navn som du kanskje skulle google???)

Mener du dette er personangrep? Hvilken person angriper jeg, da?

det var vel ikke skrevet til deg??

ikke alle her er frekke..

så legg deg til en annen tråd, der man kan være frekke og gå til personangrep..

*vinke*

Puhhh! Takk!!

DUMT, kanskje den som leser er litt fjern..

DEN tanken har slått flere her... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banana :icon_fun: :o Fantastisk tråd! :D:o

Som eier av skepsis - rase (Les:Kamphund, oksekjemper, grevling - morder, løve/hyene - spiser osv) bør trådstarter, og undertegnede, ha fokuset på noe annet enn farve... :o

Det er vell alle oppdrettere av slike rasers logiske og fordømte plikt å vektlegge helt andre kvaliteter, om en ønsker å få drive videre avl på disse hundene i fremtiden.... :closedeyes:

Under følger et eksempel på hva jeg personlig vektlegger hos en avlshund...

1. TEMPERAMENT

2. Helse

3. Eksteriør

Hvor farve havner på en liste er jeg ikke så sikker på...men så lenge farven er en av de "godkjente" ift til rasestandarden, og ikke medfører helsemessige risikofaktorer, som nevnt av andre kloke hoder i tråden, er jeg i utgangspunktet nesten likegyldig til farver. Temperament har alltid vert mitt største fokus - det er det du skal leve med i +/- 12 år..... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du ikke vet hva du skal ta for en valp.. Hvorfor vet du ikke det??? Nå standardprisen på Staffen er la oss si 10.000 (nå vet ikke jeg hva de ligger på. bare et eksempel), så hvorfor selge den for 12,13,14,15 bare pga fargen??

Og denne tispen du skal parre, er bare valpen enda? Regner med at du skal stille henne når tiden kommer..

Du må ikke ha så store forhåpninger. I dine øyne er hun verdens vakreste, mens en dommer kan mene det motsatte og hun får ikke et evt Best i rase, gruppe, champion og alt det der.

Jeg har også planer for min hannhund, MEN om han blir Champion eller pappa vil noen valper vil tiden vise.

Så lenge det ikke er en WOW farge, som er meget sjelden, skjønner jeg ikke vitsen i å betalt en krone over standard pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du ikke vet hva du skal ta for en valp.. Hvorfor vet du ikke det??? Nå standardprisen på Staffen er la oss si 10.000 (nå vet ikke jeg hva de ligger på. bare et eksempel), så hvorfor selge den for 12,13,14,15 bare pga fargen??

Og denne tispen du skal parre, er bare valpen enda? Regner med at du skal stille henne når tiden kommer..

Du må ikke ha så store forhåpninger. I dine øyne er hun verdens vakreste, mens en dommer kan mene det motsatte og hun får ikke et evt Best i rase, gruppe, champion og alt det der.

Jeg har også planer for min hannhund, MEN om han blir Champion eller pappa vil noen valper vil tiden vise.

Så lenge det ikke er en WOW farge, som er meget sjelden, skjønner jeg ikke vitsen i å betalt en krone over standard pris.

Staffordshire bull terrier ligger på 9000-12.000 i valpepris. Og fargen blå er da ikke sjelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela sier som sagt mye fornuftig. :o

For min del er jeg litt uenig med det du sier her. Jeg ville reagert, uansett om fargen hadde vært blå eller sort eller hva det nå måtte være. Det jeg undrer meg over er at du har slike voldsomme oppdretterplaner før hunden din i det hele tatt har blitt voksen. Fire hunder skal du ha, neste hund er allerede på vei ser jeg(og hund nummer én er jo som sagt fortsatt en valp). Samtidig sier du også at dette er din første hund av rasen. Jeg ville roet meg litt ned; tatt hunden på utstilling, HD-røntget den(og evt. teste for andre arvelige sykdommer), og gjerne forsøkt meg litt i en hundesport. Om hunden så viser seg å være en fin representant for rasen(gode resultater på utstilling), med et trivelig gemytt og i tillegg har en prikkfri helse(og det bør resten av familien dens også ha), ja, da kan du vurdere å sette kull på henne. Først da kan du lete etter en hannhund som utfyller henne godt. Og om du skulle en finne en bra blå hannhund, ja da får det være en bonus, ikke noe du spesifikt leter etter.

Som sagt, ta det med ro. Når det gjelder hundeoppdrett gjelder det å skynde seg langsomt.

Lykke til :D

takk :rolleyes:

Har hatt amstaff tidligre, så vet noe hunder.. men alltid bedre med mere kunnskap :o

ser ikke noe galt i og planlegger ting fremmover, være mer bevist på hva som skal skje.. ikke ta alt på sparket og håpe på det beste.. sånn er ikke jeg..

(får blå som er brae også, far til han valpen vi skal hente har vunnert mye.. men blei ikke champion.. den andre var vist hakke bedre.. blå han også.. (er ikke ett møst at de skal bli det, vist man skal drive oppdrett.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette er jo ikke noe problem for nå har de en blå tispe valp og skal få seg en blå hannvalp. Da er det bare å starte avelen så fort valpene er kjønnsmodne. Alle vet jo det at man får best resultat når man parrer egen tispe med egen hannhund, for kennelblindhet er ikke et tema her.. De sier jo selv at de vil lære og ta i mot råd som de har fått på sonen bl.a . Da er man jo nesten å regne som ferdig utdannet da..

Jo dette innlegget er dryppende ironisk fram til hit, fordi jeg beklager å si det så ufint miss mini blue dior at avl det har du ikke filla peiling på, du bør kanskje etterstrebe deg å få mer generell hundekunnskap før du i det hele tatt drister deg til å tenke på avel. Før du hiver ut alle pigga, bør du kanskje tenke på at her inne er det folk som har holdt på med hund både som arbeids/trenings kamerater, i avel og konkurranse i flere år. Hent fram alt du har av ydmykhet og håp at du kan lære noe av disse, før du tenker tanken på avel. Det å ha hatt en hund tidligere eller å trene en valp i hverdagslydighet er ikke det samme som å ha forståelse eller kunnskap om hund.

Når det gjelder pris og farge skal jeg overlate det til de som kan det bedre enn meg; raseklubben og genetikere..

Beklager hvis du blir såret av dette, men det er min ærlige mening etter å ha lest alle innleggene i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Gråtass sin "konklusjon". Det virker ikke som om du har særlig almenn/generell kunnskap om hund engang - så å begynne med avl og oppdrett tror jeg du skal vente lenge med. Du har bare hatt én hund før, og nå skal du begynne med avl, og i tillegg vektlegger du FARGE!? For det er vel kanskje det eneste du kan noe om. Eller tror du kan noe om... Helse, temperament og eksteriør er laaangt viktigere! Tror egentlig at det er bortkastet å skrive dette, ettersom flere har prøvd uten at du har tatt det til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører/leser det man vil, det må dere jo vite folkens :rolleyes:

Jeg hiver meg på flere andre her; du er IKKE klar for å begynne med noe oppdrett, i hvert fall ikke om du ønsker et seriøst oppdrett med seriøse kjøpere. Med tanke på hvilken rase du har, er nettopp seriøsitet viktig... Farge er det MINST viktige, det er så mye annet som er viktig å prioritere før du i det hele tatt tenker på farge. Sier temperament, helse og eksteriør deg noe?

Jeg ser ikke noe poeng i å utdype ting videre enn dette, da jeg har en følelse av at det går inn det ene øret og ut av det andre uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk :rolleyes:

Har hatt amstaff tidligre, så vet noe hunder.. men alltid bedre med mere kunnskap :D

Jeg har hatt et akvarie med juvelciklider - men jeg vil ikke påstå at jeg vet særlig mye om lakseoppdrett av den grunn... :o

ser ikke noe galt i og planlegger ting fremmover, være mer bevist på hva som skal skje.. ikke ta alt på sparket og håpe på det beste.. sånn er ikke jeg..

Nå er vel ikke akkurat det å telle til 4 synonymt med å planlegge, da?

(får blå som er brae også, far til han valpen vi skal hente har vunnert mye.. men blei ikke champion.. den andre var vist hakke bedre.. blå han også.. (er ikke ett møst at de skal bli det, vist man skal drive oppdrett.. :rolleyes:

Nei - det som er et must når man skal drive oppdrett er at man starter med det aller beste avlsmaterialet man kan få - i det ligger det at man velger en valp etter best mulig foreldre...., at man velger bort de tiltenkte avlsdyra som ikke holder mål, vet hvilke avlskriterier som er viktige, har et MÅL for avlsarbeidet sitt, kan tenke langsiktig, har økonomi og ressurser til å selektere knallhardt og ta vare på de valpene man ikke får solgt, og de hundene man eventuelt får i retur, har solide mentorer, allsidig kunnskap om hund og hundehold, avl, eksteriør, mentalitet, foring og tid og krefter til å følge opp valpekjøpere i 10-12 år ved behov.

Lykke til, og gudhjelpeossvel! ... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le.. Dette er som når jeg la ut en tråd om å avle på blandingstispa mi dette.. Som jeg hadde hatt i 6 dager .. :rolleyes:

Takk gud for at jeg fikk så mye kvass kritikk fra folk her inne !

Du skriver i tidligere innlegg at du HAR fire hunder, men på hjemmesiden din står det et du SKAL ha fire Blå ? ..

Det er jo helt utrolig å avle på en hund pga en farge !

Du sier selv at du ikke vet hva du skal ta for valpene, men i begynnelsen av tråden står det jo faktisk at du har tenkt å ta 20.000 for en blå valp? Hva gjør den mer verdt enn en Brindle?

Selvom sånt gjøres i Englang, så bor du i Norge !

Og det er faktisk satt en "standard" pris på di fleste raser ! .. Det blir som at en svart/hvit Border Collie.. (Normalt på denne tid ligger en BC-valp til 6000,- nok !) .. Om man avler Blue Merle BC valper så kan man ta en tusenlapp eller to, extra da eller?

Det er så lavmål ! Utrolig synd du ikke ser det selv ! Men når jeg ser hvordan du skriver.. Hvilke planer du i det hele tatt har ...

Jeg blir så sint at jeg dirrer :wallbash: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga deg (som tydeligvis skal ta mere for en valp) prisene er så høye på enkelte raser. Fordi de ytnytter markedet.. Om litt så selger de kanskje svarte Groenendael valper med fire hvite labber for 15??? Det er ikke ofte de har fire hvite labber, men det er langt i fra sjeldent.

Aha. Det skal jeg begynne med. Avle på hvite avtegn *le*.

Jeg tviler ikke på deg som hundeeier. Du er sikkert ei normal dame, med en fin hund. Men å begynne med oppdrett, tror jeg ikke er tingen. Hunden din er jo bare liten, og mye kan skje innen den tid. Det er jo en stund til dere kan få valper, og kanskje du har tatt til fornuften og skal avle på alle slags farger :D Vi får håpe du har mere kunnskap innen den tid hvertfall.

Jeg syns det å ha fem kattunger i hus er travelt. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga deg (som tydeligvis skal ta mere for en valp) prisene er så høye på enkelte raser. Fordi de ytnytter markedet.. Om litt så selger de kanskje svarte Groenendael valper med fire hvite labber for 15??? Det er ikke ofte de har fire hvite labber, men det er langt i fra sjeldent.

Aha. Det skal jeg begynne med. Avle på hvite avtegn *le*.

Jeg tviler ikke på deg som hundeeier. Du er sikkert ei normal dame, med en fin hund. Men å begynne med oppdrett, tror jeg ikke er tingen. Hunden din er jo bare liten, og mye kan skje innen den tid. Det er jo en stund til dere kan få valper, og kanskje du har tatt til fornuften og skal avle på alle slags farger :D Vi får håpe du har mere kunnskap innen den tid hvertfall.

Jeg syns det å ha fem kattunger i hus er travelt. hehe.

takk for det :rolleyes:

skal jo sefølgelig vente med og avle, trenger mer kunnskap om det.(lærer med tiden) heldigvis har jeg god tid.

har ikke sakt at jeg skal begynne i morgen.

eller at jeg skal selge overpriset valper, bare lurte på om blå var dyrer her i norge..

vet at staff ligger på mellom 9 til 12 tusen.. så hva jeg skal ta aner jeg ikke før valpene er født. blir jo inne i den ramma.

om ikke annet skjer innen da.

fem kattunger, ja da har du litt og stri med.. klatring i gardiner osv.. sikkert veldig søte :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært inne på siden din å tittet...

Er ikke meningen å være slem, men jeg ville nok aldri kjøpt en valp fra deg.. For det første syns jeg hele greia med at neste hund skal hete Playboy er temmelig merkelig.. Uten å vite noe mer om deg, så ser jeg for meg deg som en puppe-dame med langt blondt hår... :D

I tillegg heter du miss mini blue dior her inne, og det lyser jo ikke akkurat av seriøsitet.. Navnet går liksom under samme kategori som fjortisjentene her inne, som velger å bytte nick når de blir litt eldre..

Når det er sagt, så er det absolutt ikke sikkert du mener å fremstå som useriøs. Men folk ute i denne verden (inkludert meg dessverre) har mange fordommer, og om man skal være oppdretter bør man gjøre litt mer for å framstå som seriøs og voksen. Spesielt som ung person har man enda mer å "bevise" for å fremstå som seriøs.. De fleste oppdrettere (som jeg vet om) er litt oppi åra (30, 40, 50 + :o ) og da får folk flest lettere rett inntrykk av personene, at de er voksne og seriøse, og har lettere for å ta dem på alvor..

Ellers så syns jeg det er kjempe bra om du tar til deg det folk her inne skriver, og i de siste innleggene dine virker det som at du gjør det.. ^_^ Ro deg ned litt med planene, bli medlem på et staffe forum (om det finnes sånt), der kan du sikkert lære enda mer som er nyttig for ditt fremtidige avlsarbeide..

PS, om du sliter med dystleksi så kan du prøve å lese gjennom innleggene dine et par ganger ekstra før du poster dem, det gjør en kamerat av meg som har dystleksi, og det hjelper litt på.. :o Jeg er også dårlig til å ordlegge meg, høres liksom bra ut i hodet, så jeg pleier å lese gjennom noen ganger før jeg poster, er ikke alltid det hjelper, men henner jeg klarer å luke ut merkelige formuleringer.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare legge til en liten ting her (igjen :D ) du sier at pappaen til den kommende valpen din har vunnet mye? men hvis den har vunnet så mye hvorfoe er den da ikke champion? Har du en god nok hund skall det ikke ta lang tid før du for en champion. Og å i det hele tatt benytte avlhanner som ikke er championer (og i følge bildet på hjemmesiden synes jeg heller ikke at hann er all verdens rasetypisk heller) Han virker for meg altfor stor og grov alla amstaff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært inne på siden din å tittet...

Er ikke meningen å være slem, men jeg ville nok aldri kjøpt en valp fra deg.. For det første syns jeg hele greia med at neste hund skal hete Playboy er temmelig merkelig.. Uten å vite noe mer om deg, så ser jeg for meg deg som en puppe-dame med langt blondt hår... :D

I tillegg heter du miss mini blue dior her inne, og det lyser jo ikke akkurat av seriøsitet.. Navnet går liksom under samme kategori som fjortisjentene her inne, som velger å bytte nick når de blir litt eldre..

Når det er sagt, så er det absolutt ikke sikkert du mener å fremstå som useriøs. Men folk ute i denne verden (inkludert meg dessverre) har mange fordommer, og om man skal være oppdretter bør man gjøre litt mer for å framstå som seriøs og voksen. Spesielt som ung person har man enda mer å "bevise" for å fremstå som seriøs.. De fleste oppdrettere (som jeg vet om) er litt oppi åra (30, 40, 50 + :o ) og da får folk flest lettere rett inntrykk av personene, at de er voksne og seriøse, og har lettere for å ta dem på alvor..

Ellers så syns jeg det er kjempe bra om du tar til deg det folk her inne skriver, og i de siste innleggene dine virker det som at du gjør det.. ^_^ Ro deg ned litt med planene, bli medlem på et staffe forum (om det finnes sånt), der kan du sikkert lære enda mer som er nyttig for ditt fremtidige avlsarbeide..

PS, om du sliter med dystleksi så kan du prøve å lese gjennom innleggene dine et par ganger ekstra før du poster dem, det gjør en kamerat av meg som har dystleksi, og det hjelper litt på.. :o Jeg er også dårlig til å ordlegge meg, høres liksom bra ut i hodet, så jeg pleier å lese gjennom noen ganger før jeg poster, er ikke alltid det hjelper, men henner jeg klarer å luke ut merkelige formuleringer.. :o

Dette blir litt personlig og OT, men henger meg på Helles kommentarer:

Et tips er å skrive svaret i word og benytte seg av rettefunksjonen der, før du klipper svaret tilbake her - for å kvitte seg med de værste skrivefeilene (Jeg har også dysleksi :o).

Angående hjemmesiden er jeg enig med Helle (her også kun ment som konstruktiv kritikk) - hvis du ønsker å fremstå som en seriøs oppdretter, ville jeg opprettet eks en blogg itillegg hvor man kan legge ut personlige bilder, tekst og annet som ikke har med hunder å gjøre. Husk at alle som dumper innom siden vil danne seg et inntrykk av deg gjennom siden (beretiget eller ikkke...) basert innehold av tekst, valg av bilder - men også så banale ting som fargevalg og fonter. Bruk derfor god tid og tenk nøye gjennom hva du legger ut på siden fordi det vil påvirke folk inntrykk av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt personlig og OT, men henger meg på Helles kommentarer:

Et tips er å skrive svaret i word og benytte seg av rettefunksjonen der, før du klipper svaret tilbake her - for å kvitte seg med de værste skrivefeilene (Jeg har også dysleksi :D).

Angående hjemmesiden er jeg enig med Helle (her også kun ment som konstruktiv kritikk) - hvis du ønsker å fremstå som en seriøs oppdretter, ville jeg opprettet eks en blogg itillegg hvor man kan legge ut personlige bilder, tekst og annet som ikke har med hunder å gjøre. Husk at alle som dumper innom siden vil danne seg et inntrykk av deg gjennom siden (beretiget eller ikkke...) basert innehold av tekst, valg av bilder - men også så banale ting som fargevalg og fonter. Bruk derfor god tid og tenk nøye gjennom hva du legger ut på siden fordi det vil påvirke folk inntrykk av deg.

sikkert noen som kommer til og hakke på meg nå, siden jeg gjentar meg selv.. hjemmesiden er langt fra ferdig.

vet hvordan enn wedside skal se ut.

samboren min har jobbet med det i mange år, laget sider for privat personer, hundeklubber og bedrifter.

når siden er helt complett, vil du se stor forandinger og kanskje bli fasinert.. hvem vet, smiler.

og dømme etter utsende (bilde), feil i mine øyne. det sier lite om meg som person.

men missunnelse skaper ofte uro blandt folk.. (sier ikke at du er det)

Kan jeg bare legge til en liten ting her (igjen :o ) du sier at pappaen til den kommende valpen din har vunnet mye? men hvis den har vunnet så mye hvorfoe er den da ikke champion? Har du en god nok hund skall det ikke ta lang tid før du for en champion. Og å i det hele tatt benytte avlhanner som ikke er championer (og i følge bildet på hjemmesiden synes jeg heller ikke at hann er all verdens rasetypisk heller) Han virker for meg altfor stor og grov alla amstaff.

Det er fordi han hadde for grå snute.. mor har riktignok ikke det.

han er en "short leggs" så han er overhodet ikke får stor i følge rasestandaren.

for stor? det er jo muskelbunter, får det av mye trening ^_^ noe de vi skal kjøpe av legger stor vekt på.

Nå har jeg vært inne på siden din å tittet...

Er ikke meningen å være slem, men jeg ville nok aldri kjøpt en valp fra deg.. For det første syns jeg hele greia med at neste hund skal hete Playboy er temmelig merkelig.. Uten å vite noe mer om deg, så ser jeg for meg deg som en puppe-dame med langt blondt hår... :o

I tillegg heter du miss mini blue dior her inne, og det lyser jo ikke akkurat av seriøsitet.. Navnet går liksom under samme kategori som fjortisjentene her inne, som velger å bytte nick når de blir litt eldre..

Når det er sagt, så er det absolutt ikke sikkert du mener å fremstå som useriøs. Men folk ute i denne verden (inkludert meg dessverre) har mange fordommer, og om man skal være oppdretter bør man gjøre litt mer for å framstå som seriøs og voksen. Spesielt som ung person har man enda mer å "bevise" for å fremstå som seriøs.. De fleste oppdrettere (som jeg vet om) er litt oppi åra (30, 40, 50 + :o ) og da får folk flest lettere rett inntrykk av personene, at de er voksne og seriøse, og har lettere for å ta dem på alvor..

Ellers så syns jeg det er kjempe bra om du tar til deg det folk her inne skriver, og i de siste innleggene dine virker det som at du gjør det.. ^_^ Ro deg ned litt med planene, bli medlem på et staffe forum (om det finnes sånt), der kan du sikkert lære enda mer som er nyttig for ditt fremtidige avlsarbeide..

PS, om du sliter med dystleksi så kan du prøve å lese gjennom innleggene dine et par ganger ekstra før du poster dem, det gjør en kamerat av meg som har dystleksi, og det hjelper litt på.. :o Jeg er også dårlig til å ordlegge meg, høres liksom bra ut i hodet, så jeg pleier å lese gjennom noen ganger før jeg poster, er ikke alltid det hjelper, men henner jeg klarer å luke ut merkelige formuleringer.. :o

nå vet ikke jeg hva du mener med puppedame?

er ikke noe særlig begeistret for såkalte "glamormodeller" ikke helt min greie. skal ikke utale meg mer om det. du skjønner sikker hva jeg mener.. :rolleyes:

jeg blei kalt miss mini tidligre, så la det navnet over på hunden min.. sier bare dior til henne.. (dior er etternavn, ikke pga kristian dior. parfymen) dumt og dømme etter utsende, om man er tykk,tynn,pen eller mindre pen så har det ikke noe med personlighet og gjøre.

ønsker og bli tatt seriøs, står ikke noe om meg på siden enda.. når det kommer vil du kanskje få ett annet syn.(skinnet kan bedra)

vil også stå mye om treningen til dior. (klikktrening blandt annet, noe som jeg for tiden holder på og sette meg inn i)

tar til meg hva noen sier, blandt annet deg. synes noe av det kom litt ut av det jeg spurte om.. og heller rakke ned på meg som evt oppdretter og min hjemmeside som overhodet ikke er ferdig.. men mange gode råd har jeg tatt til meg. er ikke her får og leke.. vil komme i kontakt med andre seriøse folk. liker andres synspunkter osvosv..

lærer hele tiden nye ting

ja skal lese nøyere før jeg legger til svarene mine .beklager det, sett selv at det er litt rot..

smiler

Trippelpost brug siterings funktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dora b: Å i det hele tatt benytte avlshanner som ikke er champions: Tror du championater går i arv? Hadde det bare vært så enkelt- og så kjedelig! Å la seg blende av flotte titler og tro at det garanterer flotte valper, er bare en av fellene nye oppdrettere går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Off Topic.

Jeg syns det var litt drøyt å komme med den 'blonde' kommentaren over her.

Fordi vi er på et forum(internett)så behøver man ikke å være ufine.. Tror ikke du hadde sagt det face to face. (?)

Det er vel ikke den første kommentaren her inne som er litt på kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Gråtass sin "konklusjon". Det virker ikke som om du har særlig almenn/generell kunnskap om hund engang - så å begynne med avl og oppdrett tror jeg du skal vente lenge med. Du har bare hatt én hund før, og nå skal du begynne med avl, og i tillegg vektlegger du FARGE!? For det er vel kanskje det eneste du kan noe om. Eller tror du kan noe om... Helse, temperament og eksteriør er laaangt viktigere! Tror egentlig at det er bortkastet å skrive dette, ettersom flere har prøvd uten at du har tatt det til deg.

det eneste jeg kan, ehh vel det var dine små søte ord. ler lattermildt av deg.

er ett målbevist par som lever nok så bra til og være så unge..

får reist mye, opplevd mye.. så vet ikke med deg.

og at jeg ikke har generel kunnskap om hund er vel litt og ta i etter som jeg har spurt om farge (blå) noe som er negativt på enkelte raser.. her håper jeg "hanne" kan komme inn og fortelle litt om det, smiler.

har jeg nevt at jeg skal KUN avle for fargen skyld?

hvor står det? noe jeg ikke har fått med meg.

har jeg sakt at jeg gir f i helsa til hunden?

at enkelte har fått for seg det, er ikke mitt bord.

noe ikke vi gir blanke i.

ja har hatt en hund før, (må man ha ett drøss får og lære?? hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dora b: Å i det hele tatt benytte avlshanner som ikke er champions: Tror du championater går i arv? Hadde det bare vært så enkelt- og så kjedelig! Å la seg blende av flotte titler og tro at det garanterer flotte valper, er bare en av fellene nye oppdrettere går i.

Kjære deg jeg er opdretter og nei jeg ville ikke valgt en hann hund til min rase som ikke var champion det hadde ikke kommet på tale. Når det er gjort så hadde jeg begynnt å se meg om de som passet til min tispe og så temperamang og så om jeg i det hele tatt synes han er fin. På mitt siste kull planla jeg det hele i 2 år og reiste 2500 km for den perfekte hannhunden. Og kullet ble flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...