Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargeavl


miss mini blue dior

Recommended Posts

Miss mini blue dior er en blue staff

noen med samme type?

gøy og kommet i kontakt med andre blue staffer :rolleyes:

Hva synes dere om og avle frem en bestemt farge på bikja deres?

Avle bikjene til og bli større eller mindre?

Hvem gjør sånt? Kjenner mange som driver med oppdrett blandt annet på pomeranien. Der blir noen store, andre små. Der går man også etter hvordan hunden ter seg og ser ut.

Men vi skal avle frem best mulige egenskaper ved hjelp av råd og veiledning av andre. Samt egen erfaring over tid. Det er sånn alle startet. Ikke avle for å få større eller mindre!

Vi vil ha valper som blir vanlige staffer, noen vil alltid være bli større, andre mindre. Ikke alle er perfekte som mennesker heller, men det håper jeg aldri skjer heller.

Argentinsk Dogo f.eks skal være hvite, er det feil og avle frem kun 1 farge da? Hva med ønskene, friheten til å velge hva man ønsker selv.

Synes det er mye tullete greier her som har gått langt utenom emnet. Som handlet om å få råd, andre gode synnspunkter som vi kan lære av. Seriøse forslag fra mennesker som ikke er sneversynte. Trangsynte, og lite bereist i verden. Verden er større en lille miljøet i Norge. Og aksepter at andre kan gjøre ting på sin måte, og gjøre det vellykket.

Man fornuftige ting som blir sagt på disse trådene, det tar vi til ettertanke. Vi er glade for råd og tips som kan hjelpe oss til å bli enda flinkere.

husk dette er ett disksjonsforum

må være lov til og spørre om ting, uten at folk flipper helt ut..

vil bare vite hva folk flest synes om forskjellig ting.. ikke værre enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Blå er en farge, ingenting mer. En blå er verdt akkurat like mye som en fawn, eller en brindlet eller en sort.

Det er en farge mange liker, og det begynner å poppe opp oppdrettere som ønsker å avle fram blå. Du gir inntrykk av å være en av dem? Å avle basert på farge er ikke god avl. Blå er ikke uvanlig, det har vært mange kull i Norge med blå valper. Jeg kjenner flere blå staffer. Det er en utvasket versjon av svart, intet mer intet mindre.

Å skulle betale mer for en valp på grunn av farge er idioti, innland eller utland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heey labbis du kan se bilder på hjemme siden..

du kan jo den, smiler

Vi skal avle for å få frem fine linjer, men de skal være Blue. Hadde du hatt råd hadde du sikkert kjøpt en du og. Man skal avle for kjærligheten til selve rasen og hunder. Å få penger igjen for alt man bruker på hunden er er greit å få med samtidig hvis alt går som det skal. Men viktigst er at vi liker den fargen, den hunden. Og de som ønsker maken, kan vi bistå med dette. Men vi vil ikke selge til hvem som helst, fordi vi ønsker ikke at våres hunder skal komme i hendene på feil mennesker. Liker man en bestemt farge, og bestemt hund. Etterspørselen er stor, så øker prisen også. Slik er markedet, alt er priset her i verden. Alle har forskjellig smak, og folk betaler det de har lyst til som de synes det er verdt. Da må de få lov til det. Vi betalte 25000,- for å hente ho, og selv hvis ho ikke hadde fått valper. Så er jeg veldig fornøyd og synes pengene var verdt det. Ville også gjort det igjen for å få en slik hund med de karakterene og linjene den har. La alle få lov til å bestemme hva de vil, uten å kalle de idioter. Folk er forskjellig, det er slik verden er skapt. Mange hunde eiere og oppdrettere er så trangsynte, de unner ikke andre glede eller lykke. De snakker tåpelig om andre pgav misunnelse. Alle dyr er like gode, men markedet bestemmer prisen. Alle synes de sin egen hund er fin, fordi det er sånn de ville ha. Uavhengig av farge, rase og hvor mange champions den har i slekta.

til lill, jo får kommer ann på hvem som leser

mange oppfatter ting feil så greit og understreke at det ikke er ett parringstreff..

mini

*Trippelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ALDRI hatt et avtalt parringstreff i sonens historie, og man avtaler IKKE "parringstreff" her eller..

ingen har vel gjort det heller? ^_^

Bare sånn et tips...

Vil man bli tatt seriøst, så er det kanskje en fordel å ikke kalle de man diskuterer for "ikke så smarte"

jo når man ikke klarer og tenke på flere ting samtidig, og kan utale seg slikt så er ikke det mye smart.

skal avle frem gode hunder bare at vi ønsker ikke og parre med andre farger.

tar ikke hvem som helst hundhand bare for at den er blå! :P you see...

Dere skal avle frem bare blå hunder dere da eller? Hva med de som liker sort best da? Skal de også bare avle sorte hunder,og kalle de black staff? Og deretter ta 20.000kr for dem?

trur neppe du ville fått 20.000 kr for de

men ja mange som kun avler på sorte også.... :P

kommer jo ann på hva man liker av farge.. sefølgelig man parrer ikke med hvem som helst bare for og få frem farge og driter i alt annet! det sier jo seg selv..

Vi liker en spesiell farge, du liker en annen. Du velger selv hva du er villig til å betale for å få en bikje som er litt utenom det vanlige hvis det er det du ønsker. Vi valgte det, du også klarer å ta et valg om dette. Vi har lært veldig mye siden vi fikk oss staff, vi har lest bøker. Snakket med mange som har det, her i Norge, England, Sverige, Danmark. Vi ønsker å få andre synspunkter som er seriøse og voksne. Husk at Lille Norge er et lite marked, lite miljø. England har litt mer å by på av oppdrettere, og historie om staffer. Der har de også mye høyere priser, fordi folk velger å betale det for dem. Tilgangen er liten, etterspørselen er stor. Vi valgte selv å betale 25000,- for å få ho. Dette med reiseutgifter, ekstra utgifter til veterinær for foreldrene og ho. Selve hunden kostet oss 12000,- .Fordi da fikk vi en meget bra stammtavle, fra gode kjærlige oppdrettere. Vi har aldri tenkt over den prisen, og er kjempefornøyd med valget vi tok. Selv hvis ho ikke får valper, så hadde det ikke gjort noe. Fordi vi vil kun hennes beste. Vi har trent ho opp til å bli lydig, brukt mye tid på ho. Fulgt henne opp med alt som trengs. Brukt mye penger på mat, grise ører, leker, baller, seng, bilbelte, hundebånd og halsbånd. Gnagebein, kjøtt fra slaktern, flere hundebur. Veterinær kostnader for vaksiner, helsesjekk og mer som kommer. Og hvis andre som er så glad i hunder vil ha en sånn så kan vi enten hjelpe de med å hente i England. Ser ikke på det som en konkurranse om hvem som har hvem hund. Synes det er positivt at andre får samme hund som oss elelr andre hunder. Vi kjenner flere oppdrettere der, og har finni mye informasjon om hvordan og hva man bør tenke på ved kjøp. Det er mye arbeid, men man får en lykkelig slutt. Vi kritiserer heller aldri andres hunder, fordi de er like mye verdt. Alle velger den hunden de liker best, og synes er finest. Vi er også stor fornøyd med at nye hundeloven kommer, fordi da får ikke hvem som helst lov til å holde på med dyr. De skal bli tatt like godt vare på som et barn, man velger å ta et ansvar for et annet liv. Da skal man pleie det, og gi det masse kjærlighet og tid. Trygghet og la det vokse å utvikle seg godt.

Man trenger ikke å være dømmende, men være åpne for andre ting. Vær heller glad på andre vegne, og lykke. Det er vi...

Er det ikke betimelig å stille spørsmål vedrørende avl når noen ønsker å avle på hund ? Og hvorfor er det mest talende innlegget i "debatten" tatt bort ?

er det dumt og få høre seg hva andre synes om priser?

om de burde bli solgt til vanlig pris eller mere?

dumt og få flere råd?

komme i kontakt med andre staffer?

eller at vi vil bare ha blue staff? med bra linjer?

kan jeg få se bilde?

se på hjemmesiden :P

Blå er en farge, ingenting mer. En blå er verdt akkurat like mye som en fawn, eller en brindlet eller en sort.

Det er en farge mange liker, og det begynner å poppe opp oppdrettere som ønsker å avle fram blå. Du gir inntrykk av å være en av dem? Å avle basert på farge er ikke god avl. Blå er ikke uvanlig, det har vært mange kull i Norge med blå valper. Jeg kjenner flere blå staffer. Det er en utvasket versjon av svart, intet mer intet mindre.

Å skulle betale mer for en valp på grunn av farge er idioti, innland eller utland.

ja det var din mening... :o

Jeg tipper staffe-folket er overlykkelig over å få en slik kunnskapsrik og innsiktsfull oppdretter i sine rekker...

takk for det, snilt av deg.

Vi liker en spesiell farge, du liker en annen. Du velger selv hva du er villig til å betale for å få en bikje som er litt utenom det vanlige hvis det er det du ønsker. Vi valgte det, du også klarer å ta et valg om dette. Vi har lært veldig mye siden vi fikk oss staff, vi har lest bøker. Snakket med mange som har det, her i Norge, England, Sverige, Danmark. Vi ønsker å få andre synspunkter som er seriøse og voksne. Husk at Lille Norge er et lite marked, lite miljø. England har litt mer å by på av oppdrettere, og historie om staffer. Der har de også mye høyere priser, fordi folk velger å betale det for dem. Tilgangen er liten, etterspørselen er stor. Vi valgte selv å betale 25000,- for å få ho. Dette med reiseutgifter, ekstra utgifter til veterinær for foreldrene og ho. Selve hunden kostet oss 12000,- .Fordi da fikk vi en meget bra stammtavle, fra gode kjærlige oppdrettere. Vi har aldri tenkt over den prisen, og er kjempefornøyd med valget vi tok. Selv hvis ho ikke får valper, så hadde det ikke gjort noe. Fordi vi vil kun hennes beste. Vi har trent ho opp til å bli lydig, brukt mye tid på ho. Fulgt henne opp med alt som trengs. Brukt mye penger på mat, grise ører, leker, baller, seng, bilbelte, hundebånd og halsbånd. Gnagebein, kjøtt fra slaktern, flere hundebur. Veterinær kostnader for vaksiner, helsesjekk og mer som kommer. Og hvis andre som er så glad i hunder vil ha en sånn så kan vi enten hjelpe de med å hente i England. Ser ikke på det som en konkurranse om hvem som har hvem hund. Synes det er positivt at andre får samme hund som oss elelr andre hunder. Vi kjenner flere oppdrettere der, og har finni mye informasjon om hvordan og hva man bør tenke på ved kjøp. Det er mye arbeid, men man får en lykkelig slutt. Vi kritiserer heller aldri andres hunder, fordi de er like mye verdt. Alle velger den hunden de liker best, og synes er finest. Vi er også stor fornøyd med at nye hundeloven kommer, fordi da får ikke hvem som helst lov til å holde på med dyr. De skal bli tatt like godt vare på som et barn, man velger å ta et ansvar for et annet liv. Da skal man pleie det, og gi det masse kjærlighet og tid. Trygghet og la det vokse å utvikle seg godt.

Man trenger ikke å være dømmende, men være åpne for andre ting. Vær heller glad på andre vegne, og lykke. Det er vi...

Komplett redigering

Hurtigredigering

Post i dette emnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at kennelblindhet er en utbredt sykdom.

Dette er tispen som du selv har innrømt er altfor stor for rasestandarden, og som blir misforstått med en amstaff?

Hva gjør henne god nok til å avle på? Tja sånn bortsett fra fargen da... Blue is a fad, og det har vært starten på slutten for en rase jeg er veldig glad i.

Vet du hva som skjer når du dobler opp på blå i mange generasjoner?

Hva gjør stamtavlen hennes "meget bra" forresten? Engelskmennene er kjent for å ikke helseteste sine staffer i noen særlig grad. Og du har selv sagt at de avler fram store hunder. Hva er registreringsnummeret hennes?

Det er rart du reagerer på at folk synes dette er en dårlig ide. Å putte blå som et av dine avlsmål vitner om uvitenhet, og det er trist for rasen. Og ja, det er like ille om dette er en tendens om det er en annen farge det gjelder.

Standarden for staff sier at nesebrusken skal være svart, og en blå hund har blå nese. Det vil si at du faktisk avler bort fra standarden. Du introduserer feil i rasen, og om du ønsker å produsere rasetypiske hunder (som faktisk bør være et minstemål i all raseavl i) burde du faktisk avle vekk fra blå.

Det er rasen som bør stå i sentrum i avl, ikke ditt egoistiske syn på en farge du synes er fin og som du tror er sjelden.

Det du skriver om utgifter, tid og trening du har lagt i din hund? Vel, det gjør vi alle. Det er liksom hundehold det. Det betyr ikke at man trenger å avle.

Jeg sier som min oppdretter: "Alle vil parre. Ingen vil avle."... :o Det er tragisk.

Ok. Nå har jeg tatt en titt på hjemmesiden din.

Hunden din er ikke registrert i kennelklubben engang? Du vet at hun ikke oppfyller dokumentasjonskravene satt av myndighetene for å bevise at hun ikke er av farlig rase? På en såpass stor hund kan det være en sjanse å ta. Hvordan får du registrert avkom i kennelklubben når mor ikke er registrert?

Og stamtavlen hennes viser at opphavet hennes kun er testet for L2HGA. Ingen HD resultatet, og ingen championater så langt øyet kan se. Hva vet du om hvilke svakheter linjene hennes har av sykdommer? Hva med andre svakheter?

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksfunkjonen. Mod. Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville gjerne hatt hva du legger i gode linjer jeg?

og hvorfor akkuratt gråblå hunder er sånn kjempe bra?

For meg virker det ikke som om at du tenker særlig langt utover selve fargen, og fra den andre tråden jeg har lest av deg, er at den ene blå tispa di blei missforstått som en amstaff, er ikke hun forstor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha såpass mye for hundene? Greit at noen kanskje er villig til å betale det, men det er ofte useriøse kjøpere slik jeg har forstått, da de ikke forstår at det faktisk ikke burde være nødvendig. For oppdrettere burde det være avlen som betyr alt, ikke det å tjene masse penger. Jeg kjenner mange oppdrettere som har ekstremt gode hunder, allikevel selger de hundene til samme pris som de fleste andre innen rasen (nå høres det ikke ut som hundene dine er ekstremt gode heller). Det er ikke pengene som betyr noe for dem, men at de får mange henvendelser så valpene får perfekte eiere.

Dette minner meg litt om måten disse teacup hundene blir avlet på. De blir avlet fordi de er mindre og dermed mer spesielle, og derfor prøver oppdretteren å kreve ekstra mye penger for de (selv om de egentlig ikke har noe positivt å tilføre rasen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kommentere avlen din eller noe som helst - men det som irriterer meg er at du endrer innleggene dine! Kunne ikke bare første-innlegget stått slik det sto? Så er det lettere for nye lesere å forstå hva "debatten" handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er vanlig å fokusere på en farge når folk avler på kaniner, spesielt i begynner-fasen av oppdrettet. Men når det gjelder hunder, så skjønner ikke jeg helt hvorfor man vil avle på kun en farge..? Det er jo så mye annet som er så utrolig mye viktigere enn farge! Men det er sikkert et spennende prosjekt å gjøre det vanskeligere for seg selv i oppdrettet, med å avle på kun en farge (når man har flere å velge i), siden utvalget av avlsdyr begrenser seg ved å gjøre det.

Edit: skjønner ikke helt hva som skjer, flere diskusjoner er slått sammen. Dette var et svar på hva jeg mener om fargeavl, tror jeg hvis jeg ikke husker helt feil. Hadde ikke lest andre innlegg da jeg svarte, og skjønner jo nå at det dreier seg om noe litt annet.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blue er ikke en skjelden type..hehe :o

skrev at mange trur at henne er amstaff, siden det er vanskelig og se forskjell når de er VALPER..

og nei valpen våres er ikke altfor stor i følge rasestandaren..

blandet høyden, så hu blir ikke høyere enn normalt.. foreldrene er ikke det iallfall.. :rolleyes:

Vet du hva som skjer når du dobler opp på blå i mange generasjoner?

nei fortell det du??

Engelskmennene er kjent for å ikke helseteste sine staffer i noen særlig grad.

Ikke ta alle under samme tak,finnes nok av de i norge også.. så kom med bedre argument en det der.

og man sjekker jo sefølgelig om alt er følgt opp av den man kjøper valp av.. det sier jo seg selv..

Det er rart du reagerer på at folk synes dette er en dårlig ide. Å putte blå som et av dine avlsmål vitner om uvitenhet, og det er trist for rasen.

hva er trist med det?

avler førstogfremt på at helsa er god,godt gemytt også vidre. finner blue med det også skjønner du!

Standarden for staff sier at nesebrusken skal være svart, og en blå hund har blå nese.

ikke alltid, mange blå med sorte snuter.. du kan også få sorte staff med grå snuter...

*fiksa quoter av mod Tijon*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også vært greit om du giddet å quote så folk ser hvem du diskuterer med ^_^ Går ut fra at det er Mari?

EDIT: Lurer også litt på dette: Du skriver at du driver oppdrett av rasen - men du har bare en valp på 5 mnd? Hvordan kan du vite at hun blir god nok for avl? Selv om foreldrene er gode eksemplarer for sin rase betyr ikke at din valp blir det, men det vet du sikkert. Også venter du en ny valp, om jeg har forstått det riktig? Og du har tenkt å drive avl på begge?

Veldig OT i følge første-innlegget, men nå har jo diskusjonen tatt denne vendingen, så jeg bare spør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville gjerne hatt hva du legger i gode linjer jeg?

og hvorfor akkuratt gråblå hunder er sånn kjempe bra?

For meg virker det ikke som om at du tenker særlig langt utover selve fargen, og fra den andre tråden jeg har lest av deg, er at den ene blå tispa di blei missforstått som en amstaff, er ikke hun forstor da?

spute om farge

glem at jeg har blå, kan like godt være sort..

Nok engang mange trur valpen min er amstaff, fordi det er vanskelig og se forskjell når de er så små..

SÅ NEI HU ER IKKE FOR STOR! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren fargeavl går alltid utover et eller annet, så nei, det er jeg ikke spesielt begeistra for. Har sett tilfelle både på hest (Islandshest og vindóttfarge i ymse varianter) og hos sheltie (sort/hvit eller bifaktorert om man vil), og det skal svært godt gjøres å både få til disse fargene bra og samtidig ta vare på andre gode/viktige egenskaper. Fargen kommer til slutt som en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...