Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargeavl


miss mini blue dior

Recommended Posts

Kjære deg jeg er opdretter og nei jeg ville ikke valgt en hann hund til min rase som ikke var champion det hadde ikke kommet på tale. Når det er gjort så hadde jeg begynnt å se meg om de som passet til min tispe og så temperamang og så om jeg i det hele tatt synes han er fin. På mitt siste kull planla jeg det hele i 2 år og reiste 2500 km for den perfekte hannhunden. Og kullet ble flott!

Kullet ble helt sikkert flott, men det kunne det jo faktisk blitt selv om far og/eller mor ikke var champion! Det finnes flere grunner til at en hund ikke er champion (utenom de som faktisk ikke er bra nok). F.eks at eieren ikke drar land og strand rundt på jakt etter NKK-certet. Her oppe i nord er det f.eks bare to NKK-utstillinger i året og mange om beinet.

Det holder vel at hunden er av championkvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar
sikkert noen som kommer til og hakke på meg nå, siden jeg gjentar meg selv.. hjemmesiden er langt fra ferdig.

vet hvordan enn wedside skal se ut.

samboren min har jobbet med det i mange år, laget sider for privat personer, hundeklubber og bedrifter.

når siden er helt complett, vil du se stor forandinger og kanskje bli fasinert.. hvem vet, smiler.

og dømme etter utsende (bilde), feil i mine øyne. det sier lite om meg som person.

men missunnelse skaper ofte uro blandt folk.. (sier ikke at du er det)

Fremdeles OT:

Jeg er enig med deg her, men at det ikke er "rett" å dømme etter utseende betyr ikke at det ikke foregår... Jeg snakker ikke om spesifikke bilder av deg - men på et generelt grunnlag er det (desverre?) helt naturlig at folk som ikke kjenner deg fort danners seg et bilde gjennom hva man skriver, hvordan man skriver det og evenuelle bilder man legger ut.

Siden er fint laget den :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg... Våres hund er ikke kamphund selv om det ligger i blodet fra langt tilbake.

Men de er beskyttende mot eierne slik som andre hunder er hvis de føler at eieren blir truet.

De er veldig snille mot barn, blir kalt Nanny dogs i England.. Spør oppdrettere her i norge også, de er veldig flinke med barn. Men man skal aldri la en hund være alene med en unge uansett rase.

Golden retriver er den rasen som har drept flest barn i verden. Men den er det også flere av.. mer enn det vet jeg ikke.

Men de er veldig aktive, veldig mye energi. Kan være litt hyperaktive noen ganger kan det virke som. Men det har med trening og lydighetstreing å gjøre. Vi har fått vår på 21 uker til å sitte, ligge stille, rulle rundt. Stå på plass.. Springe etter ballen og komme tilbake. Den går heller ikke bort til andre mennesker eller hunder når vi går tur uten bånd i hunde områder. Bare når vi ser at den får lov. De er veldig intelligente dyr. Lærer man basis øvelsen ved å la dyret komme til deg og følge med på deg. Så kan du lære den alt. Vi kan også si bli, så blir den der til vi roper. Kan hende det er flaks.. men vi har brukt mye tid på ho for at ho skal bli lydig. Ble totalt forandre etter lydighets trening.. Heldigvis, fordi ho var aktiv. Men nå er ho aktiv innenfor rammer.

Ikke det Lotta mente. Hun spør etter vettuge staffeMENNESKER, ikke vettuge hunder ^_^

Men når det er sagt, så syns jeg det høres ut som en dårlig ide å kun avle blått. Min blåbrindle hannhund har lyse øyne, noe standarden ikke tilsier. Om jeg velger å bare avle på blåbrindle/blå hunder av min rase, vil jeg jo ikke oppnå annet enn å avle frem en hel haug med hunder som ikke følger standarden (?) Utvaska hunder er veldig lite sjarmerende syns nå jeg.

Om du har fått råd og dåd fra en haug med erfarne utenlandske oppdrettere har lite å si. Er ikke de som skal drette dine hunder. Ikke de som skal lure til seg 20.000 NOK (som du skriver du skal ta for hundene på hjemmesiden din) fra mennesker som kjøper hund kun pga farge. Ikke de som skal sitte igjen med tre pusling-valper ingen vil ha fordi de ikke kan stilles. Er nok heller ikke de som skal ta tilbake to hunder fordi de ikke går overens med familiens andre dyr, ikke fikk den lyse blåfargen de hadde håpet osv...

Jeg er selv på alder med deg, runder 26 om en måned, og selv om jeg brukte ti år på å studere rasen jeg idag har, brukte to år på å finne en god oppdretter, som jeg var i dialog med godt og vel et år før jeg fikk meg valp, kan jeg allikevel si, med stolthet, at jeg ikke er en kvalifisert oppdretter. At jeg skulle ta min røde tispe og parre henne fordi jeg elsker røde hunder er ikke et bra argument. Jeg ser ikke på slikt som seriøs avl. Ja jøss, en gang må man begynne, men mener du virkelig, at du har noe bra å tilføye rasen når du kun ønsker å avle på deluted colors, for deretter å ta en pris som er himmelhøy bare pga fargen?

Alle andre har sagt dette, så det er ikke nytt, men jeg klarte alikevel ikke å holde meg. Vil du ha en valpekjøpers mening? Jeg hadde sagt takk og adjø hadde min oppdretter krevd 15-20.000 for min blåbrindle hannhund, mens hun bare skulle hatt 10.000 for hans sorte søstre.

Om du ønsker å høres ut som en oppdretter som kun tenker penger, så vær så god, da er du allerede på god vei.

lykke til med fremtidig avl på den litt for store hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullet ble helt sikkert flott, men det kunne det jo faktisk blitt selv om far og/eller mor ikke var champion! Det finnes flere grunner til at en hund ikke er champion (utenom de som faktisk ikke er bra nok). F.eks at eieren ikke drar land og strand rundt på jakt etter NKK-certet. Her oppe i nord er det f.eks bare to NKK-utstillinger i året og mange om beinet.

Det holder vel at hunden er av championkvalitet?

Oj oj som piggene er ute! Nå snakket vi ikke om nord norge. Men england i hvertfall i trådstarterens tillfelle. Det finnes mange mange staffer i england. Og mange mange utstillinger å dra på. Og jeg må si at jeg synes det var veldig underlig at på hele stamtavlen til den bikja så var det ikke en eneste champion å oppdrive. Jeg velger min ehannhunder med stor omhu så hva andre gjør bryr jeg meg ikke så veldig om. jeg kan vel kalles for over middels interesert i min rase som reiser 2500 km til utlandet for å parre en hund. prrings avgiften på ,min rase er også dyrere i utlandet enn i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj som piggene er ute! Nå snakket vi ikke om nord norge. Men england i hvertfall i trådstarterens tillfelle. Det finnes mange mange staffer i england. Og mange mange utstillinger å dra på. Og jeg må si at jeg synes det var veldig underlig at på hele stamtavlen til den bikja så var det ikke en eneste champion å oppdrive. Jeg velger min ehannhunder med stor omhu så hva andre gjør bryr jeg meg ikke så veldig om. jeg kan vel kalles for over middels interesert i min rase som reiser 2500 km til utlandet for å parre en hund. prrings avgiften på ,min rase er også dyrere i utlandet enn i norge.

Når blei det ett møst at mor eller far må være champion?

ikke alle oppdretter er veldig begeistra får og stille ut hunden sin, er ett få tall som gidder.

er ingen garanti at du får så "velykket" valper selv om du reiser land og strand for og finne enn annen champion og parre hunden din med.

sorry mex, har nok champion på begge sider.

har stamtavla forand meg.

5 genrasjoner...

er det 4 i norge? husker ikke helt.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj som piggene er ute! Nå snakket vi ikke om nord norge. Men england i hvertfall i trådstarterens tillfelle. Det finnes mange mange staffer i england. Og mange mange utstillinger å dra på. Og jeg må si at jeg synes det var veldig underlig at på hele stamtavlen til den bikja så var det ikke en eneste champion å oppdrive. Jeg velger min ehannhunder med stor omhu så hva andre gjør bryr jeg meg ikke så veldig om. jeg kan vel kalles for over middels interesert i min rase som reiser 2500 km til utlandet for å parre en hund. prrings avgiften på ,min rase er også dyrere i utlandet enn i norge.

Om det kalles pigger, så må du være svært ømskinnet! Håper du ikke stakk deg...

Det jeg ville fram til, var at enkelt og greit at ck = championkvalitet, og det er vel kvaliteten som teller? Det er jo heller ikke, som også noen andre påpekte i et tidligere innlegg, slik at championater går i arv. Selvsagt leter man opp en god partner til sin tispe, noe annet vil for de aller fleste være hull i hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blei det ett møst at mor eller far må være champion?

ikke alle oppdretter er veldig begeistra får og stille ut hunden sin, er ett få tall som gidder.

er ingen garanti at du får så "velykket" valper selv om du reiser land og strand for og finne enn annen champion og parre hunden din med.

Jo bedre foreldrene er, desto større sannsynelighet er det for at avkommene blir bra.

Hva slags krav setter du til avlsdyrene dine forresten? Bortsett fra fargen blå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle oppdretter er veldig begeistra får og stille ut hunden sin, er ett få tall som gidder.

Hvem tror du egentlig det er som fyller opp utstillingene rundt omkring - om det ikke er oppdrettere med sine avkom ?

Dersom en oppdretter var så lat at vedkommende ikke gadd å vise fram hunder de hadde oppdrettet, ville jeg blir temmelig skeptisk til vedkommendes interesse for rasen og motiv for avl. Vet oppdretter best selv kanskje ? Og dommerne har selvsagt ikke peiling på rasen, så det er ikke noe vits i å stille ut - de vet jo ikke hva de ser etter selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvem tror du egentlig det er som fyller opp utstillingene rundt omkring - om det ikke er oppdrettere med sine avkom ?

Dersom en oppdretter var så lat at vedkommende ikke gadd å vise fram hunder de hadde oppdrettet, ville jeg blir temmelig skeptisk til vedkommendes interesse for rasen og motiv for avl. Vet oppdretter best selv kanskje ? Og dommerne har selvsagt ikke peiling på rasen, så det er ikke noe vits i å stille ut - de vet jo ikke hva de ser etter selvsagt...

Med et lite forbehold om raseforskjeller, stiller jeg meg bak Siri og det ørten andre har prøvd å forklare i snart åtte sider.. Få erfaringer, lær rasen å kjenne, få kunnskap om hund(jo, man er relativt kunnskapsløs når man har hatt en hund) generelt. Se, lytt, lær, vær ydmyk og sug til deg all den informasjon som finnes, skaff deg oppdrettere i norge du kan diskutere med og lære av. Det er de som vil vise deg retningen du må stake ut for deg selv, når du engang blir klar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT men: Nå kan man faktisk lære mer av å ha to "utfordrende" hunder av forskjellig rase, enn å ha 15 av samme, om disse er enkle, greie hunder. Det kommer jo også veldig an på hva man gjør med sine hunder osv. En som har hatt to eller tre hunder kan ha vært på mange flere kurs, lest mye mer og ikke minst lært mye mer enn en som har hatt hund "hele livet" uten å gjøre stort mer enn å rusle på tur. Bare sånn for å presisere det :blink: Men i hovedsak er jeg enig med Gråtass om at man lærer mer, jo flere hunder man har hatt.

Resten av diskusjonen tror jeg faktisk ikke at jeg har ork til å kommentere noe særlig, da jeg ser for meg at det blir vanskelig å holde seg nogenlunde rolig og saklig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det NOEN der ute som har lyst å imøtegå alle mine fordommer mot staffe/bulle/kamphundfolk?!?!

Jeg vil så gjerne ta feil! PLEASE?!?!?

HJELP! ANYBODY?!?!

Vet ikke helt om jeg kan hjelpe... men jeg kan jo prøve ^_^

Jeg er den heldige eier av en amstaff på snart 5 år.

Hunden brukes som terapihund ifht psykisk utviklingshemmede og ungdom med rus- og atferdsproblemer.

På fritiden konkurrerer vi litt i lp, og har hittil konkurrert i lp 2.

Går en del spor og håper å konkurrere i bruks til våren.

Hunden har gjennomført mh, og k test.

Jeg har kikket litt på rasen staffie som min muligens neste hund.

Det jeg ser på, uansett rase, er:

At foreldredyrene er registrert i et register.

At de har gjennomført mentaltest.

At de er testet for arvelige sykdommer, og at de ikke har alergi.

At de minimum har en rødsløyfe fra utstilling.

Disse 4 kravene ønsker jeg også å kunne lese om på søskene av foreldredyrene.

Nytter liksom ikke helt hvis f.eks mor kommer fra et kull på 10 og 7 av søsknene har sterk HD...

Fargen på dyret er egentlig knekkende likegyldig, så lenge den ikke er feilfarget ifht standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo bedre foreldrene er, desto større sannsynelighet er det for at avkommene blir bra.

Hva slags krav setter du til avlsdyrene dine forresten? Bortsett fra fargen blå da...

vet det, men du kan få bra avkom av foreldre som ikke er stilt ut også. det er poenget mitt. :rolleyes:

er faktisk ikke alle som har interesse får og stille ut, var motstander av det selv. frem til jeg fikk hund selv og fikk ett annet bilde av det.

hadde dannet meg ett surt bilde av det.

hvorfor andre ikke gjør det, kan ikke jeg svare for. (de er ikke noe dårligere hunde eiere av den grund eller late som noen sa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan få fine valper selv om foreldrene ikke er stilt ut. Men kjøperne har ikke noe å gå etter år det gjelder hva de kan forvente å få, hvilken styrke- og svakheter valpene kan forventes å få, eksteriørmessig. For jeg tror ikke du er spesielt godt i stand til å se det selv. Det er jo for å få en nøytral vurdering av hunden vår at vi går på utstilling. Det er jo ikke alle som liker utstillinger, men en oppdretter bør virkelig gå på noen med hundene sine - men trenger jo ikke stille på 20 pr.år.

Dersom jeg ringte til en oppdretter for å høre om en valp og fikk vite at foreldrene ikke var stilt ut , da ville jeg virkelig begynne å lure. Om da oppdretter forsikrer om at de er meget rasetypiske og fine, så tenker jeg: "Jaha, da kan de sikkert ikke oppføre seg ute blant folk og andre hunder." Alternativt ville jeg tenke at her er det en som avler for pengene og som ikke vil ta utgiftene som kommer med å stille ut.

DET gir et dårlig inntrykk, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det, men du kan få bra avkom av foreldre som ikke er stilt ut også. det er poenget mitt. :rolleyes:

er faktisk ikke alle som har interesse får og stille ut, var motstander av det selv. frem til jeg fikk hund selv og fikk ett annet bilde av det.

hadde dannet meg ett surt bilde av det.

hvorfor andre ikke gjør det, kan ikke jeg svare for. (er ikke noe dårligere hunde eiere av den grund eller late som noen sa)

Vet du ? Oppdrettere som IKKE har stilt hundene sine anser jeg som totalt useriøse. Som cockerella sier trenger de selvsagt ikke rønne på utstilling hver helg, men de bør i det minste har vist hundene for noen dommere.

Hvordan i all verden tror du en oppdretter skal kjenne RASEN om vedkommende ikke har vært på utstillinger og sett ANDRE individer av rasen ? Man greier ikke å LESE seg til hvordan en rase skal være - eller skjønne rasestandarden - om man ikke er TILSTEDE der mange hunder samles og ser hvordan de bedømmes.

Hvordan skal en oppdretter plukke ut aktuelle avlshanner til sine tisper om de aldri er på utstilling ? Å nei - det glemte jeg jo... de har jo de aktuelle avlshannene SELV selvsagt.

Og du... dette handler ikke om hva som er en god HUNDEEIER eller ikke - men hva som er en god OPPDRETTER. Det ER faktisk en viss forskjell der... men det er mulig du ikke har forstått det heller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det Lotta mente. Hun spør etter vettuge staffeMENNESKER, ikke vettuge hunder ^_^

Men når det er sagt, så syns jeg det høres ut som en dårlig ide å kun avle blått. Min blåbrindle hannhund har lyse øyne, noe standarden ikke tilsier. Om jeg velger å bare avle på blåbrindle/blå hunder av min rase, vil jeg jo ikke oppnå annet enn å avle frem en hel haug med hunder som ikke følger standarden (?) Utvaska hunder er veldig lite sjarmerende syns nå jeg.

Om du har fått råd og dåd fra en haug med erfarne utenlandske oppdrettere har lite å si. Er ikke de som skal drette dine hunder. Ikke de som skal lure til seg 20.000 NOK (som du skriver du skal ta for hundene på hjemmesiden din) fra mennesker som kjøper hund kun pga farge. Ikke de som skal sitte igjen med tre pusling-valper ingen vil ha fordi de ikke kan stilles. Er nok heller ikke de som skal ta tilbake to hunder fordi de ikke går overens med familiens andre dyr, ikke fikk den lyse blåfargen de hadde håpet osv...

Jeg er selv på alder med deg, runder 26 om en måned, og selv om jeg brukte ti år på å studere rasen jeg idag har, brukte to år på å finne en god oppdretter, som jeg var i dialog med godt og vel et år før jeg fikk meg valp, kan jeg allikevel si, med stolthet, at jeg ikke er en kvalifisert oppdretter. At jeg skulle ta min røde tispe og parre henne fordi jeg elsker røde hunder er ikke et bra argument. Jeg ser ikke på slikt som seriøs avl. Ja jøss, en gang må man begynne, men mener du virkelig, at du har noe bra å tilføye rasen når du kun ønsker å CDA for deretter å ta en pris som er himmelhøy bare pga fargen?

Alle andre har sagt dette, så det er ikke nytt, men jeg klarte alikevel ikke å holde meg. Vil du ha en valpekjøpers mening? Jeg hadde sagt takk og adjø hadde min oppdretter krevd 15-20.000 for min blåbrindle hannhund, mens hun bare skulle hatt 10.000 for hans sorte søstre.

Om du ønsker å høres ut som en oppdretter som kun tenker penger, så vær så god, da er du allerede på god vei.

ville ikke avlet to blå dobberman feks.. men om du ser litt på hjemmesiden min står det litt om farger osvosv..da skjønner du sikkert selv. og kan da ikke ta hvem som helst som er blå..

lykke til med fremtidig avl på den litt for store hunden din.

?

tenker kun farge og penger,vel...

etter som jeg vet er ikke hu for stor. neinei ville ikke bare ha valpe kjøperens mening, og hva andre "oppdretter" tok, om det var normalt og ta høyere priser her.ikke at jeg skulle det!

siden de gjør det i en rekke andre land. var ikke snakk om meg da. ville bare forhøre meg rundt. men om du ser litt på hjemmesiden min står det litt om farger osvosv..da skjønner du sikkert selv. hva som går ann og ikke.

bra du har studert rasen din mye :rolleyes: , gjorde det samme selv om den i det helle tatt passet meg, og hadde de krava jeg setter hos en hund og oppdretter. (får sikkert negativ reffs for dette også, åå hva setter du som krav hos oppdretter og hundene, hva vet du om hund som bare har hatt en før osvosv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siteringsfunksjonen virker således:

Trykk siter på ALLE de innleggene du ønsker å gi et svar på, trykk så på "skriv svar".

Har noen fremdeles problemer med dette bes de å ta kontakt med en av moderatorene

mvh

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg nevnt at jeg ikke er for utstilling?

sa at mange ikke gjør det.

er faktisk mange som har drevet med oppdrett i lang lang tid som ikke gidder og stille ut lengre.

og noen føler får og ikke stille ut en eneste gang. for de føler ikke at det er ett møst.. see?

vet nok mer enn du trur. er ikke ute etter reffs fra en bitter dame.

spør om mye for og se hva andre mener og vet om ting.

OK - jeg vet jeg snakker til veggen nå, men vi gjør et forsøk til....

Jeg kjenner faktisk ingen seriøse oppdrettere som IKKE stiller ut sine avlshunder for å få dem vurdert av kvalifiserte dommere. Jeg vet derimot om noen oppdrettere som ikke lenger stiller sine avlshunder men likevel avler. Hva tror du skjer når deres håpefulle valpekjøpere kommer for å vise fram sine fantastiske valper som etter oppdretters mening er verdens 8. underverk ? Jo.. det går veldig ofte veldig dårlig du.

Dersom dine oppdretterkontakter er av den sorten som ikke synes utstilling er et must og ikke gidder å vise hundene sine, synes jeg du skal skaffe deg andre kontakter enn dem. Disse vil sannsynligvis overhodet ikke kunne gi deg den kunnskapen om avl og oppdrett som du tydeligvis trenger.

og det med at de ikke har kustus på hundene selv om de ikke liker utsilling er vel litt og ta i..

de tar sikkert lydighets kurs, valpe kurs fordet. .

Jeg ville også tenkt at oppdrettere som ikke viser fram sine hunder kanskje er redd for å vise fram at hundene ikke takler å være i en utstillingsring ? Kanskje er de så mentalt dårlige at de ikke takler annen tilværelse enn livet hjemme hos oppdretter ?

sier jeg noe, så blir det til at jeg ikke vet, burde få mere erfaring,kunskap det ene etter det andre av enkelte.

kjære deg "siri" stiller spørsmå, for og høre hva andre synes om overpriset hunder, avle frem mindre eller større hunder,avle på farge.

Vel - ut fra det DU SIER - så er det vel ingen som tviler på at du må skaffe deg mer kunnskap, erfaring og generelt evne til å ta til deg og FORSTÅ det som sies.

etter som jeg vet er ikke hu for stor. neinei ville ikke bare ha valpe kjøperens mening, og hva andre "oppdretter" tok, om det var normalt og ta høyere priser her.ikke at jeg skulle det!

Du har en 5-6 mnd gammel valp - du kan da ikke ane om den blir for stor eller ikke ennå ? Nå var det vel du selv som dro inn dette med størrelsen i en annen diskusjon, så det er vel ikke så merkelig om folk lurer...

men om du ser litt på hjemmesiden min står det litt om farger osvosv..da skjønner du sikkert selv. hva som går ann og ikke.

Ehhhhhh.... vel, ut fra det du skriver her inne - hvorfor i all verden skulle man tro på det du skriver på din hjemmeside ?

Hvordan skal en oppdretter plukke ut aktuelle avlshanner til sine tisper om de aldri er på utstilling ? Å nei - det glemte jeg jo... de har jo de aktuelle avlshannene SELV selvsagt.

hvem var dette rettet mot???

Ohhhhhh.... så lenge du ikke forstår sammenhengen i enkle ting som skrives til deg her - hvordan i all verden skal du forstå kompliserte tema som avl og genetikk ?

Jepp - jeg er nok ei sur, gammal og bitter kjærring.. Det får så være, lite sjarmerende sikkert :D.

Like lite sjarmerende som en up & coming wannabe oppdretter som forsøker å framstå som seriøs gjennom å sende små, sinte PM'er til debattantene *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 = oppi åra :D:D

Nei, nå får det være nok!.... :D

:D tengte noen kom til å reagere :D bare ti år til jeg er "litt oppi åra" selv, huff.. ^_^

nå vet ikke jeg hva du mener med puppedame?

er ikke noe særlig begeistret for såkalte "glamormodeller" ikke helt min greie. skal ikke utale meg mer om det. du skjønner sikker hva jeg mener.. :rolleyes:

jeg blei kalt miss mini tidligre, så la det navnet over på hunden min.. sier bare dior til henne.. (dior er etternavn, ikke pga kristian dior. parfymen) dumt og dømme etter utsende, om man er tykk,tynn,pen eller mindre pen så har det ikke noe med personlighet og gjøre.

ønsker og bli tatt seriøs, står ikke noe om meg på siden enda.. når det kommer vil du kanskje få ett annet syn.(skinnet kan bedra)

vil også stå mye om treningen til dior. (klikktrening blandt annet, noe som jeg for tiden holder på og sette meg inn i)

tar til meg hva noen sier, blandt annet deg. synes noe av det kom litt ut av det jeg spurte om.. og heller rakke ned på meg som evt oppdretter og min hjemmeside som overhodet ikke er ferdig.. men mange gode råd har jeg tatt til meg. er ikke her får og leke.. vil komme i kontakt med andre seriøse folk. liker andres synspunkter osvosv..

lærer hele tiden nye ting

ja skal lese nøyere før jeg legger til svarene mine .beklager det, sett selv at det er litt rot..

smiler

jeg må bare presisere, jeg har ikke sett bilder av deg, men dannet meg et bilde utifra teksten du har skrevet på hjemmesiden og utifra hva du har skrevet i innleggene her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...