Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargeavl


miss mini blue dior

Recommended Posts

Hunden min er ikke champion, ho er altfor liten enda. Ho skal heller ikke få mange kull, eller kull for pengene. Men det er greit å få noen ekstra kroner hvis alt går bra. Som vi igjen kan bruke på våre hunder...

Ehhhhhh... unnskyld at jeg bryr meg, men LESER du og HUSKER hva du SELV har skrevet her inne ? Det virker nemlig ikke slik siden du imøtegår utsagn du selv har ytret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar
he he he ekstra kroner den var god du! jeg hadde ett kull her med tre valper i sommer/høst. Med alt medregnet gikk jeg i over 2 000 kroner i MINUS! Så tenk på dere "ekstra " kronene du :o

Ja det kan skje lett, hittil så sitter vi med ca 35 000,- i minus, men siden vi har fått en nydelig valp som vi er glad i. Så ble det 1 million i pluss i stedet. I kjærlighets bonus penger...

Som vi har skrivd tidligere, så er det ikke sikkert vi skal ha mange valpe kull pr hund. Eller om at vi skal tjene på det, men har vi flaks så kan vi sitte igjen med noe. Hundene kan sitte igjen med noe, vi får bare deres ubetingede kjærlighet som holder i massevis for oss. Og at vi får glade valpekjøpere fra hundeieiere som allerede 2 år før sitt første valpekull (hvis det blir noe) har diskutert med mange, lært seg mye. Prøvd å få mest mulig informasjon om å drive hundehold, slik at de vi eventuellt selger engang har blitt avlet frem godt.

Så når/hvis første valpekull kommer så sitter vi med minus 60 000,- Men med masse god samvittighet fordi vi har vært flinke med hundene våres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal holde på med det lenge, så derfor oppdrett. Vi liker den hunderasen best, og den fargen. Derfor vil vi få frem fine eksemplarer av rasen og fargen.

En settning begynner med stor bokstav, slutter med punktum. For din skyld kan jeg trykke enter mellom andre. og Husk slik at du blir fornøyd.

Fornøyd? Ny settning. Avsluttet.

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med denne kommentaren (og den du skrev til meg på forje side).

Poenget var at jeg skjønte ikke helt HVORFOR du skrev det du skrev. Virket litt blondt skrevet det jeg siterte fra hjemmesiden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hvilken erfaring du har med rasen fra før, utenom denne tispen din på 5 mnd?

:o

Samboeren min og jeg har lest mye, lært mye. Snakket med oppdrettere fra Norge, England, Sverige, Danmark. Fått masse gode råd og tips. Kjenner flere som driver med staffer, vi skulle egentlig kjøpe fra dem. Men valgte å få inn nytt blod for å forhindre innavl og slikt. Jeg har hatt amstaff før, men den ble desverre kjørt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt hva jeg skal ha for dem enda, men vil høre råd og info bare. Har bare hørt fra mange jeg kjenner at det ofte er slik at de koster mer. Og fra mange oppdrettere i England, så hvis du går på www.pets4homes.co.uk så vil du se at alle blå staffer koster veldig mye mere. Noe de også sa at vi burdte gjøre med våres valper, men vi har heller aldri sagt hva vi skal ha for dem. Men danne et grunnlag ved at vi diskuterer det med andre.

Hvorfor ikke gå foran som et godt eksempel heller da,å ta normalpris på valpene,og faktisk være ærlige mot valpekjøpere ved å si at de blå ikke er mer verdt enn de andre? Eller er det bedre å bare følge strømmen som de O`store oppdrettere i det O`store utland?

Også foreslår jeg i likhet med de andre at du leser og prøver å huske det du har skrevet tidligere i tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal vente litt med å bli "oppdretter"jeg. At du ikke engang vet hva svakheter på rasen kan være skremmer meg.

Jo det gjør jeg veldig godt, det passet vi på å finne ut før vi hentet henne. Dette sto på vår forrige hjemmeside, info om svkaheter, feil, gode ting også. Men nå lager vi ny, men infoen kommer snart.

:o stusset litt på det jeg også

Kan du spesifisere det, så skal jeg gi bedre forklaring. Det er så mange tråder.. men det står ganske klart hva jeg mener hvis du leser nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det gjør jeg veldig godt, det passet vi på å finne ut før vi hentet henne. Dette sto på vår forrige hjemmeside, info om svkaheter, feil, gode ting også. Men nå lager vi ny, men infoen kommer snart.

Jeg GJENTAR; prøv å husk hva du har skrevet tidligere i tråden,og hva du har svart på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til rasen, men etter å ha lest noen innlegge her har jeg skjønt at blå ikke er noe wow sjeldent!

Så hvorfor da ta noe ekstra skjønner jeg ikke. Tydelig at noen blir LURT ved å betale blodpris for en hund som egentlig skulle ha kostet halvparten.

Å importere hund pga nytt blod behøver ikke være en bra ting.

Kan jo være innavl og mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du spesifisere det, så skal jeg gi bedre forklaring. Det er så mange tråder.. men det står ganske klart hva jeg mener hvis du leser nøye.

jeg stusset også litt på at du hadde svart på noe du selv skrev, ikke noe mer..

Altså, om jeg skriver "Er det noen som bor i bergen her?" først i tråden, og så svarer jeg irritert på mitt eget spørsmål seinere, så virker det litt rart ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til rasen, men etter å ha lest noen innlegge her har jeg skjønt at blå ikke er noe wow sjeldent!

Så hvorfor da ta noe ekstra skjønner jeg ikke. Tydelig at noen blir LURT ved å betale blodpris for en hund som egentlig skulle ha kostet halvparten.

Å importere hund pga nytt blod behøver ikke være en bra ting.

Kan jo være innavl og mye rart.

Vi har ikke bestemt pris, men vi betalte mye for den. Behøver ikke å bety at vi skal selge den dyrt, viktig at valpene kommer til godt hjem.

Vi har fulgt blod linja 5 generasjoner bakover, og eierne til foreldre har gjort det samme. Så Innavl er det lite av heldigvis.

Litt større "miljøer" der borte..

Fra valpekullet til Dior, så ble en hentet til Paris, en ville ha fra Australia. Så det er mange rundt om iverden som synes de er fine og er villige til å betale den prisen det koster for å hente dem. Synes ikke det er dyrt jeg, det er masse for pengene. En hund er en sunn utgift så lenge man er sunn selv. Vi har prøvd å leite etter rimeligere priser for denne fargen, men finner det ikke selv. Kun de som ikke er registrert i KC Engelske kennel klubben, men de har ikke blitt fulgt opp av seriøse oppdrettere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo egetnlig ikke 800 pund så mye å betale for en hund, syns nå jeg.. det var det de fleste blåe staffene du linket til på siden kostet. Er jo under 12 000 som er standard pris for valp i norge..

At man velger å kjøpe hund fra utlandet er jo dyrt uansett (med mindre det er sverige og sånt da).. Så om du kjøpte din hund for ca 800 pund, så kan du jo selge den for det også? Om du ville har råd om hvor mye man skulle ta for en blå staff da ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vil dere finne mange som gjør som oss, avler på blå fargen. Veldig mange, men mange som avler på andre farger og blandete. De er like fine dyr, dine hunder og. Så for oss er bare favoritten den vi har pga vi er glad i den.

Den fargen er det mye av i USA også på blandt annet AMSTAFFER.

Det her er jeg enig i Labbetussgutten.

Hensyn til sykdommer o.l kommer først, hundens helse o.l

Men vi skal få frem sunne blå valper, så kan andre blande de med andre farger videre. Det velger dem selv, og vi vil sikkert parre våres hannhund med andre farger hvis noen ønsker det. Så sant vi er heldige å får en fin linje på den neste vi henter. Med god helse og temperament.

Jeg driter ikke i hunderasen selv om jeg liker staff bedre, fordi den passer meg bedre. Mindre hår, mindre størrelse. Derfor også jeg har funnet denne rasen som min favoritt. Men er mange jeg også skulle ønske meg, men de blir for store igjen. Selv om de er innmari fine så går det på størrelsen passer mine ønsker.

Skal man ha hunder må man mosjonere dem ofte, slik at de får bedre livskvalitet. Synes jeg.... Men det er ikke kritikk fordet, hunden din kan ha det kjempegodt fordet.

hmmm..hvem mener du da.. Hvis du har lest første hendvendelse fra oss, så var det en vennlig melding der vi søkte råd fra andre med erfaring. Slik at vi kunne få enda bedre innsikt og forståelse for oppdrett generellt. Vi prøver ikke å hisse opp noen, vi er i godt humør. Bare synes det er mye tåpelige hundemennesker med trangsynte meninger.

Det er dyr vi snakker om, som skal avles opp mer kjærlighet. Alle begynner et sted å lære, det har vi også. Lang vei igjen har vi.

Å drite i hunderasen var å ta litt i kanskje :o .. Sorry.. Er sikkert flotte hunder, men har ikke mye kjenskap til dem. Liker de fleste hunder jeg :rolleyes: ^_^ ...

Menem livskvaliteten til selve hunden går opp dersom hunden har bra helse og gemytt. Jeg er i mot avling på bulldogger fordi jeg rett og slett synes dem er ødelagte. Ikke alle bulldogger.. Den derre bulldoggen her på sonen var jo nydelig :P ... Menne sånne dere vet.. Altfor inntrykte snuteparti er fy fy :P <_< .. Men jeg liker forsatt boxere da :P ..

Og i lengden tror jeg at fargeavl vil gå riktig skjeis.. Kan sikkert gå bra dersom to blåe hunder avles en gang eller to :unsure: ... Men du må tenke på hva disse folka sier. Dem har litt peiling i hva dem snakker om;)... litt i alle fall :P

Og selv om folk i USA gjør det, så er ikke det et bra nok arguument. Se på dem folka i USA da.. ALt det rare dem gjør..

Mutasjoner finnes jo i menneskeslekten også. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er bra. Grønne øyne er et reultat fra mutasjoner. Albinoer er sikkert et resultat fra mutuasjoner. Og svake tegn med albinoer er dårlig hørsel, syn. De tåler ikke sol osv.. Altså livskvaliteten etter min mening går ned med en gang.

Folk i USA avler jo på hvite dobermanner(og blåe for den sags skyld). De lager jo nye raser dag inn og dag ut.. Mini aussier finnes det jo nå. Mini mini chihuahua-er osv. Lurer på om det er bra for hunder å være så bittesmå... Der avler dem jo kun for småheten, og dermed blir andre områder svekka.

For all del: INGEN HUNDER ER PERFEKTE. Noen er utrolig bra på noen område, men svikter på andre område igjen.

Så jeg synes det blir litt dumt å avle på svake gen, når det er vist sånn hallveis at dette er sjukdomsframbringene. Da ville jeg heller hatt en hund med DOMINATE gen og en med reccesive, viss du absolutt skulle avle på blåe hunder. Foreksempel at du hadde en sort hund. kan komme blå valper ut av de kombinasjonene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som mener noe..

Vi har ikke sagt pris enda, vi har ikke sagt vi er ferdige utlært men at vi ønsker å lære mer. Høre fra andre som har erfaring fra hundehold og oppdrett. Ja vi skal avle frem blå valper, fordi vi skal kun hente blå valper selv. Det er ikke alle bakover i blodlinja til hundene vi har som er blå men halvparten av blå og halvparten andre farge. Men foreldrene til de vi henter er blå samme som valpene vi henter. Og vi skal prøve å få frem blå valper, men først går det på kjærligheten til hunden. Det er ikke sikkert vi kommer til å tjene på dette, men hundene våres skal iallefall tjene på å være hos oss. Ved at de får all kjærlighet, mosjon, trygghet og rolige omgivelser.

Samt at vi passer på at vi aldri lar valper komme i feil hender så lenge vi kan passe på det.

Det er en rase som er mye omdiskutert pgav temepament, men det er pga eiere som har brukt den type hunder feil. Noen vil ha hunde for at de er "tøffe". Våres hunder er søte, det skal dem forbli.

Man sjekker først alt man kan før man henter en hund, og passer på at alle helse tester som har med feil på rasen å gjøre er sjekket. Slik at vi ikke får en med feil som vi gir videre til andre. Den er kommer for å bli..aksepter det å gå videre... Noen liker andre hunderaser, og det er vi glad for. Vi liker alle hunder, så lenge de har blitt oppdratt godt. Det burdte dere også...

hjemmesiden er ikke ferdig enda, men på den siden som var før sto det om alt fra sykdommer, feil, magler osv. Det kommer på den nye siden også. Derfor vi har begynt lenge før vi eventuelt får valper med å høre fra andre. Slik at vi kan gjøre det best mulig, være best mulig som hunde eiere. Hunder fortjener engasjerte eiere, som gir dem rikelig med mosjon og kjærlighet. Ikke latskap og sjokolade.. Hundene blir som eieren, så ikke kjeft på hunden din for at den gjør noe galt. Hvis du ikke har lært den å gjøre det riktig.

Samme med barn, de trenger mye tomodighet, engasjement, kjærlighet, trygghet, stabilitet, opplevelser og tid til å lære. Man skal ikke kjefte på dme heller fordi man ikke klarer å være tolmodig, de lærer seg det meste hvis man bruker masse tid og at de får masse oppmerksomhet.

Vi startet tråden for at vi ville høre hva andre sier(fakta og erfaring), og kanskje møte andre i nærheten som er glad i hunder og natur. Slik at hundene kan sosialiseres enda mer.

God kveld alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne øyne er ikke mutasjon ^_^

så må man huske på at de fleste mutasjoner er små og ufarlige..

Joho..Læreren vår sa det :unsure:

De egentlige øyenfargene er blå( bb )

Eller brun (Bb-bB-BB)

Har vi lært feil på skolen også nå :P ... Blir helt sjokka.. Hvem kan vi stole på her i verden ?? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joho..Læreren vår sa det :unsure:

De egentlige øyenfargene er blå( bb )

Eller brun (Bb-bB-BB)

Har vi lært feil på skolen også nå :o ... Blir helt sjokka.. Hvem kan vi stole på her i verden ?? :P

:P

vi lærte at det var en versjon av blå (tror jeg) som lå på kromosom 19 eller noe, og som kom til utrykk av og til.. Men at arveegenskapene som går videre er de samme som for blå..

Men øyenfarge er et veldig komplisert tema, så tror ikke jeg skal begynne å snakke mye om det, merker jeg er på gyngende grunn allerede.. Mulig jeg blander litt her jah :P

PS, øyefarge arves i dihybrid arv i følge min bok.. Altså en øyenfarge brun; AaBb, AABB, AaBb. Eller blå aabb, aaBb.. osv.. Mye mer avansert en man trodde i begynnelsen

EDIT: altså A og B = brun, a og b =blå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo egetnlig ikke 800 pund så mye å betale for en hund, syns nå jeg.. det var det de fleste blåe staffene du linket til på siden kostet. Er jo under 12 000 som er standard pris for valp i norge..

At man velger å kjøpe hund fra utlandet er jo dyrt uansett (med mindre det er sverige og sånt da).. Så om du kjøpte din hund for ca 800 pund, så kan du jo selge den for det også? Om du ville har råd om hvor mye man skulle ta for en blå staff da ^_^

Vi kjøpte den for 1000 pund, pluss alle lege sjekker, blodprøve som må sendes til Norges Veterinær høgskole for å bevise at det er den rasen. Reisen bort ditt, reisen hjem igjen... så de ble dyrt.

Da kan jo vi kjøpe en brindle staff eller svart til rundt 3 - 4000 pund og selge den for 5000 her i norge også. Da tror jeg mange hadde blitt sure på oss. Prisforskjellen er der etter, og prisnivået i forhold til norske markedet er der etter også.

Nei 800 pund er ikke mye, blir litt i overkant av 9000,- Men i tillegg må man få blod prøve sendt til norge, koster 90 punde. Så er det å hente henne, Ryanair tar ikke dyr fra England til Norge, kun SAS. De er kostbare.

Så alt i alt er ikke gevinsten annet enn emosjonellt. Men den gjør alt verdt det.

Men prisen fra gode oppdrettere som du ser på siden vår, så ser du link til mange andre i England som driver med staffer, og blå staffer bare. Du kan jo diskutere med dem hva du mener om prisen i England og Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

vi lærte at det var en versjon av blå (tror jeg) som lå på kromosom 19 eller noe, og som kom til utrykk av og til.. Men at arveegenskapene som går videre er de samme som for blå..

Men øyenfarge er et veldig komplisert tema, så tror ikke jeg skal begynne å snakke mye om det, merker jeg er på gyngende grunn allerede.. Mulig jeg blander litt her jah :P

PS, øyefarge arves i dihybrid arv i følge min bok.. Altså en øyenfarge brun; AaBb, AABB, AaBb. Eller blå aabb, aaBb.. osv.. Mye mer avansert en man trodde i begynnelsen

EDIT: altså A og B = brun, a og b =blå

Ok.. Jeg vet ikke, men det som jeg sa oppfor var det som natur og miljølæreren sa til oss på ungdomsskulen.. Hun gikk ikke avansert inn i de greiene.. Men det som du sier høres jo veldig rett ut :P .. synes det er et veldig interessant tema, så det gjør ikke meg noe om du plapler litt i veg :P ..

Vet du hva som er sterkest av blå og grønn da.. Jeg tror jeg har blåe øyne med gule flekker i :P .. hvor sterke er dem liksom?

Nei skal ikke mase her :P ..

Hva er egentlig mutuasjoner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...