Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargeavl


miss mini blue dior

Recommended Posts

Guest Gråtass

Helt OT:

Min neste hund skal forøvrig være ei lita brun labbis frk.. :D inntil jeg bestemmer meg for noe annet...

Heeeeyyyy svikter du meg? Jeg var helt sikker på at din neste hund kom til å være ei lita bc tispe etter fleskeprinsessen og ullsheriffen jeg! Du kan da ikke blande brune labbiser borti dette... :D

Ps. Du kan sannsynnligvis få velge mellom kort og langhår, tricolour og tricoulor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar
Dette gjelder selvsagt sort og tan - rent sort er dominant på de fleste raser.

At recessive gener er "svake" kommer litt an på hvordan man ser det... Dominante gener er mye enklere å avle bort, om man skulle ønske det - ettersom man lett ser om hunden har genet eller ikke. Recessive gener er ofte så godt som umulige å bli kvitt i en populasjon (se bare på langhår hos schäfer), bortsett fra de tilfellene hvor det er utviklet en test.

Joda - og så kan vi gjøre forvirringen total:

Min blå tispe (etter blå pappa og rødbrindle mamma) ble parret med en rød hannhund (etter en rød pappa og en rød mamma) og fikk 2 hvite valper med sorte tegn, 3 sorte valper og 3 brindle (hvorav 1 er "sort"brindle).

I sitt andre kull fikk den samme blå tispa med en sort hannhund (etter en blå pappa og en rødbrindle mamma), 1 hvit med blå tegninger, 1 hvit med brindle tegninger, 2 sorte og 4 blåbrindle.

Fargeavl er enkelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...