Gå til innhold
Hundesonen.no

Underlag


Poter

Recommended Posts

Jaktlykke, høres ut som du burde velge en ganske tung og "kraftig" burmadrass. Da vil det nok bli vanskeligere å grave seg ned til gulvet. :P

Ja du har nok rett i det - for nå har jeg prøvd forskjellig uten at det har virka. Akkurat for øyeblikket har jeg rett og slett klippa til en bit av et liggeunderlag og det sitter jo fast. Trøbbelet med det er at det er superglatt så stakkaren bumper fra side til side ( vi har svingete vei hos oss hihi ). Så jeg synes synd på krapylet baki der :closedeyes: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar
Mitt største problem er at underlaget sklir unna slik at Amigo blir sittende rett på stålplata mens madrassen/pleddet/puta ligger i en krok. På NV Hamar handla jeg en hundepute som skulle passe perfekt til stålburet, men det gikk ikke mer enn 10 minutter så stod den på høykant. Og da var det antiskli under madrassen... dritt - jeg kasta vekk 300 spenn på den der.

I tillegg er Amigo av typen graver - så det trengs noe som sitter skikkelig fast samtidig som det er mykt og godt å ligge på og er lett å rengjøre.

Hører dere snakke om Helly Hansen underlag - har de disse egenskapene jeg nevner?

Huskyen vår var en skikkelig graver og det samme var vår forrige aussie. Huskyen endte med å spise opp Helly Hansen matta, han reiv den sund, rett og slett. Så er Amigo av den typen, ville jeg nok satset på halm! Brimi, første aussien, fikk ikke gravd på ei HH-matte, men han klorte hull i biabeden. Tror imidlertid at HH-matta er mer solid.

Ditt problem var vel mer heller at Amigo dytter underlaget sitt i et hjørne? Hvis du har et tett bur, tror jeg at jeg ville gått for halm, altså. Da kan han grave så mye han vil og halmen blir stappet opp rundt ham. Det drar fuktigheten ut av pelsen og holder ham varm og tørr, selv om han ikke ligger direkte på det. Selv har vi vurdert halm, men har ikke orket å dekke burene til med noe. Ble tipset om å dekke dem med svartsekker og tape godt nede. Mulig det fungerer fint slik at man slipper halm i bilen. Verdt et forsøk, tror jeg.

Halm er vel desidert billigst vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er mer "grave-ned-skalken" og ikke "grave-til-kina"-typen om du skjønner :innocent: Underlaget havner i hjørnet og så sitter han der da som en stut og glor. Han biter ingenting i stykker eller herjer på - det er bare det at det sklir til sides når han skal finne seg til rettes. Jeg har rett og slett lurt på å lime fast borrelås på burbunnen og underlaget for å få det til å sitte fast... men egentlig skulle det jo være unødvendig all den tid alle andre bikkjer klarer å holde seg på plass. Ei litt tung madrass hadde nok vært det beste - gjerne så stiv i kantene at det ikke går an å seile rundt.

Det er merkelig - men dette var aldri problem på gamleburet. Det var riller i bunn og dette nye har hel plate. Og den er svinglatt.

Buret er av vanlig stålburtype så halm er ikke så lurt da hele bilen vil bli full av strå som ramler gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig han klarer å grave vekk en tung og tykk burmadrass med ganske "glatt" overside? :innocent: Jeg er usikker på hvordan HH mattene er, men er det ikke de som skal kunne brukes til grisunger også? Med skikkelig tykt og glatt trekk.. Som føles nesten som regntøy?

Ellers må jeg si han høres ut som Emma når hun har lette fleecepledd i plastburet sitt. Da sitter hun også i et hjørne, på bar plastikk, og ser dum ut. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke det. De bør jo funke bra så stive og tunge de er! Lurer på om BilTema selger dem slik at man kan klippe dem til selv?

Anniken: Nei er underlaget stivt og tjukt nok så graver han det ikke til sides. Så noe a la det Lone nevner (bilmatter) kan være noe for meg tror jeg. Eller sånne Helly Hansen greier til grisunger. Får sjekke litt opp og se hva jeg ender opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pssst... man klipper sauen på høsten/sensommeren også, så Bridie gjør alt etter boka hun ^_^

hehe ja stemmer det.. Jeg klarte ikke bestemme det lille hodet mitt for om vi klippet sauen kun på våren eller om det var begge deler, så da bestemte det blonde hodet mitt at det var kun våren ja. for det er jo da sauen kommer ut og ser så morsom ut :P *mumle noe om at jeg ikke akkurat bodde i fjøset pga allergi, så jeg skylder på det je :P*

MEN, uansett er IKKE dette Bridie sin jobb! :innocent::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja stemmer det.. Jeg klarte ikke bestemme det lille hodet mitt for om vi klippet sauen kun på våren eller om det var begge deler, så da bestemte det blonde hodet mitt at det var kun våren ja. for det er jo da sauen kommer ut og ser så morsom ut :P *mumle noe om at jeg ikke akkurat bodde i fjøset pga allergi, så jeg skylder på det je :P*

MEN, uansett er IKKE dette Bridie sin jobb! :innocent::wub:

:P Fenris mener også at det er hans jobb å klippe sauene, så vi måtte bare gi opp å ha saueskinn i bilen enda så kjekkt og varmt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg underlag i buret - altså en plate, der er det rett på nettingen i bånn. Over det har jeg lagt en tykk hundemadrass i samme størrelse, og over den igjen har jeg et par-tre vetbed-tepper. Der troner de to strålende fornøyd, og vetbedene tørker også fort.

I tillegg har jeg festet et par puter i et par av veggene rundt, siden den ene liker å sitte og se ut - og får noe greit å lene seg mot. Siden jeg er en rallykjører av natur, så lærer mine hunder seg kjapt å "lene" i fartsretningen, men da synes jeg det er greit at de har noe å lene seg på :innocent:

Hadde jeg hatt en plate i bånn av buret som gjorde at ting skled, hvorfor ikke feste noe antisklibelegg/tape etc - noe som gjør den mindre glatt - på selve bånnplaten, da blir jo teppeproblemet mindre? Da jeg trente lenge hver helg også om vinteren før og hundene måtte være lenge i bilen av gangen, så la jeg vetbed også rundt sidekantene av buret (og la teppe på toppen der for å lage et "hi") - og da satte jeg på fester, så jeg knyttet dem fast. Veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saueskinn er alt for esklusivt for en hund, for det er noe jeg selv varmer stompen min på i stolen på datarommet! :innocent: Jeg brukte en tykk isopor plate (minst 5 cm tykk) som underlag i bilen, og så hadde jeg festet pledd rundt. Så det ble ganske mykt og varmeisolerende. Ja det ble litt isopor kuler med tiden (men ikke så mye som jeg hadde fryktet), men kjapt å støvsuge vekk. Og så billig også. Og lett å skjære til.

I buret brukte vi gamle matteryer som underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes HH mattene fra felleskjøpet er geniale! Bruker bare den på sommeren/våren/høsten i bilburet. Om vi skal langt og/eller han må ligge lenge i bilen hiver jeg på et fleecetrekk slik at det blir litt mer behagelig (innbiller jeg meg ^_^ ). På vinteren ligger min på reinskinn (oppå HHmatta). Et ordentlig ett vel og merke, som ikke er garvet eller impregnert men tørket på skikkelig vis slik at det tåler en støyt (og våt hund). Det holder ham utrolig varm og god og samler ikke vannet på samme måte som et saueskinn gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom felleskjøpet og skulle handle universalmatter. Det så jo riktig så lovende ut helt til jeg så at de ikke passer til buret mitt. Enten for stort eller for lite - ingenting midt i mellom.

Så da tok jeg turen innom teppebutikken og fikk kjøpt en teppebit tilpassa buret til den nette sum av 98 kroner. Det fungerer fint det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vetped, eller hva det var Akela skrev om?

Hørtes veldig lurt ut med isopor! Det må jo varme veldig godt :blink: Husker jeg ikke feil bruker noen hundekjørere isopor til å isolere hundehusene med, så det må jo gi god varme, det. Men hvordan blir det når det blir vått? Tørker det lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp saueskinn i Polen :blink: var der på klassetur og fikk vel saueskinn til rundt en hundrelapp, så her kan man legge både ferie og hundeshopping på samme turen uten at det vil koste deg mer enn et saueskinn her i norge ^_^

Kunne du ikke sagt det i August da :P Da var vi nemlig i Polen.. Jaja

Men er ikke det saue skinnet på Ikea falskt? Og da varmer det vell ikke noe serlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grått krøllette høres varmest ut, men jeg aner ikke...

Jeg har fått meg saueskinn no :D Jippi!

Kjøpte på Kid i dag til 400 kr. Tulla mi elsker det! Ligger på det hele tiden.

Gadd ikke å reise helt til Ikea for å spare noen få Kr. Men skal dit etter nytt år, så vis det er noe spennende der så kan vi jo ta en kikk så kan vi ha et i baggen vi også. Det vi kjøpte var hvitt og litt pisse gult, og det passer fint med en hund som ofte har tisse gul rompe så :D Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...