Gå til innhold
Hundesonen.no

Allmennkunnskapstråden


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg synes til tider det skorter litt på allmennkunnskapen til folkene på sonen, og tenkte at dette må vi ta tak i. Dermed prøver vi en ny lek. Jeg stiller et spørsmål som går under ting alle burde vite, neste mann svarer og stiller et nytt spørsmål. Svaret må være riktig. Så ser vi hvor mye nytt man kan lære av andre hundefolk (også kan vi prøve å holde spørsmålene vekk fra allmennkunnskap om hund, for den tror jeg er ganske god her på sonen fra før av.)

Jeg starter ballet -

Et trafikklys lyser gult. Hvordan vet man at det skal bli rødt lys, og ikke grønt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Når det blir grønt lyser det rødt og gult samtidig (?).

Hva er det viktigste å gjøre dersom man ankommer et ulykkessted som involverer f.eks en bil med sjåfør og en passasjer?

Hvis svaret mitt er feil, så correct me! Jeg er ikke heelt sikker, nemlig:p

EDIT: gøy dette! bra initiativ tuppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Fordi hvis det hadde skulle bli grønt, så vill det røde og gule lyst samtidig, og dessuten lyser det gult mye lengre når det skal bli rødt enn hvis det skal bli grønt.

:lol:

Edit: Aya var visst rett før meg.

Nytt forsøk:

Aya: Sikre skadested(ikke noe poeng i at du skal bli meid ned av traileren som kommer rundt svingen hvert øyeblikk, så finn frem varseltrekanten og få på deg refleksvesten :P ), få oversikt over situasjonen(noen skadet?), ringe etter hjelp(113,112,110,911, man trenger ikke å ha dekning på det vanlige nettet, det er mulig å ringe nødnummer på et annet nett, å ta opp tastelås på mobil er heller ikke nødvendig, men du trenger batteri på mobilen selvsagt), sette i gang evt. førstehjelp. Er personene ved bevissthet? ABC-prinsippet. Puster de? Sørge for frie luftveier, evt. sette i gang hjerte-lunge redning(2-30). Skru av tenningen på bilen som har kollidert(hvis det ikke er noen i passasjersetet foran, så ikke sett deg på det, i tilfelle airbagen slår ut).

Har sikkert glemt en hel masse, og det ble rotete, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir grønt lyser det rødt og gult samtidig (?).

Hva er det viktigste å gjøre dersom man ankommer et ulykkessted som involverer f.eks en bil med sjåfør og en passasjer?

Hvis svaret mitt er feil, så correct me! Jeg er ikke heelt sikker, nemlig:p

Først skal man ta ledelsen og få overblikk. Deretter sikrer man skadestedet så ikke flere blir skadet. Så må man se på skadene som er, og om noen trenger øyeblikkelig hjelp, f.eks. i form av førstehjelp (hjerte-massasje), og selvsagt skal man ringe 113!

Hva heter verdens dypeste grop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Very good people! Helt enig! Plan BLÅ er grei å huske; Bevissthet, Luftveier og Åndedrett.

Verdens dypeste grop heter Marianergropen.

Hvor tykk bør isen på islagte vann være før man går på de?

EDIT: litt rare greier histen og pisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(svarer på LivB sin også siden den ble hoppet over)

Er det lov å binde hunden utenfor butikken?

Forsåvidt, så lenge den ikke er bindt rett ved inngangen.

Når stod slaget på Stiklestad?

29. juli år 1030 om jeg ikke husker feil.

Nytt spørsmål: Hvor ligger verdens nordligste permanente senter for oppskyting av forskningsraketter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å binde hunden utenfor butikken?

Det er ikke lov til å binde en hund utenfor butikken !

Man kan få bot, og om du møter rette folk, kan de be politiet komme å hente hunden !

Ny regel som kom for en 3års tid tilbake, eller noe sånt ! Treneren fortalte om det på

kurset igår :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 - nynorsk og bokmål. (evt. 3 hvis vi teller med samisk)

Hvem var Norges første kvinnelige statsminister?

Jeg trodde jeg skulle lure alle til å si to, men nå finner jeg ikke lenger belegg noe sted for å kalle samisk et offisielt skriftspråk i Norge ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 - nynorsk og bokmål. (evt. 3 hvis vi teller med samisk)

Hvem var Norges første kvinnelige statsminister?

Gro Harlem Brundtland (Første og eneste vel?)

Hva er de latinske navnene på ulv, gaupe, og mår? (Prøv å la være å google da :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Harlem Brundtland (Første og eneste vel?)

Hva er de latinske navnene på ulv, gaupe, og mår? (Prøv å la være å google da :lol: )

Canis lupus, Lynx lynx og martes martes(?).

Hva er det latinske navnet for nordlys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. mars 1939 når Tyskland invaderte Tsjekkoslovakia (som det het den gangen)? Må si at selv om jeg har nyere historie har jeg ingen idè om klokkeslett - så jeg vil ikke kalle det allmenkunnskap :lol:

Hvis Oscar ll godtar det svaret lurer jeg på følgende:

Når har man rett til å ferdes på privat veg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. mars 1939 når Tyskland invaderte Tsjekkoslovakia (som det het den gangen)? Må si at selv om jeg har nyere historie har jeg ingen idè om klokkeslett - så jeg vil ikke kalle det allmenkunnskap :P

Hvis Oscar ll godtar det svaret lurer jeg på følgende:

Når har man rett til å ferdes på privat veg?

Oscar ll godtar svaret ! Klokkeslettet var 19.40 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...