Gå til innhold
Hundesonen.no

Allmennkunnskapstråden


tuppetroll

Recommended Posts

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar
15. mars 1939 når Tyskland invaderte Tsjekkoslovakia (som det het den gangen)? Må si at selv om jeg har nyere historie har jeg ingen idè om klokkeslett - så jeg vil ikke kalle det allmenkunnskap :lol:

Hvis Oscar ll godtar det svaret lurer jeg på følgende:

Når har man rett til å ferdes på privat veg?

Det er vel lov og ferdes på privat vei i utmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar vi det uten Linkr, så vi får tråden videre i flyten. Husk å still spørsmål videre :lol:

Hvilken dag sendes "Grevinnen og hovmesteren" på tv?

Den sendes lille julaften og nyttårsaften på to forskjellige kanaler, tror jeg. Nyttårsaften er kanskje på SVTV.

Kan jeg spørre om når sommertiden begynner nå, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det latinske navnet for nordlys?

*øøøøøøøøøøøøøøøø* FEIL! Aurora borealis er det latinske navnet for nordlys (polaris var jo litt søtt da ;=)

Det andre gidder jeg ikke å svare på siden andre allerede har tatt den rett :lol:

Dere har begge rett, men du har mer rett enn tuppetroll. For det er faktisk noe som heter Aurora Polaris også, det er det som er fellesbetegnelsen på polarlys, men nordlyset heter som du sier Aurora Borealis og er det som forekommer på den nordlige halvkule. På den sørlige halvkule forekommer det noe som heter Aurora Australis, sørlys. Og Aurora Polaris er da fellesbetegnelsen på disse to fenomenene, som begge som sagt er typer polarlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Wikipedia feil, faktisk :lol:

Jeg spytter på Wikipedia *spytt* hihihi....

Dere har begge rett, men du har mer rett enn tuppetroll. For det er faktisk noe som heter Aurora Polaris også, det er det som er fellesbetegnelsen på polarlys, men nordlyset heter som du sier Aurora Borealis og er det som forekommer på den nordlige halvkule. På den sørlige halvkule forekommer det noe som heter Aurora Australis, sørlys. Og Aurora Polaris er da fellesbetegnelsen på disse to fenomenene, som begge som sagt er typer polarlys.

Seriøst... er det virkelig noe som heter Aurora polaris? *ler* Jeg syntes "feilen" var så søt av Tuppetroll jeg, men hm... da lærte jeg faktisk noe nytt idag. Har aldri hørt om det før jeg (men så har jeg heller ikke sjekket NOOOOE steder på nettet om dette heller :P)

OT: wikepeda kan man ikke regne som pålitelig, pga hvemsomhelst kan legge inn info der, ingen kvalitetssikkring av info

Det er faktisk et meget godt poeng. Dog bruker vi wikipedia mye, men det er viktig å huske på at kildene ikke er fullstendig pålitelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han døde i 1939, ehm 23. september ?

Haha, kunne ingen andre av disse spørsmålene jeg :icon_clapping:

Når fikk nynorsken og bokmålen sine nåværende navn? (vet ikke om dette spørsmålet funker, gjør det ikke det så får en annen spørre :thumbs:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette allmennkunnskap? Jeg har mellomfag i norsk, men har ikke peiling uten å begynne å bla i bøker eller surfe rundt ...

Jeg har ikke "mer" enn grunnfag i norsk, men heller ikke jeg kan dette på strak arm.

Nynorsk fikk navnet nynorsk i 1929. Når det gjelder bokmål er det et litt vrient spørsmål, fordi: bokamál ble brukt om latin på gammelnorsk, bogmaal og bogspraag ble brukt om skriftspråk generelt fra 1850, mens det i 1889 ble bestemt at skolespråket skulle være bogmaal. I følge wiki (som jeg egentlig hater:P) er dette regnet som det året da navnestriden ble endelig avgjort. Godkjennes svaret mitt?

Isåfall: nevn tre planter og tre sopper (altså seks til sammen) som er giftige for mennesker.

(Tuppe: stålis er sikker fra 15 cm, men vil du være helt trygg så venter du til den er 20. Og isen er ikke sikker hvis det er elver som kommer inn eller ut fra vannet, eller mye undervannsstrømninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det latinske navnet for nordlys?

*øøøøøøøøøøøøøøøø* FEIL! Aurora borealis er det latinske navnet for nordlys (polaris var jo litt søtt da ;=)

Det andre gidder jeg ikke å svare på siden andre allerede har tatt den rett :icon_clapping:

Aurora polaris er vel latinsk for polarlys. Så er aurora borealis nordlys og aurora australis det tilsvarende på sørsiden av jordkloden. (Sier man sørlys der tru?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall: nevn tre planter og tre sopper (altså seks til sammen) som er giftige for mennesker.

I´ll give it a try. Eh, rød, hvit og grønn fluesopp? Lushatt/tyrihjelm, revebjelle og barlind?

Hva heter norges nasjonalblomst og norges nasjonalfugl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...