Gå til innhold
Hundesonen.no

Manglende tann ...


Symra&Pippin

Recommended Posts

På handlerkurset i dag sa instruktøren at Symra manglet en tann, tror hun kalte den p2 ... Hun sa at den godt kunne komme senere og at hun syntes hun kjente en liten klump som kunne bety at den var på vei opp. Noen som har erfaringer med tenner som er litt sene av seg? Dersom denne tanna ikke kommer, er det da bare å glemme alt som heter utstilling? :kiss:

Symra er åtte måneder, for dem som ikke vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På handlerkurset i dag sa instruktøren at Symra manglet en tann, tror hun kalte den p2 ... Hun sa at den godt kunne komme senere og at hun syntes hun kjente en liten klump som kunne bety at den var på vei opp. Noen som har erfaringer med tenner som er litt sene av seg? Dersom denne tanna ikke kommer, er det da bare å glemme alt som heter utstilling? :kiss:

Tror Ems til 2ne mangler p2? Det er ikke særlig postivt i utstillingssammenheng etterhvert som de vokser til nei. Mangler hun begge eller bare den ene? Trodde ikke de kunne komme så sent som ved 8 mnd alder, men hva vet jeg ...

Moren til Lyra manglet også p2 (begge) og ble ikke premiert på utstillinger av den grunn, men ble allikevel anbefalt brukt i avl av avlsrådet pga god standar ellers (liten rase). Ingen av valpene hennes har hatt tannmangler forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare på den ene siden den mangler ja. Instruktøren sa at jeg kunne gå til vet å få henne røntget hvis tanna ikke hadde kommet når hun er ett år, hvis anlegget er der kan jeg få vetattest på det, og dermed er hun pr definisjon fulltannet. Sånn forsto jeg det iallefall. Noen erfaringer med dette anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på hvordan tannmangler bedømmes hos de ulike rasene. Jeg vet ikke hvordan det er på beardedcollien, men begge de to siste hundene jeg har hatt har manglet tenner. Lotta manglet en P3, mens Babs mangler to P1 nede. Begge har vel i grunnen gjort det "rimelig" bra på utstillinger :kiss:. Det du kan oppleve er at noen dommere trekker for en slik mangel, mens andre enten ikke ser den, eller ikke ser etter den. Mange dommere er mer opptatt av at bittet er korrekt enn at alle tennene er tilstede. Det jeg har erfart er at dommere fra Sør- og Øst-Europa er mer opptatt av tannmangler enn britiske og nordiske dommere.

Men uansett hvordan dommere dømmer, så skal man selvsagt ha i bakhodet at tannmangler er arvelig (men de vet ikke helt hvordan dette nedarves - jeg spurte Per Erik Sundgren om det, men han hadde ingen gode svar, og mente heller ikke tannmangler var noen "big deal" sammenlignet med andre ting det avles på...).

Sannsynligheten for at den siste tanna på Symra kommer, er vel relativt liten når den ikke har dukket opp ennå, men jeg erfarte faktisk at en hannhund fra det kullet jeg hadde for mange år siden fikk sine manglende P1 i en alder av over 2 år !! Jeg trodde ikke det var mulig, men han hadde plutselig fulltannet bitt han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får man håpe det ikke er så viktig i beardisringen :kiss: Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor det skal være så viktig på enkelte raser, det er da mangle flere helt essensielle ting på en hund. kanskje oppdretter vet hvordan beardisdommerene er på tannmangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får man håpe det ikke er så viktig i beardisringen :kiss: Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor det skal være så viktig på enkelte raser, det er da mangle flere helt essensielle ting på en hund. kanskje oppdretter vet hvordan beardisdommerene er på tannmangler?

Jeg tror det kan ha litt sammenheng med hvor utbredt tannmangel er. F.eks. har jeg hørt at tannmangel (og ikke bare en eller to tenner) har vært ganske utbredt på raser som borzoi og sheltie, og da er det kanskje viktigere å forsøke å få bukt med det på disse rasene enn på raser der bare et og annet individ mangler en p1.

I tillegg har man jo dette med rasens opprinnelige bruksområde og konstruksjon for øvrig. En rase som borzoi har jo ganske lange kjever, og tennene står i utgangspunktet ganske langt fra hverandre. Borzoien skal jo kunne gripe et bytte, og selv om ikke en premolarmangel eller to vil kunne påvirke funksjonen i nevneverdig grad, er det vel å foretrekke et mest mulig fullstendig tannsett - i tillegg til korrekt bitt og tilstrekkelig kraft i kjevene, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan ha litt sammenheng med hvor utbredt tannmangel er. F.eks. har jeg hørt at tannmangel (og ikke bare en eller to tenner) har vært ganske utbredt på raser som borzoi og sheltie, og da er det kanskje viktigere å forsøke å få bukt med det på disse rasene enn på raser der bare et og annet individ mangler en p1.

I tillegg har man jo dette med rasens opprinnelige bruksområde og konstruksjon for øvrig. En rase som borzoi har jo ganske lange kjever, og tennene står i utgangspunktet ganske langt fra hverandre. Borzoien skal jo kunne gripe et bytte, og selv om ikke en premolarmangel eller to vil kunne påvirke funksjonen i nevneverdig grad, er det vel å foretrekke et mest mulig fullstendig tannsett - i tillegg til korrekt bitt og tilstrekkelig kraft i kjevene, selvsagt.

Vel.. Jeg kjenner svært få som mangler mer enn 2 tenner. Så stor tannmangel er ikke mye utbredt. Dog er det en hannhund som mange har brukt i det siste som mangler4 (en av de største grunnene til at han forsvant fra min liste), og jeg er veldig spent på hvordan avkommene hans blir i forhold til dette.

Av mine egne har eldstemor alle tenner, de to andre mangler den aller bakerste molaren, den bittelille. Villa har 2 tenner som ikke kom ned pga. rovtenner som sperret for, men man kjenner tydelig anleggene, så jeg regner det ikke som tannmangel.

De vanligste tennene sheltien mangler er premolarene, og den mine mangler, den bakerste molaren.

Forøvrig har jeg foreløpig aldri vært borti noen som sjekker mer enn at hunden har saksebitt og rette hjørnetenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ems til 2ne mangler 2xp2 ja - det er fordi hun skal ha bedre plass til apportbukken det :kiss:

Samtlige dommere vi har stilt for etter at de burde ha vært der, har kommentert mangelen og, og manglende p2 regnes som en grov feil på belgeren, mens det er "greit" å mangle p1. Det er vel noen raseforskjeller der, vil jeg tro, og derfor ikke så enkelt som at de bare sjekker tannstilling og hjørnetenner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ems til 2ne mangler 2xp2 ja - det er fordi hun skal ha bedre plass til apportbukken det ;)

Det er derfor vi sliter, Loke har for mange tenner han! :) At jeg ikke har tenkt på det *bestille tannlegetime*

Hehe..det verste er at jeg gladelig hadde byttet ut det fulltannede bittet hans mot en perfekt apportering uten tygg *flir* Her har man prioriteringene i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor vi sliter, Loke har for mange tenner han! ;) At jeg ikke har tenkt på det *bestille tannlegetime*

Hehe..det verste er at jeg gladelig hadde byttet ut det fulltannede bittet hans mot en perfekt apportering uten tygg *flir* Her har man prioriteringene i orden :)

Blir OT dette, men syns du skreiv her at han ikke tygger jeg, han bare holder hardt? Så lenge han ikke kjekser i apportbukken så er det vel ett fett?

- Det er forøvrig derfor Dina ikke apporterer, hun har alle tennene hun og :rolleyes: *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannmangler?? Hæ, hva er det??

Neida, vi beardisfolk bryr oss heller ikke stort om slikt. Det finnes så utrolig mye mere interessant å tenke på. SELVSAGT er det best om hunden har alle tennene sine, men det er uhyre sjelden at en dommer bryr seg om det i det hele tatt.

Jeg har hatt hunder med for mange (7 framtenner, eller doble P1'er), og som har manglet en eller to.

Jeg vil gjerne si at jeg hadde brydd meg om det ved valg av evt. avlspartner, men sannheten er jo at jeg tenker så lite på det at jeg måtte gå og sjekke NÅ på de fire jeg har hjemme...

Jeg vet at tispen min som var mestvinnende beardis i 5 år (mestv. tispe i 7 år på rad) manglet en tann (P1). Hun fikk trekk for det på EN utstilling i hele sitt liv.

Moses ("valpen min" på 11 mnd) mangler begge P2'ene nede, og det er kanskje det minste jeg "uroer" meg for med tanke på hans evt. kommende utst.karriære..

Men jeg vil nok holde Moses vekk fra tyske dommere - nettopp fordi dommere fra dette landet ofte er veeeeldig opptatt av akkurat slike ting. Men selv "de" ser ofte gjennom fingrene på dette når det gjelder beardiser.

Ergo - ikke noen krise.

Vet ikke om slike kommer fram såpass sent som rundt året - men uansett veterinærattest eller ikke, så vil nok en dommer som er "hysterisk" på dette slå ned på det uansett attest. (Men tror du skal lete en stund etter en slik dommer, da..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så deilig! Begynte faktisk å lure på om jeg måtte gå over til agility eller lydighet istedet for utstilling ...

(Har forresten lovet oppdretteren å la Symra prøve lydighet, det får komme etterhvert. Nå vil jeg fortsette å satse på utstilling så lenge det går bra). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men uansett veterinærattest eller ikke, så vil nok en dommer som er "hysterisk" på dette slå ned på det uansett attest. (Men tror du skal lete en stund etter en slik dommer, da..)

Susanne

Jeg har faktisk opplevd ganske mange dommere det siste året som IKKE har godtatt tannattesten jeg har på den tanna som er trukket foran på Babs (og det er et digert HULL der liksom, og det er ingen tvil om at det har vært ei tann der - men nei - DET kan de ikke godta gitt), men som ikke har sett at hun faktisk mangler de to P1 nede... Ikke så lett å bli kloke på disse dommerne alltid :).

Forøvrig opplevde jeg en gang med gamle Lotta å stille for en sveitsisk dommer. Hun så jo at Lotta manglet sin P3 - og spurte meg om hun alltid hadde manglet den tanna.. og som sant var, sa jeg selvsagt at "Ja, dessverre, den har alltid vært borte". "TAKK for at du er ærlig" sa dommeren - og ga henne seier med CK i klassen, og 2. beste tispe (var på Norsk Vinnerutstilling) ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en oversikt over hva de forskjellige tennene heter?

Jeg har en hund på 10 mnd som har manglet fortann nede og den er på vei opp nå.

Kun på engelsk men;

teeth.gif

Edit: denne er klippet fra sheltiestandarden altså.. Er vel noen som tillater annet antall kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg kjenner svært få som mangler mer enn 2 tenner. Så stor tannmangel er ikke mye utbredt.

Det er derfor jeg skrev at det har vært utbredt. Det var nemlig en dommer jeg skrev for en gang som sa at han slo ned på tannmangel på en hund, fordi det hadde vært et problem tidligere på rasen, og at det ikke var noen grunn til å la det snike seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tella mangler Pm3 begge sider oppe. Har ikke stilt på lenge så har ikke opplevd å bli trukket for det heller. Men flere aussier mangler tenner men får ikke trekk. ( Hørt at svenske, danske og finske dommere kan være mer nøye på dette enn andre utenlandske dommere)

Fant ut at Betty manglet en tann nå på Nkk Kongsvinger, som hun antagelig har mistet nå i sommer engang.

Hu fikk 2.premie på Nkk kongsvinger, men det var hovedsakelig pga han syntes hu var litt for lang :)

Dette var for svensk dommer. Fra før av har hun 2 x Hp. Elghund dommere er ofte mer opptatt av riktig bitt enn tannfeil, men har sett dommere trekke når hunden mangler flere tenner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir OT dette, men syns du skreiv her at han ikke tygger jeg, han bare holder hardt? Så lenge han ikke kjekser i apportbukken så er det vel ett fett?

- Det er forøvrig derfor Dina ikke apporterer, hun har alle tennene hun og :rolleyes: *flir*

Fortsatt OT.

Det var her om dagen...på Lp samlingen tygde han igjen :glare: Treningen etter der tygde han ikke :)

kanskje jeg skal fjerne alle som en...han kan få graut og championatet har han jo ;) *ond*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hampus (Dansk / Svensk gårdshund ) mangler P2 og P3 i underkjeven.

Først på 5. utstilling i år ble dette bemerket.

Dommeren ga likevel full pakke med både CERT og BIR.

Han sa det ikke hadde noe å si, men man kunne med hell oppgi det til eventuelle tispe-eiere som var interessert i å bruke hampus på sine tisper.

Tannsjekken på utstilling virker noe overfladisk, kun på 1 av de 10 utstillingene han har vært vist på har dette blitt avdekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus (Dansk / Svensk gårdshund ) mangler P2 og P3 i underkjeven.

Først på 5. utstilling i år ble dette bemerket.

Dommeren ga likevel full pakke med både CERT og BIR.

Han sa det ikke hadde noe å si, men man kunne med hell oppgi det til eventuelle tispe-eiere som var interessert i å bruke hampus på sine tisper.

Tannsjekken på utstilling virker noe overfladisk, kun på 1 av de 10 utstillingene han har vært vist på har dette blitt avdekket.

Senest i går la jeg merke til at dommeren kun så på fortennene til min hun da vi var i ringen, så at den sjekken ofte er overfladisk tror jeg så absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Senest i går la jeg merke til at dommeren kun så på fortennene til min hun da vi var i ringen, så at den sjekken ofte er overfladisk tror jeg så absolutt.

Det skal du ikke være så sikker på - husk at en dommer har lang erfaring i tannsjekking.........

Var på utstilling med rottisen i våres, og tannsjekken tok nøyaktig 1,5 sekund - tilsynelatende løftet han bare opp foran og ferdig - men anmerket på kritikken at hun hadde doble P1 (hvilket hun hadde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke være så sikker på - husk at en dommer har lang erfaring i tannsjekking.........

Var på utstilling med rottisen i våres, og tannsjekken tok nøyaktig 1,5 sekund - tilsynelatende løftet han bare opp foran og ferdig - men anmerket på kritikken at hun hadde doble P1 (hvilket hun hadde)

Det kan godt hende det, men siden jeg holdt hunden min fordi hun var skeptisk til dommeren så jeg godt hvordan dommeren sjekket tennene, og slik det så ut var det too fast. Det er jaggu ikke legg å vite. Synes bare det så veldig forhastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...