Gå til innhold
Hundesonen.no

World dog show 2008 i Sverige

Arielle

Recommended Posts

Wow, i en så stor klasse og greier! Det er jo utrolig flott, og gratulerer igjen.

(We know who you are ;):P )

Pføy, du skremmer ikke meg!

Gratulerer så mye Susanne, de resultatene må man si seg fornøyd med ;)

Gratulerer igjen, Emma, ikke dårlig å danke ut så mange hunder altså! Flott hund :) Og forresten så¨er det hyggelig at du har kommet ut av skapet, det var på tide *flir* Selv om jeg gjettet heeeelt feil på hvilken rase du hadde da...

Oh, hvilken rase gjettet du??? Hvilken rase virker jeg som??? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 621
  • Created
  • Siste svar

Kjempefine resultater fra mange her - GRATTIS SÅ MYE!

VV (eller WW) er jo så merkelig...

Jeg satt der og skravlet med en venninne - og vi begge sa plutselig nærmest på likt - "Det føles jo ikke ut som om vi er i Sverige, lenger" ??

Og det VAR snodig der -å se katalogen og se "ørti" hunder man ikke visste hvem var, og kikke rundt seg i ringen og høre folk snakke på engelsk, tysk, tjekkisk, finsk, russisk...

Og det å høre SÅ mye dårlig engelsk man møter når folk kommer fram for å "take a picture?" på engelsk knapt en 3.klassing her i Norge bruker...

JEG har stotret meg frem på allslags språk i helgen, og jeg håper at man har gjort seg forstått, da!

Men det er likevel rart å være på en sånn "event" - da det er så annerledes enn en normal utstilling i Sverige.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.............

Salukien Charif til Tone her inne ble nr 4 i juniorklassen med exc ;)¨

......................

Enda en hund til Tone overnevnt her, Whippet hannhunden hennes cert cacib og WW-08 :)

Hurra! ;)

Tenk, Tone er oppdretter og eier av *verdens* peneste hann-whippet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis, grattis til alle med flotte resultater :P Så morro dere må ha hatt det ;)

En spes hilsen til Tone og whippet Mike, hvilken prestasjon ;)

Selv måtte jeg være i "heimen" da frøkna fant ut hun skulle få løpetid akkurat da og hundevakten ikke helt turde være alene med fire hel-kåte gutter og en tispe som stilte seg villig opp.

Så jeg gikk glipp av et av mine "barns" øyeblikk, vinner av klassen med excellent og derav en av de fire som stilte i finale om cert og cacib. De fikk ingen av delene, men hva gjør det, de fikk vise seg godt frem for hele verden som en av fire :)

Og gogutten tok faktisk BIS-bevegelser for noen uker siden i en konkurranse på over 90 saluki så jeg er mer enn fornøyd jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha - Emma, jeg ler meg skakk! :) Det er så langt unna hva jeg trodde du hadde som mulig! hahha, takk for en god latter för jeg sover ut etter de 3 siste dagene ;)

Du kan jo ikke si sånn, uten å fortelle hvilken rase du trodde jeg har? Det samme gjelder Anette! Kanskje det kan bli tips om min neste rase, den gangen jeg vil ha en på si'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJEMPEGRATTIS OG KLEM TIL ALLE SOM HAR GJORT DET GODT PÅ WW! Ingen nevnt, ingen glemt.

Hjemme etter noen fantastiske dager. Utrolig mye å se, høre, lære og oppleve. Symra fikk flat rød både på WW og circuiten, fornøyd med det jeg. Begge kritikkene sier at hun er en fin hund, men kommer ikke helt til sin rett i ringen, hun var nemlig anspent, og jeg lurer på hvorfor jeg ikke snart lærer å vise hund ... (Kanskje vi burde ta en utstillingspause og gjøre andre ting en stund?)

Og så har jeg sett utrolig mange flotte beardiser og snakket med eierne, og vært sammen Symras oppdretter (som sier at Symra er i ferd med å bli kjempefin), og Sara og jeg har koset oss masse i sommersverige. Og vi traff wesminster og Basseteier og Nirm Og Jeanette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi også kommet hjem etter en lang utstillings- og sporturnè ;)

Det har gått i alle farger for Amigo på de tre utstillingene; han begynte å miste pelsen uken før vi dro så han lignt helst en piasavakost med bein :rolleyes: Dårlig timing at det skulle bli steikende sommer i mai kan man si!

På circuiten for stående fuglehunder fikk han Excellent og ble 2 BHK i champ.klassen, på stabijhounspesialen fikk han blått pga bittet. Det ligger på grensen til tangbitt. Men den kritikken han fikk var noe av det beste han har fått; og dommeren skreiv at han var lei seg for at han hadde slikt bitt.... ja jeg VET det er snakk om 1-2 mm og det irriterer vettet av meg.

På world dog show på lørdagen fikk han igjen Excellent og ble 2 BHK i champ.klassen.

Og det som INGEN har opplyst om er at de har laget særregler for cert for stabijhoun til WDS; stabijene har jo vanligvis krav om jaktpremiering i sverige for å bli S UCH. Det finnes ingen hunder med den tittelen for de har ikke noe på fuglejakt å gjøre (null instinkter på fugl men mer på hårvilt).

NÅ hadde de kutta det kravet... og dermed kunne vi med excellent konkurrere om cert - hadde man bare stilt i åpen og ikke i champ.klassen. Men det holdt fuglehund- og stabijhounklubben i Sverige kjeft om - og dermed glapp sjansene for folk. Dvs. noen visste inside information og stilte sine champions i åpen klasse. Den ene stabijen fikk 2 cert på circuitene og hadde blitt verdens første med tittelen S UCH om ikke siste certet gikk til en annen. Litt surt at man ikke klarte å opplyse om disse reglene til alle men bare noen utvalgte.

Nok oppgulp om en detalj ;)

Litt hyggeligere:

Etter WDS pakket jeg bikkje og saker i bilen og kjørte 25 mil til Gävle for å gå blodsporkonkurranse om natten - og det gikk så bra at han ble svensk viltsporchampion og fikk umåtelig masse skryt fra dommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse til alle ;)

Ei fra hundeklubben som jeg vurderer valp fra om noen år fikk cert, en verdensvinner, to juniorverdensvinner og beste oppdretter!! Så det var jo kjempegøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte helt å skryte ferdig: Far og tante til min vakre verdensvinnende valp ble BIS3 i parklassen! De heter Int.Nord.DK.Balt.Uch. SV-08 LatV-08 EstV-08 Ola Odelsgutt av Hiselfoss og N.Uch. Tapre Trultemor av Hiselfoss. Ola ble forresten BIS3 på Bjerke og BIS4 i Trondheim, så jeg regner jo med at slike titler og seire er arvelig, og at dette bare var begynnelsen!

:)

Forresten lurer jeg på hvor lang tid det skal ta SKK å få lagt ut vinnerbildet av valpen min...

post-880-1215382987_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte helt å skryte ferdig: Far og tante til min vakre verdensvinnende valp ble BIS3 i parklassen! De heter Int.Nord.DK.Balt.Uch. SV-08 LatV-08 EstV-08 Ola Odelsgutt av Hiselfoss og N.Uch. Tapre Trultemor av Hiselfoss. Ola ble forresten BIS3 på Bjerke og BIS4 i Trondheim, så jeg regner jo med at slike titler og seire er arvelig, og at dette bare var begynnelsen!

;)

Forresten lurer jeg på hvor lang tid det skal ta SKK å få lagt ut vinnerbildet av valpen min...

Han Ola så jeg på Bjerke og har masse bilder av han fra BISfinalen ;)

Og er det bilde av deg??! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Ola så jeg på Bjerke og har masse bilder av han fra BISfinalen ;)

Og er det bilde av deg??! :)

Jeg så i bloggen din at du hadde flere bilder av ham - lo av navnet hans gjorde du også! :rolleyes: Men det har faktisk en historie bak.

Og nei, det er ikke meg, det er eieren av Ola og Trulte - og oppdretteren til valpen min. Jeg liker ikke å være med på bilder, jeg.

Må jeg slutte å kalle henne valpen, når hun er juniorverdensvinner? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet hjem etteren lang utstillingturne, med høydepunkter som Milles BIS junior og "beste hode" på spesial utstillingen til den svenske basenji klubben, samt Milles BIR junior, res. Cert og BIS -2 junior på circuit utstillingen, men det får tas i egen tråd.

På WW utstillingen er jeg rimelig fornøyd med resultatet på våre hunder. Både Mille, June (milles søster) OG Dennis fikk "Excellent", men ble uplassert i sine store klasser.

Det var Loke (Kingwanas Exhausting Federal Express) som reddet dagen ved å vinne JK med Excellent og fikk tittelen JWW-08 :o

O ja- også ble June og Loke BIR i par-klassen- ble ikke vist i den store ringen. Det var rett før jeg ikke gikk inn i rase- ringen heller, da June er meget løpsk om dagen (løpetid, altså...)

Jobber med å legge inn og redigere hauger av bilder.

Gratulerer til alle supre sonen- resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likka fikk EX og ble nr 2 i åpenklassen og det er vi godt fornøyd med. Det beste på hele turen var at Likkas oppdretter var der og vi endelig fikk slått av en prat etter 4 år! :o

Reisefølget med collie korthår vårt endte opp med 3 x EX av 4 mulige (circuit og WW) og klasseplasseringer på begge på WW! Veldig bra! Og man er jo ikke helt stødig på disse reglene så en lettere forvirret meg måtte røske hannhunden ut av buret og ramle inn i ringen for å konkurrere om res.CAC etter at de hadde ropt opp nr hans en sillion ganger... :o

Gratulerer til alle som gjorde det bra!

Du kan jo ikke si sånn, uten å fortelle hvilken rase du trodde jeg har? Det samme gjelder Anette! Kanskje det kan bli tips om min neste rase, den gangen jeg vil ha en på si'?

Jeg var fullstendig overbevist om at du hadde mynde! Fikk forresten de gode nyhetene om "valpen X" allerede torsdag av reisefølget mitt. Gratulerer! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På spesialen for Dansk Svensk gårdshund i går gikk det ikke veldig bra for Hampus, ren röd.

På WW i dag gikk det over all forventning.

30 hanner, og Hampus slo dem alle sammen, ble beste hanne med CERT og Championatet.

Ble en tispe som ble BIR, ei tispe med titler i fleng.

Siden rasen ikke er fullstendig godkjent av FCI fikk ingen gårdiser offisiellWorld winner-tittel...

Det var veldig surt da Hampus ville fått denne tittelen.

Men likevel, superfornöyd, hadde ALDRI sett for meg at han kunne slå hele gjengen av hanner som holdt höy kvalitet.

Etter en hel del trasking og snakking med diverse av arrangörene på WDS i går, fikk vi vite at DSG faktisk ble FCI-godkjente torsdag OG at vi dermed hadde fått en offisiell WW på Hampus.

Så en times arbeide gav uttelling med tittel og premier.

Veldig kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle fine sonen-resultater.

Selv holdt vi oss hjemme, med en halvlubben frøken som røyter (hehe..) og en 6,5 mnd gammel valp, så ingenting å stille, men vi får ta det igjen i Køben i 2010... :P

Litt "slekt"-skryt fra WW og Circuit utstilling.

Pappa til min kjære store-lille Roma ble BIR og BIS-2 på Circuit utstillingen, dommer der var lille Gigi's oppdretter, Firmin Aertgeerts.

Han ble nr.2 i championklassen på WW-08.

Søster til Roma: N UCh Chevy's Kahoko vant championklassen og fikk res-CAC på WW-08 (så man kan jo si hun ble 2BTK)... Utrolig moro at hun gjorde det såååå bra :o

Og så ble groenendael tispen til mine gode venner på kennel Nadjarah her i Bergen, BIR veteran, så nå kan Black Hawkwinds Onatop slenge på VetWW-08 til sin allerede fullstappede tittelrekke... Litt av en avslutning på utstillingskarrieren for den 11 år gamle evigunge damen :o (som forøvrig har blitt både BIR og BIS veteran flere ganger i år)

Grattis til alle vinnerne, og alle med flotte resultater :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, hvilken rase gjettet du??? Hvilken rase virker jeg som??? :o

Var ikke meg du spurte da,men jeg fikk en feeling av at du var gjeterhund-menneske :o

Så må jeg få gratulere både deg og alle andre med fine resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, hvilken rase gjettet du??? Hvilken rase virker jeg som??? :o

Det er ikke meg du spør heller, men jeg hadde en følelse av at du hadde en hund med veldig mye pels. (Dessuten har jeg tenkt på at siden du var så hemmelighetsfull så kanskje du var en kjendis som ikke ville identifiseres. Jeg har lurt en del på hvilken kjendis som har drevet mye med utstilling ... :o ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...