Gå til innhold
Hundesonen.no

World dog show 2008 i Sverige


Arielle

Recommended Posts

  • Svar 621
  • Created
  • Siste svar

For egen del så synes jeg det er helt OK at det i alle fall ikke skal regne hele helgen... For hundenes del er jeg redd det kan bli et mareritt når det skal bli SÅ varmt.

Det var et par hunder som døde i Vadstena (?) i varme biler nå nylig - og da var parkeringen rett i tilknytning til utstillingen.

Her har de parkeringer litt "all over" - og nubst 10 ganger så mange hunder påmeldt..

Det er lett å si "Man tar vel ikke med seg hunder for å la dem sitte i bilen??? Har man ikke meldt dem på, får man la dem bli hjemme!", og de fleste er nok enige med det også.

Men endel skal stille "fjørti" hunder av forskjellige raser der - og det er ikke "bare-bare" å ha med seg 6-7-9 hunder inn på utstillinger hver eneste dag... Dessuten skal man vite at det er ikke nødvendigvis så mye bedre i bur i et telt i varmen..

Jeg håper virkelig at jeg tar feil - men jeg tror absolutt vi får se en negativ rekord på denne utstillingen mht hunder i biler...

Selv har jeg kun med de tre jeg skal stille de dagene (min yngste skal på "ferie på landet") - så de får være med meg rundt. Men i hetebølge så er det fælt for dem uansett - særlig den dagen vi skal stille utendørs, og så snart vi skal inn i bilen...

Så det er jo bare å gjøre det beste utav det...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som skal stille f.eks Retriever og skal stille på Almare Stäket så var jeg der å kikket i går. Et stort fint gressjorde hvor alle 20 ringene er plassert. Et stort jorde "tvers over" til parkering. Ligger idyllisk like nede ved vannet ca 30min fra stockholm sentrum. Greit å finne frem, MEN med den smale veien er jeg j*vlig spent på å se hvordan det går noen noen skal inn og noen skal ut!

Det er også satt opp ring båndslik at ingen kan ha teltene helt intill ringen, men er spent på om det er plass til å gå i "midtgangene" mellom ringene :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUSKELISTE:

OK, jeg pakker, har det meste på plass, men hva kan jeg ha glemt? Gode tips til ting som må med?

Jeg må skaffe et eller annet så jeg kan få festet burvifte i canvasbur, hvis det blir så varmt.

Er det paranoid å kjøpe hengelåser til å låse canvasbur med, når en må gå fra for nødvendige ærend? (Selvfølgelig spør man kjente om å holde et øye med, men for det...)

Så må jeg ha ekstra gode godbiter, noe fristende for å få ut det lille ekstra. Steke kyllingfilet, kanskje?

Så må jeg sjekke om den eksterne blitzen trenger nye batterier, ja...

Så må jeg finne klær å ha på meg :-)

Hva mer? Dommerens kontonummer, kanskje? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUSKELISTE:

OK, jeg pakker, har det meste på plass, men hva kan jeg ha glemt? Gode tips til ting som må med?

Jeg må skaffe et eller annet så jeg kan få festet burvifte i canvasbur, hvis det blir så varmt.

Er det paranoid å kjøpe hengelåser til å låse canvasbur med, når en må gå fra for nødvendige ærend? (Selvfølgelig spør man kjente om å holde et øye med, men for det...)

Så må jeg ha ekstra gode godbiter, noe fristende for å få ut det lille ekstra. Steke kyllingfilet, kanskje?

Så må jeg sjekke om den eksterne blitzen trenger nye batterier, ja...

Så må jeg finne klær å ha på meg :-)

Hva mer? Dommerens kontonummer, kanskje? :-D

Der minnet du meg på noe viktig: Kjøp hengelås! Jeg må nemlig ha et sted å låse inn fotoutstyr og vesker mens jeg er i ringen eller lufter Symra. Tror jeg må bore et hull i varikennelburet for å få festet hengelåsen også. Jeg tror til og med det kan være lurt å låse inn hunden hvis man skal gå seg en runde på egen hånd (alle drømmer jo om en hund som Symra, hun kan fort bli stjålet! :console: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er glad jeg har besluttet å ikke dra til Stockholm gitt... Det er buss-streik i Stockholm nå også - ser for meg LITT kaos kanskje ?

Nå skulle jeg til å bli fra meg av fortvilelse siden vi er helt avhengige av kollektivtrafikk, men så oppdaget jeg at både flybuss og sportrafikk går som normalt - og da er vi "reddet", siden det går pendeltog mellom hotellet og utstillinga. Litt flaks må man jo ha, også. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er glad jeg har besluttet å ikke dra til Stockholm gitt... Det er buss-streik i Stockholm nå også - ser for meg LITT kaos kanskje ?

ojameg, nå ble jeg glad vi fikk booka hotel i gangavstand til WDS i går! Hadde tenkt å telte, men meldinger om varmebølge skremte oss vekk fra tanken om telt, og inn på hotel! Rush-kaos, fremmed by og oppmøte 8.30 frister lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr annkommet Stockholm :console:

Meldt ny hetebölge her fra onsdag(!) stort oppslag i expressen i går. Opp mot 30 grader.

Ja selvsagt blir det hetebølge! Det er forb.. typisk og skjer hver eneste gang jeg skal ut å kjøre langt i bil.. <_<

Håper det var litt fint utenfor Alamara Staket (eller hva det het) også, skjønner det er visse muligheter for at jeg ikke får med Likkadyret inn dit siden hun ikke er påmeldt og må sose rundt på utsiden mens ørtåfjørti collier blir stilt..

Og jeg har overhodet ikke tenkt på hva jeg skal ha på meg i ringen nei.. urutinert! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvsagt blir det hetebølge! Det er forb.. typisk og skjer hver eneste gang jeg skal ut å kjøre langt i bil.. <_<

Håper det var litt fint utenfor Alamara Staket (eller hva det het) også, skjønner det er visse muligheter for at jeg ikke får med Likkadyret inn dit siden hun ikke er påmeldt og må sose rundt på utsiden mens ørtåfjørti collier blir stilt..

Og jeg har overhodet ikke tenkt på hva jeg skal ha på meg i ringen nei.. urutinert! :console:

Skal hun ikke stille på WW i det hele tatt? For i så fall skal hun vel få komme inn?

Jeg ønsker meg 15 grader når jeg skal kjøre bil... Air conditionen er litt ustabil, jeg vil ha sval kjøretur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skulle jeg til å bli fra meg av fortvilelse siden vi er helt avhengige av kollektivtrafikk, men så oppdaget jeg at både flybuss og sportrafikk går som normalt - og da er vi "reddet", siden det går pendeltog mellom hotellet og utstillinga. Litt flaks må man jo ha, også. :console:

Om det blir noetull fra Almare stäket (dere skal kanskje dit de dagen det er retrievere og bu hunder?)så er det mulig at vi får plass til dere så dere kommer til et sted med tog/undergrunn etc. Vi har nemlig kun bur som står innat setene (tynne töybur) i baksetet + telt på gulvet. Dere vet hvor dere finner meg om det er litt krise :lol:

Ja selvsagt blir det hetebølge! Det er forb.. typisk og skjer hver eneste gang jeg skal ut å kjøre langt i bil.. <_<

Håper det var litt fint utenfor Alamara Staket (eller hva det het) også, skjønner det er visse muligheter for at jeg ikke får med Likkadyret inn dit siden hun ikke er påmeldt og må sose rundt på utsiden mens ørtåfjørti collier blir stilt..

Og jeg har overhodet ikke tenkt på hva jeg skal ha på meg i ringen nei.. urutinert! :)

Er det ikke lov med hunder som ikke er påmeldt på almare heller? (har ikke lest så godt da begge er påmeldt begge dager.) Er vel lov hvis den evnt er meldt på andre dager i såfall. Almare er rett og slett en herregård og en stor stall og grönne jorde - like ved vannet! :) Egentlig flott sted altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hun ikke stille på WW i det hele tatt? For i så fall skal hun vel få komme inn?

Er det ikke lov med hunder som ikke er påmeldt på almare heller? (har ikke lest så godt da begge er påmeldt begge dager.) Er vel lov hvis den evnt er meldt på andre dager i såfall. Almare er rett og slett en herregård og en stor stall og grönne jorde - like ved vannet! :console: Egentlig flott sted altså!

Jo hun er påmeldt WW, men ikke til noe circut (ingen for lapphunder der). Håper dere har rett, blir litt kjedelig å være på utsiden når man gjerne skulle vært på innsiden (ta med kikkert? :lol: ) for jeg går ikke fra gullet mitt noe sted altså! Reisefølget mitt påstår at vi i så fall skal krangle heftig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir noetull fra Almare stäket (dere skal kanskje dit de dagen det er retrievere og bu hunder?)så er det mulig at vi får plass til dere så dere kommer til et sted med tog/undergrunn etc. Vi har nemlig kun bur som står innat setene (tynne töybur) i baksetet + telt på gulvet. Dere vet hvor dere finner meg om det er litt krise :console:

Nja, jeg tviler vel litt på at vi gidder å dra på circuitutstillingene (det stiller spennende raser på WW de dagene labradorene har circuit i alle fall, og uansett så kan jeg klare meg uten å se labradorene også :closedeyes: ), men takk for tilbudet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hun er påmeldt WW, men ikke til noe circut (ingen for lapphunder der). Håper dere har rett, blir litt kjedelig å være på utsiden når man gjerne skulle vært på innsiden (ta med kikkert? :console: ) for jeg går ikke fra gullet mitt noe sted altså! Reisefølget mitt påstår at vi i så fall skal krangle heftig! :lol:

stå på krava :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hun er påmeldt WW, men ikke til noe circut (ingen for lapphunder der). Håper dere har rett, blir litt kjedelig å være på utsiden når man gjerne skulle vært på innsiden (ta med kikkert? :console: ) for jeg går ikke fra gullet mitt noe sted altså! Reisefølget mitt påstår at vi i så fall skal krangle heftig! :lol:

Stå på og fortell om alternativet (bil- VARM bil) og håp på det beste :)

PS ALLE ANDRE:

Ikke stol på 100% expresen. meldt sol med en liten sjangs for skyer her i dag, nå er det på grensen til hagl. Heldigvis ikke så alt for varmt. Vi gikk tur rundt et vann med hundene i dag. Og etter en times gange i sola var verken hundene halvdöde eller vi svette. (Litt klamme var vi jo, men ikke noe rennende svette for å si det slik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på og fortell om alternativet (bil- VARM bil) og håp på det beste :console:

PS ALLE ANDRE:

Ikke stol på 100% expresen. meldt sol med en liten sjangs for skyer her i dag, nå er det på grensen til hagl. Heldigvis ikke så alt for varmt. Vi gikk tur rundt et vann med hundene i dag. Og etter en times gange i sola var verken hundene halvdöde eller vi svette. (Litt klamme var vi jo, men ikke noe rennende svette for å si det slik)

Det er vel med WW som enhver annen utstilling som skjer utendørs, at man tar med vær for alle anledninger - uansett dato. :lol: Badetøy, regntøy og ulltøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hun er påmeldt WW, men ikke til noe circut (ingen for lapphunder der). Håper dere har rett, blir litt kjedelig å være på utsiden når man gjerne skulle vært på innsiden (ta med kikkert? :console: ) for jeg går ikke fra gullet mitt noe sted altså! Reisefølget mitt påstår at vi i så fall skal krangle heftig! :lol:

Da mener jeg faktisk at hun skal få slippe inn.

Hunder med startnummer for WW eller circuit får jo komme inn andre dager enn den de bedømmes på WW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, det må jo være forferdelig dårlige parkeringsmuligheter på Almare Stäket om de forventer/håper på at folk skal følge denne reiseforklaringa:

Tag pendeltåget mot Bålsta. Stig av vid Kallhäll station. Tag buss 548 och kliv av vid Kajsa hof. Gå över bron. Följ skyltarna mo ALMARE-STÄKETS HERRGÅRD. Promenadavstånd c:a 2 km.

.... Det er vel ikke aktuelt for så veldig mange å drasse med seg hunder, bur og annet utstyr først på pendeltog, deretter bytte til buss og så gå i to kilometer med alt sammen? Når det i tillegg er busstreik i Stockholm, så MÅ det jo bli forferdelig trangt å parkere på Almare Stäket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg glad jeg ikke kjærer bil :console: Netopp sjekket når buhunden går, og i hvilken ring :lol: De går ikke før søndagen de...men å se 25 buhunder på en utstilling veier vel opp for at jeg må vente helt til søndag :) Jeg gleder meg til å treffe Egon :) Og alle de andre..

(Det er litt snålt, jeg har hatt buhund i 4 år, men aldri sett så mange som 25 på ett sted :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, det må jo være forferdelig dårlige parkeringsmuligheter på Almare Stäket om de forventer/håper på at folk skal følge denne reiseforklaringa:

Tag pendeltåget mot Bålsta. Stig av vid Kallhäll station. Tag buss 548 och kliv av vid Kajsa hof. Gå över bron. Följ skyltarna mo ALMARE-STÄKETS HERRGÅRD. Promenadavstånd c:a 2 km.

.... Det er vel ikke aktuelt for så veldig mange å drasse med seg hunder, bur og annet utstyr først på pendeltog, deretter bytte til buss og så gå i to kilometer med alt sammen? Når det i tillegg er busstreik i Stockholm, så MÅ det jo bli forferdelig trangt å parkere på Almare Stäket?

Noen av parkeringene ved messen er jo også tre kilometer unna. Aktuelt!

Nei, her får en stå opp tidlig, og småsove i buret med bikkjene før ringen begynner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel med WW som enhver annen utstilling som skjer utendørs, at man tar med vær for alle anledninger - uansett dato. :console: Badetøy, regntøy og ulltøy.

Skal du stille i badetøy? *leite fram kameraet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg glad jeg ikke kjærer bil :console: Netopp sjekket når buhunden går, og i hvilken ring :lol: De går ikke før søndagen de...men å se 25 buhunder på en utstilling veier vel opp for at jeg må vente helt til søndag :) Jeg gleder meg til å treffe Egon :) Og alle de andre..

(Det er litt snålt, jeg har hatt buhund i 4 år, men aldri sett så mange som 25 på ett sted :))

Var det ikke 46 eller 36 på circuiten a? Skal sjekke etterpå om hukkomelsen er helt teit ;)

Skal du stille i badetøy? *leite fram kameraet*

;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...