Gå til innhold
Hundesonen.no

World dog show 2008 i Sverige


Arielle

Recommended Posts

Jada, joda - enig. Men uansett "forbehold" på forhånd, så ER det forskjell fra den ene til den andre dommeren. Og hvis man så glatt aksepterer dette uten protester - hvorfor kan man ikke rettferdiggjøre det på samme måten på alle andre utstillinger også? Bare sette opp en eller annen reservedommer - og bytte "hei villt" når påmeldingene er vel fremme.

Det er arrangøren som jobber FOR utstilerne - ikke omvendt. Selv om det virker som om endel mener vi skal være "taknemlige" mot arrangørklubben som "gidder" å gjøre det, liksom..

Men, når alt det er sagt, så er VV noe helt spesielt, selvsagt. Og jeg har ikke noen probl. med den bestemmelsen for det arrangementet.

Men det samme gjelder også på circuit-utstillingene - og der har i alle fall ikke vi kunne forberede oss på hvilken reservedommer som er satt in (det sto ikke noe om det i annonsene på forhånd).

Heldigvis var det (for oss) en kjent oppdretter og alt det der - men det KUNNE jo ha vært hvemsomhelst som man virkelig ikke har lyst til å stille ut for, da. Og da ville jeg uansett ha ment at det ville vært meget frekt av klubben å beholde påmeldingsgebyret jeg har betalt for å stille ut for en anenn dommer.

Men, men - sånn er det nå engang her. Og for meg spiller det uansett ingen rolle, man reiser dit, stiller og håper på det beste..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 621
  • Created
  • Siste svar

Dette blir jo litt OT, men å laminere nummerlappene er jo egentlig ganske genialt. Norma klarer nemlig alltid å krølle den til før vi skal ringen, man er jo glad og spretter i alle retninger må vite *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller med mine 2..

blir faktisk ikke så dyrt.. betaler 1500 for to netter på hotell og 500 for tog frem og tilbake for meg og to hunder...

Har forresten et spørsmål ang. vet. sjekken på stedet... Hva er det de sjekker? skal man ha noen form for pass eller reg.bevis tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgifter ja *knis* Vi har bestilt 2 netter på hotell i Karlstad 8 netter i Stockholm, og 2 netter i Göteborg før Tvååker utstillingen, også skal vi ha en overnatting mellom Stockholm og Göteborg + 2 netter i Tvååker.. Mamma :rolleyes:

Så legger vi påmeldinger + kataloger + parkering + alt shoppingen + mat + drikke + annet fjas - så tror jeg nesten cruise i middelhavet i fjor ikke var så dyrt allikevel :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...da dumpet PM nr. 2 ned i postkassa i dag - til stabyhounspesialen. Nå mangler jeg bare siste PM fra Sverige og så er jeg KLAR!

Jeg fikk forresten PM-en fra Københavnutstillingen i dag også så nå er det bare velstand!

...eller - er det noen som har et brukt utstillingstelt å selge meg?? HASTER :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. veterinærsjekken, så er det ofte noe helt annet enn det vi ser her i Norge, ja. Dels fordi de faktisk HAR en veterinær som står der i døren, og så plukker de ut tilfeldie som går forbi. Og enten ser vi særlig smittefarlige ut - eller så greier de tilfeldigvis å sjekke veldig mange - jeg tror at vi blir stoppet ca 1 gang av 4.. Da kikker vet'en på en av hundene (jeg har jo alltid med fler enn en) - tar den opp på et bord/benk, kikker på øyne, nedi ører, ser etter utøy, og bare sånn generelt "klemmer over dyret". En gang har jeg opplevd at de har sjekket mikrochippen, men det tror jeg ikke er så vanlig.

Alle PM'ene mine er nå også i hus - både til VV og Circuit-saken.

Forhåpentligvis blir været såpass at man slipper telt i det hele tatt, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte mine 2 ganger i Sverige i fjor.

På en "normal" utstilling i Piteå i juli, samt Nordisk vinner-utstillinga i desember.

Begge gangene ble alle passerende hunder tatt på bordet og sjekkt i full fart, samt chip avlest.

Så det varierer nok veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og for seg enig, men nå har de jo faktisk også oppgitt "reservedommer(e)" OG informert at det heller ikke ved dommerbytte blir noe tilbakebetaling. Da må man liksom ta høyde for om vissomatte dersomatte den dommeren dømmer istedenfor "1. dommer"- vil jeg alikevel stille?

Tja. Jeg har en rase hvor jeg på forhånd mente at oppsatt dommer ville få for mye å gjøre, og at det måtte bli flere dommere. Og det stemte. Men vi har ikke fått en av de tre som var satt opp som reserve den dagen, vi har fått en helt annen. Så i praksis måtte vi vært forberedt på hvem som helst, selv om det i teorien var "advart" om hvem som kunne bli reservedommere.

Men jeg gir beng, jeg aner lite om dommeren, og stiller om ikke noe drastisk skjer på de neste fjorten dagene. Hva er det verste som kan skje? En null? Dør ikke av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersking som jeg er så har jeg aldri forstått HELT hvorfor dommeren er så viktig. Jeg kan jo forstå at det føles litt useriøst å stille for en dommer som man ikke tror har peiling på rasen, men "erre så nøye'a"? Er det sånn at det er flaut med dårlige plasseringer på dogweb? Burde jeg begynne å være mer kritisk? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersking som jeg er så har jeg aldri forstått HELT hvorfor dommeren er så viktig. Jeg kan jo forstå at det føles litt useriøst å stille for en stille for en dommer som man ikke tror har peiling på rasen, men "erre så nøye'a"? Er det sånn at det er flaut med dårlige plasseringer på dogweb? Burde jeg begynne å være mer kritisk? :)

Skal jeg svare for min del så er det fordi jeg stiller ikke for å få en 2pr. Mulig du gjør det altså, men jeg stiller faktisk fordi jeg mener at jeg har en bra hund, og da vil jeg gjerne oppnå den permieringen jeg mener min hund fortjener. Da stiller jeg jo ikke for en dommer som f.eks skal ha det stooore og kraftige om jeg vet at min hun er liten og nett.. Trodde liksom det sa seg selv hvorfor dommeren var så viktig i utstilling jeg :icon_redface: Mulig jeg er så inni det at jeg ikke ser det sånn lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersking som jeg er så har jeg aldri forstått HELT hvorfor dommeren er så viktig. Jeg kan jo forstå at det føles litt useriøst å stille for en stille for en dommer som man ikke tror har peiling på rasen, men "erre så nøye'a"? Er det sånn at det er flaut med dårlige plasseringer på dogweb? Burde jeg begynne å være mer kritisk? :icon_redface:

Er mange som er veldig nøye med hvilke dommere de melder på hundene sine for.

Ene oppdrettern min blir helt oppgitt over at jeg melder på hunden både her og der uten at han har uttalt seg om dommeren... :)

Men på 3 av 3 utstillinger jeg har meldt, og han har latt være, har det kommet en positiv dommerendring...

Så jeg kaster meg stort sett uti det, og baserer framtidige valg av dommer på egne erfaringer.

Etter 1 1/2 år i ringen har jeg vel møtt en dommer jeg absolutt ikke kommer til å stille den ene rasen min for, da bedømninga hans var helt på jorde i henhold til rasens standard.

Å påstå at en hund er for stor, uten å gidde måle den,o og dermed dømme den ned pga det, det blir for drøyt synes jeg.

Og om han hadde vært satt opp som dommer på WDS, ja da hadde jeg ikke giddi brukt tusenvis av kroner på reise, opphold og påmelding.

Dte handler da ikke om dårlige resultater i Dogweb, mer om bortkastet tid og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er liksom litt der ennå, at det er hele opplevelsen, spenningen, det sosiale rundt det som er viktigst, eller iallefall så viktig at det er verd tiden og pengene. Men som sagt, jeg er ny i gamet og kommer sikkert til å forandre innstilling når jeg blir mer dreven :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er liksom litt der ennå, at det er hele opplevelsen, spenningen, det sosiale rundt det som er viktigst, eller iallefall så viktig at det er verd tiden og pengene. Men som sagt, jeg er ny i gamet og kommer sikkert til å forandre innstilling når jeg blir mer dreven :icon_redface:

Det er der de fleste begynner - heldigvis :)

Men etterhvert- når man får større og større kjennskap både til egen rase (hva man legger vekt på eksteriørt) og innsikt i hva de forskjellige dommerne vektlegger har man et større grunnlag for å bedømme om det rett og slett er noen "vïts" i å stille for den og den dommeren. Dommerne skal jo i utgangspunktet dømme etter samme standard, men enkelte dommere har en særegen smak som du fort biter deg merke i om den går på tvers av "gjennomsnitts- dommeren".

Emma: Oj.... Ja, hva har de oppført "reservedommer" for da, mon tro?

Vel vel. Hadde nok stillt uansett, jeg også. Med unntak av 2 dommere jeg aldri i livet vil gå inn i ringen for igjen. Det har ingenting med deres kunnskaper om rasens eksteriør å gjøre, men snarere av deres oppførsel mot hunder & handlere i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye morsommere å diskutere utstilling enn å grue seg til dyrlegetime...

Fersking som jeg er så har jeg aldri forstått HELT hvorfor dommeren er så viktig. Jeg kan jo forstå at det føles litt useriøst å stille for en dommer som man ikke tror har peiling på rasen, men "erre så nøye'a"? Er det sånn at det er flaut med dårlige plasseringer på dogweb? Burde jeg begynne å være mer kritisk? :)

Vel, dommere har forskjellig smak og ulike prioriteringer. Den jeg stiller mest nå har feil som noen dommere vil overse til fordel for hennes kvaliteter, noen vil ikke vite at det er en feil, og andre igjen vil si at det er en diskvalifiserende feil. Og da gidder ikke jeg bruke penger på de jeg VET vil gi henne blått eller null eller holde tilbake HP eller hvor jeg velger å legge lista, pga DEN feilen. Nå kan jeg få blått, null, ingen HP pga andre feil - men det vet jeg jo ikke nødvendigvis på forhånd.

Jeg henger meg sjelden opp i resultat på DogWeb, fordi jeg vet at man kan ha en dårlig dag, hunder er i utvikling og har mindre vakre perioder, dommere varierer - og til syvende og sist vil jeg lage min egen oppfatning av hunden, uavhengig av antall blå og cert.

Folk legger lista på ulike steder for hva de er fornøyd med. Noen stiller gang på gang på gang, for å få en blå eller rødt uten mer, andre kutter ut å stille de hundene som ikke får CK hver gang.

Når alt kommer til alt, så er det dine penger, din tid og dine lyster som avgjør. Du har én hund å stille, og da kan man ikke nødvendigvis være like kritisk - du kan jo ikke ta med Tassen fordi dommer Hansen ikke liker Symra, mens du lar Tassen være hjemme neste gang, for da kan du stille Bonzo som dommer Olsen liker best. Skjønner?

Dessuten bor du i Trøndelagen? Da blir det enda vanskeligere å være kresen, siden dere har færre utstillinger.

Tenker jeg.

Er mange som er veldig nøye med hvilke dommere de melder på hundene sine for.

Ene oppdrettern min blir helt oppgitt over at jeg melder på hunden både her og der uten at han har uttalt seg om dommeren... :)

Men på 3 av 3 utstillinger jeg har meldt, og han har latt være, har det kommet en positiv dommerendring...

Så jeg kaster meg stort sett uti det, og baserer framtidige valg av dommer på egne erfaringer.

Etter 1 1/2 år i ringen har jeg vel møtt en dommer jeg absolutt ikke kommer til å stille den ene rasen min for, da bedømninga hans var helt på jorde i henhold til rasens standard.

Å påstå at en hund er for stor, uten å gidde måle den,o og dermed dømme den ned pga det, det blir for drøyt synes jeg.

Og om han hadde vært satt opp som dommer på WDS, ja da hadde jeg ikke giddi brukt tusenvis av kroner på reise, opphold og påmelding.

Dte handler da ikke om dårlige resultater i Dogweb, mer om bortkastet tid og penger.

Jeg sjekker alltid dommer før jeg melder på, og har stilt i såpass mange år at gjengangere har man "kontroll" på.

Junioren jeg stiller nå er veldig lik sin mor, så da gidder jeg ikke stille for de dommerne som ikke likte mora. For meg er det bortkastede penger. For jeg stiller ikke for å få en blå. Jeg drar på utstilling for det sosiale, men jeg stiller ikke for en blå. Det går an å dra på utstilling uten å stille.

Og det er som du sier, alltid et økonomisk spørsmål. Få av oss djiter penger... Så jeg kan være mer slepphendt med å teste dommere jeg er usikre på i nærområdet, men jeg kjører ikke 70 mil for en jeg vet foretrekker en annen type.

Jeg er liksom litt der ennå, at det er hele opplevelsen, spenningen, det sosiale rundt det som er viktigst, eller iallefall så viktig at det er verd tiden og pengene. Men som sagt, jeg er ny i gamet og kommer sikkert til å forandre innstilling når jeg blir mer dreven :)

Og det er det som skal være viktig(st)! Og på den ene siden kan man si at du kan dra på utstilling uten å stille (som jeg sier over), men man kan også argumentere for at det ikke er påmeldingsavgiften som gjør det dyrt å stille - det er reise og overnatting og alt annet. Så hvorfor ikke prøve, når man likevel vil dra? Det er din avgjørelse, men du vil etter hvert skjønne at dommeren har alt å si - det er dommeren som avgjør hvordan det går, og hvor lett kjøreturen hjem igjen går... :icon_redface:

Og etter hvert får også du en liste over dommere du ikke vil stille for. En som er uhøflig og ekkel i ringen, en som har gitt Symra blått to ganger, også videre.

Det er der de fleste begynner - heldigvis :P

Men etterhvert- når man får større og større kjennskap både til egen rase (hva man legger vekt på eksteriørt) og innsikt i hva de forskjellige dommerne vektlegger har man et større grunnlag for å bedømme om det rett og slett er noen "vïts" i å stille for den og den dommeren. Dommerne skal jo i utgangspunktet dømme etter samme standard, men enkelte dommere har en særegen smak som du fort biter deg merke i om den går på tvers av "gjennomsnitts- dommeren".

Emma: Oj.... Ja, hva har de oppført "reservedommer" for da, mon tro?

Vel vel. Hadde nok stillt uansett, jeg også. Med unntak av 2 dommere jeg aldri i livet vil gå inn i ringen for igjen. Det har ingenting med deres kunnskaper om rasens eksteriør å gjøre, men snarere av deres oppførsel mot hunder & handlere i ringen.

Dommerne dømmer etter den samme standarden, men den kan jo tolkes på vidt forskjellige måter. Dermed blir det forskjeller, dermed blir det dommere som ikke passer for mine hunder. Men det er som du sier et spørsmål om erfaring, kunnskap - og hvor mye man skal legge i det.

Jeg regner med at det kom så mange flere hunder enn forventet, at reservedommerne er brukt opp. Så da måtte de ha reserve til reservene, kanskje?

Selvfølgelig stiller vi! Jeg skal jo dra uansett, har meldt på, får ikke tilbake pengene, aner ikke noe om dommeren - hvorfor skulle jeg ikke stille? Hunden blir ikke noe dårligere av en blå på verdensvinneren enn av en blå på Oppdal til helga (om vi hadde stilt der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunnen en ting jeg lurer litt på.

Det har jo blitt presisert ofte at deltagende hunder ikke får komme inn på utstillingsområdet.

Men når jeg har 2 hunder av forskjellige raser, som jo da stiller hver sin dag.

Vil det da si at hunden som ikke skal stilles den aktuelle dagen ikke kan medbringes?

Eller kan man ta de med siden de faktisk er påmeldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunnen en ting jeg lurer litt på.

Det har jo blitt presisert ofte at deltagende hunder ikke får komme inn på utstillingsområdet.

Men når jeg har 2 hunder av forskjellige raser, som jo da stiller hver sin dag.

Vil det da si at hunden som ikke skal stilles den aktuelle dagen ikke kan medbringes?

Eller kan man ta de med siden de faktisk er påmeldt...

Det står faktisk i PMen at man kan ta med de som er meldt på andre dager så lenge man tar med katalognr og attester.

For jeg skal nemlig ikke ha gullet mitt sittende i bilen i 100 varmegrader mens jeg er inne å ser på ørtåfjørti collier på fredag for tenk! :lol:

Edit: glemte å si at man må betale inngangspenger i så fall, 100 svenske tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunnen en ting jeg lurer litt på.

Det har jo blitt presisert ofte at deltagende hunder ikke får komme inn på utstillingsområdet.

Men når jeg har 2 hunder av forskjellige raser, som jo da stiller hver sin dag.

Vil det da si at hunden som ikke skal stilles den aktuelle dagen ikke kan medbringes?

Eller kan man ta de med siden de faktisk er påmeldt...

Du kan ta med deg begge to begge dager. Det som kreves for "inngang" er vaksinasjonspapirer & startnummer, hvilket begge dine har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk i PMen at man kan ta med de som er meldt på andre dager så lenge man tar med katalognr og attester.

For jeg skal nemlig ikke ha gullet mitt sittende i bilen i 100 varmegrader mens jeg er inne å ser på ørtåfjørti collier på fredag for tenk! :)

Edit: glemte å si at man må betale inngangspenger i så fall, 100 svenske tror jeg det var.

:lol: Har faktisk ikke lest PM`ene så nøye...

Tenkte på det samme, dette med å etterlate ene hunden i varm bil, det er jo ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Har faktisk ikke lest PM`ene så nøye...

Tenkte på det samme, dette med å etterlate ene hunden i varm bil, det er jo ikke aktuelt.

Jeg tipper at det blir mange som prøver seg på å etterlate hunder i biler utenfor. Synes jeg hører advarslene i høytalerne allerede. Håper og tror at de slår beinhardt ned på uansvarligheter. Arrangøren vil nok ikke ha på seg at hunder har omkommet på denne utstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det oversikt over alle rasene på de PM`ene? Skulle gjerne visst hvor mange buhunder som er påmeldt :)

Ja, hvis du går på www.skk.se, ser under "För utställare", og "Info & ringar", kan du se all verdens PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra kommer til å få løpetid om få dager. Håper vi akkurat rekker WW først, men sånn for sikkerhets skyld: Er det noen som vet om det finnes noe forbud mot løpetisper på verdensutstillingen? Finner ikke noe om det på siden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...