Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt beste og dårligste kurs


Nirm

Recommended Posts

Hva er det beste kurset du har vært på? Evt beste LP kurs, AG kurs, sporkurs... Hva var det som gjorde det så bra? Hvordan liker du at kurs legges opp mhp egentrening og instruering? Litt av begge deler, eller bare instruering? Hvordan var framgangen på hunden din? Er det framgangen som gjorde det så bra, eller er det andre ting også? Eks metoder man kan bruker videre, ny motivasjon etc?

Hva er det dårligste kurset du har vært på? Hva var det som gjorde dette kurset dårlig? Hadde det kun noe med framgangen/mangel på framgang du hadde med hunden din? Instruktørene snakket for mye fagterminologi? Uenighet i metoder? Annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et helgekurs i spor nå i høst som jeg likte veldig godt. Vi var fire ekvipasjer, så alle fikk prøve en del samtidig som hundene ikke ble "overbelasta". Vi var tre og tre deltagere + instruktør i skogen samtidig (den fjerde satt og passet på hundene som ikke gikk spor). Slik fikk vi variert litt på hvem som gjorde hva, og vi fikk selv prøve å legge opp spor for andre hunder osv. Den første dagen fikk vi instrukser fra instruktøren om hvordan vi skulle legge opp sporene for hverandre etter hvordan hundene lå an. Den andre dagen måtte hundens eier selv kommandere sporleggeren, mens instruktøren "godkjente" at sporene ikke var for lette eller vanskelige. Slik fikk vi trening i å vurdere hundens kapasitet, noe som har vært veldig kjekt for meg i etterkant når jeg har lagt opp sporene selv.

Ellers var det veldig tydelige og fine tilbakemeldinger og konkrete tips om hva man gjør hvis hunden begynner å gå på overvær, hvis det blir for vanskelig osv. Det eneste negative jeg kan komme på er at vi la leke i enden av sporet i stedet for en nøytral gjenstand som hunden skulle markere på og så få belønning fra eier - men siden det bare var et helgekurs hadde det ikke så mye å si for treninga (særlig ikke for meg siden jeg uansett måtte belønne med mat fordi Tinka var totalt uinteressert i å leke i sporet).

Dessuten viste det seg at Tinka hadde et skjult sportalent, og det gjorde det jo selvsagt ekstra motiverende! :D

For omtrent et år siden gikk jeg et lydighetskurs på ti treningskvelder. Midt i hadde vi en måneds pause, noe jeg likte veldig godt. Da fikk vi tid til å la hunden utvikle seg i øvelsene slik at vi kunne trene oss opp på et visst nivå før vi gikk videre på øvelsene. I tillegg varierte vi litt med å trene på nytt sted to av gangene, også byttet vi på å trene innendørs og utendørs. Vi var fordelt på grupper med ca tre stk (på samme nivå) på hver gruppe så vi fikk fin rullering på hvem som trente - og alle fikk trene omtrent like mye.

Samtidig var jeg ikke helt fornøyd fordi Tinka og jeg havnet litt i mellom to "hovednivåer" - de som hadde konkurrert og de som trengte å trene på kontakt. Dermed ble det ikke så veldig mye nytt på oss, og heller ikke så mye progresjon.

Dessuten tilbragte jeg hver kurskveld - utenom den tida vi fikk trene - med å stå ute og fryse sammen med Tinka. Men sånn har vi det uansett hva slags arrangement vi drar på, og det er jo ikke arrangøren sin feil at mamma/pappa ikke gidder å ha bilen parkert på en treningsbane i to timer bare for at jeg skal få ha et sted å ha Tinka når vi ikke trener.

På dette kurset ble det gitt en introduksjon i klikkertreningteori - jeg kunne vel egentlig alt fra før og framstod vel nærmest som en irriterende unge på første rad - og for min del kan det godt brukes fagterminologi så lenge instruktør har forsikret seg om at deltagerne forstår det og faktisk er interessert i å lære mer.

Det dårligste kurset jeg har gått tror jeg må være et helgekurs i agility som jeg gikk i vår. For det første var det for mange deltagere, rett og slett... Sju høres ikke så ille ut, men det ble veldig veldig mye venting. Det var lagt opp til at alle hundene skulle være gjennom alle hindrene begge dagene. Noen hunder vegret seg for å gå nesten alle hindrene, noe som gjorde at de fikk veldig mye tid i hver økt (type halvtime per hund). Tinka er jo ikke akkurat noen pingle, og hun er vant til å utforske og prøve mye, så hun suste jo gjennom alle hindrene på første forsøk. Forståelig nok fikk hun tre-fire repetisjoner på hvert hinder, så øktene våre ble mye kortere enn det flere andre fikk.

I det hele tatt ble opplegget feil for meg. Det var alt for mye lokking for min smak, i tillegg til at jeg ikke ville ha buset fram med å "lære inn" alle hindrene på ei helg. Jeg liker det mye bedre når jeg får et ordentlig fundament jeg kan bygge videre på. Hadde jeg vært ag-instruktør ville jeg for eksempel aldri hatt som mål at hundene skulle kunne slalåmen etter endt kurshelg, men heller vist førerne hvordan man kan bruke ulike metoder for å lære inn slalåm.

På dette kurset ble det nesten demotiverende at Tinka presterte, for det betydde kortere økter og enda mer venting...

Når det er sagt så syns jeg det var veldig positivt at det ble lagt mye vekt på oppvarming og nedkjøling av både hund og eier, for det er noe jeg ærlig talt aldri hadde tenkt på før kursstart.

Edit: Oi, dette ble langt, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil fortelle kort om valpekurset vi var på hos en privatmann som vistnok hadde lang erfaring, og hatt mange kurs tidligere. Makan til dårlig kurs skal man lete lenge etter! 800 kr rett i dass i mine øyne.

Dette er hva vi gjorde, alle åtte gangene:

Kontakt med hunden -gikk til vi fikk beskjedene 'holdt, høyre, venstre, vend' osv.. Og litt 'sitt, bli' og en innkalling i ny og ne'

Vi lærte ikke verken sitt, dekk, påplass eller noen småting som de fleste på kurset kom dit for å lære! Ikke nok med at vi ikke gjorde så veldig mye, han sa ingenting på at valpene herjet og lekte innimellom pausene. Selv om jeg sa ganske strengt en gang at jeg ikke ville slippe de løs fordi han ble så ukonsentrert.

Utrolig dårlig kurs.. ble helt paff jeg!

Vi er også på et dressurkurs nå. Utrolig flink denne mannen som har kurset, har vunnet NM i lydighet tror jeg.

Men om han er en flink dressurkurslærer er noe annet. Har fått en del små tips, men kurset har ingen plan. Hunder herjer rundt oss, og alle gjør forskjellige ting. Noen trener på innkalling mellom noen som trener på kontakt. Litt forstyrrende.. men men..

Kanskje det er jeg som stille for høye krav til kurset??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de beste kursene jeg har vært på, har vært i spesialsøk. Har hatt to instruktører der, og de avgjorde det meste. Han ene er sinnsykt dyktig og pirke-nøye, og Tulla hadde fremgang. Det er alltid morsomt å ha fremgang på et kurs, selv om man selvsagt må trene for å oppnå de største resultatene. Spes.søks kurset med han andre instruktøren var mest morsomt pga all rosen han presterte å gi oss. Det var knallgøy, selv om det ikke var så mye nytt ellers. Ros, å lære nye ting, og fremgang gjorde at jeg likte disse kursene, og jeg har allerede vært på flere kurs, og prøver å få til mange flere med samme instruktør.

Det dårligste kurset jeg har vært på, hadde ikke Tulla fremgang i det hele tatt. Det var et brukshundkurs. Vi spurte om å få hjelp til å løse diverse ting i sporet, men det fikk vi ikke. Instruktøren hadde ikke noe å komme med, rett og slett. En annen ting var at denne instruktøren latterliggjorde meg og Tulla og treningsmetoden jeg bruker, foran resten av kursgjengen. Greit nok med en god diskusjon på tomannshånd etter på kvelden, men å få folk til å le av oss syns jeg ikke noe om. Ingen fremgang, dårlige instruktører, og "ris" foran resten av gjengen på en uproff måte gjorde dette til det dårligste kurset jeg har vært på.

Ellers har vi vært på et par privattimer hos ei utrolig flink dame. Ikke noe kurs akkurat, men sinnsykt lærerikt. Både ros og ris fikk jeg, og det var aha-opplevelser på en lang snor for min del! Sånt liker jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste:

Sommerkurs hos Nordenstam

Det beste med dette var at de klarte å få opp min selvtillit,og jeg følte meg trygg på Rex. Jeg har aldri lært så mye på et kurs før, og selvom det var en del teori, ble det aldri kjedelig. De er veldig flinke på å forklare øvelsene, og sjapt ute til å hjelpe deg om de ser du gjør noe feil, eller noe du bør rette på. Mye instruering og en del kommandering når det kommer til lineføring, men trener også litt for seg selv, mens de går rundt og følger med. Nå bodde jeg der oppe, og tror dette gjorde kurset fullkomment. Vi ble en sammenspleiset gjeng, selvom gjennomsnittalderen var rundt 40 år, og det var mest mannfolk.

Dårligste: (Her må jeg nok nevne to kurs.)

Valpekurs m/ Rex:

Føler det ble for mye dille-dalle, og gjorde Rex feil så fikk jeg aldri rettet det opp, og han lagret seg uvanner allerede da. (han fikk erfare at å stikke lønte seg, dette fikk ingen konsekvenser i det heltatt). Men nå er ikke jeg så veldig glad i rene godbitkurs med bare lokking og luring. Noe dette kurset for det meste dreide seg om.

Også må jeg nevne mitt 2. bronsjemerke kurs

Dette ble dårlig fordi vi hadde to trenere som ikke var enige om hvordan innlæringen skulle foregås, og det ble gjort litt om hverandre. Jeg syns også vi var altfor mange på kurset, og nivået for mange var mye lavere enn det skulle, så hadde 4 trenere der, to til to personer, og 2 til resterende 12 eller noe. Aldri fått så lite ut av et kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste: Flere av gilabb.com sine har vært mine beste kurs. Grunnen er fordi det er god individuell oppfølging og få deltakere! Sånn maks 7 stk, og en instruktør. Vi jobbet også ofte sammen, slik at vi ikke ble stående hver kurskveld alene og klikke feil osv. Noe som også er veldig bra med gilabb.com er den lille "samtalen" etter hvert kurs hvor vi stod og snakket om hvordan det hadde gått, lekser til neste gang og slikt. Gode kurs!

Dårligste: Tjaa.. videregående lydighet med den lokale hundeklubben. For mye rekkekommandering, tvang og herjing for min smak. Tror ikke Mona var så fornøyd med det heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste kurs?

Må være klikkercampen på sølen med Cecilie Kjøste som instruktør.. Instruktører som jobbet "ekstra" for å finne ut hvorfor runderinsggale Loke plutselig løp tilbake på midtlinja og ikke ville ut til fig 4 dagen (ryggen offcourse) og som ga av hele seg igjennom hele kurset. Også elsker jeg å trene rundering noe som hjelper på *flir*. Det sosiale var også topp, selv om jeg ble lokket ut i synden av visse instruktører den ene kvelden og ble snydens (med påfølgense sjefsavgjørelse midt på natten: Loke skulle sove med oss i hytta! *knis)

Dårligste kurs?

Oslo hundeskole anno 1996 tror jeg det må ha vært. Jonas var visst dominant fordi han gjespet når andre hunder stirret på han og instruktøren gjorde ikke annet enn å skryte av alle hundene han hadde mått ta bak hjørnet og stramme opp litt uten at de "dottene" av noen eiere så det. Jonas var yngstemann på kurset og den aller flinkeste noe som tydligvis gjorde vondt i hjerterota til instruktøren (han var jo så altfor liten!) så han valgte å ignorere oss mest mulig og det var ikke før Geir Marring observerte oss og sa at vi burde satse videre at jeg skjønte at vi faktisk ikke var så værst. Det var også første gangen jeg ble anbefalt bur og første gangen (av mange ganger) jeg valgte å ignorere den anbefalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt dårligste var i røa omegn for noen år siden. .... var der med min al.husky, og fikk kjeft hele tiden istedenfor å heller forklare meg hvordan jeg skulle gjøre :glare: mitt BESTE kurs er der jeg går nå. i ås hos anne lefstad :lærer: :D;) hun er helt fantastisk. skal gå der 4ever ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste og eneste kursene jeg har gått er hos gilabb! ;) Synes det er veldig bra oppfølging osv. Og det er kjempebra at det man gjør bra blir satt i fokus og ikke det som man ikke gjør så bra (hvis noen forstod det :D ) Det at det bare er positive treningsmetoder og klikkertrening er kjempebra synes jeg! Og ikke bare sånn apellmerke greier som sitt, dekk, stå men varierte ting også som doggie-zen, target og partytriks som "snurr rundt". Det er det jeg (og Frøken) synes er så bra med kurset! ;)

Det værste kurset har jeg ikke opplevd enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på 2 runderingskurs, det beste var desidert Nordby hundeskole sitt!

Vegard fant ulike metoder som passet hver enkelt hund best!

Fikk mye for penga syns jeg, var inspirerende og utrolig lærerikt og koselig helgekurs! :D

Har også vært på valpe + grunnkurs hos Nordbys og er knall fornøyd hver gang!

Nå går jeg på handlerkurs Oslo Hundeskole med Hugo Quevedo som instruktør. ;) Han er bare helt rå med hundene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste kurs var helgekurset i bruks (spor, rundering og felt) med Morten Egtvedt. Vi var ikke så mange deltakere, 6 tror jeg, og vi hadde god tid til hver hund. Jeg lærte masse i skogen, nye måter å trene inn rundering, melding (hals), pinne/gjenstandsplukking o.l. Fikk også masse skryt for god runderingshund. På lørdagskvelden møttes vi hjemme hos ei veninne hvor vi spiste pizza og Morten viste oss hvordan vi skulle lære inn feltsøk og vidreutvikle det. Jeg lærte utrolig mye, hadde ikke så mye fremgang med egen hund, men det var det helt andre grunner til.

Mitt dårligste kurs var halve Hovedkurset i NRH for noen år siden. Vi hadde Ola Moen og han ble ikke spesielt glad for å få ei ung jente med al.husky som trente positivt på laget sitt. Det ble en del diskusjoner på tvers av treningsmetoder. Jeg følte hverken at jeg lærte noe eller fikk noe framgang med egen hund på den tiden. Etter litt over halve uken fikk vi ny instruktør og da ble det helt andre boller.

Red: Må legge til at Hundeeierskolen som jeg går på nå også er veldig bra, og kursdagene med Rune Fjellanger som instruktør var himla gode. Han har en entusiasme som smitter, og det merkes godt at han har trent litt hund i løpet av livet!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin har vært på tre kurs, valpekurs og grunnferdighetskurs hos Canis og agility hos Trondheim hundeskole. Jeg kjedet meg ganske mye på begge Caniskursene. Instruktørene var flinke, men jeg fikk liksom ikke opp entusiasmen. Det gikk med mye tid til å stulle for seg selv mens instruktøren jobbet med en annen hund og eier, kanskje det heller kunne vært mer teori, demonstrasjon av øvelsene og hjemmelekser. Agilitykurset var gøy, da kjedet jeg meg ikke et øyeblikk, tiden fløy avgårde og kurskveldene føltes alt for korte!

Symra har ikke gått vanlige kurs, istedet er vi på ringtrening en kveld i uka. Det handler jo også om sosialisering og lydighet. Jeg kommer til å prøve agility med henne også etter at hun er røntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste: Jeg var på kurs med Heidi Billkvam i september, helgekurs i regi av gilabb.com. Det var inspirerende og lærerikt, og jeg fikk veldig mye ut av kurset på tross av at jeg bare var observatør. Dessuten klikkertrener jeg uten korrigering, mens Heidi trener med lokking og korrigering. Heidi var helt åpen for andre treningsmetoder, ingen diskusjon om hvordan man bør gjøre det, bare masse gode tips om hvordan hun gjør det, hun var lydhør overfor oss andre, tok opp tips, hele tiden like entusiastisk- kort sagt veldig engasjerende og motiverende kurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Det er vanskelig å fremheve det beste, det dårligste derimot er ganske enkelt.

Best: da må jeg nok si det kombinerte bronsemerke/konkurransekurset til Hund i Sentrum. Vi kunne alle øvelsene vi trente fra før av, men det som gjorde kurset så bra er at vi virkelig fikk opp Orrys motivasjon og glede, samt at vi fikk hjelp til å perfeksjonere og få opp intentisiteten i alle øvelser. I tillegg likte jeg veldig godt instruktøren, som var flink til å komme med konstruktiv kritikk, og generelt veldig engasjerende.

Ellers er handlerkurset jeg går nå (arrangert av Oslo Hundeskole), også veldig bra. Jeg har fått mange tips selv om det ikke har vært så mange kurskvelder ennå, og jeg har også opplevd en del aha-opplevelser ("AHA, er det SÅNN det skal gjøres?"). Så jeg er med andre ord veldig fornøyd med dette kurset også, men det når ikke helt opp i toppen rett og slett fordi jeg synes LP er morsommere enn utstilling :)

Dårligst: det må nok bli sporkurset hos Hund i Sentrum. Instruktøren var veldig flink, men jeg synes det ble litt for mye teori i forhold til praktisk trening. Det ble litt kjedelig i lengden når mye av teorien ble gjentatt ørten ganger... Det blir kanskje litt feil å si at det var et dårlig kurs, men det er i hvert fall det dårligste jeg har vært på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er nok bronsemerke og konkurransekursene i Oslo Hundeskole. Mye praksis og MASSE motivasjon!! Både fra instruktør til eier og fra eier til hund :) Her var det mye fart og moro. Teoribiten i midten av kurset var også veldig nyttig og er noe jeg har i bakhodet, samme om jeg trener valpen min eller Amira i eliteøvelser. Det blir lagt mye vekt på å ikke gå for fort frem, vi hjelper hunden hvis den trenger det og i det hele tatt bygger masse selvtillit i hunden (og en del eiere som trenger det :D).

Kanskje hakket bedre var konkurransekurs (helgekurs) jeg var på øystien ødegård for et par år siden. Grunnen til at det var så bra, var at jeg var i klasse 1 (opprykk til klasse 2) og ennå ikke kunne noe om hvordan jeg skulle "angripe" øvelser lenger opp i klassene. Jeg fikk mange gode ideer og fikk raskt fremgang!

Har vanskelig for å komme på noe dårlig kurs... Jeg var på et freestylekurs en gang. Jeg og hunden skulle på grunnkurs her. Vi lærte egentlig bare vanlige triks, som Amira kunne fra før. Kurset var ikke dårlig for de som ikke hadde lært hunden masse triks, men for meg ble det meningsløst og ikke noe utfordrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...