Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvoran bor din hund?


borderen

Recommended Posts

Av ren nysjerrighet; Hvordan bor hunden(e) din(e)?

Er den mye ute? Løs i inngjerdet hage? Løpestreng? Hundegård?

Er den nesten bare inne? Kun ute på tur/trening?

Har den hundekurv/hundeseng? Har den bur/hule? Sover den på gulvet eller kanskje i sofaen?

Bor den ute i hundehus? Har hunden et eget rom i huset/låven/utehuset?

Legg gjerne til bilder :icon_fun:

__________

Mine hunder:

Marko - vaktmesteren - bor ute. Han sover mye i halmen nede i fjøset. Hvis han vil, kan han ligge i gangen inne, men det er han ikke så glad i. Hvis han ikke sover i halmen i låven/fjøset, sover han i busterbua: furul2.jpg (den vi har er hjemmelaget, en del større enn den på bildet, ellers lik), som står på verandaen (under tak).

Amira bor litt forskjellige steder, men hovedsaklig bor hun på et av de 3 rommene på gårdens gamle bryggerhus.

Det ene rommet har luke ut til hundegården (nederst til høyre i bildet). Et annet rom er egentlig det samme rommet som tidligere nevnt, men det er en skillevegg/netting med luke i mellom (nederst til venstre).

Et tredje rom er i gangen til fôr-og utstyrsrommet. Dette er det minste rommet og en av veggene er ikke isolert. Derfor blir ikke dette rommet brukt om vinteren (øverst).

Untitled1.jpg

På bildene er rommene nesten helt tomme fordi det er nyvasket, men de har store, myke og varme senger der inne til vanlig

juli07324.jpg

Yippie har sovet en del i bur på rommet mitt, men har etterhvert begynt å sove noen netter sammen med Amira ute.

69.jpg

Også er det veldig koselig å ha hundene i senga da

En god del ganger sover Amira på sofaen på rommet mitt.

Inne har vi flere hundesenger og åpene bur, men de liker enda litt bedre å ligge i sofaen å se på beat for beat :P

Jeg har 3 hundegården i forskjellige størrelser, men ingen er veldig store, fordi hundene går veldig mye løs på gården.

EDIT: la til flere bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Min er kun utendørs i følge med meg. Hun trives dårlig ute alene, for å si det mildt. Selvfølgelig litt på grunn av at jeg aldri helhjertet har trent henne til å akseptere det - men antagelig også litt fordi rasen ikke akkurat er berømt for å ønske å være borte fra eier...

Inne går hun fritt enten jeg er borte eller hjemme, og i utgangspunktet er det ingen strenge regler for hvor hun kan oppholde seg innendørs - men hun har sin egen stol og sitt eget hjørne av sofaen med teppe, som hun stort sett overholder (når jeg er tilstede, i det minste). Hun har hundekurv, men den er egentlig mest til bruk når vi drar på besøk osv. Hun mistrives med å ligge direkte på gulvet (igjen, manglende trening - men hun misliker det virkelig med mindre det er knallvarmt og parketten er ideell for nedkjøling). Denne "kontrakten" er selvfølgelig avhengig av at hun faktisk flytter seg når jeg ber henne om det - og så langt har det aldri vært et problem.

Jeg lar henne få tilgang til møbler (inkludert seng) fordi det er trivelig for MEG, selvsagt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er ute i hundegård på dagtid når vi er på jobb. Der har de hundehus og god plass. Resten av døgnet er de inne sammen med oss og sover hvor de måtte ønske. Dvs. Aika polarhund liker det litt kjølig, så hun foretrekker å ligge i nærheten av utgangsdøren og Amigo har seng utenfor soverommet vårt. Han gnåler seg til å komme opp i senga mi sånn utpå morgenkvisten og nå etter at Sonny døde så har det blitt enda verre.

Ellers er huset åpent slik at de kan gå fritt rundt og sove hvor hen de måtte gidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt bor inne,selvsagt, som ekte whippet han er. Akkurat nå bor vi i leilighet i byen,uten egen hage,så vi må gå ned to trapper å hundre meter borti gata for å komme til gress.. Trenger vel ikke si at jeg ser mindre fram til den natten han evt.får diare.. :rolleyes:

Han har tilgang på hele leiligheten, og har hundeseng på stua,men han synes sofaen er bedre. Om natten fungerer han som varmepute for meg.

Nettopp pga at vi bor i by(men er vant til å bo litt mer "landlig" ,med egen hage og marka rett oppi gata) kjører vi ofte til andre steder for å gå lengre turer. Jeg liker egentlig ikke å gå båndturer på asfalt hvor hunden må lete etter gresstuster å tisse på, selvom det er greit i ny og ne. Tisseturer blir det jo mange av her hvor vi bor da.

Vi trener agility minst en gang i uken, og har nettopp vært på første treningskveld med andre hunder hvor vi trener på passering.

Jeg håper at neste bosted blir litt mer gunstig,for det er mer stress å bo i by,synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er ute når jeg er det, hun trives heller ikke så godt ute alene og er heller ikke trent på det. Hun kan ligge ute i bånd hvis vi er borte, men forlates aldri over lengre tid.

Men er jeg ute, er hun med meg i alt det jeg gjør - stort sett.

Inne har hun en skai-seng, som hun bruker mye. Men hun får også ligge hvor som helst på gulvet. Sofaen kun ved invit, og det er bare av og til.

Om natta og når hun er alene hjemme, har hun en egen gang hun ligger i. Der er det ikke vinduer, og svaleste rommet i huset. Hun elsker å ligge i bilen, og er derfor med oss rundt om.

Skulle jeg ha forandret på noe, måtte det ha blitt det å være mer ute. Det får bli når jeg får råd og anledning til å gjerde inn ehle den flotte, store plena vår! Hundegården er nemlig hønsegård nå.. :P

http://www.freewebs.com/beatekristin/666937_MEDIUM23.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er bare ute når hun er på tur med meg. Vi bor i nabolag med mange unger som ikke har lært seg at man ikke går bort til hunder uten eierens tillatelse, og som blir redde når Tinka er vill og glad. De voksne i nabolaget er forbausende nok ikke så veldig glad i uling heller. Forøvrig har vi heller ikke plass til å ha henne ute.

Det eneste er på sommeren, når været er ok, så har vi terrassedøren oppe slik at hun kan rusle ut og inn som hun vil, det setter hun pris på.

17.jpg

Også står hun ute i bånd når vi er på besøk hos noen og det passer greit, liksom... Men da har hun som oftest et tyggebein å holde på med også.

tinkaeter.jpg

Når hun er hjemme alene holder hun til i en binge under trappa hvor halvparten er fylt av en svær hundeseng og den andre halvparten er fliser, så hun har mulighet til å regulere hvor hun vil ligge alt etter hvor varm hun er. Hun skulle gjerne fått gå løs i huset, men da hun ikke har vett til å stoppe med å spise og vi ikke har dør til kjøkkenet (brødskuffa er ikke noe problem for en konstant sulten labbis liksom) er det rett og slett ikke forsvarlig å la henne gå løs i hele huset.

På natta ligger hun som oftest på det samme stedet, eller på rommet mitt.

Sofaen er forbudt område, og det skjønner hun veldig godt. Men hun har en egen stol, og der ligger hun stort sett og slapper av når flesteparten av de som er hjemme er oppe i stua.

Tinka i hundesenga si:

IMG_6874.jpg

Tinka i stolen:

IMG_3413.jpg

(rævva bilder, ja - jeg veit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund bor sammen med meg.

Hun er hjemme alene på dagtid ( løs ) og om natten får hun sove hvor hun vil ( noe som betyr senga ).

Bruker aldri bur hjemme, kun i bilen og på noen turer. Har hundesenger som er hennes plass og der får hun være i fred/ikke plages. Får også lov å ligge i sofaen.

Jeg bor like ved skogen og går daglig turer der. Løs uten båndtvangen og det synes vi er topp begge to :imrgreen:

Hundesenga er plassen/hulen hennes og der trives hun:

http://www.jakthund.net/jan1.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja bor inne sammen oss. Dvs hun snorker rett ut i sofaen . Vi har en stor hage med gjerde rundt, og nå på sommerhalvåret er verandadøren stort sett oppe når vi er hjemme, og hun bestemmer selv hvor hun oppholder seg. Er det passe vær ute (ikke for varmt og ikke for mye regn) er hun veldig mye ute, er det varmt er hun mest ute på kvelden osv osv . På godt norsk betyr det at noen dager er hun ute hele dagen, andre ganger omtrent ikke i det hele tatt. Hun er inne når vi ikke er hjemme, og da regjerer hun stort sett senga på soverommet. Eller hvor hun nå selv måtte ønske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bor hundene i huset sammen med oss. De er med på alt som skjer både ute og inne. De velger selv hvor de vil være og sove. Har hunde-kurver spredd rundt i huset, men valget deres faller alltid på sengen. De er ute sammen med meg.

dsc000289lx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaizer er på rommet mitt når han er alene hjemme, og ellers er han som regel der jeg er. Han er bare ute når jeg er ute, siden han ikke liker å være ute alene og kan begynne å bjeffe. Inne har han en egen hundeseng, men han ligger akkurat der han vil, enten det er i sofaen eller på gulvet eller på en jakke som noen har slengt fra seg (eller kattesengen som er aaaltfor liten for ham :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den mye ute? Løs i inngjerdet hage? Løpestreng? Hundegård?

- Han er løs når vi er hos svigers, fordi de bor ved skogen. Og vi i byen! Han er ofte løs i skog og mark når vi går tur da.

Er den nesten bare inne? Kun ute på tur/trening?

Hehe kommer ann på været. Vi har ikke mulighet til å ha han ut utenom når vi går tur. Som jeg skrev over, er vi hos svigers (15 min unna med bil) er han ute i båndet sitt -MEN det syns han ikke er noe særlig.. Han er sykt mammadalt, og jeg skjemmer han bort på den biten :P

Har den hundekurv/hundeseng? Har den bur/hule? Sover den på gulvet eller kanskje i sofaen?

Han har fått seg ei dyne med et pledd over, det er 'plassen'. Ellers så ligger han litt overalt, gjerne i sofa og senga :P

Når kvelden nærmer seg går han på soverommet på plassen sin.

Planen er en egen hundeseng, ikke bare ei slengt dyne på gulvet. Ser så rotete ut!

Bor den ute i hundehus? Har hunden et eget rom i huset/låven/utehuset?

Niks! Han er sammen med oss døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en innehund. Ikke så rart i og med at jeg bor i leilighet. Den ligger mye på balkongen, men ellers foretrekker den å være der hvor menneskene er - også på steder hvor den har mulighet til å være mer ute enn hos meg. Den kan godt stå ute en liten stund, men etter 30-60 min så hører man den kjente skrapingen på døren og hunden vil inn til menneskene sine.

Inne ligger den hvor den vil. Har flere hundetepper og noen skinn, men den ligger helst rett på gulvet.Hundesenger eller madrasser vil den ikke vite noe av. Møblene ligger den også langt unna. Bur har jeg ikke.

Ellers er han litt bilgal og bruker gjerne bilen som et hundehus hvis den har mulighet:post-451-1189922152_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde med hundeseng her, så hun skulle få seg noe privat, men sofaen er bedre. Bur vet ikke Xena hva er for noe, og det trenger hun ikke få vite heller. Sengen min? Bare når situasjonen tilsier at det en "nødvendig" på en eller annen måte.

Alene hjemme? Ingen problem, men har henne likevel stort sett med på jobb da hun er blitt kjeledeggen til alle kollegaene mine også.

Ute alene? Går det an da? Ikke med Xena. Om hun er løs i hagen (sammen med nabokattene) så sitter hun ved døren og venter på at jeg skal komme ut igjen.

Xena er babyen min, oppfører seg som det og blir selvsagt behandlet som det.

Litt mye å ha 60 kg. hund sittende på fanget, men siden jeg selv har lagt opp til det så skjer også dette daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder bor inne i huset sammen med meg, hadde jeg ikke kunne levd med hundene mine inne i det huset jeg bodde i, hadde jeg ikke hatt hund.

Ellers har de en stor inngjerdet hage de er mye ute i, når jeg er på jobb er de med og har egen hundegård der.

2053590910101539474S425x425Q85.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hunden et familiemedlem, og han bor dermed inne i huset. Han har ikke tilgang på møbler, men ut over det er hele huset til rådighet. Han har egen hundeseng, og saccosekken er forbeholdt Ero. Vi har gjerdet inn deler av tomten, både plen og lyng, så der koser han seg mye. Han tilbringer en stor del at tiden han er der alene. Når vi er borte alle sammen er han inne på et eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her bor i huset, og har tilgang på de fleste møbler, med unntak av barnas senger, vår får de komme i innimellom. Men gjesteseng og sofa/stoler er greit.

i179852809_56132_2.jpg

De er ute i løpestreng når jeg ikke er med, ellers er de løse i hagen når vi er med ut, bortsett fra under løpetid (mye andre hunder i nærheten, tar ingen sjanser).

i197061199_1127_2.jpg

i196399855_27286_2.jpg

Alene hjemme så har de tilgang på stue/kjøkken. Da Villa var mindre var de kun på soverommet, og hun i bur (åpent) med gård rundt, så hun ikke skulle komme opp i senga vår og tisse der. Nå er det som regel noen hjemme her store deler av døgnet da, så de er generelt ikke mye alene. Er jeg på tur med ungene er de som regel med de også. En unge knytt på magen, en som leier meg og 2 hunder i bånd, det er sikkert et syn :P

Hundeseng? Ja vi har flere, men det er ikke hundene som ligger der akkurat :rolleyes:

i205692178_88264_2.jpg

Edit: la til bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zelda er om dagen oppe ,løs . Da slapper hun av oppå et fuskepelsteppe som hun vet at er hennes,den ligger oppå en stor lesesofa.

Om natten tilbringer hun tiden i buret(den er åpen så hun kan sove hvor hun vil) nedenfor lesesofaen eller som oftest hos meg som beinvarmer :P

Hun har tilgang på alle møbler unntatt mamma og pappas seng og gjesteromsenga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle hundene fullverdige medlemmer av familien. De har fri adgang overalt i huset. De sover som regel der hvor vi oppholder oss, om det er på arbeidsrommet, soverommet eller i stua. De har egne senger, men ligger gjerne krøllet opp i sofaen sammen med oss, eller under dyna.

Når vi er på jobb er de løse i huset. Her benyttes kun bur ved bilkjøring og utstilling.

Akuratt nå har vi valper hjemme, og da har vi delt av huset. Mor & Barn har gjesterommet (og vil etterhvert få gangen) mens de andre har resten av huset.

Ute har vi en stor, inngjerdet hage (på vel ett mål) der hundene løper fritt. På finværsdager går de ut og inn som de vil, og ellers får de gå ut når de ønsker. Sisten er en favoritt-lek, og lekes daglig. Da går det i 120km/t rundt og rundt og rundt huset. Ellers er det stas å grave i min lille potet-åker :rolleyes:

Så lenge de holder seg unna rose- bedet er jeg fornøyd...

De får også en tur daglig, og litt individuell stimuli.

Bambi_yawning.jpg

Bambi i yndlings-sengen

EchoBambiCentaInGarden-1.jpg

Echo, Bambi & en drektig Centa i hagen

centa004.jpg

Bambi & Centa i god-stolen

EchoInABox020.jpg

Echo & Centa leker i stuen

centadag51mat.jpg

En drektig Centa sjekker om Pappa lager noe hun kan få

crazyamountofpresents-liten.jpg

Echo sjekker ut aaalle julegavene på julaften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke bor sammen med meg:P Han var i en periode nektet adgang til kjøkkenet pga kattematstjeling, men nå har jeg funnet en lur plass han ikke når den på. Når jeg jobber er han enten med i bilen eller hjemme i hundegård. Han har tilgang til alle møblene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altså senger i stuen...som de faktisk ikke bruker så ofte...(?!)

Sover på soverommet med oss om natten...sånn at dette må jeg trø over når jeg skal oppi seng:

Og dette når jeg skal utav seng:

Ellers får de kose seg i sofaen,hvis invitert:

Og bruker jevnlig hagen...

Er selfølgelig på tur på ulike steder...

Familiemedlemmer,som er med på det meste,og er ganske bortskjemte,selv om det finnes grenser og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i leilighet i byen uten hage, så de er kun ute når jeg er sammen med de på tur o.l.

De bor selvsagt inne sammen med oss, og får sove så og si hvor de vil.

De har adgang til et par stoler, soffa og gulv hvor de også har pledd og hodeputer som de elsker å sove på.

Bur har de, men de brukes kun om natten og står i et rom hundene ikke har tilgang på om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stor have men Chicka er adri ute uten meg.

På stallen løper hun fritt rundt mens vi er der, men ellers så er hun ute sammen meg på turer eller trening, vi bor ganske sentralt så jeg tørr ikke slippe hun løs itilfelle hun løper bort til veien eller går bort til naboen og trakaserer Dachsen dems (noe hun fint klarer når de møtes i bånd :P )

Min hund gjør egentlig hva hun vil hjemme, hun ødelegger ikke noe så om hun sover i sofaen, i sengen min eller sin spiller ingen rolle for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...