Marthe Skrevet 1. September 2007 Rapporter Share Skrevet 1. September 2007 Kanskje et dumt spørsmål, men må man på NKK utstilling for å øyelyse? Eller kan alle veterinærer gjøre dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silje Skrevet 1. September 2007 Rapporter Share Skrevet 1. September 2007 Du trenger ikke dra på NKK utstilling for å øyelyse men det er ikke alle veterinærer som kan det nei. Det er en etterutdannelse de må ta for å bli autorisert øyelyser. Men på NKK utstillinger så er det alltid (mener det er alltid?) øyelysing. Edit: Her er en liste over de autoriserte øyelyserene i landet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peers Skrevet 1. September 2007 Rapporter Share Skrevet 1. September 2007 Kanskje et dumt spørsmål, men må man på NKK utstilling for å øyelyse? Eller kan alle veterinærer gjøre dette? Man kan selvfølgelig gjøre det utenom utstillinger. En del veterinærer praktiserer dette, så ta kontakt med veterinærer i området ditt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borderen Skrevet 1. September 2007 Rapporter Share Skrevet 1. September 2007 Koster det mye? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marthe Skrevet 1. September 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1. September 2007 Du trenger ikke dra på NKK utstilling for å øyelyse men det er ikke alle veterinærer som kan det nei. Det er en etterutdannelse de må ta for å bli autorisert øyelyser. Men på NKK utstillinger så er det alltid (mener det er alltid?) øyelysing. Edit: Her er en liste over de autoriserte øyelyserene i landet Tusen takk Ser at jeg må dra med Tassa til NKK Stavanger. Det er ingen her i området Koster det mye? Lurer på om jeg betalte 500,- en gang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silje Skrevet 1. September 2007 Rapporter Share Skrevet 1. September 2007 Tusen takk Ser at jeg må dra med Tassa til NKK Stavanger. Det er ingen her i området Lurer på om jeg betalte 500,- en gang? Eller om du skal på besøk her ned (jeg har sett du og Carina har pratet om det ser du, ingenting går forbi meg ) så er jo han på Tu dyreklinikk autorisert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maja&Twinki Skrevet 2. September 2007 Rapporter Share Skrevet 2. September 2007 På klinikken vår koster det 630 kr å øyelyse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bardmand Skrevet 2. September 2007 Rapporter Share Skrevet 2. September 2007 På vår lokale dyreklinikk har de ingen autorisert øyelyser, men det har hendt at de har leid inn en annetstedsfra. Om du bor langt unna nærmeste øyelyser, kan det jo være en idé om din dyreklinikk gjør det samme, eller om de kan tenke seg å gjøre det om interessen er stor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Symra&Pippin Skrevet 2. September 2007 Rapporter Share Skrevet 2. September 2007 Øyelyses alle hunder (som skal avles på) eller er det spesielle raser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xxx12345 Skrevet 2. September 2007 Rapporter Share Skrevet 2. September 2007 Det er vel spesifisert i avlskravene fra raseklubbene og varierer. Norsk Schnauzer og Bouvier Klubb krever at riesenschnauzer og dvergschnauzer skal være øyelyst fri. For schnauzeren anbefales det at de skal være øyelyst fri, mens for Bouvier des Flandres er ikke øyelysing nevnt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MollyC Skrevet 2. September 2007 Rapporter Share Skrevet 2. September 2007 De fleste miniatyrer må øyelyses for å få de registrert i NKK og så må vel collie og shetland sheepdog øyelyses, sikkert flere raser også. Ellers er det opp til hver enkelt raseklubb, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
akela Skrevet 3. September 2007 Rapporter Share Skrevet 3. September 2007 Det kommer jo helt an på hva slags problemer som finnes innen en rase på øyefronten, hva som er kravene, hva som anbefales, og hvor alvorlig det tas i rasemiljøet og NKK, altså om hva som er påkrevd for å registrere valpene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar