Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyelyse

Marthe

Recommended Posts

Skrevet
Kanskje et dumt spørsmål, men må man på NKK utstilling for å øyelyse? Eller kan alle veterinærer gjøre dette? :)

Man kan selvfølgelig gjøre det utenom utstillinger. En del veterinærer praktiserer dette, så ta kontakt med veterinærer i området ditt :D

Skrevet
Du trenger ikke dra på NKK utstilling for å øyelyse men det er ikke alle veterinærer som kan det nei. Det er en etterutdannelse de må ta for å bli autorisert øyelyser. Men på NKK utstillinger så er det alltid (mener det er alltid?) øyelysing.

Edit: Her er en liste over de autoriserte øyelyserene i landet

Tusen takk :) Ser at jeg må dra med Tassa til NKK Stavanger. Det er ingen her i området :D

Koster det mye?

Lurer på om jeg betalte 500,- en gang? :D

Skrevet
Tusen takk :D Ser at jeg må dra med Tassa til NKK Stavanger. Det er ingen her i området :D

Lurer på om jeg betalte 500,- en gang? :P

Eller om du skal på besøk her ned (jeg har sett du og Carina har pratet om det ser du, ingenting går forbi meg :rolleyes: ) så er jo han på Tu dyreklinikk autorisert :)

Skrevet

På vår lokale dyreklinikk har de ingen autorisert øyelyser, men det har hendt at de har leid inn en annetstedsfra. Om du bor langt unna nærmeste øyelyser, kan det jo være en idé om din dyreklinikk gjør det samme, eller om de kan tenke seg å gjøre det om interessen er stor.

Skrevet

Det er vel spesifisert i avlskravene fra raseklubbene og varierer. Norsk Schnauzer og Bouvier Klubb krever at riesenschnauzer og dvergschnauzer skal være øyelyst fri. For schnauzeren anbefales det at de skal være øyelyst fri, mens for Bouvier des Flandres er ikke øyelysing nevnt.

Skrevet

De fleste miniatyrer må øyelyses for å få de registrert i NKK og så må vel collie og shetland sheepdog øyelyses, sikkert flere raser også. Ellers er det opp til hver enkelt raseklubb, tror jeg.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva slags problemer som finnes innen en rase på øyefronten, hva som er kravene, hva som anbefales, og hvor alvorlig det tas i rasemiljøet og NKK, altså om hva som er påkrevd for å registrere valpene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
    • Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...