Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase vil du møte?


Ingvild

Recommended Posts

Jeg sitter og funderer litt på raser og slikt, og plutselig slår det meg at flere av de rasene jeg er eller har vært dypt fascinert av har jeg bare sett på bilder og så vidt sett i virkeligheten - aldri hilst ordentlig på.

Jeg kunne ha tenkt meg å "bli kjent" med skotsk hjortehund, staffordshire bull terrier, australian cattledog og katalansk gjeterhund.

Enn dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil kjempegjerne møte:

Anatolsk Gjeterhund,Greyhound,Airdale Terrier,Bearded Collie,Pit bull,Dogo Argentino

Blodhund,Kishu,Dingo,Afgansk Mynde,Komondor,Faraohund,Tjekkoslovakisk ulvehund,Saarlos ulvehund og Shar Pei,Basset hound og Bauceron

Det er alle jeg vil møte,gikk gjennom lista for å komme på alle..hehe..

Kunne jo møtt en del av disse på utstillinger,men hver gang jeg tenker på å se på andre raser og stresse ned hjernen,så blir det ikke slik likevel.Alt jeg ser er de hundene jeg passerer.Tunnellsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australian Cattledog kunne jeg også tenke meg å hilse på. Har sett en AC en gang, men jeg turte ikke å gå bort og hilse på, eieren så skummel ut :D . Kunne og tenke meg å hilse på en stabijhoun. Ellers så har jeg hilst på de fleste rasene jeg er skikkelig fascinert av - tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.O, Karabash, Akbash, Basenji, Serra de estrela.

_Tror_ det er alle. :D

Kunne tenkt meg og møte Kelpi også for det ser ut som en veldig sjarmerende hund.

EDIT: Og selvsagt også sarloos wolfdog og tsjekkoslovakisk wolfdog.(blunke pent til PO).. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg har møtt flere dogo argentino i utlandet og de lekte godt sammen med min yorker og var kjempe snille jeg kan egentlig ikke fatte at de er forbudt i norge da det ellers hadde vert drømme rasen min. Kjempe synd at slike folk sitter i regjeringen som absolutt ikke har peiling på hund og hunderaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst å bli mer kjent med Riesen Schnauzer. Hadde en i klubben for en del år siden, og dei tiltaler meg litt pga. veremåten. Den eine eg hadde litt med å gjere hadde motor og var sånn passe pågangsmot. Har lest litt om rasen, og skulle ikke forbause meg om at eg en dag kjem med en sånn hund sjøl. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så mange det var som kunne tenkt seg å møte en Basenji her, da! Det er bare å hilse på mine om vi skulle være på samme utstilling en gang :rolleyes:

Hvilke raser jeg gjerne vil møte? Tja... har møtt de fleste raser jeg interesserer meg for. Thai Ridgeback, kanskje? Også hadde det vært morsomt å sett en Alaskan Klee Kai. Ikke nødvendigvis fordi jeg ønsker meg disse rasene selv, men det er raser som jeg er noget fascinert av og ennå ikke har møtt.

Det morsomste hadde dog vært å observere villhunder- som f.eks sjakalen

Den har faktisk veldig mange fellestrekk med Basenjien, som ekempelvis løpetid en gang i året, manglende bjeffing, og en pote der de midterste "Tredeputene" er sammenvokst. DNA- messig har Basenjien også mer til felles med sjakalen enn med ulven.

Ulver og Dingoer hadde også vært noe. Har møtt - og klappet en tam Dingo før, men bare sett en vill en på lang avstand. Hadde vært morsomt å virkelig kunne studert dem! Skjønt de sistnevnte heller vel mer til medlemmer av hundefamilien framfor en egen rase. Men etter mitt skjønn stiller Basenjien i samme kategori...

Edit: Det hadde også vært morsomt å stiftet bekjentskap med en del av de eldste mynderasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AFGHANER (:D) Saluki, Sloughi, Akita, Shiba, Puli, Komondor, Pumi (:)), Ungarsk kuvasz, Mudi, Portugisisk gjeterhund (en i nærheten har faktisk en sånn) Picard, Schapendoes, Akabash.

Hehe, det var vist ganske mange det. Er blitt helt forelsket i afghaneren og pumien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min drøm er å møte en sydrussisk ovtcharka en gang. Det skulle vært en snill en, og eieren skulle stått der og hatt full kontroll (dette er tøffe hunder...) :D. Foreløpig må jeg nøye meg med en blandingshund på Persaune som jeg av og til ser når jeg kjører forbi, den ligner veldig på en SRO, men er nok endel mindre (er det noen som vet om denne hunden, den er veldig spesiell?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så mange det var som kunne tenkt seg å møte en Basenji her, da! Det er bare å hilse på mine om vi skulle være på samme utstilling en gang :rolleyes:

Jeg får vell manne meg opp en gang :) Har liksom aldri fått sett Basenji ordentlig, bare på avstand.

Også kunne jeg tenkt meg å stifte bedre bekjentskap med Greyhound og Spansk Galgo. Jeg syns liksom ikke utstillings møter er å bli kjent med rasen jeg :D

Dingo vil jeg møte og studere litt (Har fått sitti og studert Hyener i innhegning 1 time i afrika. En utrolig opplevelse). Faraohund vil jeg gjerne møte. Ungarsk Mynde ut fra bildene jeg har sett virker den ikke så "skjør" som andre mynder utseende messig.

Griffon Brabncon Dem ser bare så utrolige morsomme ut. Jeg har bare lyst til å spiiiise opp dem :D

Entlebucher Sennhund det er noe som fasinerer meg med den rasen...

Thai Ridgeback etter at jeg så ett par eksemplarer i Thailand har jeg alltid hatt lyst til å bli mer kjent med rasen. Jeg går ikke bort til ukjente hunder i "ukjente" land, så jeg beundret dem på avstand. Den ene var gull farget pg den andre sølv/blå. Utrolig pene :D

Hmmm det ble mye eldre raser og mynder her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske mange raser jeg kunne tenkt meg å blitt "kjent" med! Kooiker, lagotto, aussie, irsk ulvehund, cairn terrier og afghansk mynde. Oi, var mange det ja :)

Ellers hadde det vært moro å møtt basenji og labradoodle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjerne blitt bedre kjent med afghansk mynde, borzoi og greyhound i et "hjemmemiljø" jeg, hvordan de er i det daglige osv. Det samme med basenji, bedlington terrier, peruviansk (Perro sin Pelo del Perú) og meksikansk nakenhund (Xoloitzcuintle) samt bichon havanais er jeg også litt nysgjerrig på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg tror jeg ha hilst på alle de forskjellige typene jeg kanskje har hatt interesse av å bli bedre kjent med eller kun hilse på... Det var vel i grunn kanskje TSU om var mest intr, og jeg har jo hilst på Per Olav sin Tsjiky (eller åssen det nå skrives) opp til flere ganger, så det er jo liksom ikke noe spennende lenger :D *flire*

Ellers var det jo shiba da, men de kjenner jeg forholdsvis godt nå ettersom et tidligere vennepar hadde to stk. Det samme med Toller, den er jeg blitt kjent med. Også var det jo aussien da, men.. ja.. *se ned på Bridie*

Ellers veit jeg søren meg ikke om noen raser jeg har sånn stort ønske om å se eller hilse på. Kjenner jo amstaffer, kooiker, basenji osv... hmmm.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Ellers veit jeg søren meg ikke om noen raser jeg har sånn stort ønske om å se eller hilse på. Kjenner jo amstaffer, kooiker, basenji osv... hmmm.. :)

ih, leke med amstaffene en dag? :D Blir så fortvila, hver amstaffeier stikker av bare jeg vil hilse littegranne på. En gang på jernbane ble jeg så sjokka når jeg så en utrolig nydelig amstaff, også trodde eieren at jeg ble dritredd! Dakar, ikke så rart egentlig. Jeg klarte ikke å si et ord. :D

også tipper jeg at du alltid har ønskt å kjenne en wheaten, og at Archie har tilfredstilt behovet ditt bokså bra. Tihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt meg en langhelg hos Lotta og hennes hunder jeg!

Problemet hadde vel blitt at jeg hadde nekta å reise igjen :rolleyes:

En liten campingtur til PO hadde heller ikke vært feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...