Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening for nybegynnere


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg har litt lyst til å bare prøve litt klikkertrening med snuppa. Bare for å ha testet ut hvordan ho tar det. Så da trenger jeg litt hjelp. (har klikkertrening for din hund, men vil heller høre fra noen her, da dere sikkert kan forklare litt lettere).

Hvordan begynner jeg? Hvordan introdusere klikkeren? Noen enkle øvelser jeg kan begynne med? Og hvordan gjør jeg dette, steg for steg?

Jeg ønsker en enkel forklaring med null vanskelig ord og utrykk :whistle:

Noen som tar utfordringen med å forklare en helt nybegynner.

EDIT: mens vi er igang, og etter jeg har fått introdusert klikkeren. Hvordan bruke den i kontakttrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker Bocca å spise da? Hun er jo ganske lita, så da lønner det seg kanskje med pølse eller skinke eller noe sånt. Det kan man dele opp i veldig små biter, noe som er nokså lurt i lengden da "klikke-kick" ofte forekommer for mennesker som begynner å sette seg inn i klikkertrening. Mye trening = mye godbiter selvsagt, men man kan jo også etterhvert bruke leker også.

Del opp kanskje 20 godbiter i 3 dunger. Det blir 3 økter. De første øktene ville jeg brukt til å fortelle valpen hva klikk betyr. Det er en veldig enkel sak igrunnen... Klikk + godbit x 20. Pause. Når jeg avslutter en økt, så bruker jeg å sette meg ned med PC'n eller i sofaen for å se TV. Ta oppvasken. Rødde på benken. Bare gjøre noe annet, og ignorere de to mørke øynene man har i ryggen. :D

Etter 3 slike økter kan du vente noen timer, for så å klikke. Snur valpen seg mot deg eller i det hele tatt viser at den registrerte klikket og kanskje lurer på om hun får godbit denne gangen også? Hurra, du har etablert en betinget forsterker!

Nå er det moroa begynner. Finn en enkel atferd du vet at hunden din gjør noen ganger om dagen, og fang den. Klikk når hunden gjør atferden og belønn raskt etterpå. Det er ikke sikkert valpen din vil gjenta atferden den ble klikket for allerede nå, men da gjelder det bare å belønne mer og snart vil du se at hun setter seg ned for å få klikk. Nå kan du også kaste godbitene litt bort fra valpen så den må reise seg opp og gå for å spise nammen sin. Da har du ordnet deg en ny mulighet til å belønne en frivillig sitt, da valpen antagelig vil komme tilbake for å "leke" mer og få godbiter for å sitte på rumpa. Staselig liv for en valp spør du meg!

Et annet tips kan være å skrive en liste som denne for eksempel;

1. Stuen/kjøkkenet

2. Gangen

3. Soverommet

4. Boden/yttergangen

5. Verandaen

6. Hagen

7. Skolegården på asfalt/grusbanen

Det er da min liste. ;) Øverst er den plassen hvor Emma lettest kommer i 100% treningsmodus, og den nederste er der det begynner å bli nokså vanskelig. Du skjønner nok greia. Iallefall, det er min "generaliseringsliste" - og jeg ser det funker som fy å generalisere mye. Jeg er litt for sløv egentlig, og syter litt for mye over at hun kan så mange atferder inne mens ute skjønner hun ikke bæra. For det er nemlig sånn det som oftest blir hvis man ikke generaliserer mye og bra. Hunden KAN atferden der dere har trent, men hunden KAN ikke atferden hvis det er masse forstyrrelser rundt som dere ikke har trent i før.

"Flyt" er også noe man kan ta nytte av i valpetiden syns jeg. Skulle ønske jeg visste hva "flytende atferder" var når jeg fikk Emmaen min i hus. :whistle: Iallefall, er en atferd flytende så utføres den med både fart og presisjon. Hunden trenger ikke bruke særlig energi på det hele, for atferden er blitt så "flytende" at hunden gjør det nesten uten å tenke seg om. Nyttig for en innkalling for eksempel? :P De som har en flytende innkalling kan føle seg ganske så sikre på at hunden deres vil komme når man roper. En måte å få en atferd til å nærme seg til det å være "flytende" er å overtrene på akkurat den atferden. Overtrene skikkelig også. Gjør man det riktig, er bevisst på HVA man gjør, så vil ikke hunden ha så mye imot det heller. Den får jo leke/spise. Det gjelder å variere. (Henviser til generaliseringslista igjen, som forresten kan utvides i det uendelige såklart.) - Ikke bare tenk på hvilke miljøer dere trener i heller. Tenk på HVA som er rundt. Er det vått? Mye gress? Bare grus? Skog? Hunder der? Barn? Mennesker? Fugler da? Enn i en vanndam av alle ting? Jo flere plasser atferden fungerer, jo mer sikker kan du være på at: "DEN atferden kan hunden min uansett hvor vi er og hva som er rundt oss. Jeg kan la være å trene på den atferden i sikkert 2 år, og hunden min vil antagelig vite akkurat hva jeg ber den om hvis jeg sier kommandoen etter 2 år."

.. og det er faktisk sant. Det er sprøtt hvor klikkertrente atferder innprinter seg i hodet på hunden. Man nærmest hjernevasker dem jo. Men har man ikke overtrent særlig mye, så vil du nok merke at plutselig så kan kanskje ikke valpen din en kommando lengre. Ikke bli sinna eller frustrert, bare tren på det en økt eller to og du vil se at valpen husker så mye bedre igjen.

Kontakt: Jeg har klikket en hel masse i det siste for at hunden min ser på meg, da hun er "full" av løpetid og enser såvidt noe annet enn lukter ute for tiden. Iallefall, det funker! Jeg klikker når hun ser på meg, og belønner. Enkelt og greit. :P Etter å ha gjort dette på 4-5 turer så begynte hun å gå ved siden av meg å tilby kontakt over litt lengre tid. Uten at det er noe vi har trent noe på.

Pheeeeew... Jeg gleder meg til å få valp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg har fått ho til å skjønne at klikk= godbit. Og du sier

Finn en enkel atferd du vet at hunden din gjør noen ganger om dagen, og fang den.

Skal jeg holde meg til denne "tingen". eller kan jeg gjøre det med flere adferder? Og når legger jeg på kommando f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommando venter du med til du ihvertfall er kommet godt igang med generaliseringen. Det ville jeg gjort iallefall.

Du kan nok sikkert tusle rundt og "fange det du vil fange", men når du tar en økt for å trene på f.eks en av atferdene så må du holde deg til DEN atferden. På den måten tror jeg du raskere vil få en repetisjonsklokhund, dvs. en hund som vet at det er meningen den skal gjenta det den akkurat ble klikket for. Altså, ikke tren på frivillig sitt for så å plutselig klikke for en frivillig ligg og belønne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker Bocca å spise da? Hun er jo ganske lita, så da lønner det seg kanskje med pølse eller skinke eller noe sånt. Det kan man dele opp i veldig små biter, noe som er nokså lurt i lengden da "klikke-kick" ofte forekommer for mennesker som begynner å sette seg inn i klikkertrening. Mye trening = mye godbiter selvsagt, men man kan jo også etterhvert bruke leker også.

Del opp kanskje 20 godbiter i 3 dunger. Det blir 3 økter. De første øktene ville jeg brukt til å fortelle valpen hva klikk betyr. Det er en veldig enkel sak igrunnen... Klikk + godbit x 20. Pause. Når jeg avslutter en økt, så bruker jeg å sette meg ned med PC'n eller i sofaen for å se TV. Ta oppvasken. Rødde på benken. Bare gjøre noe annet, og ignorere de to mørke øynene man har i ryggen. :D

Etter 3 slike økter kan du vente noen timer, for så å klikke. Snur valpen seg mot deg eller i det hele tatt viser at den registrerte klikket og kanskje lurer på om hun får godbit denne gangen også? Hurra, du har etablert en betinget forsterker!

Nå er det moroa begynner. Finn en enkel atferd du vet at hunden din gjør noen ganger om dagen, og fang den. Klikk når hunden gjør atferden og belønn raskt etterpå. Det er ikke sikkert valpen din vil gjenta atferden den ble klikket for allerede nå, men da gjelder det bare å belønne mer og snart vil du se at hun setter seg ned for å få klikk. Nå kan du også kaste godbitene litt bort fra valpen så den må reise seg opp og gå for å spise nammen sin. Da har du ordnet deg en ny mulighet til å belønne en frivillig sitt, da valpen antagelig vil komme tilbake for å "leke" mer og få godbiter for å sitte på rumpa. Staselig liv for en valp spør du meg!

Et annet tips kan være å skrive en liste som denne for eksempel;

1. Stuen/kjøkkenet

2. Gangen

3. Soverommet

4. Boden/yttergangen

5. Verandaen

6. Hagen

7. Skolegården på asfalt/grusbanen

Det er da min liste. ;) Øverst er den plassen hvor Emma lettest kommer i 100% treningsmodus, og den nederste er der det begynner å bli nokså vanskelig. Du skjønner nok greia. Iallefall, det er min "generaliseringsliste" - og jeg ser det funker som fy å generalisere mye. Jeg er litt for sløv egentlig, og syter litt for mye over at hun kan så mange atferder inne mens ute skjønner hun ikke bæra. For det er nemlig sånn det som oftest blir hvis man ikke generaliserer mye og bra. Hunden KAN atferden der dere har trent, men hunden KAN ikke atferden hvis det er masse forstyrrelser rundt som dere ikke har trent i før.

"Flyt" er også noe man kan ta nytte av i valpetiden syns jeg. Skulle ønske jeg visste hva "flytende atferder" var når jeg fikk Emmaen min i hus. :whistle: Iallefall, er en atferd flytende så utføres den med både fart og presisjon. Hunden trenger ikke bruke særlig energi på det hele, for atferden er blitt så "flytende" at hunden gjør det nesten uten å tenke seg om. Nyttig for en innkalling for eksempel? :P De som har en flytende innkalling kan føle seg ganske så sikre på at hunden deres vil komme når man roper. En måte å få en atferd til å nærme seg til det å være "flytende" er å overtrene på akkurat den atferden. Overtrene skikkelig også. Gjør man det riktig, er bevisst på HVA man gjør, så vil ikke hunden ha så mye imot det heller. Den får jo leke/spise. Det gjelder å variere. (Henviser til generaliseringslista igjen, som forresten kan utvides i det uendelige såklart.) - Ikke bare tenk på hvilke miljøer dere trener i heller. Tenk på HVA som er rundt. Er det vått? Mye gress? Bare grus? Skog? Hunder der? Barn? Mennesker? Fugler da? Enn i en vanndam av alle ting? Jo flere plasser atferden fungerer, jo mer sikker kan du være på at: "DEN atferden kan hunden min uansett hvor vi er og hva som er rundt oss. Jeg kan la være å trene på den atferden i sikkert 2 år, og hunden min vil antagelig vite akkurat hva jeg ber den om hvis jeg sier kommandoen etter 2 år."

.. og det er faktisk sant. Det er sprøtt hvor klikkertrente atferder innprinter seg i hodet på hunden. Man nærmest hjernevasker dem jo. Men har man ikke overtrent særlig mye, så vil du nok merke at plutselig så kan kanskje ikke valpen din en kommando lengre. Ikke bli sinna eller frustrert, bare tren på det en økt eller to og du vil se at valpen husker så mye bedre igjen.

Kontakt: Jeg har klikket en hel masse i det siste for at hunden min ser på meg, da hun er "full" av løpetid og enser såvidt noe annet enn lukter ute for tiden. Iallefall, det funker! Jeg klikker når hun ser på meg, og belønner. Enkelt og greit. :P Etter å ha gjort dette på 4-5 turer så begynte hun å gå ved siden av meg å tilby kontakt over litt lengre tid. Uten at det er noe vi har trent noe på.

Pheeeeew... Jeg gleder meg til å få valp! ;)

Wow! Så utrolig bra skrevet, så lettforståelig og så presist. Jeg er imponert! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal vi få se om jeg får prøvd ut litt :whistle:

Vanskelig dette med så mye goditer når ho er sååå liten. Men får vel dele opp pølse i mange små biter.

Skal teste ut litt til uka, og se om ho forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjempe gode tips her:=) Har en valp på 9 uker så har lyst å prøve litt med klikkeren. Venter på bok + dvd om klikkertrening så skal vi teste det ut. Men kjempe flotte forklaringer her så nå gleder jeg meg til å begynne :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker Bocca å spise da? Hun er jo ganske lita, så da lønner det seg kanskje med pølse eller skinke eller noe sånt. Det kan man dele opp i veldig små biter, noe som er nokså lurt i lengden da "klikke-kick" ofte forekommer for mennesker som begynner å sette seg inn i klikkertrening. Mye trening = mye godbiter selvsagt, men man kan jo også etterhvert bruke leker også.

Del opp kanskje 20 godbiter i 3 dunger. Det blir 3 økter. De første øktene ville jeg brukt til å fortelle valpen hva klikk betyr. Det er en veldig enkel sak igrunnen... Klikk + godbit x 20. Pause. Når jeg avslutter en økt, så bruker jeg å sette meg ned med PC'n eller i sofaen for å se TV. Ta oppvasken. Rødde på benken. Bare gjøre noe annet, og ignorere de to mørke øynene man har i ryggen. ;)

Etter 3 slike økter kan du vente noen timer, for så å klikke. Snur valpen seg mot deg eller i det hele tatt viser at den registrerte klikket og kanskje lurer på om hun får godbit denne gangen også? Hurra, du har etablert en betinget forsterker!

Nå er det moroa begynner. Finn en enkel atferd du vet at hunden din gjør noen ganger om dagen, og fang den. Klikk når hunden gjør atferden og belønn raskt etterpå. Det er ikke sikkert valpen din vil gjenta atferden den ble klikket for allerede nå, men da gjelder det bare å belønne mer og snart vil du se at hun setter seg ned for å få klikk. Nå kan du også kaste godbitene litt bort fra valpen så den må reise seg opp og gå for å spise nammen sin. Da har du ordnet deg en ny mulighet til å belønne en frivillig sitt, da valpen antagelig vil komme tilbake for å "leke" mer og få godbiter for å sitte på rumpa. Staselig liv for en valp spør du meg!

Et annet tips kan være å skrive en liste som denne for eksempel;

1. Stuen/kjøkkenet

2. Gangen

3. Soverommet

4. Boden/yttergangen

5. Verandaen

6. Hagen

7. Skolegården på asfalt/grusbanen

Det er da min liste. :| Øverst er den plassen hvor Emma lettest kommer i 100% treningsmodus, og den nederste er der det begynner å bli nokså vanskelig. Du skjønner nok greia. Iallefall, det er min "generaliseringsliste" - og jeg ser det funker som fy å generalisere mye. Jeg er litt for sløv egentlig, og syter litt for mye over at hun kan så mange atferder inne mens ute skjønner hun ikke bæra. For det er nemlig sånn det som oftest blir hvis man ikke generaliserer mye og bra. Hunden KAN atferden der dere har trent, men hunden KAN ikke atferden hvis det er masse forstyrrelser rundt som dere ikke har trent i før.

"Flyt" er også noe man kan ta nytte av i valpetiden syns jeg. Skulle ønske jeg visste hva "flytende atferder" var når jeg fikk Emmaen min i hus. :P Iallefall, er en atferd flytende så utføres den med både fart og presisjon. Hunden trenger ikke bruke særlig energi på det hele, for atferden er blitt så "flytende" at hunden gjør det nesten uten å tenke seg om. Nyttig for en innkalling for eksempel? :| De som har en flytende innkalling kan føle seg ganske så sikre på at hunden deres vil komme når man roper. En måte å få en atferd til å nærme seg til det å være "flytende" er å overtrene på akkurat den atferden. Overtrene skikkelig også. Gjør man det riktig, er bevisst på HVA man gjør, så vil ikke hunden ha så mye imot det heller. Den får jo leke/spise. Det gjelder å variere. (Henviser til generaliseringslista igjen, som forresten kan utvides i det uendelige såklart.) - Ikke bare tenk på hvilke miljøer dere trener i heller. Tenk på HVA som er rundt. Er det vått? Mye gress? Bare grus? Skog? Hunder der? Barn? Mennesker? Fugler da? Enn i en vanndam av alle ting? Jo flere plasser atferden fungerer, jo mer sikker kan du være på at: "DEN atferden kan hunden min uansett hvor vi er og hva som er rundt oss. Jeg kan la være å trene på den atferden i sikkert 2 år, og hunden min vil antagelig vite akkurat hva jeg ber den om hvis jeg sier kommandoen etter 2 år."

.. og det er faktisk sant. Det er sprøtt hvor klikkertrente atferder innprinter seg i hodet på hunden. Man nærmest hjernevasker dem jo. Men har man ikke overtrent særlig mye, så vil du nok merke at plutselig så kan kanskje ikke valpen din en kommando lengre. Ikke bli sinna eller frustrert, bare tren på det en økt eller to og du vil se at valpen husker så mye bedre igjen.

Kontakt: Jeg har klikket en hel masse i det siste for at hunden min ser på meg, da hun er "full" av løpetid og enser såvidt noe annet enn lukter ute for tiden. Iallefall, det funker! Jeg klikker når hun ser på meg, og belønner. Enkelt og greit. ;) Etter å ha gjort dette på 4-5 turer så begynte hun å gå ved siden av meg å tilby kontakt over litt lengre tid. Uten at det er noe vi har trent noe på.

Pheeeeew... Jeg gleder meg til å få valp! :D

Litt ot men ; Utrolig bra skrevet, veldig lett og lese. Kjempe bra forklart ;)

Tilbake til topic; har ikke noen råd, men lykke til :P Og husk og ikke bare tren økter med foreksempel sitt, husk og varier mye slik at hunden tilslutt ikke bare sitter med en gang dere trener. Har hatt det problemet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du skal stille ut valpen, så klikk for en pen stå istedet for sitt. Husk også at hvis valpen blir uggen i magen av alle godbitene, så kan du belønne med en yndlingsleke istedet. Pippin hadde en egen ball som bare ble brukt som belønning.

Jeg ble også inspirert av innlegget til Anniken&rotta, tror jeg skal ta et par økter med både Pippin og Symra etter middag! :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du skal stille ut valpen, så klikk for en pen stå istedet for sitt. Husk også at hvis valpen blir uggen i magen av alle godbitene, så kan du belønne med en yndlingsleke istedet. Pippin hadde en egen ball som bare ble brukt som belønning.

Jeg ble også inspirert av innlegget til Anniken&rotta, tror jeg skal ta et par økter med både Pippin og Symra etter middag! :|

Tror nok som du sier, at det er ståen jeg vil klikke for, men hvordan skjønner ho at det er denne "adferden" jeg klikker for? For plutselig står ho jo sånn jeg ønsker, men jeg har det for meg at det kan bli vanskelig for henne å skjønne. i forhold til Sitt. For der setter ho seg- klikk - får godit. Så der utførte ho noe. Noen som i det heltatt skjønner hv ajeg mener :| Klarer ikke forklare helt her ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok som du sier, at det er ståen jeg vil klikke for, men hvordan skjønner ho at det er denne "adferden" jeg klikker for? For plutselig står ho jo sånn jeg ønsker, men jeg har det for meg at det kan bli vanskelig for henne å skjønne. i forhold til Sitt. For der setter ho seg- klikk - får godit. Så der utførte ho noe. Noen som i det heltatt skjønner hv ajeg mener :| Klarer ikke forklare helt her ;P

Altså at hun ikke skjønner at hun får klikk+belønning for å stå, for "hun gjør jo ikke no"? Det er vanskelig å forklare, men hunden skjønner det. De fortsetter jo å gjøre det de får belønning for, så så lenge du er flink og holder på krava så er det ikke noe problem.

Forøvrig tror jeg det er veldig veldig viktig at du varierer mye i starten hva du klikker og belønner for. Ikke innenfor en og samme økt selvsagt, det kan fort bli forvirrende for en valp (selv om jeg av og til har gjort det på Tinka for å få opp kreativiteten litt - det hjelper!). I en økt trener du f.eks. på sitt og på den neste stå. Deretter tar du kanskje en økt hvor du bestemmer deg for å shape fram en helt tilfeldig atferd - stikke hodet oppi en boks, gå rundt en stolpe, gå under en stol eller hva som helst.

Poenget er at hun skal skjønne at klikket ikke bare gjelder på stå og sitt, men absolutt hele tiden. Dette er spesielt viktig om klikkertrening er noe du kan tenke deg å bruke - eller i alle fall eksperimintere med - i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at hun ikke skjønner at hun får klikk+belønning for å stå, for "hun gjør jo ikke no"? Det er vanskelig å forklare, men hunden skjønner det. De fortsetter jo å gjøre det de får belønning for, så så lenge du er flink og holder på krava så er det ikke noe problem.

Forøvrig tror jeg det er veldig veldig viktig at du varierer mye i starten hva du klikker og belønner for. Ikke innenfor en og samme økt selvsagt, det kan fort bli forvirrende for en valp (selv om jeg av og til har gjort det på Tinka for å få opp kreativiteten litt - det hjelper!). I en økt trener du f.eks. på sitt og på den neste stå. Deretter tar du kanskje en økt hvor du bestemmer deg for å shape fram en helt tilfeldig atferd - stikke hodet oppi en boks, gå rundt en stolpe, gå under en stol eller hva som helst.

Poenget er at hun skal skjønne at klikket ikke bare gjelder på stå og sitt, men absolutt hele tiden. Dette er spesielt viktig om klikkertrening er noe du kan tenke deg å bruke - eller i alle fall eksperimintere med - i framtida.

Oki, ja det er det første du skrive jeg mente. At ho "ikke gjør noe". Men kan jo bare prøve det ut :| Så skal jeg finne flere adferder å klikke for. Men da bør man hvertfall holde seg til èn øvelse per økt i begynnelsen hvertfall. For hvis ikke vil det kanskje bli litt forvirrende.

Nei nå klør det i fingrene etter å begynne å trene litt med henne. Har drøyd det en god stund nå. Ville ikke lære inn sitt og sånnt ting. Men nå tror jeg ikke at jeg klarer å vente lengre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i begynnelsen så tenker du ikke over hva du skal belønne. Da belønner du alt hunden selv tilbyr, også former du adferden etter hvert som den gjentas. altså: klikk for stå, ligg , sitt osv ,ikke be om noe, men klikk for alt den selv tilbyr.

Jeg anbefaler deg og sette deg godt inn i selve innlæringsteorien, og ikke bare *klikke og belønne* . Pass også på at du er veldig veldig nøye med timingen, husk, du får hva hunden oppfatter at du klikker for :| Ikke nødvendigvis hva du selv mente å klikke for.

Klikk masse, for alt den tilbyr, så skjønner den fort at det lønner seg og gjenta.

Det er to essensielle ting den må lære seg: KLikket betyr at godis er på vei, og at den selv kan få deg til å klikke (ved å jobbe) Det er litt variabelt hvor lang tid det tar for hver enkelt individ for begge delene sitter . klikk er godis skjønner de ofte kjempefort, men at de må gjenta adferd for at du skal klikke , kan ta litt mer tid. Nå har jeg bare klikket inn en hund, jeg antar de tar det kjappere enn hester, som jeg er mer vant med, men jeg har oppleved på hest at hele prinsippet kan ta alt fra fem minutter, til dagesvis. Og jeg tør også påstå at det er en vesentlig forskjell om den som klikker inn kan det eller ei. Sier dette slik at du ikke gir opp om du føler hun ikke skjønner.

Det er mye lettere for hunden om du klikker for absolutt alt den tilbyr som du ønsker, i stedet for å fokusere på en øvelse, da det fort blri sånn at klikket betyr den øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan du jo tenke mindre enn store bevegelser :| Klikk for at hun snur på hodet, klør seg, flytter på en labb.. alt av aktivitet!

Det skal jeg huske på :D

Men hva får jeg ut av hunden når jeg klikker for hver minste ting? :|

hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg huske på :|

Men hva får jeg ut av hunden når jeg klikker for hver minste ting? :|

hehe.

Du får en hund som tilbyr fler og fler atferder - en klikkerklok hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg huske på :|

Men hva får jeg ut av hunden når jeg klikker for hver minste ting? :|

hehe.

Kan jo ta min egen som eksempel. Jeg har nemlig vært veldig dårlig til å ta alt-mulig-økter, og som oftest trent en og en atferd av gangen. Så jeg har jo alltid fortalt henne med klikkeren hva hun skal gjøre.

Så kom problemet da jeg skulle lære henne å snurre rundt (shape det). Hun satt, satt, dekket, kom på plass.. hun "låste" seg i de atferdene hun kunne. Så jeg måtte ta noen økter og klikke for ALT! Til og med bare et blikk til siden klikket jeg for slik at hun skulle bli mer tent på å finne ut hva hun skulle gjøre. Jeg timet litt feil i begynnelsen av øvelsen, og fikk en hund som rygget :D Men til slutt satt det. Så det er viktig med sånne økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ta min egen som eksempel. Jeg har nemlig vært veldig dårlig til å ta alt-mulig-økter, og som oftest trent en og en atferd av gangen. Så jeg har jo alltid fortalt henne med klikkeren hva hun skal gjøre.

Så kom problemet da jeg skulle lære henne å snurre rundt (shape det). Hun satt, satt, dekket, kom på plass.. hun "låste" seg i de atferdene hun kunne. Så jeg måtte ta noen økter og klikke for ALT! Til og med bare et blikk til siden klikket jeg for slik at hun skulle bli mer tent på å finne ut hva hun skulle gjøre. Jeg timet litt feil i begynnelsen av øvelsen, og fikk en hund som rygget :| Men til slutt satt det. Så det er viktig med sånne økter.

Oki, skjønner.

Men når kan jeg begynne å sette kommando på det? ta f.eks "sitt". Og når jeg da ber om "sitt", og ho utfører det, da blir det klikk -> godit? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn veldig rask gjennomgang av hvordan vi har gjort det på kurs:

- Hunden setter seg frivillig, du klikker når den setter rumpa i bakken

- Hunden setter seg frivillig, du klikker når den setter rumpa i bakken og sier samtidig sitt (dette gjør du en økt eller to, det varierer fra hund til hund hvor raske de er til å ta ting)

- Hunden setter seg frivillig, du sier sitt rett før du klikker (par økter her også kanskje)?

- Hunden er på vei til å sitte, og du sier sitt imens den setter seg, og klikker når rumpa går i bakken

- Hunden tenker på å sette seg, og du sier sitt og klikker når den gjør det

- Hunden har kontakt med deg, og du ber den om å sitte. Og da klikker du selvfølgelig når den setter seg :|

Du skal hvertfall lære inn kommandoen samtidig som atferden utføres, slik at hunden forbinder kommandoen med atferden. Og så skal du HELST generalisere kommandoen rundt på flere steder før du tester ut å si sitt uten at hunden gjør annet enn å ha kontakt fra før av. Så kommando legges altså på gradvis, som sagt har vi gjort det på de kursene jeg har vært på :|

Det ser jo veldig tungvindt og langdrygt ut når man ser på denne listen, men om du klarer å overføre det til virkeligheten så er det ganske gøy :D Samt at om man er flink og setter rette krav til hunden blir kommandoen ganske sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en forklaring :|

Ja jeg må innrømme at det ser veldig tungvindt ut. Men jeg har jo så god tid nå. og har ikke hastværk med noen øvelser. Så jeg skal prøve ut klikkertrening en periode og se om det er noe for ho. (prøvde litt med rex når han var yngre, men gjorde det kanskje ikke riktig, og det var kanskje ikke noe for han heller).

Men får vi det til, kommer det til å bli brukt til å lære inn noen øvelser :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les boka du har, "klikkertrening for din hund" når du har prøvd deg litt frem. Jeg leste den før jeg i det hele tatt hadde anskaffet meg en klikker og skjønte svært lite. Etter jeg hadde klikket litt skjønte jeg det. Tror du får mer ut av boka når du har gjort ting litt praktisk. :|

Lykke til videre med treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det blir litt annerledes i praksis :whistle: tenk deg at en økt er kanskje maks ti klikk, for din hund som er valp! Så det går jo antakelig mye fortere enn den listen fremstiller. Men det er hvertfall ordentlig klikkertrening, slik jeg har forstått det. Du kan jo selvfølgelig gå fortere frem eller hoppe over noen punkter om du mener det fungerer for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
Beklager at jeg drar opp en gammel tråd, men når kan en begynne med slik trening på en valp, og når kan en begynne å legge på kommandoer i tillegg til klikk?

Tenker så klart på alder, hvor gammel bør hunden være.

Klikkertrening (og annen trening for den saks skyld) kan man i grunnen begynne med med en gang, så lenge man holder det på et morsomt nivå og ikke overdriver i forventninger og lengde på treningsøktene.

Kommando legger man på når hunden har forståelse av øvelsen og den ser bra ut - og det er jo helt uavhengig av alderen på hunden. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...