Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått

Recommended Posts

Skrevet

Har oppdaget flere flått på Tjorven i det siste, og er litt bekymret for om de kan være giftige for henne?

Jeg mener, akkurat som noen flåttbitt kan gi alvorlige sykdommer hos mennesker. Gjelder det for hunder og?

Og om noen vet hvor stor andel/prosent av flåtten som er giftig?

OT: Hvilken oppgave har flåtten i den store sammenheng egentlig, jeg kan ikke fordra den! :D

Skrevet

Ja, flåtten overfører bakterien Borrelia og kan gi lidelsen borreliose som er svært vanskelig å handskes med. Kan gi forskjellige, uspesifikke symptomer og blir lidelsen kronisk er det svært få man klarer å kurere. Har ikke tall på hvor mange prosent man antar er bærere av Borrelia, men vil anbefale deg å beskytte hunden din mot flått enten med preparater som ExSpot eller flåtthalsbånd.

Forøvrig har vel flåtten like stor nytte som mygg, fluer, edderkopper og andre meningsløse innsekt (sånn bortsett fra at de er fuglemat osv)

Skrevet

Flått kan drepe hunden. Familien til kjæresten min hadde ei flott riesensznauser(?) tispe som døde av flått.. Tror det var borreliose ja..

Skrevet

Må påpeke at flåtten ikke er farlig for hunden, men bakterien som flåtten er bærer av, er farlig! Bakterien overføres i siste del av sugingen til flåtten, og flåtten kan sitte på i 10-14 dager før den er ferdigsugd. Jo før du oppdager og fjerner flåtten, og tryggere for hunden. Preparater som dreper flåtten når den suger, dreper den før bakterien blir overført.

Skrevet
Hva vil dere anbefale som middel mot flått? Dråper eller flåtthalsbånd?

Har hittil brukt halsbånd, og synes det fungerer ganske bra, er sjelden flåtten fester seg...

Jeg har fått anbefalt dråper ovenfor halsbånd. Det er noe med det setter seg i vevet på hunden! Men likevel fikk vi endel flått på hunden ifjor, vi var på et veldig utsatt område da. Vetrinæren vår anbefaler ihvertfall dråper.

Skrevet

Vi har brukt Scalibor flåtthalsband de siste årene, og kan ikke tenke meg å bytte til noe annet. :icon_redface:

I mitt distrikt er det ekstremt mye flått som bærer smitte, og det tar jeg alvorlig. Vi har prøvd det meste av remedier, hjemmelagede og innkjøpte. Blant annet har vi forsøkt X-spot, hvitløksolje i maten/hvitløksolje smurt i pelsen, hvitløksfedd i maten, rosmarin og urte avkok o.l.

Scalibor har hatt den absolutt beste effekten på flåtten, og vi ser knapt et par stykker i løpet av en sesong, mens vi tidligere plukket av minst 4 stk hver dag... :)

Siden Sophus bader mye i sjøen i løpet av sommeren så beholder han Scalibor halsbandet på, og pelsen og huden får et jevnt tilsig av giften fra halsbandet. Da vi forsøkte dråper virket det på oss som effekten forsvant raskere, og vi måtte dryppe oftere.

Skrevet

Vi bruker sånn Exspot. Veldig fornøyd med dette! Før vi tok det på hadde han fått 2 flott iløpet av en uke. Etter vi smørte det på har vi ikke sitt en flått! :icon_redface:

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg vil bruke dråper på Chica i år. Vi prøvde det i fjor, men da fikk hun masse rykninger på ryggen, og hun klødde.. Fikk dessuten høre at dråpene kunne påvirke hundens nerver(noe som sikkert skjedde da hun fikk disse rykningene). De som sa dette, sa at det var bedre å gå over hunden hver dag, for å ta flåtten så tidlig som mulig, for da ville ikke flåtten rekke å overføre bakterien. Men så er det det at jeg ikke kan fordra flått da.. :D

Hvordan fungerer flåtthalsbånd i forhold til dråper? Og er det noen som vet om flåtten har kommet til Oslo ennå?

NB! Det beste for å bli kvitt flåtten etter å ha plukket den fra hunden er å brenne den. Kaster du den i do, kan den krype opp igjen, og i fryseren vil den overleve. Det er det dyrlegen som har sagt, hvis noen lurte på det - de brenner flåttene.

Skrevet

Jeg har brukt ExSpot på min, og det har fungert greit. Han får flått på seg i løpet av sommeren, men betydelig mindre enn når han ikke har blitt dråpebehandlet. Jeg håper alltid han ikke skal få flått, for jeg tør ikke fjerne dem :D Redd for å ikke få med hodet, så den jobben gir jeg alltid til noen som har peiling. Hehe.

Skrevet
Det er bare ett halsbånd som er verd å prøve; Scalibor. De som du får på dyrebutikken har ingen effekt. Du må ha resept, og fås på apoteket.

Da skal jeg prøve få ta i det! Husker du pris? Sånn ca.. :D

Nettopp betaltårsavgift + valp så er litt skrapa på konto`n..

Skrevet

Vår Yorkshire terrier fikk sår Scalibor. Så vi har mått kjøpe i dyrebutikken, og det har funka veldig bra faktisk. Han har ikke hatt en flått når han bruker det. Nå husker jeg ikke navnet på det vi bruker, med det er gjenomsiktig med en grønnstripe.

Skrevet

Jeg vil anbefale dere å bruke Frontline (dråper) Det er den typen som gir færrest bivirkninger og når det er bivirkninger så er det i form av sikkel (ved overdosering og sensitivitet).

Fra felleskatalogen:

Exspot

Bivirkninger: Pyretroidoverfølsomhet kan sees i sjeldne tilfeller. Erytem, pruritus eller håravfall er rapportert. Om dette observeres, skal behandlingen avbrytes og hunden bades og sjamponeres.

Scalibor:

Bivirkninger: Overfølsomhetsreaksjoner kan føre til begrensede hudlesjoner og håravfall.

Frontline:

Bivirkninger: Hvis det behandlede dyret slikker seg, kan det forekomme en kort periode av hypersalivasjon. Bivirkninger er veldig sjeldne, men forbigående hudreaksjoner på applikasjonsstedet

Fordelen med frontline er at den tørker fort inn i pelsen (exspot gir gjerne "fett" i pelsen i lengre tid etter påføring. Katter tåler Fronline, er sensetive mot den andre. Du slipper å ha ett halsbånd på hunden.

Bakdel: Flåtten fester seg i noen tilfeller, men dør med en gang (denne pga frontline er "mildere" gift) så du må regelmessig sjekke hunden.

Finnes også i spray til dem med mindre hunder. 2 sprayer pr.kg om jeg husker rett, har brukt det på valper selv.

Skrevet

Ulempen med halsbånd/Scalibor er ( som jeg ser det ) at båndet må være på hele tiden. Jeg synes ikke det er like koselig å ha ha kosestund med hunden og vil ikke "klå" mest på halsbåndet.

Med Expot ( dråper ) så slipper man båndet som hele tiden er på. En annen ting er vel at hunden ikke skal bade med Scalibor da dette er skadelig for sjølivet ???

Uansett hva man bruker, må man alltid følge med om hunden får flått.

Skrevet

Har nettopp snakket med veterinæren min på tlf ang dette nå før helgen, så kan jo videreføre det han sa!ExSpot er mest lønnsomt å buke for de som har små/mellomstore hunder (da snakker jeg økonomisk) For de som har store hunder må man kjøpe så mange ampuller med ExSpot at det ikke lenger er lønnsomt. Exspot må dessuten tas på flere ganger per sessong. Bader hunden mye anbefales det ikke å bruke ExSpot, da det får mindre effekt. (NB at ExSpot er giftig for katter, finnes et eget flått middel til katter som er å finne hos veterinær) For store hunder er vistnok flåtthalsbånd best, man skal ALDRI kjøpe flåttmiddle/halsbånd i dyrebutikker osv, kun hos veterinær. Flåtthalsbånd BØR tas av når hunden skal bade, for så å tas på igjen når hunden kommer opp av vannet (store mengder vann skyller faktisk vekk virkemidlet i halsbåndet, det minsker dermed effekten/levetiden til flåtthalsbåndet. Mange tror vannet er med på å spre virkemidlet fra halsbåndet rundt i pelsen på hunden, dette er vistnok feil.)

Tada - det var det jeg veit i hvertfall. Brukte ExSpot på Theodor når han var valp og hadde god effekt av det. Veit min mor bruker ExSpot på sin cocker spaniel og hun er veldig fornøyd med det. Har valgt å prøve flåtthalsbånd på Theodor i år, da han har blitt så stor. Så lang er ejg veldig fornøyd, har ikke fått mer enn en flått siden han fikk det på (har jo bare gått med det siden fredag, så tar vel litt tid før det får full effekt) :icon_fun:

Skrevet
Siden Sophus bader mye i sjøen i løpet av sommeren så beholder han Scalibor halsbandet på, og pelsen og huden får et jevnt tilsig av giften fra halsbandet.

Snakket jo med vetten om scalibor halsbåndet i dag. De sa at hunden ikke skal bade med det.

Ellers så kjøpte jeg det til hundene i dag. Mico går det fint med.

'

Tini som med alt annet fikk skikkelig allergisk reaksjon. Så måtte forte meg tilbake til vetten og ta kortison sprøyte.. Uff.. vondt å se på henne. Du ser henne klør og ikke har det så bra.. Må gå med lampe skjerm. HUn klødde seg jo nesten til blods...

Så Hvis det er noen som trenger Scalibor halsbånd til liten hund så send meg en meld. Så får du det... Jeg har ikke bruk for det. ÅPNET I DAG!!

Skrevet

Burde flåtten brennes eller holder det å sprekke den ved å f.eks tråkke på den? Tror dere den overlever hvis den blir plukket av og bare blir liggende på f.eks en asfaltplass? Bare lurer...

Skrevet
Burde flåtten brennes eller holder det å sprekke den ved å f.eks tråkke på den? Tror dere den overlever hvis den blir plukket av og bare blir liggende på f.eks en asfaltplass? Bare lurer...

Hvis den overlever det å bli tatt av, noe den gjerne gjør hvis du får med alt - vil den selvsagt overleve å bli lagt på bakken. Hva tror du de vanligvis gjør når de har suget seg fulle av blod? Da slipper de taket i vertsdyret og tusler avgårde og lager flåttebebiser..

Edit: Vi pleier alltid å kverke dem på et eller annet vis..

Skrevet
Hvis den overlever det å bli tatt av, noe den gjerne gjør hvis du får med alt - vil den selvsagt overleve å bli lagt på bakken. Hva tror du de vanligvis gjør når de har suget seg fulle av blod? Da slipper de taket i vertsdyret og tusler avgårde og lager flåttebebiser..

Edit: Vi pleier alltid å kverke dem på et eller annet vis..

Å, æsj... Ja, da får jeg begynne å brenne de i steden for å bare tråkke på de. Det har bare blitt mer og mer flått i skogen her, så jeg vil ha så gå flottebebiser som bare mulig!

Skrevet
Da skal jeg prøve få ta i det! Husker du pris? Sånn ca.. :yes:

Nettopp betaltårsavgift + valp så er litt skrapa på konto`n..

jeg bet ca 300 kr.. og du trenger ikke respet, dette får man hos vetrinæren..

Skrevet

Jeg har brukt scalibour halsbånd på lunah siden mars, men hun får fortsatt flått. Lurer på om jeg skal bytte til frontline, da expot ikke er å annbefale på min rase.

Kan det være at halsbåndet ikke funker pga all pelsen?

Skrevet
Å, æsj... Ja, da får jeg begynne å brenne de i steden for å bare tråkke på de. Det har bare blitt mer og mer flått i skogen her, så jeg vil ha så gå flottebebiser som bare mulig!

Jeg tror nok at hvis du splætter dem, så overlever de ikke.. Håper iallefall det, for det er det vi pleier å gjøre, og jeg har ikke sett noe livstegn til dem etterpå. Hvis de ikke er store nok til å splættes, pleier jeg bare trykke forkroppen istykker med en skarp stein ellerno..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...