Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått


Recommended Posts

Har oppdaget flere flått på Tjorven i det siste, og er litt bekymret for om de kan være giftige for henne?

Jeg mener, akkurat som noen flåttbitt kan gi alvorlige sykdommer hos mennesker. Gjelder det for hunder og?

Og om noen vet hvor stor andel/prosent av flåtten som er giftig?

OT: Hvilken oppgave har flåtten i den store sammenheng egentlig, jeg kan ikke fordra den! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flåtten overfører bakterien Borrelia og kan gi lidelsen borreliose som er svært vanskelig å handskes med. Kan gi forskjellige, uspesifikke symptomer og blir lidelsen kronisk er det svært få man klarer å kurere. Har ikke tall på hvor mange prosent man antar er bærere av Borrelia, men vil anbefale deg å beskytte hunden din mot flått enten med preparater som ExSpot eller flåtthalsbånd.

Forøvrig har vel flåtten like stor nytte som mygg, fluer, edderkopper og andre meningsløse innsekt (sånn bortsett fra at de er fuglemat osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må påpeke at flåtten ikke er farlig for hunden, men bakterien som flåtten er bærer av, er farlig! Bakterien overføres i siste del av sugingen til flåtten, og flåtten kan sitte på i 10-14 dager før den er ferdigsugd. Jo før du oppdager og fjerner flåtten, og tryggere for hunden. Preparater som dreper flåtten når den suger, dreper den før bakterien blir overført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil dere anbefale som middel mot flått? Dråper eller flåtthalsbånd?

Har hittil brukt halsbånd, og synes det fungerer ganske bra, er sjelden flåtten fester seg...

Jeg har fått anbefalt dråper ovenfor halsbånd. Det er noe med det setter seg i vevet på hunden! Men likevel fikk vi endel flått på hunden ifjor, vi var på et veldig utsatt område da. Vetrinæren vår anbefaler ihvertfall dråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt Scalibor flåtthalsband de siste årene, og kan ikke tenke meg å bytte til noe annet. :icon_redface:

I mitt distrikt er det ekstremt mye flått som bærer smitte, og det tar jeg alvorlig. Vi har prøvd det meste av remedier, hjemmelagede og innkjøpte. Blant annet har vi forsøkt X-spot, hvitløksolje i maten/hvitløksolje smurt i pelsen, hvitløksfedd i maten, rosmarin og urte avkok o.l.

Scalibor har hatt den absolutt beste effekten på flåtten, og vi ser knapt et par stykker i løpet av en sesong, mens vi tidligere plukket av minst 4 stk hver dag... :)

Siden Sophus bader mye i sjøen i løpet av sommeren så beholder han Scalibor halsbandet på, og pelsen og huden får et jevnt tilsig av giften fra halsbandet. Da vi forsøkte dråper virket det på oss som effekten forsvant raskere, og vi måtte dryppe oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg vil bruke dråper på Chica i år. Vi prøvde det i fjor, men da fikk hun masse rykninger på ryggen, og hun klødde.. Fikk dessuten høre at dråpene kunne påvirke hundens nerver(noe som sikkert skjedde da hun fikk disse rykningene). De som sa dette, sa at det var bedre å gå over hunden hver dag, for å ta flåtten så tidlig som mulig, for da ville ikke flåtten rekke å overføre bakterien. Men så er det det at jeg ikke kan fordra flått da.. :D

Hvordan fungerer flåtthalsbånd i forhold til dråper? Og er det noen som vet om flåtten har kommet til Oslo ennå?

NB! Det beste for å bli kvitt flåtten etter å ha plukket den fra hunden er å brenne den. Kaster du den i do, kan den krype opp igjen, og i fryseren vil den overleve. Det er det dyrlegen som har sagt, hvis noen lurte på det - de brenner flåttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ExSpot på min, og det har fungert greit. Han får flått på seg i løpet av sommeren, men betydelig mindre enn når han ikke har blitt dråpebehandlet. Jeg håper alltid han ikke skal få flått, for jeg tør ikke fjerne dem :D Redd for å ikke få med hodet, så den jobben gir jeg alltid til noen som har peiling. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ett halsbånd som er verd å prøve; Scalibor. De som du får på dyrebutikken har ingen effekt. Du må ha resept, og fås på apoteket.

Da skal jeg prøve få ta i det! Husker du pris? Sånn ca.. :D

Nettopp betaltårsavgift + valp så er litt skrapa på konto`n..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Yorkshire terrier fikk sår Scalibor. Så vi har mått kjøpe i dyrebutikken, og det har funka veldig bra faktisk. Han har ikke hatt en flått når han bruker det. Nå husker jeg ikke navnet på det vi bruker, med det er gjenomsiktig med en grønnstripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dere å bruke Frontline (dråper) Det er den typen som gir færrest bivirkninger og når det er bivirkninger så er det i form av sikkel (ved overdosering og sensitivitet).

Fra felleskatalogen:

Exspot

Bivirkninger: Pyretroidoverfølsomhet kan sees i sjeldne tilfeller. Erytem, pruritus eller håravfall er rapportert. Om dette observeres, skal behandlingen avbrytes og hunden bades og sjamponeres.

Scalibor:

Bivirkninger: Overfølsomhetsreaksjoner kan føre til begrensede hudlesjoner og håravfall.

Frontline:

Bivirkninger: Hvis det behandlede dyret slikker seg, kan det forekomme en kort periode av hypersalivasjon. Bivirkninger er veldig sjeldne, men forbigående hudreaksjoner på applikasjonsstedet

Fordelen med frontline er at den tørker fort inn i pelsen (exspot gir gjerne "fett" i pelsen i lengre tid etter påføring. Katter tåler Fronline, er sensetive mot den andre. Du slipper å ha ett halsbånd på hunden.

Bakdel: Flåtten fester seg i noen tilfeller, men dør med en gang (denne pga frontline er "mildere" gift) så du må regelmessig sjekke hunden.

Finnes også i spray til dem med mindre hunder. 2 sprayer pr.kg om jeg husker rett, har brukt det på valper selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med halsbånd/Scalibor er ( som jeg ser det ) at båndet må være på hele tiden. Jeg synes ikke det er like koselig å ha ha kosestund med hunden og vil ikke "klå" mest på halsbåndet.

Med Expot ( dråper ) så slipper man båndet som hele tiden er på. En annen ting er vel at hunden ikke skal bade med Scalibor da dette er skadelig for sjølivet ???

Uansett hva man bruker, må man alltid følge med om hunden får flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp snakket med veterinæren min på tlf ang dette nå før helgen, så kan jo videreføre det han sa!ExSpot er mest lønnsomt å buke for de som har små/mellomstore hunder (da snakker jeg økonomisk) For de som har store hunder må man kjøpe så mange ampuller med ExSpot at det ikke lenger er lønnsomt. Exspot må dessuten tas på flere ganger per sessong. Bader hunden mye anbefales det ikke å bruke ExSpot, da det får mindre effekt. (NB at ExSpot er giftig for katter, finnes et eget flått middel til katter som er å finne hos veterinær) For store hunder er vistnok flåtthalsbånd best, man skal ALDRI kjøpe flåttmiddle/halsbånd i dyrebutikker osv, kun hos veterinær. Flåtthalsbånd BØR tas av når hunden skal bade, for så å tas på igjen når hunden kommer opp av vannet (store mengder vann skyller faktisk vekk virkemidlet i halsbåndet, det minsker dermed effekten/levetiden til flåtthalsbåndet. Mange tror vannet er med på å spre virkemidlet fra halsbåndet rundt i pelsen på hunden, dette er vistnok feil.)

Tada - det var det jeg veit i hvertfall. Brukte ExSpot på Theodor når han var valp og hadde god effekt av det. Veit min mor bruker ExSpot på sin cocker spaniel og hun er veldig fornøyd med det. Har valgt å prøve flåtthalsbånd på Theodor i år, da han har blitt så stor. Så lang er ejg veldig fornøyd, har ikke fått mer enn en flått siden han fikk det på (har jo bare gått med det siden fredag, så tar vel litt tid før det får full effekt) :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Sophus bader mye i sjøen i løpet av sommeren så beholder han Scalibor halsbandet på, og pelsen og huden får et jevnt tilsig av giften fra halsbandet.

Snakket jo med vetten om scalibor halsbåndet i dag. De sa at hunden ikke skal bade med det.

Ellers så kjøpte jeg det til hundene i dag. Mico går det fint med.

'

Tini som med alt annet fikk skikkelig allergisk reaksjon. Så måtte forte meg tilbake til vetten og ta kortison sprøyte.. Uff.. vondt å se på henne. Du ser henne klør og ikke har det så bra.. Må gå med lampe skjerm. HUn klødde seg jo nesten til blods...

Så Hvis det er noen som trenger Scalibor halsbånd til liten hund så send meg en meld. Så får du det... Jeg har ikke bruk for det. ÅPNET I DAG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde flåtten brennes eller holder det å sprekke den ved å f.eks tråkke på den? Tror dere den overlever hvis den blir plukket av og bare blir liggende på f.eks en asfaltplass? Bare lurer...

Hvis den overlever det å bli tatt av, noe den gjerne gjør hvis du får med alt - vil den selvsagt overleve å bli lagt på bakken. Hva tror du de vanligvis gjør når de har suget seg fulle av blod? Da slipper de taket i vertsdyret og tusler avgårde og lager flåttebebiser..

Edit: Vi pleier alltid å kverke dem på et eller annet vis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den overlever det å bli tatt av, noe den gjerne gjør hvis du får med alt - vil den selvsagt overleve å bli lagt på bakken. Hva tror du de vanligvis gjør når de har suget seg fulle av blod? Da slipper de taket i vertsdyret og tusler avgårde og lager flåttebebiser..

Edit: Vi pleier alltid å kverke dem på et eller annet vis..

Å, æsj... Ja, da får jeg begynne å brenne de i steden for å bare tråkke på de. Det har bare blitt mer og mer flått i skogen her, så jeg vil ha så gå flottebebiser som bare mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve få ta i det! Husker du pris? Sånn ca.. :yes:

Nettopp betaltårsavgift + valp så er litt skrapa på konto`n..

jeg bet ca 300 kr.. og du trenger ikke respet, dette får man hos vetrinæren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt scalibour halsbånd på lunah siden mars, men hun får fortsatt flått. Lurer på om jeg skal bytte til frontline, da expot ikke er å annbefale på min rase.

Kan det være at halsbåndet ikke funker pga all pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, æsj... Ja, da får jeg begynne å brenne de i steden for å bare tråkke på de. Det har bare blitt mer og mer flått i skogen her, så jeg vil ha så gå flottebebiser som bare mulig!

Jeg tror nok at hvis du splætter dem, så overlever de ikke.. Håper iallefall det, for det er det vi pleier å gjøre, og jeg har ikke sett noe livstegn til dem etterpå. Hvis de ikke er store nok til å splættes, pleier jeg bare trykke forkroppen istykker med en skarp stein ellerno..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...