Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått

Recommended Posts

Skrevet

Til alle som bor like ved Sverige :

Scalibour halsbånd får du kjøpt reseptfri på apotek og i dyrebutikker i Sverige til halveprisen av i Norge,

samme pakke og samme halsebånd.

Kr 150 ,- pr.stk betalte jeg for mine i Sverige.

Flåttbånd er det beste her i huset, ingen av hundene har fått flått på seg når de har på det og det er 3 året vi bruker de båndene.

Skrevet
Det er bare ett halsbånd som er verd å prøve; Scalibor. De som du får på dyrebutikken har ingen effekt. Du må ha resept, og fås på apoteket.

Ikke bare har de ingen effekt, de kan være giftige for hunden også. Leste i hvertfall et eller annet på nettet, om at nerveskader hadde oppstått på hunder som hadde brukt flåtthalsbånd fra dyrebutikk. Leste også at Scalibor er det eneste godkjente halbåndet i Norge, men dette var en gammel nyhet (-05?)

Skrevet

Må innrømme at jeg aldri bruker noe midler mot flått.. Underlig nok er det allikevel svært sjelden mine dyr får flått. Loke har vel aldri hatt det, Lotte har vel hatt det 1 gang. Selvfølgelig; disse to er begge langhåret og jeg går alltid over pelsen deres raskt når de har vært ute om sommeren. Ikke alltid jeg børster, men jeg rufser i de og stryker noen runder. Mulig det er det som hjelper? Hadde vært ekstremt plaget så ville jeg jo løpt å kjøpt noe kanskje, men så lite plaget som mine dyr er så er jeg faktisk mer skeptisk til preparatene. Jeg har hunder og katter som sover sammen og som vasker hverandre, jeg er lite keen på å spre gift i pelsen på noen av de. Det kan umulig være særlig bra...

Skrevet

Noen spm, Rex har aldri fått en eneste flått, men tenker jo litt over det, og om han får en del, så vil jeg prøve sånn flåtthalsbånd. Og da er det scalibor som jeg bør prøve da eller?

Skal dette tas av hunden om den skal ut å bade? Hvordan er dette med andre hunder? Hva om de sleiker på det? osv osv.

Noen som vil fortelle litt?

Skrevet
Noen spm, Rex har aldri fått en eneste flått, men tenker jo litt over det, og om han får en del, så vil jeg prøve sånn flåtthalsbånd. Og da er det scalibor som jeg bør prøve da eller?

Skal dette tas av hunden om den skal ut å bade? Hvordan er dette med andre hunder? Hva om de sleiker på det? osv osv.

Noen som vil fortelle litt?

Det beste er om du tar det av når hunden bader, for at det skal virke lengst mulig.Det står vel på pakningen at det varer i ca 5 mnd, men da må du ta det av ved bading, det gjør jeg ihvertfall.

Du skal vaske deg på henda etter at du tar det på hunden og skal vel unngå at hundene sleiker på hverandre med engang, men jeg har jo 2 lekne Boxere som hopper og spretter på hverandre hele tiden og har aldri hatt noe problem med å bruke Scalibor.

Mange mener at man ikke skal bruke noen ting imot flått da alt som fins på markedet som er effektivt innholder en form for gift, men alle vetrinærer sier jo at Scalibor er den som er mest effektiv med de færreste bivirkningene, jeg har aldri hatt noen bivirkninger på mine hunder og tar heller sjansen med å sette på de flåttbånd enn at de skal få farlig flått på seg.

Flåtten kan utgjøre større skade på hunden enn et flåttbånd kan gjøre, men selvsagt er det helt opp til hver enkelt hund også da hvordan det takler det. Mitt råd er å kjøpe et flåttbånd og holde hunden under tilsyn de første dagene for å se om den får noe bivirkninger, får den det er det jo bare til å ta det av igjen.

Vennina mi sin Dobberman fikk en flått ifjor sommer som holdt på å slå henne helt ut, hun gikk lam i bakbeinet i 3 mnd før vetrinær konkluderte med at dette var pga flåttbitt. Så heller flåttbånd enn farlig flåttbitt sier jeg ihvertfall.

Kommer ann på hvor i landet du bor og om det er lite/mye flått der du bor, men her nede på østlandet kryr det av dem om dagen fordi det ikke lengre er lov til å brenne bråtebrann.

Dagen før jeg satte på Sara flåttbåndet plukket jeg av 6 flått på henne, heldigvis er hun hvit og korthåret så flåtten er lett å oppdage, men jeg føler med de som langhårede hunder nå, det er jo nesten umulig å få øye på de små ekle krypene! Så nei, jeg priser meg lykkelig for at Scalibor fins!

Skrevet
Jeg har brukt scalibour halsbånd på lunah siden mars, men hun får fortsatt flått. Lurer på om jeg skal bytte til frontline, da expot ikke er å annbefale på min rase.

Kan det være at halsbåndet ikke funker pga all pelsen?

Jeg tror den vanligste årsaken til at Scalibor ikke fungerer, er nettopp at det ikke blir satt stramt nok på. Det må være i kontakt med huden om det skal fungere, siden pels ikke har noen evne til å suge opp middelet. Det er litt stretch i båndet, så det er ikke for ubehagelig for hunden om det sitter relativt stramt. To fingre, i hht pakningsvedlegget, skal du få plass til om det er riktig påsatt.

Skrevet
Jane: Kjøpte du halsbanda dine på Nordby?

Nei, men hørte de solgte scalibor der også ja.

Jeg kjøpte mine på svensk apotek.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...