Gå til innhold
Hundesonen.no

Driver du med utstilling


Wheaten terrier

Driver du med utstilling?  

35 stemmer

  1. 1.

    • Ja, en del
      13
    • Nei, lite
      1
    • Nei!
      7
    • Av og til
      5
    • Har tenkt å begynne litt med det
      9


Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Jeg syns en hver normal hund skal kunne bli ført i line og foretatt tannvisning av fremmede. Det er jo ikke så mye det? Men selvfølgelig krever det jo trening feks på oppstilling med mindre hunden stilles fritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nææh, der er IKKE kjedelig! :)

Du må prøve det først! Og jo, det krever mye av hunden! Og man lærer ufattelig mye! Det er kjempelærerikt med utstilling! Man lærer om de ulike rasene og før kunne jeg ikke finne feil på hunden min. Nå kan jeg se bilder av andre labradorer og tenke "oi, den der hadde dårlig benstamme" osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns en hver normal hund skal kunne bli ført i line og foretatt tannvisning av fremmede. Det er jo ikke så mye det? Men selvfølgelig krever det jo trening feks på oppstilling med mindre hunden stilles fritt..

Ikke alltid så enkelt.. Jeg har lagt masse trening i det.. Skal kunne gå rundt henne og hun fortsatt står bom i ro, bytte hånd og kunne løpe på begge sider av en, som du sa - tannvisning av fremmede mennesker, hannhunder blir sjekket om testikkelene er på plass osv... Jeg trener fortsatt med Cita. Aner dere hvor vanskelig det er å få en hund som stilles fritt til å stå perfekt på kort tid? Huff og huff... Og hvor vanskelig det er å lære Cita forskjellen med LP ring og utstillingsring.. I LP ringen går hun jo som en soldat - masjerer nesten, mens i utstilling skal hun løpe mer løst, trave deilig og mykt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns en hver normal hund skal kunne bli ført i line og foretatt tannvisning av fremmede. Det er jo ikke så mye det? Men selvfølgelig krever det jo trening feks på oppstilling med mindre hunden stilles fritt..

Det kreves sitt fordi om hunden stilles fritt og! Hvordan tror du en får hunden til å stille seg opp selv, da..? I en ring full av fremmede hunder og mennesker..? Gi den en "stå" kommando..?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man lærer ufattelig mye! Det er kjempelærerikt med utstilling! Man lærer om de ulike rasene og før kunne jeg ikke finne feil på hunden min. Nå kan jeg se bilder av andre labradorer og tenke "oi, den der hadde dårlig benstamme" osv

Dette bør enhver som har en liiiten plan om å oppdrette en rase ta til seg..!

Det å gå på en utstilling,og kikke på rasen sin, kjøpe katalogen for dagen,og sitte så nærmt dommer man kan,så man hører hva denne sier om hver enkelt hund,notere dette,og egne kommentarer - det er faktisk viktig.

Man skal kjenne sin egen rase på godt og vondt utseeendemessig,for det teller så utrolig mye på hva som og er INNI hunden.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør enhver som har en liiiten plan om å oppdrette en rase ta til seg..!

Det å gå på en utstilling,og kikke på rasen sin, kjøpe katalogen for dagen,og sitte så nærmt dommer man kan,så man hører hva denne sier om hver enkelt hund,notere dette,og egne kommentarer - det er faktisk viktig.

Man skal kjenne sin egen rase på godt og vondt utseeendemessig,for det teller så utrolig mye på hva som og er INNI hunden.!

Ja, enig..

Forresten, prøv å være skriver på utstilling en dag, Astrid! Har ikke gjort det selv, men skal det i september. Alle sier at man lærer ufattelig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* jeg tviler sterkt på noen får Astrid til å være skriver...!! :D:):wink:

-det er travelt å være det,men man lærer veldig mye ja. Det vanskeligste er å skrive forståelig etter den n`te kritikken... :wink:

Og samtidig holde tempoet oppe..hihih

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært skriver to ganger - lærte mye, men fikk ikke sett så mye på hundene selv. Var litt for opptatt med å skrive. Men for en som er/var så grønn på utstilling som meg, så var det kjekt å sitte som skriver og lære litt om forskjellige uttrykk, plasseringer osv. Dog var det litt kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, ja.. Aner ikke hvordan dere schäferfolk klarer det med at hunden skal løpe foran dere, uten at den løper ut av ringen :D

Det er litt av et kjør, kan love deg det! :D

Men det er IKKE hunden som skal løpe foran oss, vi løper foran hunden, på utsiden av ringen... Det er som regel handlere som går med hundene, for det kan bli for vanskelig for eier å få hunden opp i trav når man går med hunden selv. Så du kan vel si at vi er den berømte kaninen som skal være fremfor hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi løper foran hunden, på utsiden av ringen...

Huff, no er jeg forvirra :) :? Ser jo for meg at handleren løper gjennom publikum på utsiden jeg *dumma* :D Hehe...

Men jeg har alltid sett handleren løpe bak:S Er det helt feil? At hunden skal trekke sånn i båndet liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, no er jeg forvirra :) :? Ser jo for meg at handleren løper gjennom publikum på utsiden jeg *dumma* :D Hehe...

Men jeg har alltid sett handleren løpe bak:S Er det helt feil? At hunden skal trekke sånn i båndet liksom?

Ja, handleren skal løpe bak hunden. Men vi må jobbe på utsiden av ringen for å få det pådraget som hunden skal ha for å få visst hele seg med muskelmasse og alt. Du kan si det sånn at på en schäferutstilling så sitter de HELT stille de som sitter nær ringen for å se på... for det er av og til et forrykende tempo rundt ringen. Men hundene er trent på at vi er på utsiden og de vet at de skal være på innsiden. det ideelle er å få hundene til å gå på lyd av en fløyte eller lignende. Dette har vi klart å få til, men det hjelper ikke på de store utstillingene så der må vi trå til og springe selv på utsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener måten man "handler" schäferhunder, noen rotweilere og dobbermanner er HELT feil, og galt [-X Dette er DOBBELTHANDLING, og altså meget galt! :evil: Flaming [-X har hørt om dommere i BIS ringen som har kastet ut hunder pga dette, og de dommerene som gjør dette ser jeg utrolig opp til!!! For dette er galt!!!! (eks. BIS-hunden på Hamar 2004; handleren mistet hunden, og den løp rett til eieren!, for et syn ](*,) ) Synes absolutt ikke synd på dere som må løpe utenfor ringen, for det er noe dere egentlig ikke får lov til!! Skjerp dere, la hunden vise seg selv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener måten man "handler" schäferhunder, noen rotweilere og dobbermanner er HELT feil, og galt [-X Dette er DOBBELTHANDLING, og altså meget galt! :evil:  Flaming  [-X  har hørt om dommere i BIS ringen som har kastet ut hunder pga dette, og de dommerene som gjør dette ser jeg utrolig opp til!!! For dette er galt!!!! (eks. BIS-hunden på Hamar 2004; handleren mistet hunden, og den løp rett til eieren!, for et syn ](*,)  ) Synes absolutt ikke synd på dere som må løpe utenfor ringen, for det er noe dere egentlig ikke får lov til!! Skjerp dere, la hunden vise seg selv!!

Det er like mye dobbelhandling som det som ofte skjer i ringen med andre raser... Hadde vi og kunnet gått med en foringsveske på magen og fått oppmerksomheten til hunden på den måten så hadde vi gjerne gjort det! og dessuten så har IKKE jeg nevnt med et ord om at det er synd på oss som er på utsiden av ringen heller... men igjen så kommer det ann på hvilken RASE man har, om det er en selskapshund som skal gå fint ved siden av eieren eller om det er en rase som skal vises frem med bla. fart/hurtighet og muskelmasse.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du ikke alene om, men desverre så er det blitt sånn nesten over alt. Har vel til gode å være på en utstilling uten at dobbelhandling skjer på en eller annen måte. Om det er NKK eller raseutstilling.

Må likevel si at det er litt spesielt med schäferutstilling. Kunne godt ha tenkt meg at de endret litt på reglene der slik at det vart litt "roligere" og at man selv kunne gå med hunden. Men tror ikke det kommer noen endring den veien med det første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva med dem som løper med godbiter i henda a? Teit ass..

er det noe gale i det?

På noen raser må man nesten gå med godbit.. f.eks labradorene... For man kan ikke ha piperleker etc, som Maria sa, og f.eks Cita bryr seg lite om andre leker... Og utstilling på en labrador MÅ trenes positivt, for hunden skal logre som en galing! Ellers hadde labradorene stått og hengt med hodet og halen hengt ned... Ikke bra, nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke seg selv og stemmen da?

Jeg så hun som kom blant topp 3 junioshandling NKK drammen, når hunden hadde stilt opp før de skulle ta runden sin (de stod rett foran meg, på andre siden av gjerdet) så stod hun med godbit i hånda, og bikkja KNURRA når den ikke fikk godbit.. Godbit, knurr, godbit, knurr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...