Gå til innhold
Hundesonen.no

Driver du med utstilling


Wheaten terrier

Driver du med utstilling?  

35 stemmer

  1. 1.

    • Ja, en del
      13
    • Nei, lite
      1
    • Nei!
      7
    • Av og til
      5
    • Har tenkt å begynne litt med det
      9


Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar
det jeg vil er å bevare rasen.  :)

Da må jo valpene ha bra eksteriør..

Hjelper ikke om valpene får det bra gjeterinstinktet osv så lenge de ikke ligner noe som helst på en Aussie..

Da bevarer du ikke rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og RASEN er nettopp en RASE, fordi den har et spesifikt utseende. Dette kalles å være rasetypisk.

Rasetypisk mentalitet er også en viktig del av hver rase :) Det har ikke kun med utsende skjønner du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jo valpene ha bra eksteriør..

Hjelper ikke om valpene får det bra gjeterinstinktet osv så lenge de ikke ligner noe som helst på en Aussie..

Da bevarer du ikke rasen.

derfor stiller jeg litt for å få det jeg trenger. Det jeg sier er at i forhold til bruks egenskaper og helse, er ikke utstilling like viktig.

Her er rekkefølga på hva som er viktigst: Helse, Bruks egenskaper, og så eksteriør

Eksteriøret teller, men det er ikke det viktigste :)

Syns denne som er på siden til AussieBoxy er fin :)

logo2005d8nb.gif

Det jeg sier er: eksteriøret er viktig, men IKKE viktigst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :)  Vet ikke om det var akkurat den jeg stilte...  :) Stilte 5 ulike der, så er nok stor sansynlighet for at det var en av dem :wink:  

Hvorfor kom du ikke bort? Hadde vært hyggelig å prate vettu :wink:  Stoler aldri på meg selv ang. mennesker og navn++ Er skikkelig dårlig på å huske, hehe, så hvis noen kjenner meg igjen, er det som sagt bare å komme bort!! =) Skal du til Oslo eller? Stille hva evt.?

Jeg skal komme bort neste gang :) Jeg skal ikke til oslo hvis det var meg du mente :) Men jeg skal til nesbyen og stille cavalier og så skal jeg på BSBK og stille mest sannsynlig bichon og så skal jeg stille min egen pom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vil er å bevare rasen.  :)

Nettopp! Da må du finne en balanse mellom godt eksteriør,gemytt og bruks egenskaper. Jeg hadde ikke blitt særlig populær i miljøet hvis jeg hadde satt valper på en pom som så ut som en RÆV men som var agility ch...

Det er så altfor mange pom oppdrettere som avler på PL,dårlig gemytt og andre sykdommer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun vært på valpeshow foreløpig :) Skal stille Vicky før hun skal ha valper. Hun skal ha en andre plass hvertfall. Har fått en til å se på eksteriøret, og det kommer til å gå kjempe fint å stille henne :) Vi stiller i Norge og i Sverige, for Vicky er av den Svenske/engelske varianten av Aussie. Altså den gammeldagse varianten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Da må du finne en balanse mellom godt eksteriør,gemytt og bruks egenskaper. Jeg hadde ikke blitt særlig populær i miljøet hvis jeg hadde satt valper på en pom som så ut som en RÆV men som var agility ch...

Det er så altfor mange pom oppdrettere som avler på PL,dårlig gemytt og andre sykdommer... :)

ja, utstilling har sin del i avlen... men det er ikke det aller viktigste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun vært på valpeshow foreløpig :) Skal stille Vicky før hun skal ha valper. Hun skal ha en andre plass hvertfall. Har fått en til å se på eksteriøret, og det kommer til å  gå kjempe fint å stille henne :) Vi stiller i Norge og i Sverige, for Vicky er av den Svenske/engelske varianten av Aussie. Altså den gammeldagse varianten :)

Hva mener du med en andre plass...? En blå sløyfe og så ut ? Da er du fornøyd?

Hvorfor ikke stille i Finland og Danmark og da? Og satse på INT Ch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med en andre plass...? En blå sløyfe og så ut ? Da er du fornøyd?

Hvorfor ikke stille i Finland og Danmark og da? Og satse på INT Ch?

Er det ikke en eller annen regel som sier at når hunden har fått to røde sløyfer så er den "god nok" til å avles på? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun vært på valpeshow foreløpig :) Skal stille Vicky før hun skal ha valper. Hun skal ha en andre plass hvertfall. Har fått en til å se på eksteriøret, og det kommer til å  gå kjempe fint å stille henne :) Vi stiller i Norge og i Sverige, for Vicky er av den Svenske/engelske varianten av Aussie. Altså den gammeldagse varianten :)

det er jo bare til å sjekke på utstilinger i norge det om det skal være noen svenske eller engelske dommere og så stiller du henne der. reiser du til sverige så kan du jo like så godt få en norsk dommer som om du får en svensk en. :wink:

vi har stilt Aiwa for norske, svenske, engelske, irske, skottske og finske dommere og de som dommerene som hun har vært mest til er de finske og de liker ikke henne for hun er for stor i forhold til hva de er vandt med i finnland. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Astrid jeg!

Hvorfor er det så mange som er sykelig opptatt av det eksteriørmessige? Altså.. I ulvehunden er det MANGE hunder som er dritgode i følge standarden. Men i Norge nå, så har oppdrettere begynt å avle mer med tanke på helse (noen med gemytt også, som oppdretterne til Mona) fordi levealderen har SUNKET. Det er fordi folk kanskje ikke tenker seg godt nok om før de setter kull på de "gode" hundene sine.

Jeg nevner ikke navn, men det var en oppdretter nå som fikk kull etter en av Norges beste hannhunder. Den hannunden har HD. "Men vi valgte å avle på han fordi han er så god." Idiotisk spør du meg..

Hvis jeg leser riktig Astrid, så mener du en god hannhund kan vise til resultater innenfor mer enn utstilling. Og det skjønner jeg.

Men Astrid har jo aldri sagt hun skal finne en hannhund som KUN er god innfor LP og Agility. La oss finne den hunden som er god innfor det, PLUSS har bra eksteriør. Da er vi på rett vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp! det er det jeg mener. :) jeg vil ha i pose og sekk. hundene skal ha god helse, bruks egenskaper og godt eksteriør. Men eksteriøret kommer til slutt. helse og et godt hode er mye viktigere. Men selvsagt skal hunden være godt eksterør også. Jeg skal ha i pose og sekk når jeg kjøper hund. MEN eksteriøret er langt ifra det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...