Gå til innhold
Hundesonen.no

Områder fritatt fra båndtvang?

tuppetroll

Recommended Posts

Nå kommer snart båndtvangen over oss igjen, og det er jo ikke bare fryd og gammen. Der jeg bodde før hadde vi "friområder" der man kunne slippe hundene, siden området var fritatt for båndtvangen. Noen som vet om det finnes flere slike områder i Norge, og hvor man evt. kan finne oversikt hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet bare om Hundejordet i Frognerparken.

Tror det er opp til kommunen å bestemme omkring slike områder, etter å ha sett i hundeloven:

§ 9. Unntak fra sikringsreglene

(...)

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

(...)

Så da er det kanskje lurt å høre med kommunen man bor i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jaggu meg dårlig med områder UTEN båndtvang i Oslo og akershusområdet. Jeg gir meg ende over.. ;) Det er trist at man ikke kan få slippe hundene omtrent i det hele tatt. Det blir så vanskelig mht. hundetreff. For eksempel har vi sommerreff med Norsk Portugisisk Vannhundklubb og månedlige vannhundtreff i Oslo/Akershus, men sliter hver gang med å finne steder der vi kan slippe hundene.

Når er ordinær båndtvangsperiode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel oppe noen forslag til høring nå, vedr sånne plasser i Oslo-området... ?

Husker jeg leste ett eller annet sted at Skraperudtjern og parkeringsplassen til Mariholtet (v/Ellingsrud) var blandt stedene som var foreslått... Skal prøve å finne det igjen. Det var snakk om "treningsplasser", uten båndtvang (men ikke inngjerdet område).

Edit: Her er en link, den funker ikke for øyeblikket, men regner med at den kommer opp igjen. Kommer ikke inn på friluftsetaten i det hele tatt, så...

http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/...81954-5969.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også båndtvangen gjelder overalt uansett eierskap, med mindre kommunen har gitt spesiell tilatelse for fritak fra båndtvangen.

Ordinær båndtvang er fra 1. april - 20. august tror jeg... men mange kommuner har forlenget båndtvang utover høsten. Gå på sidene til din kommune, så regner jeg med at slikt står der, iallefall til påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er sånn at tomteier kan gi fritak fra båndtvangen, så på deres eiendom skal du kunne slippe henne løs.

Kan man det selvom det ikke er forsvarlig inngjerdet? Kompis av meg har et dressurområde som er leid ut til en fuglisklubb, der var en eller annen slags mann fra fylket oppe og godkjente gjerdet cm for cm før det kunne godkjennes og tas i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sånn bortimot tjue år siden (sukk), ble jeg så lei av Bærumsfruenes kommentarer at jeg tok med hunden opp på Sandvika politikammer og spurte om det virkelig var sånn at hun måtte gå i bånd. Politimannen sa da at det spilte ingen rolle om båndet var fysisk eller mentalt, så lenge jeg hadde kontroll på hunden. Det hadde jeg jo, så Tatra den skjønne levde i tolv lange, lykkelige og båndfrie år, med politiets velsignelse! Unntaket var på Kalvøya, for der fikk vi skomakern på nakken, hvis vi ikke brukte bånd og han kunne være morsk! Det var kanskje litt enklere i "gamle" dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med noen med en border collie i nabolaget for et par år siden... De hadde vært nede på politikammeret og hørt hvordan det var med båndtvangen, og fikk høre at så lenge hunden var i bånd og/eller under kontroll, så gikk det greit. Dvs - har man kontroll på bikkja, så går det greit at den går løs i nabolaget og på turstiene heromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig pirk, men hva hvis man har bånd, men ikke kontroll? ;)

Hi hi. Der er vi nå. Iallfall innimellom. Sukk. ;)

Men altså: Jeg bruker ikke fleksibånd, passering er et evig treningsprosjekt. Det er mitt ansvar at andre får være i fred for min hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leter på Norges jeger og Fiskeforbund så ligger det som regel en liste der over områder som er fritatt for båndtvangen. Det finnes faktisk en del områder rundt i landet......

Og så får vi krysse fingrene for at Friluftsetaten i Oslo får innført friområder *krysser fingrene*

Oppfordrer folk til å overholde båndtvangen. Den er der for å verne om vilt. Selv små hunder kan spise/skade andre dyr ....... ! Glem ikke det.

Slipp ihvertfall ikke hunden løs i skogen, benytt heller fotball baner osv.

Selv utenom båndtvangen skal man ha kontroll på hunden. Har man ikke kontroll skal man aldri ha hunden løs ! Ordinær båndtvang er fra 1 april til 20 august. Noen kommuner har andre regler så sjekk din kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med noen med en border collie i nabolaget for et par år siden... De hadde vært nede på politikammeret og hørt hvordan det var med båndtvangen, og fikk høre at så lenge hunden var i bånd og/eller under kontroll, så gikk det greit. Dvs - har man kontroll på bikkja, så går det greit at den går løs i nabolaget og på turstiene heromkring.

Trodde det du nevner her var reglene utenom båndtvangstida, jeg... altså om man ikke har kontroll kan man ikke ha bikkja løs, selv når det ikke er båndtvang...?

Er det rart det er mye "lovbrudd" når selv ikke oss her inne vet hva som er rett... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det du nevner her var reglene utenom båndtvangstida, jeg... altså om man ikke har kontroll kan man ikke ha bikkja løs, selv når det ikke er båndtvang...?

Er det rart det er mye "lovbrudd" når selv ikke oss her inne vet hva som er rett... ;)

Jeg tror det egentlig er det - men dette var de fikk høre fra politikammeret her i Trondheim, og politiet bør jo egentlig vite hva som er rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det deres skog, så er det jo privat eiendom! Og da er det vel bare å slippe hunden så mye dere orker! Hvis jeg ikke tar helt feil da!

Båndtvangen gjelder like herlig om det er privat skog eller ikke. Om det er privat inngjerdet tomt så er det noe annet. Men fra 1-april til 20 august så gjelder båndtvanger uansett, i tettbebyggelsen er det faktisk båndtvang hele året :shocked:

Så selv om vi har egen skog så kan vi ikke la hundene fly som de vil, båndtvangen er der for å beskytte fugler og dyr i yngletiden. Ikke så mye som skal til for å skremme en rådyrkalv/hareunger osv med uante konsekvenser.

Overholder båndtvangen selv på den ene hunden(jakthund), men må innrømme jeg bryter den ganske så ofte med den andre.

Om man velger å ha hunden løs så synes jeg at det er normal høflighet å ta hunden i bånd om man møter andre folk, og ikke kverulere med folk som komenterer båndtvangen(spesielt ikke grunneier :) ). Best å holde munn, ta hunden i bånd, og slipp den heller løs rundt neste sving om du absolut må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...