Gå til innhold
Hundesonen.no

Områder fritatt fra båndtvang?

tuppetroll

Recommended Posts

Skrevet

Nå kommer snart båndtvangen over oss igjen, og det er jo ikke bare fryd og gammen. Der jeg bodde før hadde vi "friområder" der man kunne slippe hundene, siden området var fritatt for båndtvangen. Noen som vet om det finnes flere slike områder i Norge, og hvor man evt. kan finne oversikt hen?

Skrevet

Vet bare om Hundejordet i Frognerparken.

Tror det er opp til kommunen å bestemme omkring slike områder, etter å ha sett i hundeloven:

§ 9. Unntak fra sikringsreglene

(...)

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

(...)

Så da er det kanskje lurt å høre med kommunen man bor i?

Skrevet

Ja vi har et stort fri område her i kommunen. Dette er fra vår til høst, men om vinteren er det båndtvng der pga rein. Kjempeflott stort område. På norges jeger og fiskerforbund sine sider kan man se oversikt over dressur områder i Norge. Her er siden: LINK (må åpnes i word dokument)

Skrevet

Det var jaggu meg dårlig med områder UTEN båndtvang i Oslo og akershusområdet. Jeg gir meg ende over.. ;) Det er trist at man ikke kan få slippe hundene omtrent i det hele tatt. Det blir så vanskelig mht. hundetreff. For eksempel har vi sommerreff med Norsk Portugisisk Vannhundklubb og månedlige vannhundtreff i Oslo/Akershus, men sliter hver gang med å finne steder der vi kan slippe hundene.

Når er ordinær båndtvangsperiode?

Skrevet

Det er vel oppe noen forslag til høring nå, vedr sånne plasser i Oslo-området... ?

Husker jeg leste ett eller annet sted at Skraperudtjern og parkeringsplassen til Mariholtet (v/Ellingsrud) var blandt stedene som var foreslått... Skal prøve å finne det igjen. Det var snakk om "treningsplasser", uten båndtvang (men ikke inngjerdet område).

Edit: Her er en link, den funker ikke for øyeblikket, men regner med at den kommer opp igjen. Kommer ikke inn på friluftsetaten i det hele tatt, så...

http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/...81954-5969.html

Skrevet

Prøvde å komme inn på friluftsetatens sider jeg også, men de er nok nede.. Tipper det jeg trenger å vite står der.

Takk for link allikevel, Molly!

Skrevet
Hvordan er reglene med tanke på å slippe hund i egen skog?

Er det deres skog, så er det jo privat eiendom! Og da er det vel bare å slippe hunden så mye dere orker! Hvis jeg ikke tar helt feil da! ;)

Skrevet

Utmark er vel utmark, selvom den er privat? Båndtvangen er jo for å verne vilt og fugl i en svært sårbar periode og ikke for å plage oss hundeiere! ;)

Skrevet

Jeg tror også båndtvangen gjelder overalt uansett eierskap, med mindre kommunen har gitt spesiell tilatelse for fritak fra båndtvangen.

Ordinær båndtvang er fra 1. april - 20. august tror jeg... men mange kommuner har forlenget båndtvang utover høsten. Gå på sidene til din kommune, så regner jeg med at slikt står der, iallefall til påske.

Skrevet
Hvordan er reglene med tanke på å slippe hund i egen skog?

Jeg mener det er sånn at tomteier kan gi fritak fra båndtvangen, så på deres eiendom skal du kunne slippe henne løs.

Skrevet
Jeg mener det er sånn at tomteier kan gi fritak fra båndtvangen, så på deres eiendom skal du kunne slippe henne løs.

Kan man det selvom det ikke er forsvarlig inngjerdet? Kompis av meg har et dressurområde som er leid ut til en fuglisklubb, der var en eller annen slags mann fra fylket oppe og godkjente gjerdet cm for cm før det kunne godkjennes og tas i bruk.

Skrevet

Det går an å søke fritak fra båndtvang ved å vise til f.eks kjempe gode lydighetsresultater/bruks/gjeting eller annet som kan "bevise" at man har bedre kontroll enn de fleste. Det blir bare godkjent unntaksvis da...

Skrevet

For sånn bortimot tjue år siden (sukk), ble jeg så lei av Bærumsfruenes kommentarer at jeg tok med hunden opp på Sandvika politikammer og spurte om det virkelig var sånn at hun måtte gå i bånd. Politimannen sa da at det spilte ingen rolle om båndet var fysisk eller mentalt, så lenge jeg hadde kontroll på hunden. Det hadde jeg jo, så Tatra den skjønne levde i tolv lange, lykkelige og båndfrie år, med politiets velsignelse! Unntaket var på Kalvøya, for der fikk vi skomakern på nakken, hvis vi ikke brukte bånd og han kunne være morsk! Det var kanskje litt enklere i "gamle" dager!

Skrevet

Jeg snakket med noen med en border collie i nabolaget for et par år siden... De hadde vært nede på politikammeret og hørt hvordan det var med båndtvangen, og fikk høre at så lenge hunden var i bånd og/eller under kontroll, så gikk det greit. Dvs - har man kontroll på bikkja, så går det greit at den går løs i nabolaget og på turstiene heromkring.

Skrevet
og fikk høre at så lenge hunden var i bånd og/eller under kontroll, så gikk det greit.

Fryktelig pirk, men hva hvis man har bånd, men ikke kontroll? ;)

Skrevet

Når politiet sier at de må være i bånd og/eller under kontroll. Hvordan er det da utenom båndtvangen? Trenger man plutselig ikke kontroll da? :rolleyes:

Skrevet

Hi hi. Der er vi nå. Iallfall innimellom. Sukk. ;)

Men altså: Jeg bruker ikke fleksibånd, passering er et evig treningsprosjekt. Det er mitt ansvar at andre får være i fred for min hund!

Skrevet

Det er den taktikken det i alle fall ser ut som om jeg går for innimellom. Men jeg har kontroll altså, jadda

Skrevet

Om du leter på Norges jeger og Fiskeforbund så ligger det som regel en liste der over områder som er fritatt for båndtvangen. Det finnes faktisk en del områder rundt i landet......

Og så får vi krysse fingrene for at Friluftsetaten i Oslo får innført friområder *krysser fingrene*

Oppfordrer folk til å overholde båndtvangen. Den er der for å verne om vilt. Selv små hunder kan spise/skade andre dyr ....... ! Glem ikke det.

Slipp ihvertfall ikke hunden løs i skogen, benytt heller fotball baner osv.

Selv utenom båndtvangen skal man ha kontroll på hunden. Har man ikke kontroll skal man aldri ha hunden løs ! Ordinær båndtvang er fra 1 april til 20 august. Noen kommuner har andre regler så sjekk din kommune.

Skrevet
Jeg snakket med noen med en border collie i nabolaget for et par år siden... De hadde vært nede på politikammeret og hørt hvordan det var med båndtvangen, og fikk høre at så lenge hunden var i bånd og/eller under kontroll, så gikk det greit. Dvs - har man kontroll på bikkja, så går det greit at den går løs i nabolaget og på turstiene heromkring.

Trodde det du nevner her var reglene utenom båndtvangstida, jeg... altså om man ikke har kontroll kan man ikke ha bikkja løs, selv når det ikke er båndtvang...?

Er det rart det er mye "lovbrudd" når selv ikke oss her inne vet hva som er rett... ;)

Skrevet
Trodde det du nevner her var reglene utenom båndtvangstida, jeg... altså om man ikke har kontroll kan man ikke ha bikkja løs, selv når det ikke er båndtvang...?

Er det rart det er mye "lovbrudd" når selv ikke oss her inne vet hva som er rett... ;)

Jeg tror det egentlig er det - men dette var de fikk høre fra politikammeret her i Trondheim, og politiet bør jo egentlig vite hva som er rett...

Skrevet
Er det deres skog, så er det jo privat eiendom! Og da er det vel bare å slippe hunden så mye dere orker! Hvis jeg ikke tar helt feil da!

Båndtvangen gjelder like herlig om det er privat skog eller ikke. Om det er privat inngjerdet tomt så er det noe annet. Men fra 1-april til 20 august så gjelder båndtvanger uansett, i tettbebyggelsen er det faktisk båndtvang hele året :shocked:

Så selv om vi har egen skog så kan vi ikke la hundene fly som de vil, båndtvangen er der for å beskytte fugler og dyr i yngletiden. Ikke så mye som skal til for å skremme en rådyrkalv/hareunger osv med uante konsekvenser.

Overholder båndtvangen selv på den ene hunden(jakthund), men må innrømme jeg bryter den ganske så ofte med den andre.

Om man velger å ha hunden løs så synes jeg at det er normal høflighet å ta hunden i bånd om man møter andre folk, og ikke kverulere med folk som komenterer båndtvangen(spesielt ikke grunneier :) ). Best å holde munn, ta hunden i bånd, og slipp den heller løs rundt neste sving om du absolut må.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...