Gå til innhold
Hundesonen.no

"Guttehund, jentehund- enmannshund, familiehund"?


Aya

Recommended Posts

Guest Just me!!
Hvem er det som har wheaten da? Modne kvinner med moderat interesse for lydighetstrening? :wub:

Jeg har alltid sett for meg wheaten som en typisk utstillingshund som litt eldre damer elsket å fikle på, til jeg fikk en selv :wub:

Vi sikter mot agility og spor vi! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar
"Du skjønner, han er bare fem år, så han har ikke riktig landet enda, og dette er jo også rene brukslinjer, faren er tysk og konkurrerer i Ringsport, selv har vi ikke kommet lenger enn.... osv osv:p" haha;D

Eventuellt: han er OMPLASSERINGSHUND! :wub: Jeg er så lykkelig for at Loke er akkurat det *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..som vi fikk da han var 8 mnd gammel, så vi har jo ikke hatt ham så lenge. Vi forsøkte et godbitspor i hagen, men det så ikke ut som han likte det så nå er han hele familiens kosehund.

Hahahaha, ikke sant;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuellt: han er OMPLASSERINGSHUND! :wub: Jeg er så lykkelig for at Loke er akkurat det *knis*

Ja, for det er ingen andre som tyr til den unnskyldningen når hunden gjør bort seg i andres påsyn. Slett ikke! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ... Som Rottweilereier, oppdretter og omplasserer av rasen, så kjenner jeg ikke helt igjen noen av beskrivelsene. Men kanskje det er slik i enkelte byer eller de man legger merke til.

Jeg selger til brukshundmennesker og/eller familier, og omplasserer til de samme typene. Og i klubben på trening så er det ikke så mange som har dem som penisforlengere.

Men, når det er sagt, får jeg inn hunder, og da gjerne hunder med problemer, så er dette ofte fra unge mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ... Som Rottweilereier, oppdretter og omplasserer av rasen, så kjenner jeg ikke helt igjen noen av beskrivelsene. Men kanskje det er slik i enkelte byer eller de man legger merke til.

Jeg selger til brukshundmennesker og/eller familier, og omplasserer til de samme typene. Og i klubben på trening så er det ikke så mange som har dem som penisforlengere.

Men, når det er sagt, får jeg inn hunder, og da gjerne hunder med problemer, så er dette ofte fra unge mennesker.

Men nå snakker vi vel mest ikke om oss her inne heller, men mer de stereotype hundeeirne;) Har møtt like mange dyktige, seriøse rottiseiere som de som ikke er det, det er bare det at de siste er litt morsommere å tulle med :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker rundt det med jente- og guttehunder er at de og de hundene er så store og tøffe at de er det kun menn som klarer med, mens de og de hundene er så fisefine at de kan damene få. Tror det henger igjen fra det kvinnesynet det var før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA HA!! mye arti her!

Jeg ser for meg setter-eiere som folk som later som de er mer sporty enn de egentlig er, har hytte, men kan kjøre fram til hyttedøra og foretrekker "71 grader nord" framfor en tur i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgiere av ymse slag, men kanskje særlig de sorte vakre: Spinnvill bikkje i den ene enden av båndet og en lettere anpusten eier i den andre enden som febrilsk kommer med en eller annen håpløs forklaring på hundens manglende dannelse (men vinnende vesen!). :wub:

"Du skjønner, han er bare fem år, så han har ikke riktig landet enda, og dette er jo også rene brukslinjer, faren er tysk og konkurrerer i Ringsport, selv har vi ikke kommet lenger enn.... osv osv:p" haha;D

Eventuellt: han er OMPLASSERINGSHUND! :wub: Jeg er så lykkelig for at Loke er akkurat det *knis*

..som vi fikk da han var 8 mnd gammel, så vi har jo ikke hatt ham så lenge. Vi forsøkte et godbitspor i hagen, men det så ikke ut som han likte det så nå er han hele familiens kosehund.

Av en eller annen merkelig grunn så følte jeg plutselig at jeg ikke hadde belgere? *klapper takknemlig på Dinersen* flirer :P

Belgereier: Stress? Nei, det er ikke stress, det er drifter.

Høh.. Det der gjelder vel helst malle-eieren blant oss med belger, da vi med langhårsvariantene (Sorry Anette, men det er liksom bare 4 lækker i landet) bare har nervøse vrak fra utstillingslinjer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har noe med øynene som ser? Og ønsket bak? Noen observasjoner fra dagliglivet...

Jenter med store "barske" hunder, helst hannhunder: Vil ha noen til å passe på seg, og liker hundens voktetrang, og at de har kontroll (hehe, tror de) over noe stort. Og så er hunden VENNEN deres, mener de. Samme prinsipp, bare at for de noe eldre, som hvorfor yngre tenåringsjenter ELSKER å drive med hest - til de får seg kjæreste og andre interesser...

Jenter med søte hunder som små med pels, eller for den saks skyld tollere eller cavalierer: MÅ ha hund med høy søthetsfaktor, som de kan dikke og dulle med, selv om de kanskje også trener. Liker BARE "søte" hunder, alt annet er ute. Liker de egentlig HUND hvis den ikke er "søt"?

Gutter med store "barske" hunder, MÅ være hannhund: Synes ikke de er tøffe nok dersom de ikke har en matchende hund, gjerne et tegn på usikkerhet det også, akkurat som jentene over. Ganske slitsomt, fordi de ofte synes det er litt kjekt og selvbekreftende når hunden bråker - "ø hø hø, ja han er en barsk kar serru", selv om bikkja er like usikker som dem.

Gutter med små hunder: Har enten dame, eller så mye humor og selvtillit at de synes det er helt greit. Ellers så kommer den mannlige kjæresten rett bak...

Jenter som ser den lille hunden jeg har, og som er en råtass i liten ham: Åååååååå, såååååå søøøøøøøøt, og så skal de kose, noe han ikke liker (hadde de skaffet seg maken, ville de kjapt fått problemer)

Gutter som ser ham, inklusive nye landsmenn som ellers mest har hang til kamphundlookalikes: Han ser tøff ut, kul bikkje (realistene i dette, de har mest rett, men så kommer det an mange tror at hunder som er "tøffe" må behandles tøft, og da kan det også gå galt).

Ifølge forskere på menneskelig atferd, så har jenter oftere en flatere struktur på vennekretsen - det er ingen absolutt sjef, i motsetning til gutter, der det er en sterkere rangordning - en leder, så er det nestemann under der. Det kan ha litt å si for forventningene til det å ha hund: Å være "venn" med en hund, som endel jenter gjerne vil være, men uten å være den naturlige lederen, kan gjøre at noen raser med naturlig "oppdrift" kommer skeivt ut eller blir ulydige beist. Mens menn som tror de "dominerer" og ordner, kan gjøre en usikker kjekkas til et enda verre beist... hvis de "tar" hunden for hardt.

Det er fryktelig artig å se ulike miljøer, fra de jentedominerte klubbene på den ene siden - til brukshundmiljøer på den andre siden, samt de ulike utstillingsmiljøene - fra "pene raser" med appell til velkledde voksne kvinner og homser, til jakthundmiljøene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Akela, det er kjempemorsomt og interessant.. Bare se på utstilling, når harehundfolket kommer for å få en sløyfe på jakthunden sin.. Kommer gjerne i slitte turklær, flanellskjorte, grønne støvler. Og i ringen ved siden av: unge jenter i beige drakt og pene sko handler en afghansk mynde. Så kommer schæferringen (need I say more?). Kall meg overfladisk, men jeg synes det er kjempeinteressant å studere forskjellige grupper og deres mønstre- og gjerne fra et litt forutintatt synspunkt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akela: Hehe, du har nok mye rett i det du sier. Jeg liker å ha kontroll over noe stort. Men samtidig gir det kanskje også noen signaler at en fysisk liten jente har en så stor hund? Jeg vet ikke. Men jeg er definitivt ikke typen til å ha en ååååå sååååå søøøøøt og myk liten en :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. Så bra! morsomste jeg har lest på lenge!

Men hva med meg som liker "alle" hunderaser? Jeg vil både ha en tøffing-rottweiler og en liten nusselig som jeg kan dille med. Er også veldig svak for store familiehundet, som bernern.

Nå har jeg en bichon frisé/boxer blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du skjønner, han er bare fem år, så han har ikke riktig landet enda, og dette er jo også rene brukslinjer, faren er tysk og konkurrerer i Ringsport, selv har vi ikke kommet lenger enn.... osv osv:p" haha;D

haha nå lo jeg godt! Er så utrolig sant! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altså en wheaten, har bestilt en beardis, har hodet stappfullt av krusekrøller og usedvanlig lite lyst til å bli frisør!

Er det ikke slik at hunder og eiere likner da? Dvs, du kunne ikke hatt en nakenhund! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Er det ikke slik at hunder og eiere likner da? Dvs, du kunne ikke hatt en nakenhund! :wub:

Nei nei, si ikke det! Likner jeg på Archie, så må jeg fikse utseende mitt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...