Gå til innhold
Hundesonen.no

Å vente på valp...


Symra&Pippin

Recommended Posts

Hva gjør man når man venter på valp?

Nå har jeg kjøpt den mest utfyllende boka om bearded collie som finnes og lest den fra perm til perm. Jeg har googlet meg fram til det meste som finnes av beardisoppdrettere her i verden og lest/kikket på bilder på sidene deres. Jeg har diskutert kjønn, farge og navn med alle jeg kjenner, jeg har brukt mye krefter på å la være å sende enda flere mail til oppdretteren, hun trenger liksom ikke bli drittlei av meg allerede nå... Foreldredyrenes stamtavler er selvsagt finstudert for lenge siden.

Og det verste er at det lille vidunderet er bare på planleggingsstadiet ennå, mammaen har ennå ikke kommet i løpetid!

Jeg tror jeg må få meg en ny hobby inntil videre, noe å bruke hodet på, ellers blir jeg venneløs, kastet ut hjemmefra, erklært sinnsyk og blir dessuten sikkert strøket fra lista til oppdretteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Jeg aner ikke. Har gjort stort sett det samme som det, bare at jeg har studert tolleren, og holder enda på med det. Men vi har kommet litt lengre for tispen ble parret i begynnelsen av desember. Men vi enda ikke om hun har tatt seg. Ventetiden er grusom! Så jeg skjønner godt hvordan du har det.

Akkurat nå har jeg funnet noe å sysle med siden vi skal legge om hjemmesiden og sånt så jeg sitter å skriver hunderelaterte artikler og lignende. Koser meg med det foreløpig. Jeg er forøvrig erklært sinnsyk allerede <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pff...selmedlidene egoister er det dere er! :lol:

Hva med oss som mer enn gjerne skulle vært i den posisjonen at vi venter på valp da? Dere vet sikkert selv hvor forferdelig det er? Hvertfall når man vet at det er lite sannsynlig at det blir noe av osv ;) eller at muligheten ikke kommer før om to år. (god tid til å velge rase og oppdretter, men dog..)

Ikke nok med det...dere har også klart den umulige oppgaven av å velge èn blant flere tusen raser. Og ikke kom og fortell meg at dere bare har sett på, eller vurdert en rase! ;) For det er etter mitt synspunkt umulig! Så mange flotte raser, med så mange flotte egenskaper, drøssevis av dem har nesten like egenskaper, og da må man vurdere ditt og datt.

Dere har funnet oppdretter og alt er egentlig (nesten) helt klart.

Så..mens dere venter...ikke vet jeg hva dere skal finne på. Bikkjene deres sier sikkert ikke nei takk til litt ekstra oppmerksomhet, nå som de fint blir nødt til å lære seg å dele snart. :icon_redface:

Dere aaaner egentlig ikke hvor heldige dere er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men buhund-jenta da,vi som ikke er kommet så langt i planleggingen er da heldige vi og :lol: De er jo snart ferdige med å studere og bestemme seg,mens vi har masse igjen å gjøre ennå,ingen grunn til å kjede seg da :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, føler meg akkurat som deg Heidi, en skulle nesten tro at det var jeg som hadde skrevet det innlegget der. :lol: Bortsett fra at jeg ikke vet om jeg står på 'lista' en gang, eller om det finnes en liste enda siden moren ikke skal parres før neste løpetid som forhåpentligvis kommer utpå nyåret en gang eller noe sånt. Så jeg har en ekstra liten spenning med at jeg ikke engang vet om jeg får valp fra det kullet jeg ønsker meg valp fra dersom kullet kommer som planlagt. Også er det jo midt i travle tider for de fleste, så det tar litt tid før jeg får svar når jeg sender mail. Og jeg sjekker sikkert mailen min 3748 ganger om dagen. :icon_redface: Tør heller ikke skrive særlig flere mailer til oppdretter, da tenker jeg som deg - at jeg blir ekskludert fra en eventuell valpeliste. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men buhund-jenta da,vi som ikke er kommet så langt i planleggingen er da heldige vi og :lol: De er jo snart ferdige med å studere og bestemme seg,mens vi har masse igjen å gjøre ennå,ingen grunn til å kjede seg da :icon_redface:

Du har et poeng der, selv om jeg frykter at jeg blir gal av å lete etter rase ;) den dagen jeg mener at den rasen er ment for meg, er det en annen rase som dukker opp, så er det påån igjenn ;)

Men kjedelig er det langt fra ikke, det har du rett i! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hpmfff... <_<

Jeg er så heldig at jeg har funnet rase og kjønn(håper jeg :icon_redface: )

Men derimot så sitter jeg og ser på sidene til opdrettere, og det er ikke lett fordi jeg finner nye sider omtrent hver dag! :lol:

Så nå skal jeg begynne å lage meg en liste hvor jeg skriver opp aktuelle oppdrettere..

Så du er faktsisk ganske heldig , Heidi...som har funnet oppdretter og venter på løpetiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der, selv om jeg frykter at jeg blir gal av å lete etter rase :lol: den dagen jeg mener at den rasen er ment for meg, er det en annen rase som dukker opp, så er det påån igjenn ;)

Men kjedelig er det langt fra ikke, det har du rett i! :icon_redface:

Ja du er på rasestadiet ennå du ja ;) ,så spennende da! Hvilke raser har du i kikkerten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bla. buhund, toller, pyreneisk gjeterhund, krofohrlander, sheltie, shiba, golden retriever og schipperke. Så nokså forskjellige raser :lol: Det er derfor det er så vanskelig. Men målet er jo å trene konkuranserettet lydighet, så vi får se hvilken rase jeg ender opp med ;)

Du da? Vet du hvilken rase du skal ha?

*Ja, vi stjeler tråden din heidi ;), så kan du lese her mens du venter på valpen din :icon_redface: * ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg tror jeg må få meg en ny hobby inntil videre, noe å bruke hodet på, ellers blir jeg venneløs, kastet ut hjemmefra, erklært sinnsyk og blir dessuten sikkert strøket fra lista til oppdretteren!

Hva med å trene noen ekstra timer med hunden du allerede har og gå en ekstra lang tur i skogen? :icon_redface: Han sier sikkert ikke nei til enda mer aktivitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du da? Vet du hvilken rase du skal ha?

Jeg har(etter å ha blitt bitt av agility-basillen :icon_redface: ) bestemt meg for en sheltie.Skulle egentlig ha en mynde til, men nå har ønsker og ambisjoner endret seg litt, så da blir det sheltie. Har begynt å planlegge "så smått" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på valp! Men jeg får faktisk ikke lov til å kjøpe meg. Foreldrene mine mener av en eller annen merkelig grunn at Tinka er nok.

Det er urettferdig, for jeg har jo bestemt meg for rase og allting. Nesten. Jo, egentlig har jeg jo det.

Forøvrig - forslag til hva du kan gjøre i mellomtiden: Gå et par kurs! Trondheim hundeskole har konkurranselydighet som starter rett over nyttår. Freestyle og rallylydighet skal de også arrangere uti februar om jeg ikke tar helt feil. Saccovognkurs skal de til og med ha!

Eller så kan du lese alle bøkene du så gjerne skulle ha lest... Æsj, jeg skulle hatt bedre tid til å lese, selv om bøkene har gått usedvanlig fort ned i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man når man venter på valp?

Nå har jeg kjøpt den mest utfyllende boka om bearded collie som finnes og lest den fra perm til perm. Jeg har googlet meg fram til det meste som finnes av beardisoppdrettere her i verden og lest/kikket på bilder på sidene deres. Jeg har diskutert kjønn, farge og navn med alle jeg kjenner, jeg har brukt mye krefter på å la være å sende enda flere mail til oppdretteren, hun trenger liksom ikke bli drittlei av meg allerede nå... Foreldredyrenes stamtavler er selvsagt finstudert for lenge siden.

Og det verste er at det lille vidunderet er bare på planleggingsstadiet ennå, mammaen har ennå ikke kommet i løpetid!

Jeg tror jeg må få meg en ny hobby inntil videre, noe å bruke hodet på, ellers blir jeg venneløs, kastet ut hjemmefra, erklært sinnsyk og blir dessuten sikkert strøket fra lista til oppdretteren!

Som om jeg skulle ha skrevet det selv :D Jeg venter og venter.. Tispen skulle egentlig få løpetid rundt 10 desember, men den har ikke kommet enda :D Jeg som tenkte at valpen ca ble født i februar, nå blir det jo ikke før i mars (greit nok, det er bare 1 mnd, meeeeeen :D ) :P Jeg sitter her å planlegger hva jeg skal kjøpe inn, men det er litt dumt å begynne å gjøre det før hun er født :rolleyes: Lese mer om rasen det kan jeg jo gjøre til jeg blir grønn.. Men det jeg har lyst til er å få henne i fanget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å trene noen ekstra timer med hunden du allerede har og gå en ekstra lang tur i skogen? :D Han sier sikkert ikke nei til enda mer aktivitet...

Joda, Pippin er selvfølgelig en god trøst inntil videre. Vi skal finne oss et agilitykurs i løpet av våren, og ellers går vi mye turer og koser oss. Valpesyken min går ikke utover han. Hvis jeg ikke hadde hatt noen hund nå så hadde jeg jo selvfølgelig gått på veggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Åå, jeg har så mange kandidater til neste hund jeg! Men så har jeg også good tid på meg til å velge ut den perfekte rasen, foreldrene mine vil foreløpig ikke ha en hund til i hus (mammas unntak er en valp fra et kull på blaningstispa til tante). :rolleyes:

Du får kose deg med herlige Pippin-gutten imens da, min Archie har endelig begynt å bli en mer voksen hund, deilig er det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres koselig ut jeg, å planlegge, finne rase, vente på løpetid og kull osv.. Kanskje fordi jeg aldri har gjort det sjøl? Det ser ut til at jeg ikke skal planlegge mine hunder, de bare kommer ramlende inn i livet mitt pga uforutsette hendelser, liksom.. hehe

Men det var veldig spennende i sommer da, når Dina var parret og gikk drektig.. Selv om jeg ikke skulle ha valp fra det kullet i utgangspunktet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.... jeg kjenner noen - faktisk flere - som synes det er så gøy med valp, eller ny hund, at det snart renner over i huset deres av hunder. Sier som Tijon jeg: Gled dere over den hunden dere har i mellomtiden, den kommer likevel nok i skyggen når det kommer ny valp i hus, og fortjener mer enn å bare være "en trøst".

Dette med ny valp er visst fryktelig spennende, men jeg har - som gammel aktiv i både utstillings- og konkurransemiljø - alltid synes litt synd på de "gamle" hundene som later til å bli nokså "glemt" til tider, når alle skal kaste seg over det nye vidunderet/håpet/superhunden etc. Neida, sier ikke at alle er like ille... men som sagt: Jeg har sett det så altfor mange ganger, alle som bare diller med den nye valpen - at jeg pleier å hilse på den eldste/voksne hunden først jeg, når noen kommer draende bort med nyinnkjøpet og sier "å, seeeee hva jeg har fått meg nå".....

Av og til tenker jeg også på dette med ny valp, men da tenker jeg også på hvor uendelig pris man lærer seg å sette på de hundene man allerede har - selv med de feil og mangler de måtte ha (eller som man sjøl har vært "behjelpelig" med å pådra dem), og hvordan de er blitt rarere og mer spesielle med årene, enn man noengang skulle tro da de var nye, søte, men egentlig ganske kjedelige valper....

Det er så altfor lett å få "valpesyken", og jeg skjønner det når det "bare" er snakk om hund nummer to. Men at det skal bli SÅ bråttom, når man allerede har en flott hund i huset? Nei, la flotte Pippin bli noe mer enn en "trøst" så lenge - han kommer tidsnok i skyggen!

Dette var dagens moralpreken, men det er faktisk en gammel kjepphest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sikkert på sin plass med en påminnelse, men Pippin er så elsket av alle her i huset at jeg tror nok ikke han blir skjøvet i bakgrunnen. Jeg lurer faktisk av og til på om det er mulig å bli så glad i en ny hund som jeg er i Pippin. Akkurat det samme tenkte jeg da jeg skulle ha barn nr 2 for endel år siden, da fant jeg jo ut at det ER plass til flere i hjertet mitt, for å si det sånn. Pippin er noe helt spesielt og det vil han alltid være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..tja...for noen uker siden var jeg deres situasjon.. Nå har det etterlengtede nurket kommet og ventetiden er over. Nå fylles dagene av uendelig mange turer ut i kulda sånn bare for å se på at valpen suller rundt og leker med noen strå og skyggen sin før den tisser en liten skvett i det fingrene mine blir blåfrossne. Jeg presser frem "flink jente" i mellom frosne lepper og serverer henne en liten tørrfòrkule og prøver å ikke virke irritert når hun kjører de sylskarpe valpetennene i de frosne og allerede verkene fingrene mine. Når vi endelig kommer inn løper hun lykkelig rundt i et par sekunder før hun tisser en STOR dam på stueteppet. Storegutt har søkt tilflukt i sofaen for å slippe å bli terrorisert av den lille så han ligger konstant på fanget mitt for tiden og ser mishandlet ut. Tur med de to sammen går bare ann der jeg kan slippe de begge for hun biter seg fast i han hele tiden hvis hun får muligheten. hun er helt besatt av å bite i pelsen hans og åpner munnen nærmest insinktivt når han er i nærheten. Helt sykt å se på! Jeg må hele tiden skjerme han mest mulig fra valpen for han har jo ikke vett til å si fra...Skal jeg kle av eller på meg så må jeg gjøre det på badet og stenge henne ute hvis ikke så går det bare ikke.. å rydde er et helt prosjekt for alt jeg prøver å løfte vekk henger hun i. Det er nesten så jeg skjønner de som bruker bur inne i det daglige (men bare nesten). Nå og da putter jeg nurket inn i bilen (der roer hun seg tvert) og stjeler til meg en takknemlig tur eller trening alene med storegutt. Da koser vi oss skikkelig! Bare vi to :D

*jada, jeg ER glad i den lillle..det er bare så kort i mellom kjærlighet og hat i den alderen hun er i nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..tja...for noen uker siden var jeg deres situasjon.. Nå har det etterlengtede nurket kommet og ventetiden er over. Nå fylles dagene av uendelig mange turer ut i kulda sånn bare for å se på at valpen suller rundt og leker med noen strå og skyggen sin før den tisser en liten skvett i det fingrene mine blir blåfrossne. Jeg presser frem "flink jente" i mellom frosne lepper og serverer henne en liten tørrfòrkule og prøver å ikke virke irritert når hun kjører de sylskarpe valpetennene i de frosne og allerede verkene fingrene mine. Når vi endelig kommer inn løper hun lykkelig rundt i et par sekunder før hun tisser en STOR dam på stueteppet. Storegutt har søkt tilflukt i sofaen for å slippe å bli terrorisert av den lille så han ligger konstant på fanget mitt for tiden og ser mishandlet ut. Tur med de to sammen går bare ann der jeg kan slippe de begge for hun biter seg fast i han hele tiden hvis hun får muligheten. hun er helt besatt av å bite i pelsen hans og åpner munnen nærmest insinktivt når han er i nærheten. Helt sykt å se på! Jeg må hele tiden skjerme han mest mulig fra valpen for han har jo ikke vett til å si fra...Skal jeg kle av eller på meg så må jeg gjøre det på badet og stenge henne ute hvis ikke så går det bare ikke.. å rydde er et helt prosjekt for alt jeg prøver å løfte vekk henger hun i. Det er nesten så jeg skjønner de som bruker bur inne i det daglige (men bare nesten). Nå og da putter jeg nurket inn i bilen (der roer hun seg tvert) og stjeler til meg en takknemlig tur eller trening alene med storegutt. Da koser vi oss skikkelig! Bare vi to :D

*jada, jeg ER glad i den lillle..det er bare så kort i mellom kjærlighet og hat i den alderen hun er i nå*

O søte valpetid....... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...